Neuvottelu ja asioiden pilkkomisen taito

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Psyykkinen itsesäätely
Advertisements

Työhönvalmennusta sosiaalihuollon palveluna Kenelle, miksi ja millaista? Työ kuuluu kaikille!-koulutus
Case-esimerkit Tutorleiri 2014 Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta.
8-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi KILPELÄNAHO
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa.
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Keskustele kaverin kanssa:
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Suomen Laatuyhdistys ry:n Osaamisen kehittämisfoorumi (OKF) Te tapäivä ke klo – Omakustanteinen kahvi Tavastian kahviossa.
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Kansalaiskysely seksuaalisuudesta ja seksistä
Ryhdistä yhdistystä treffille: Miten jäsenistä huolehditaan?
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
pieni pala sinusta, tehdään meistä kakkuja
12§ Vuosityöajan lyhentäminen
Työpajan tuloksia ma klo Verohallinto
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
Mikä päivätyökeräys? Päivätyökeräyksessä tutustut lapsen oikeuksiin ja niiden toteutumiseen Nepalissa Voit olla mukana keräyksessä tekemällä työtä päivän.
Koeviikko Jokainen jakso päättyy koeviikkoon  oma lukujärjestys verkkopenaalissa Jokaiselle kokeelle yksi ilta Koe klo 16.30–19.30 poistua saa aikaisintaan.
Tapahtumatalo Bio Rex, Helsinki
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa
Kiinnostus osallistua hankesuunnitteluun tai toteuttamiseen
Työhyvinvointia järjestötyöpaikoille
Neuvottelu on taitolaji
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
STARTTIKOULUTUS MAALIVAHTIPELISTÄ
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
Kesä ja kesätyöntekijät saapuvat pian
Työpajan tuloksia ma klo 9-12 Verohallinto
Monialainen yhteispalvelu
OHJEITA TUTKIELMAN ESITTELYYN AC-ISTUNNOSSA
AISTIT JA VUOROVAIKUTUS ASIAKKAAN KOHTAAMISESSA
Rakenteisen kertomuksen käyttöönotto DH:ssa
Kielitietoisuus.
Työhön paluu ja työkyvyn haasteet sekä ratkaisukeinot
TYÖMARKKINAJÄRJESTÖT
Syö aivosi virkeiksi™ -tyhykoulutus
Huoltajakysely lukuvuoden opiskelijoille
KANSILEHTI LUONTAISET TAIPUMUKSET™ KIIHDYTYSPÄIVÄN VALMENNUSMATERIAALI 1. Viestintätyylit/vuorovaikutusharjoitus 2. Palautteenanto 3. Ongelmanratkaisu.
näkökulmia toimistotyön organisointiin ja kehittämiseen
Vardan tietomalli ja raportointi
Projektissa johtaminen partiossa
Löydä Itsestäsi Tiedostava Muutoksen Mahdollistaja
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Tiimitoimintamalli arkipäivän työssä
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Nuorten hoivaajien määrä, valistuneita arvauksia (mutta läpinäkyviä)
Orientaatio -projektin satoa
Opintopsykologi Katja Hietanen
Terveiset Yö-ryhmästä
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
Edunvalvonnan johtaminen
toim resu toim määr arvi kilp tavo Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX
Opintopsykologi Katja Hietanen
Henkilökohtainen budjetointi
Osallistu – Jäsenhankkijaryhmä Mikä on Jäsenhankkijaryhmän idea!
Naapuriapu Jokainen kirjoittaa lappuun (konkreettisen) asian, jolla voisi edistää avoimuutta (Tässä vaiheessa ei vielä kerrota, mitä seuraavaksi). Kun.
Ajanhallinta opiskelussa
Mitä jokaisen ammattilaisen tulee osata ja tietää nepsystä?
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Opettajan pedagoginen ajattelu
Arviointi, vaikutukset ja vaikuttavuus HYTE -työssä
”Projektin nimi” -projekti
Muutoksen tuulet Eksoten alueella
Annukka Harjula, kokemusasiantuntija
Kulttuurishokki ja henkilökohtainen hyvinvointi
Tommi Mattila Valmiuspäällikkö Suomen Punainen Risti Hämeen piiri
Esityksen transkriptio:

