VASUPROSESSIT PEDAGOGISEN JOHTAJUUDEN YTIMESSÄ

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
Advertisements

TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
LTOL-JAOSTON TOIMINTASUUNNITELMA VUODELLE 2016 Vuosikokous
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
Vaikuttavuuden arviointi
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
OPETTAJAJOHTAJUUS VARHAISKASVATUKSESSA
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Humppilan kunnanvirastolla
Oulu Seija Saarinen, Liisa Luukkonen, SLK
Hyvä johtajuus – hyvinvoiva lapsi
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
Työelämäosaajana OKM.
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Nopolan koulu Opettajien veso
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Digitaalisuus opistojen strategiaan, pedagogiikkaan ja käytäntöön
Kiinnostus osallistua hankesuunnitteluun tai toteuttamiseen
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Ops-iltapäivä Raumanmeri
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Opetustoimi osana Jyväskylää
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
Tiimien toimintasuunnitelmapohja
LAPE kutsuu ja haastaa ”En usko, että milloinkaan aiemmin seurakuntien tekemä pitkän linjan työ lasten, nuorten ja perheiden parissa on nostettu näin.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Joensuun seudun varhaiskasvatussuunnitelma
Sosiaalialan tehtävärakenne
PED0031, VARHAISPEDAGOGIIKKA
Strategiset ohjelmat hyvinvointia rakentamassa - kommenttipuheenvuoro Tilaajapäällikkö Taru Kuosmanen T A M P E R E E N K A U.
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Asiakasraati Lapsen vasu
Vasun toteutuminen näkyväksi -huoltajat ja lapset arvioimassa Mervi Räty, varhaiskasvatuksen vastaava, KM.
Ammatillisen koulutuksen reformista
Seudullinen työkokous
SPPL Arvotyöpaja Kuopio
Odotukset johtajuudelle varhaiskasvatussuunnitelmatyössä
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Opettajajohtajuus jaetun pedagogisen johtajuuden ytimessä
Palautteesta Eetu-Pekka Heikkinen.
EROTILANTEEN PALVELUILLA KOHTI SOVINNOLLISUUTTA Eroauttaminen Kainuussa 02/ Marika Uhlbäck, projektisuunnittelija Mukava Kainuu -hanke.
PEDAGOGINEN DOKUMENTOINTI
Opettajajohtajuus jaetussa pedagogisessa johtajuudessa
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Ajanhallinta opiskelussa
Yksikön toimintasuunnitelma
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Yksikön toimintasuunnitelma
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Työtämme ohjaavat yhteiset arvot
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Yhteinen keittiö -hanke Marttaliitto
PERHEPÄIVÄHOIDON TUTKINTOTOIMIKUNNALLE
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Ammatillisen koulutuksen laatustrategia
Yhdistyksen liikuntatoiminnan arviointi ja kehittäminen
Järjestötieto muutoksessa
Näkökulmia kunnalliseen nuorisotyöhön
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Esityksen transkriptio:

VASUPROSESSIT PEDAGOGISEN JOHTAJUUDEN YTIMESSÄ VARHAISKASVATUKSEN JOHTAJUUSFOORUMI 10.5.2017 KLO: 11.00-12.00 Sanna Parrila, KT, sertifioitu coach (ACC), Ediva sanna.parrila@ediva.fi, www.ediva.fi Uusi kirja julkaistu syksyllä 2016 Sanna Parrila – Elina Fonsén (toim.) Varhaiskasvatuksen pedagoginen johtajuus – käsikirja käytännön työhön VIP –hinta 42 e + lähetyskulut Tilaukset osoitteesta: www.ps-kustannus.fi/kampanjat/6786

