Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Yksikön toimintasuunnitelma

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Yksikön toimintasuunnitelma"— Esityksen transkriptio:

1 Yksikön toimintasuunnitelma
Varhaiskasvatusyksikkö Ahti-Hiekkalinna-Vellamo

2 Työtämme ohjaavat yhteiset arvot
Helsinkiläinen varhaiskasvatus perustuu Vasu-perusteissa määritellyille arvoille sekä Helsingin kaupungin strategiaan Vasuperusteissa määritellyt arvot: Lapsuuden itseisarvo Ihmisenä kasvaminen Lapsen oikeudet Yhdenvertaisuus, tasa-arvo ja moninaisuus Perheiden monimuotoisuus Terveellinen ja kestävä elämäntapa Erityistä huomiota kiinnitämme yksikössämme siihen, että lapsia kohdellaan tasapuolisesti, lapsen oikeudet näkyvät toiminnassamme ja perheiden monimuotoisuus huomioidaan vuoden aikana yhdessä vanhempien kanssa. Myös lapsen turvallisuuden ja turvallisuuden tunteen päivän aikana koemme tärkeimmiksi näkyä erityisesti meidän arjessa. Etunimi Sukunimi

3 Lapsen varhaiskasvatuksen aloittaminen
Tutustumisjakson kesto ennen varsinaista hoidon aloitusta vaihtelee, mutta keskimäärin lapsi ja vanhempi tutustuvat päiväkotiin noin viikon ajan Tutustumisjakson ensimmäisinä päivinä pidämme aloituskeskustelun perheen kanssa, jossa käymme yhdessä läpi varhaiskasvatuksen käytäntöjä ja vanhemmat saavat kertoa lapsesta tarkempia tietoja. Aloituskeskustelussa laadimme tutustumisjaksolle suunnitelman miten lapsi tutustuu päiväkotiin ja ryhmään Lapsen vaihtaessa ryhmää päiväkodin sisällä, käymme keskustelut ryhmän aikuisten kanssa lapsesta vasun pohjalta

4 Oppimisympäristö Oppimisympäristön rakentaminen ja suunnittelu tapahtuu yhdessä lasten kanssa Käytämme sisä- ja ulkotiloja porrastaen Aikuinen on joustava muutoksille ja lasten muutostoiveille Aikuisen havainnointi korostuu siinä, miten lapset ovat ryhmässä, missä lapset leikkivät ja mitkä rakenteelliset järjestelyt toimivat ja mitkä eivät toimi Lapset mukana muokkaamassa oppimisympäristöä. Lapsilta kysytään ja heitä kuunnellaan Teemme retkiä erityisesti Vuosaaren alueella ja tutustumme lähiympäristöön, mutta myös muu Helsinki tulee tutuiksi lasten kasvaessa Etunimi Sukunimi

5 Lapsen Vasu toiminnan suunnittelussa
<- Varhaiskasvatussuunnitelma ja sen päivitys vuosittain <- Yksilöllinen pehmeän aloituksen suunnitelma Kyseinen kuva löytyy myös Helsingin varhaiskasvatussuunnitelmasta

6 Digitalisaatio varhaiskasvatuksessa
Meidän kehittämiskohteemme on henkilökunnan kehittyminen ja osaamisen lisääminen digi-asioissa ja osaamisen lisääntymisen näkyminen toiminnassa. Järjestämme talon sisällä koulutuksia, joissa jaamme osaamista, esimerkiksi kehittämispäivänä. Osallistumme mahdollisiin kaskon järjestämiin koulutuksiin. Keväällä ryhmät esittelevät yhdessä lasten kanssa tehdyn, digiosaamista hyödyntävän, projektityöskentelynsä koko talolle ja vanhemmille. Alueen yhteisenä tavoitteena on että jokainen talo/yksikkö järjestää 1-2 digitapahtumaa kevään 2019 aikana Etunimi Sukunimi

7 Yksikön toimintakulttuurin kuvaus ja toimintakauden keskeiset periaatteet
Toimintakauden keskeisimmät periaatteet Kaikki lapset tulevat kuulluksi, saavat aikuiselta huomiota päivittäin. Lapset ovat yhdenvertaisia ja tasa-arvoisia kaikessa toiminnassa, myös lasten kesken Kielitietoisuuden kehittyminen Aikuinen tunnistaa esimerkiksi leikin tärkeyden kielen kehittymisessä Hyödynnämme pienryhmätoimintaa suomen kielen harjoittelussa Leikin tärkeys lasten kehittymisessä Aikuinen mukana tukemassa ja ohjaamassa leikkitaitojen kehittymistä Etunimi Sukunimi

8 Laaja-alainen osaaminen
Ajattelu ja oppiminen Lapset saavat kysyä ja ihmetellä, aikuinen pysähtyy lapsen kanssa pohtimaan yhdessä Positiivinen kannustaminen Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Tutustutaan eri kulttuureihin ja siihen että jokainen lapsi ja perhe on erilaisia Kaveri- ja tunnetaitojen harjoittelu Itsestä huolehteminen ja arjen taidot Omatoimisuuden lisääminen ikä-ja taitotason mukaisesti Oman tilan kunnioittaminen Monilukutaito, tieto- ja viestintäteknologia Lapset saavat itse tehdä ja tutustuvat vastuulliseen teknologian käyttöön Osallisuus ja vaikuttaminen Kaikki lapset saavat äänensä kuulluksi Etunimi Sukunimi

9 Oppimisen alueet Tutkin ja toimin ympäristössäni
Kielten rikas maailma kirjojen lukeminen lapsille laulaminen lapsille Ilmaisun monet muodot kuvien käyttö ilmaisun tukena ”nukketeatteri”/draama esitykset Minä ja meidän yhteisömme ryhmän säännöt Tutkin ja toimin ympäristössäni retket lähiympäristöön Kasvan, liikun ja kehityn kiireetön ruokailutilanne Etunimi Sukunimi

10 Yhteistyö ja viestintä
Järjestämme vähintään kaksi tapahtumaa vanhemmille toimintakauden aikana. (Esimerkiksi vanhempainillat) Vanhemmat saavat kommentoida toimintasuunnitelman luonnosta Kerromme lapsen päivästä ja tapahtumista hakutilanteissa Vanhemmille lähetetään kuukausittain kuvaus menneestä toiminnasta sähköpostitse. Myös paperiversio löytyy ryhmästä Päivitämme viikoittain Facebook-sivujamme Etunimi Sukunimi

11 Pedagoginen dokumentointi, arviointi ja kehittäminen
Koko yksikön toimintaa arvioimme kaksi kertaa vuodessa, vuoden vaihtuessa ja toimintakauden päättyessä Luomme arvioinnille omat arviointityökalut Ryhmät arvioivat omaa toimintaansa viikoittain tiimipalavereissa Joka viikko palataan menneeseen toimintaan pedagogisten dokumenttien avulla, arvioidaan toiminnan toteutumista ja mietitään kuinka toimintaa voidaan kehittää Vähintään kerran kuukaudessa arvioidaan jotain tiettyä osa-aluetta liittyen esimerkiksi lasten vasuihin, ryhmän suunnitelmaan, yksikön toimintasuunnitelmaan, helsinki-vasuun tms.


Lataa ppt "Yksikön toimintasuunnitelma"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google