Arviointi osana oppimisprosessia

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Advertisements

4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Oppimisen arviointi Elisabet Kinnunen.
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Sähkö- ja automaatiotekniikka-alan perustutkinto.
Lukion uudet työtavat – kohti kokonaisvaltaista arviointikulttuuria
1 Ammattiosaamisen näytöt Päivitetty Mitä ammattiosaamisen näytöt ovat? Ammattiosaamisen näytöissä – opiskelija osoittaa käytännön työtehtäviä tekemällä,
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
KEUDA 1 Keudan aikuisopisto Hyvinvointialat Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Reformi haltuun OKM.
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Liiketalouden opiskelu
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Mikä ihmeen oppisopimus?
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Arviointi.
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Nuorten tieto- ja neuvontatyön osaamiskartta Heta Malinen Lähde: Pirjo Kovalainen, Osaamiskartta testiversio.
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Valma Oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Vinkkivideo työnhausta
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Varjostus Oppia ikä kaikki tarjoaa verkoston jäsenille mahdollisuuden varjostaa kollegaa toisessa oppilaitoksessa. Varjostus on vertaisoppimisen menetelmä.
Pedagoginen oppimis- ja arviointityökalu
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
OPON TUNTI Seija Mäntynen
SINUSSA ON POTENTIAALIA
TOP-info Lanu osaamisala
Ammatillisen koulutuksen reformista
Opinnollistamisen pähkinät
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
OPPIA NIINKU TÖISSÄ Keski-Pohjanmaan ammattiopisto
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
OPA - Ohjaamista ja palautetta digitaalisesti
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Taitava-hankkeen hyvät käytänteet
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Ammatillisen koulutuksen muutoksia
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Koulutusiltapäivä lk. 7-9 opettajille
Itsemonitorointi verkkokurssilla
Väyläopintoihin ohjautuminen
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
Väyläopintoihin ohjautuminen
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

Arviointi osana oppimisprosessia Oppimisen arvioinnin tavoitteet: Osaamisen arvioinnin tavoitteet: opiskelija tietää, mitä hän osaa ja mitä hänen on vielä opittava tuottaa tietoa opiskelijan osaamisesta sen jälkeen kun hänellä on ensin ollut mahdollisuus oppia tukea ja motivoida opiskelijaa ammattitaitovaatimusten / tavoitteiden saavuttamisessa osaaminen (oppimisen tulos) arvioidaan mahdollisimman aidoissa työelämän tilanteissa työkokonaisuuksien hallintana kehittää opiskelijan itsearviointitaitoa oppimista arvioidaan tutkinnon osien ammattitaitovaatimusten, tavoitteiden ja arviointikriteereiden perusteella osaaminen arvioidaan pääsääntöisesti ammattiosaamisen näytöllä tutkinnon perusteiden mukaisesti tutkinnon osittain Opiskelijalla tulee aina olla mahdollisuus ensin opetella ja oppia ennen kuin hänen osaamistaan arvioidaan!

Opiskelijalla tulee aina olla mahdollisuus ensin opetella ja oppia ennen kuin hänen osaamistaan arvioidaan! AMMATTITAITOVAATIMUKSET Elämässä oppiminen eli arkioppiminen eli informaali oppiminen ARVIOINTIKRITEERIT Aiempi osaaminen Oppiminen oppilaitoksessa Oppiminen työpaikalla OPPIMISEN ARVIOINTI Palaute siitä, mitä opiskelija jo osaa ja mitä hänen vielä pitää opetella Todennetaan näyttövalmius Lähtötasotestit Aiemmin hankitun osaamisen esiin tuominen esim. HOPS-keskustelussa Oppimista ohjaava arviointi: oppimistehtävät, kokeet jne. Palautteenanto Itsearviointi Vertaisarviointi Oppimista ohjaava arviointi: oppimispäiväkirjat jne. Palautteenanto Itsearviointi Vertaisarviointi OSAAMISEN ARVIOINTI TUTKINNONOSAN ARVOSANA MÄÄRÄYTYY OSAAMISEN ARVIOINNIN PERUSTEELLA Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen Ammattiosaamisen näyttöä täydentävä muu arviointisuunnitelman mukainen osaamisen arviointi Osaamisen arviointi ammattiosaamisen näytöllä

OPPIMISEN ARVIOINTI => PALAUTE OSAAMISEN ARVIOINTI => ARVOSANA Arviointi osana työssäoppimista ja ammattiosaamisen näyttöjä työpaikalla OPPIMISEN ARVIOINTI => PALAUTE OSAAMISEN ARVIOINTI => ARVOSANA Valitaan opiskelijan oppimistavoitteiden mukainen työpaikka, jossa on mahdollisuus oppia tutkinnonperusteiden tavoitteiden mukaisia työtehtäviä. Paikan valintaan vaikuttaa opiskelijan aiempi osaaminen. Työssäoppimisesta sopiminen TO-jakson aloitus Laaditaan työssäoppimisen tavoitteet opiskelijan itsearvioinnin, aiemman palautteen ja osaamisen pohjalta. Oppiminen + Palaute Opiskelija saa palautetta oppimisestaan Opiskelija oppii tietämään mitä jo osaa ja mitä vielä pitää oppia Opiskelija motivoituu oppimaan lisää Opiskelija oppii saamastaan palautteesta Oppiminen + Palaute Opiskelija näyttää osaamisensa ennalta sovittujen kriteerien mukaisesti. Arviointi pohjautuu opiskelijan itsearviointiin sekä opettajan ja työpaikkaohjaajan arvioon hänen osaamisestaan. Oppiminen + Palaute Opiskelija saa palautetta työssäoppimisesta. Saamaansa palautetta hän hyödyntää tulevien opintojen suunnittelussa ja tavoitteenasettelussa. Työssäoppimisen palaute Ammattiosaamisen näyttö Arviointikeskustelu Tutkinnonosan arvosanaa täydennetään tarvittaessa muulla arvioinnilla arviointisuunnitelman mukaisesti. TO-jakson päättäminen

Oppimisen ja osaamisen arviointi työssäoppimisjaksoilla oppilaitoksessa opiskelija oppii tutkinnon ammattitaitovaati-musten mukaisesti työssäoppimispaikassa opiskelija oppii tutkinnon ammattitaitovaatimusten mukaisia asioita ja harjaantuu jo oppimassaan opiskelija osoittaa osaamisensa työtä tekemällä (ammattiosaamisen näytöt) oppimisen arviointi Arvioidaan opiskelijan oppimista ohjaamalla ja kannustamalla sekä seuraamalla edistymistä, arvosanat eivät välttämättömiä Lähde: Arvioinnin opas, Oph Osaamisen arviointi arvioidaan, kuinka hyvin on saavutettu tutkinnossa edellytetty osaaminen (ammattitaito-vaatimukset tutkinnon perusteiden mukaisesti) Oppimisen arviointi