Puheenvuoron lähtökohdat Valtakunnallisen vasun ja varhaiskasvatuslain sisäistyminen varhaiskasvatustyön suunnittelun, toteuttamisen, arvioinnin ja kehittämisen perustaksi edellyttää vahvaa pedagogista johtajuutta kaikilla eri tasoillaan. Esimies ei yksin pysty edistämään koko henkilöstönsä oppimista ja pedagogiikan kehittämistä tavoitteellisesti ja suunnitelmallisesti. Tueksi tarvitaan lastentarhanopettajien panosta, joka jakaa vastuuta henkilöstön oppimisesta ja pedagogiikan kehittämisestä laajemmalle ja tarkoituksenmukaisemmin. Kaikilla kasvattajilla on ammatillinen vastuu edistää toiminnallaan jokaisen lapsen hyvinvointia ja oppimista. Lastentarhanopettajan tehtävänä on vastata siitä, että tiimin sisällä on vasun kautta rakentunut yhteinen pedagoginen näkemys, miten toimimalla lasten hyvinvointi ja oppiminen parhaalla mahdollisella tavalla toteutuu.

Pedagoginen johtajuus ja johtaminen Määrittelemme pedagogisen johtajuuden: niin henkilöstön oppimisen johtamisena kuin koko organisaation toimintakulttuurin ja pedagogiikan kehittämisen johtamisena, siten, että pedagoginen näkökulma on vahvana arvopohjana kaikessa päätöksenteossa. jaettuna pedagogisena johtajuutena, siten että kannetaan vastuuta pedagogiikan laadusta ja sen kehittämisestä sekä yhteisestä oppimisesta koko henkilöstön kanssa. Toimet, joita tehdään näiden päämäärien toteuttamiseksi, ovat konkreettisia johtamistoimia eli pedagogista johtamista. Fonsén & Parrila (2016)

VASU PEDAGOGISEN JOHTAMISEN SISÄLLÖLLISENÄ PERUSTANA ”Opetushallitus on tänään (18.10.16) päättänyt Varhaiskasvatussuunnitelman perusteista 2016 liitteen mukaisesti. Päätös edellyttää kunnalta, kuntayhtymältä tai muulta palveluntuottajalta paikallisen varhaiskasvatussuunnitelman laatimista. Kunnan, kuntayhtymän tai muun palveluntuottajan tulee laatia varhaiskasvatussuunnitelma noudattaen, mitä näissä perusteissa on määrätty. Varhaiskasvatussuunnitelma tulee ottaa käyttöön 1.8.2017 lukien. Kunta, kuntayhtymä tai muu palveluntuottaja ei voi jättää noudattamatta tätä määräystä tai poiketa siitä.” ”Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet on varhaiskasvatuksen järjestäjiä oikeudellisesti velvoittava määräys.” s. 8

VASUPROSESSIT PEDAGOGISEN JOHTAJUUDEN YTIMESSÄ Varhaiskasvatuslaki, valtakunnallinen vasu ja sen pohjalta laaditut kuntavasut muodostavat pedagogisen johtajuuden sisällöllisen perustan Ts. toimivat peilipintana ja näyttävät suunnan yhteiselle oppimiselle ja pedagogiikan kehittämiselle Edellyttää tavoitteellista ja suunnitelmallista vasuprosessien, yhteisen oppimisen ja pedagogiikan kehittämisen johtamista Pitkäjänteisyys, sitouttaminen, rakenteet ja vastuunjako Ryhmävasu keskeinen työväline yhteisen pedagogisen näkemyksen konkretisoinnissa, pedagogiikan arvioinnissa ja kehittämisessä arjen tasolla Ryhmävasun käyttöä tulee johtaa!

