KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Advertisements

S2-tiimin muistiinpanot
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Turun esi- ja perusopetuksessa
HOLLIHAAN KOULUN JOUSTO-OPETUS
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Peruskoulun tuki ammatinvalinnassa
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
OPS-ajatuksia.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
© Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus ( Sami Paavola Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus.
KESTÄVÄ KOULUKULTTUURI NIINA MYKRÄ TOIMINNANJOHTAJA, SUOMEN LUONTO- JA YMPÄRISTÖKOULUJEN LIITTO KASVATUS JA YHTEISKUNTA –TOHTORIOHJELMA, TAMPEREEN YLIOPISTO.
Turvallinen Pirkanmaa Tulikettu-turvallisuuskoulutus Veijo Kaján.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
Nuorisotyö Oulussa kouluissa. Yhdessä tekemisen tavoite kehittää yhteistyötä ja tiedonkulkua perheen ja koulun kanssa kehittää ja monipuolistaa nuorisotyön.
NUORISO ON YHTEISKUNNAN TÄRKEIN VOIMAVARA - Rotary Youth Leadership Awards Suomen Rotary © 2012.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
PurisProjekti TAVOITTEENA PAREMMAT OPPIMISTULOKSET JA VIIHTYISÄMPI KOULU.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
ME-hengen kehittäminen
Oma polkuni työelämään
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Kokemuksia yhteistoiminnallisesta kemian opetuksesta lukiossa.
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Ainetyöryhmien työn aloitus
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
INNOSTU KIELISTÄ! MONIKIELISYYTTÄ KOULUN ARKEEN
TET =Työelämään tutustuminen
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Vanhempainilta
Joustava perusopetus eli JOPO
ePortfolio ohjauksen apuvälineenä
Nopolan koulu Opettajien veso
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
TET =Työelämään tutustuminen
Yhteisopettajuus arjessa
Laaja-alainen arviointi
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin

TAUSTA Maahanmuuttajanuorten Helsinki -hanke ja Me- säätiön tuki Nuoret työn ja koulutuksen ulkopuolella, kantasuomalaiset 4 %, muun kieliset 24 % Suunnittelualueet: koulumaailma, työelämä ja sosiaalinen ympäristö Viisivuotinen hanke,2015- 2020 Hankkeessa 5 pilottia TAUSTA

Kaverikahvila Kaverikahvila on uudentyyppinen lähestymistapa koulun oppimisympäristöön ja se vastaa uudessa opetussuunnitelmassa asetettuja tavoitteita. Kaverikahvila perustuu vertaisoppimiseen, jossa vanhemmat oppilaat opettavat nuorempia oppilaita. Vuorovaikutus syntyy yhteisen tekemisen kautta. Kaverikahvila tukee uutta opsia- Laaja-alainen osaaminen, kulttuurinen osaaminen, oppiva yhteisö, oppilaan osallistaminen Toimintatapa räätälöidään koulun tarpeiden mukaan ja se sopii moneen tilanteeseen.  Joustavuutensa vuoksi toimintaa on helppo kokeilla erilaisten oppijoiden tarpeisiin.

Tavoitteena on Parantaa oppilaiden 1. oppimistuloksia 2 Tavoitteena on Parantaa oppilaiden 1.oppimistuloksia 2.sosiaalisia taitoja 3.kouluviihtyvyyttä 4. Tukea nuorten työllistymistä 5. Luo pysyviä ratkaisuja tukiopetuksen ja oppimisen malleiksi Helsingin peruskouluihin  

OPETUKSEN SISÄLLÄ Pasilan peruskoulussa 9.-luokkalaiset ovat opettaneet lukemista alakoulun valmistavan luokan oppilaille. 8.- luokkalaiset ovat vetäneet dekkaripajaa 3.- luokkalaisille. 8.-luokkalaiset järjestivät riimipajan 2.-luokkalaisille. 5.-luokkalaiset suorittivat avaruusjakson kokeen pitämällä opetustuokioita alaluokille. 6.-luokkalainen toimi vertaisopena 1. ja 3. luokassa. Valinnaiskurssi

OPPITUNTIEN ULKOPUOLELLA Myllypuro Yläkoululaiset ovat pitäneet opintotuokioita alakoululaisille tiistaisin koulun jälkeen 5- ja 6 luokkaiset ovat pitäneet nuoremmille oppilaille opiskelu- ja salivälitunteja Oppilaille on järjestetty arviointikokouksia toiminnan tueksi Kallahti 7-luokkalaisten ja ekaluokkalaisten yhteistyönä. Seiskat ovat olleet apuna tunnilla ja välitunneilla. Tätä tehdään nyt 5 viikkoa, ja kuudes viikko on mehuhetki.

Tulevaisuudessa Tavoite skaalata mallia Helsingissä eri kouluihin Toteutus on kestävä hankekauden jälkeen malli osaksi opetussuunnitelmaa Mallin jatkuva kehittäminen kokemukseen perustuen Toteutuksen tavat suunnitellaan kokeilujen avulla  

https://drive.google.com/open?id=0B8DEeqI-z4yNMldkTnR6bjFUQm8

MITÄ ON OPITTU? Oppilaat innostuvat helposti Oppilaat ovat toimineet itsenäisesti Oppilaat ovat tulleet omalla vapaa ajalla Oppilaat ovat suositelleet kavereille Muutkin oppilaat ovat pyytäneet päästä opettamaan alakoululaisia Oppilaat ovat ottaneet vastuuta järjestelyistä Alakoululaiset ovat saanet mahdollisuuden saada opetusta tarvittaessa eri kielillä Opettajien suhtautuminen passiivisina pidettyihin oppilaisiin on muuttunut kokeilun myötä Positiivinen roolimalli alakoululaisille vanhemmista oppilaista Keino lisätä lukemista niille, jotka eivät lue

MITEN PÄÄSTÄ ALKUUN KAVERIKAHVILA-TOIMINNASSA? Ottakaa yhteyttä Kaverikahvila-koordinaattoriin Kirsti Kallansalo kirsti.kallansalo@hel.fi puh. 040 6503763 Innostuneet opettajat mukaan, kahdesta on hyvä aloittaa Missä tilanteessa tätä voisi meidän koulussa toteuttaa ? Koordinaattori on apuna tarvittaessa. Kenelle oppilaistasi tämä mielestäsi sopisi ? Suunnitelkaa oppilaiden kanssa Kaverikahvilan toteutus