Tervetuloa esiopetusiltaan! Esiopetuksen info-ilta 1.2.2017 • 1.2.2017
Uppo-Nallen sanojen saattelemana Hiekkakakkuja tee minä en, katselen kakkuja inhoten. Tarvitsen, tahdon ystävän silloin, tämän tiedäthän: Kakkuset joutuvat kaatumaan, kallistumaan ja maatumaan. Ystävän kanssa me kirmataan ylitse kallion, hiekkamaan. Silloin kaikki on hyvin. Silloin onni on syvin. Elina Karjalainen
Esiopetus toimintakaudella 2017-2018 Järvenpäässä annetaan maksutonta esiopetusta kunnallisissa päiväkodeissa ja koulun yhteydessä olevissa esiopetusryhmissä sekä ostopalveluna useassa yksityisessä päiväkodissa yhteensä noin 500 lapselle. Esiopetukseen ilmoittaudutaan sähköisesti 12.2. 2017 mennessä. Lopulliset elokuussa toimintansa aloittavat esiopetusryhmät varmistuvat kevään aikana, kun varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen syksyllä hakevien lasten kokonaismäärä alueittain on tiedossa. Päätös esiopetuspaikasta postitetaan 11.5.2017 • 1.2.2017
Esiopetus Järvenpäässä toimintakaudella 2017-2018 (lopullisesti esiopetusta toteuttavat päiväkodit selviävät toukokuussa) Esiopetus kunnallisissa päiväkodeissa Nummenkylä, Jamppa, Tahvontupa, Pehtoori (vuorohoito), Pajalanpiha, Närekatu, Iso-Antti, Isokytö Satusauna, Loutti, Polle, Kyrölä, Pesäpuu, Kinnari, Keskusta, Lampaanpolska, Pikkuvanha Esiopetus yksityisissä / ostopalvelupäiväkodeissa Kotiranta, Louhela, Pikkukarhu, Satakieli, Tenava-Kulma, Tenava-Keinu, Touhula, Träskända daghem, Petra(järjestäjänä Kristillinen koulu) Esiopetus koulun tiloissa - Saunakallio, Anttila, Vihtakatu, Harjula, Kyrölä, Haarajoki, Kartano, Oinaskatu, Yhteiskoulu, Kinnari 1.2.2017
Esiopetus Järvenpäässä toimintakaudella 2017-2018 Esiopetus alkaa 14.8.2016 Syysloma vko 42 Joululoma 20.12.2017- 7.1.2018 Hiihtoloma vko 8 Esiopetuksen vapaapäivä 11.5.2018 Esiopetusvuosi päättyy 31.5.2018 Esiopetusaika on päivittäin klo 8.30-12.30 Jokaiseen esiopetuspäivään kuuluu ruokailu sekä ulkoilua. • 1.2.2017
Esiopetus tuli velvoittavaksi 1.8.2015 alkaen Lapsen on osallistuttava oppivelvollisuuden alkamista edeltävänä vuotena vuoden kestävään esiopetukseen tai muuhun tavoitteet saavuttavaan toimintaan. Oppivelvollisuus alkaa sinä vuonna jolloin lapsi täyttää 7 vuotta Kunta velvollisuus järjestää esiopetusta Lapsen huoltaja huolehdittava siitä, että lapsi osallistuu esiopetukseen tai muuhun esiopetuksen tavoitteet saavuttavaan toimintaan Lapsi esiopetukseen otetun lapsen tulee osallistua esiopetukseen ellei hänelle ole tilapäisesti myönnetty vapaata 1.2.2017
Esiopetuksen sisältöä ohjaavat asiakirjat Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 (Opetushallitus) Järvenpään kaupungin esiopetuksen opetussuunnitelma 2016 Lapsen esiopetuksen oppimissuunnitelma, LEOPS • 1.2.2017