VASU PEDAGOGISEN JOHTAMISEN SISÄLLÖLLISENÄ PERUSTANA Sanna Parrila 2017 VASU PEDAGOGISEN JOHTAMISEN SISÄLLÖLLISENÄ PERUSTANA Valtakunnallinen vasu Sisältö: varhaiskasvatuksen määrittely, arvopohja, päämäärät ja toteuttamisen periaatteet VALTAKUNNAN TASO TULKINTA KONKRETISOINTI / TULKINTA Kuntavasut Kuntavasut Kuntavasut Kuntavasut Kuntavasut Kuntavasut Kuntavasut Kuntavasut Kuntavasut Kuntavasut Kuntavasut Kuntavasut Kuntavasut (noin 300 kpl ?) KUNTATASO Kuntavasut KONKRETISOINTI / TULKINTA Yksikkövasut Yksikkövasut Yksikkövasut Yksikkövasut Yksikkövasut Yksikkövasut Yksikkövasut YKSIKKÖTASO Yksikkövasu eri kunnilla / yksityisillä hyvin erilaisia lapsen vasu ja ryhmävasu lomakkeita OPH tuottaa lapsen vasun mallilomakkeen, jota kunnat saavat käyttää halutessaan Suunnittelun tasot: valtakunnan taso, kunnan taso, yksikön taso, ryhmän taso, lapsen taso Lapsen vasu RYHMÄTASO Lapsen vasu Lapsen vasu Lapsen vasu Lapsen vasu Lapsen vasu RYHMÄ VASU Lapsen vasu Lapsen vasu LAPSENTASO Lapsen vasu Lapsen vasu

PEDAGOGISEN JOHTAMISEN PROSESSI PERUSTA Yhteisen vision kirkastaminen - perustehtävä, arvot ja tavoitteet Vision konkretisointi arkityötä ohjaaviksi periaatteiksi - vasuprosessin ja toimintakulttuurin johtaminen Arviointimenetelmien kehittäminen ja käyttöönotto - tämän hetkisen osaamisen ja toiminnan arviointi ARVIOINTI Arviointiperustainen kehittäminen - henkilö-, tiimi- ja yksikkökohtaiset kehittämissuunnitelmat SUUNNITELMA Oppimis-ja kehittämisprosessien ylläpito - tiimien ja yksilöiden oppimisen ohjaus ja tukeminen TOIMINTA

Yhteisen vision kirkastaminen Sanna Parrila 2017 Yhteisen vision kirkastaminen - perustehtävä, arvot ja tavoitteet Johtajan tehtävänä on kirkastaa yhdessä henkilöstön kanssa, mikä on varhaiskasvatuspalvelun perustehtävä, arvoperusta ja tavoitteet Varhaiskasvatus = lapsen suunnitelmallista ja tavoitteellista kasvatuksen, opetuksen ja hoidon muodostamaa kokonaisuutta, jossa painottuu erityisesti pedagogiikka (Varhaiskasvatuslaki, 1§) Varhaiskasvatuksen kymmenen tavoitetta säädetty varhaiskasvatuslaissa (2a§) Varhaiskasvatuksen järjestäjällä on velvollisuus kertoa huoltajille varhaiskasvatuksen tavoitteista ja toiminnasta sen eri toimintamuodoissa (Vasu s. 16) Varhaiskasvatuksen arvoperusta lakisääteisesti määritelty ja niiden tulisi toteutua kaikissa varhaiskasvatuksen palvelumuodoissa (lapsuuden itseisarvo, ihmisenä kasvaminen, lapsen oikeudet, yhdenvertaisuus, tasa-arvo ja moninaisuus, perheiden monimuotoisuus, terveellinen ja kestävä elämäntapa) Arvojen konkretisointi yhdessä vanhempien kanssa; kirjaaminen auki ryhmävasuun