Neuvottelu ja asioiden pilkkomisen taito Suomen Laatuyhdistys ry:n Osaamisen kehittämisfoorumi (OKF) Teemailtapäivä ke 3.2.2016 klo 14.30 – 18 Neuvottelu ja asioiden pilkkomisen taito Rita Ahvenniemi www.training.fi

Suomen Laatuyhdistys ry:n Osaamisen kehittämisfoorumi (OKF) Teemailtapäivä ke 3.2.2016 klo 14.30 – 18 14.30 Omakustanteinen kahvi Tavastian kahviossa 15.00 Tervehdyssanat, pj. Jukka O. Mattila, OKF 15.10 FT Rita Ahvenniemi: Neuvottelu ja intressien vieminen sujuvasti yleisemmälle tai yksityiskohtaisemmalle tasolle Neuvottelun perusteet Neuvottelutilanteen osapuolten lähtökohdat ja niiden ymmärtäminen Chunking: asioiden pilkkominen ja asianomaisen kyky erottaa yksityiskohdat lopputuloksesta 17.30 Loppukeskustelu ja tilaisuuden päättäminen.

Neuvottelun perusteet Yhteinen tavoitteemme? Miten siihen pääsemme?

Neuvottelun osapuolet Esimerkiksi Toimeksiantajan tavoite ja näkökulma Työntekijän tavoite ja näkökulma Asiakkaan tavoite ja näkökulma Miten navigoiden näissä? Rita Ahvenniemi: www.training.fi

Neuvottelutilanteiden ymmärtäminen 1 Kuuntelu ja toistaminen: Vastapuolen henkilö: ”Olette hoitaneet tämän asian kerta kaikkiaan surkeasti!” Sinä: ”Olette sitä mieltä, että olemme hoitaneet tämän asian tosi surkeasti.” Vastapuolen henkilö: ”No, en tiedä tarkoitinko nyt ihan sitä, mutta…” Rita Ahvenniemi: www.training.fi

Neuvottelutilanteiden ymmärtäminen 2 Oma toivomus ja kuuntelu: Kerro mitä haluat. Kysy toisen näkemyksestä. Toista mitä hän sanoo! Esimerkki: Sinä: ”Haluaisin, että toimimme tavalla A. Mikä tapa olisi sinusta hyvä?” Vastaus: Tapa B on ehdottomasti paljon parempi! 3. ”Ymmärrän, tapa B olisi sinusta paljon toimivampi.” Vastaus: No, voimme tietysti keskustella myös A:sta…

Ikävistä muutoksista kertominen Näytä ikävä muutos fläppi-taululla tai liitutaululla. Mene itse tilaisuuden osallistujien joukkoon ja totea: Meille on tullut tällainen tilanne. Tämä on nyt meistä kiinni. Miten meidän kannattaisi tässä toimia? Rita Ahvenniemi: www.training.fi

Chunking 1: asioiden vieminen yleiselle tasolle (chunk up) Lähtökohta Yhteiset intressit löytyvät helpommin yleisemmältä tasolta (chunk up) Opettaja: ”Ette halua, että lapsellenne annetaan erityisopetusta. Mitä siinä on teille tärkeää?” Vanhempi: En halua, että lapseni eroaa joukosta. Haluan, että hän pärjää muiden kanssa. Opettaja: ”Erityisopetus auttaisi lastanne pärjäämään hyvin ja pysymään muiden joukossa.” Vanhempi: ”Ok, siinä tapauksessa.”

Chunking 2: Asioiden vieminen yksityiskohtaiselle tasolle (chunk down) Lähtökohta Pilkkomalla pienempiin osiin pääsemme asian ytimeen ja siitä eteenpäin (chunk down) Haluaisin vähemmän stressiä (1). - Mistä sen huomaa, kun tilanne on parantunut? No, silloin löydän kaikki kansiot ja saan nopeasti tarvitsemani tiedot. Haluaisin vähemmän stressiä (2) - Mistä stressisi koostuu? Jaa se kolmeen konkreettiseen osaan. Otan töitä mukaan kotiin. Liikaa dokumentointia. Keskeytyksiä. - Mikä näistä hoituu helpoiten. Aloitetaan siitä.