Vision konkretisointi arkityötä ohjaaviksi periaatteiksi Sanna Parrila 2017 Vision konkretisointi arkityötä ohjaaviksi periaatteiksi - vasuprosessin ja toimintakulttuurin johtaminen tavoitteena yhdenvertaistaa => valtakunnallisen vasun sisällön ja tavoitteiden tulisi toteutua jokaisen ammatillista varhaiskasvatusta toteuttavan henkilön työssä valtakunnallisen vasun sisältö ja tavoitteet tulee konkretisoida => mitä tarkoittaa konkreettisesti arkityön tasolla valtakunnallisen vasun konkretisoinnin prosessi ja työvälineet: KUNTAVASU, RYHMÄVASU, LAPSEN VASU RYHMÄVASUN näin me sen teemme -taso tukee sanojen sisäistymistä teoiksi ja mahdollistaa samalla arvioinnin Ryhmävasun käytön johtaminen tärkeää! Linkki: ryhmävasu 2017

RYHMÄVASUN LAATIMINEN OSANA VASUPROSESSEJA Sanna Parrila 2017 RYHMÄVASUN LAATIMINEN OSANA VASUPROSESSEJA perustuu valtakunnallisen vasun sisällön konkretisointiin ”näin toteutamme arjessa” tasolle , ”käyttöohje” sijaiselle sen tärkein tehtävä on auttaa henkilöstöä suunnittelemaan, arvioimaan ja kehittämään työtään valtakunnallisen vasun suunnassa!!! HUOM! Ryhmävasu ei ole pelkän olemassa olevan toteamista vaan samalla tavoiteltavan tilan konkretisoivaa => ohjaa kehittämistä syntyy prosessimaisesti rinnan lapsikohtaisten vasujen kanssa ryhmävasun sisällöllinen vastaavuus valtakunnan ja kuntavasuun tärkeää säilyttää ryhmävasua ei voi laatia käyttämättä kuntavasua pohja-asiakirjana sisältöä työstetään: Tiimin keskinäisissä suunnittelukokouksissa esim. heti toimintakauden alussa => keskeisintä yhteinen keskustelu ja yhteisistä toimintaperiaatteista sopiminen, ”käyttäminen tärkeämpää kuin täyttäminen” Tiimivastaavalla/ lto:lla päävastuu kirjaamisesta ja pedagogiikan kehittämisestä ryhmävasun suunnassa, kaikilla vastuu vasupohjaisen varhaiskasvatuksen toteuttamisesta ja tiimioppimiseen sitoutumisesta lapsikohtaisissa keskusteluissa vanhempien kanssa, vanhempainilloissa henkilöstön ja esimiehen välisissä pedagogisissa keskusteluissa

RYHMÄVASUN LAATIMINEN OSANA VASUPROSESSEJA Sanna Parrila 2017 RYHMÄVASUN LAATIMINEN OSANA VASUPROSESSEJA Lasten vasujen kautta muodostuu kokonaiskuva perheiden kasvatuskäytännöistä, lapsista persoonina sekä lasten yksilöllisistä kasvun ja oppimisen tarpeista (eroista ja yhtenäisyyksistä) Lapsen vasut pohjana ryhmävasulle, jossa lasten vasut ”vedetään yhteen” Ryhmävasun perustana valtakunnan/kuntavasu LAPSI 1 vasu LAPSI 2 vasu LAPSI 2 vasu LAPSI 2 vasu LAPSI 2 vasu LAPSI 2 vasu LAPSI 2 vasu LAPSI 1 vasu LAPSI 2 vasu LAPSI 2 vasu LAPSI 2 vasu LAPSI 2 vasu LAPSI 2 vasu LAPSI 1 vasu LAPSI vasu RYHMÄVASU KUNTAVASU VALTAKUNNAN VASU

RYHMÄVASUU LIITTYVIÄ ”HYVIÄ KÄYTÄNTÖJÄ” Sanna Parrila 2017 RYHMÄVASUU LIITTYVIÄ ”HYVIÄ KÄYTÄNTÖJÄ” sisällön työstäminen johdetusti pala palalta: tiimit + pedapalaverit, luetaan toisten kirjauksia ristiin, annetaan sisällöllistä palautetta ja keskustellaan ryhmävasun työstettävä osuus ”esityslistamaisesti” esillä työtilassa, jokainen saa kirjata ajatuksiaan, tärkeitä kysymyksiä etukäteen => valmistautuminen => tehokas ajankäyttö tiimipalaverissa tiimipalaverissa käsiteltävät asiat jaettu kolmeen osaan 1) toimintaan ja oppimisympäristöön liittyvät asiat, 2) lapsihavainnointi/lapsikohtaiset asiat, 3) ryhmävasu/tiimisopimus asiat => samat teemat esityslistalla, johon jokainen voi kirjata mitä haluaa näihin liittyen nostaa esiin tiimipalaverissa arvioinnin varmistaminen => sovitaan etukäteen milloin laajempi ryhmävasun arviointipalaveri; esim. joka kuukauden viimeinen tiimipalaveri käytetään arviointiin arvioinnin varmistaminen => sovitaan etukäteen minkä osa-alueen arviointi seuraavassa tiimipalaverissa ja jokainen kerää etukäteen havaintojaan arvioitavaan osa-alueeseen liittyen ryhmävasu tiimipalaverin ”neljäs jäsen” pedagogisten käytäntöjen sopiminen ja kirjaaminen, arviointi ja muokkaaminen MUUTA, mitä?

VASUPROSESSIEN JOHTAMINEN ERI MENETELMIN JA RAKENTEIN YKSILÖOHJAUS Erilaiset oppimistehtävät (oman työn havainnointi, arviointi…) Kehityskeskustelut, yksilökohtaiset pedagogisen keskustelut…. ETÄOHJAUS LÄHIOHJAUS Erilaiset tiimikohtaiset oppimistehtävät (oman työn havainnointi, arviointi, ryhmävasun laatiminen…) Koulutukset, ryhmäkehityskeskustelut, ryhmähavainnoinnit ja niihin liittyvät palautekeskustelu…… RYHMÄOHJAUS VASU/ OPPIMIS- JA KEHITTÄMISPROSESSIEN YLLÄPITO!

Hyvät vuorovaikutustaidot PEDAGOGISEN JOHTAJAN MONINAISET ROOLIT - vrt. myös opettaja oman tiiminsä pedagogisena johtajana SUUNNAN NÄYTTÄJÄ - taito tehdä työn tarkoitus, periaatteet ja tavoitteet näkyviksi, tiedottaa, ”pitää laiva kurssissa”, tehdä päätöksiä VALMENTAJA - kyky innostaa, synnyttää tahtotila, ohjata oppimaan… ARVIOIJA - kyky reflektoida, kyseenalaistaa, antaa palautetta, toimia peilinä… Hyvät vuorovaikutustaidot TUKIJA - ryhmädynamiikan hallinta, emotionaalinen kyvykkyys, kyky ratkoa ristiriitatilanteita…

TIIMI- JA TYÖYHTEISÖTASOLLA TAPAHTUVA OPPIMINEN Sanna Parrila 2017 TIIMI- JA TYÖYHTEISÖTASOLLA TAPAHTUVA OPPIMINEN KAIKISSA VAIHEISSA PEILAUS VASUUN KESKEISTÄ! Tiimioppiminen lähtee liikkeelle yksilöiden pohdinnoista… Oppiminen työssä: kokemuksesta oppiminen, arkityön pohdinta, mitä, miksi… Omien pohdintojen, arkikokemusten ja arjessa havaittujen ongelmatilanteiden jakaminen: yhteinen keskustelu, reflektointi… Uusien /vaihtoehtoisten ajattelu- ja toimintamallien suunnittelu ja ideointi. Uuden kokeilua, soveltamista omaan työhön.

OPPIMISEN ESTEITÄ Toiminnan kautta tapahtuva oppiminen Sanna Parrila 2017 OPPIMISEN ESTEITÄ Toiminnan kautta tapahtuva oppiminen Ei ole halua oppia, toiminta on rutinoitunutta Tiimillä / yksilöillä ei ole selkeitä oppimisen tavoitteita Oppimista ei johdeta ja edellytetä Tiedon hankintaan liittyviä esteitä Uutta tietoa ei ole saatavilla tai sitä on liikaa Tieto on ristiriitaista, epäjohdonmukaista ja irrallista Ajan puute Ymmärtämiseen liittyviä esteitä Ei ole aikaa yhteiseen reflektointiin ja keskusteluun, tieto jää pinnalliseksi Uuden tiedon ja entisen ymmärryksen välillä on liian suuri kuilu Soveltamiseen liittyviä esteitä Asiat unohdetaan ja dokumentointi on puutteellista Ei jakseta viedä asioita loppuun, kokeiluun ei rohkaista, soveltamista ei tueta, pitkäjänteisyys puuttuu

OPETTAJAJOHTAJIEN KESKEISIMMÄT JOHTAMISTEHTÄVÄT TUTKIMUKSEN VALOSSA Tiimin jäsenten tukeminen ja ohjaaminen pedagogiikan toteuttamisessa, roolimallina oleminen ja käytäntöjen perustelu kasvattajatiimin jäsenille (Hognestadt ja Boe 2014) Varhaiskasvatussuunnitelmatyöhön ja päätöksentekoon osallistuminen (HO 2010; 2011) Yksikön varhaiskasvatussuunnitelmatyöhön ja pedagogiikan kehittämiseen osallistuminen yhdessä muiden lastentarhanopettajien, yksikköjohtajan ja mahdollisesti veon kanssa (PEDARYHMÄ) Omaan erityisosaamiseen liittyvät mahdolliset kehittämisvastuut Vastuu oman tiimin pedagogiikasta, arvioinnista ja kehittämisestä => vastuu siitä että oman tiimin pedagogiikkaa kehitetään ja toteutetaan valtakunnallisen vasun ja varhaiskasvatuslain mukaisesti Vastuu päivittäisen pedagogiikan organisoinnista, työnjaosta ja osallisuuden vahvistamisesta => Vastuu yhteisestä oppimisesta vasun suunnassa!

OPETTAJOHTAJUUTEEN OPITAAN JA KEHITYTÄÄN Johtajuuteen voi kasvaa ja kehittyä. Johtajuus on valinta. Johtajuudessa kehittyminen edellyttää oman itsensä tuntemista ja oman johtajuusnäkemyksen kirkastamista. Johtajuuteen liittyy halu johtaa. Johtajuuteen liittyy aina valtaa ja ihmisiin vaikuttaminen. Johtajuuteen kuuluu vastuu. Johtajuus ilmenee ryhmäkontekstissa. Johtajuuteen liittyy tavoitteen saavuttaminen. Opitaan ja kehitytään TEOILLA JA ASENTEELLA On LUONNOLLISESTI JOHTAJUUS Annetaan MUODOLLISESTI Ansaitaan ja otetaan TEOILLA (Lähde: Ristikangas& Ristikangas 2013)

OPETTAJAJOHTAJUUDEN KEHITTÄMISESSÄ KESKEISTÄ Pedagogisen johtajuuden ja siihen liittyvien tavoitteiden, rakenteiden ja vastuiden selkiyttäminen, avaaminen ja koordinointi koko yksikkötasolla pedagogisen johtamisen suunnitelmallisuus, jaetun pedagogisen johtajuuden strategia eri ammattiryhmien toimenkuvien avaaminen Pedagogisen johtajuutta ja opettajajohtajuutta tukevien työvälineiden kehittäminen ja käytön ohjeistus ryhmävasu, lapsen vasu tiimisopimus tiimipalaverien ohjeistus ja rakenne arvioinnin- ja kehittämisen työvälineet Lastentarhanopettajien osaamisen vahvistaminen tiimien, tiimioppimisen ja vasuprosessin johtamisessa

If your actions inspire others to Drem more, Learn more, Do more, And Become more, You are a leader !