Esiopetuksen painopisteet Järvenpäässä 2016-2017 1. Monilukutaito • Esiopetuksessa autetaan lapsia huomioimaan ja tulkitsemaan ympäristöään sekä tutustutaan monipuolisesti tieto- ja viestintätekniikan mahdollisuuksiin. 2. Fyysisesti aktivoiva toimintaympäristö • Yksiköissä kehitetään toimintaympäristöjä sekä sisällä että ulkona siten, että lasten fyysinen aktiivisuus toteutuu suositusten mukaisesti. 3. Osallistuminen, vaikuttaminen /mielen hyvinvointi • Lasten oikeuksiin kuuluvat kuulluksi tuleminen ja osallisuus omaan elämäänsä vaikuttavissa asioissa. Esiopetuksessa tuetaan lasten vähitellen kehittyviä osallistumisen ja vaikuttamisen taitoja 4. Lapsen itsearviointi • Esiopetuksessa harjoitellaan itsearviointia ja iloitaan onnistumisista. Opitaan asettamaan tavoitteita omalle oppimiselle. 5. Monikulttuurisuus • Kieli- ja kulttuuritietoisessa esiopetuksessa pohditaan kieliin ja kulttuurisiin tapoihin, tottumuksiin ja juhliin liittyviä kysymyksiä yhdessä kaikkien lasten kanssa. • 1.2.2017
Arvot ja toimintakulttuuri Järvenpäässä - laadittu opetussuunnitelmaan yhdessä järvenpääläisten lasten, vanhempien ja henkilöstön kanssa • 1.2.2017
Monipuoliset oppimisympäristöt ja työtavat • 1.2.2017
Oppimiskokonaisuudet Ilmaisun monet muodot Kielen rikas maailma Minä ja meidän yhteisömme Tutkin ja toimin ympäristössäni Kasvan ja kehityn Oppimiskokonaisuuksina toteutetun opetuksen tavoitteena on tukea lasten kokonaisvaltaista kasvua ja hyvinvointia sekä tarjota monipuolinen perusta heidän osaamisensa edistymiselle. Leikki ja muut lapsille ominaiset tavat oppia ja työskennellä ovat opetuksen ja toiminnan lähtökohtana. • 1.2.2017
Esiopetuksen alkaessa Tutustumistilaisuus esiopetuspaikassa perheille 24.5.2017 klo 8–10 Esiopetuksen alkaessa lastentarhanopettaja tutustuu lapseen (tutustumiskäynti kotiin, lapsen tutustuminen esiopetukseen) Lapsen ja huoltajien kanssa käydään aloituskeskustelu, jossa esiopetuksen lastentarhanopettaja saa tietoa lapsesta ja huoltajien ajatuksista. Jos lapsi siirtyy esiopetuksen alkaessa uuteen ryhmään tai päiväkotiin, käydään myös silloin lastentarhanopettajan ja vanhempien yhteinen keskustelu. Kopio lapsen vasusta siirtyy esiopetukseen. Tarvittaessa myös varhaiskasvatuksen erityisopettaja osallistuu keskusteluihin. • 1.2.2017
Suunnitelmallista yhteistyötä lähikoulun kanssa Lapsen siirtymistä esiopetuksesta alkuopetuksen oppilaaksi tuetaan esiopetuksen aikana. Erilaisten yhteistyömuotojen tarkoituksena on antaa jokaiselle lapselle monipuolisia kokemuksia yhteistyöstä alkuopetuksen kanssa. Koulun tilojen käyttö Tapahtumayhteistyö Pedagoginen yhteistyö Tiedonsiirto esiopetuksesta alkuopetukseen esiopetusvuoden aikana ja koulun alkaessa (Eskari MPR, kolmikanta, monikanta) • 1.2.2017
Lapsen kasvun ja oppimisen tuki Jokaisen lapsen yksilöllisiä kasvun ja oppimisen tarpeita vastaavaa esiopetusta suunnitellaan yhteistyössä lapsen, huoltajien ja tarvittaessa muiden asiantuntijoiden kanssa. Kolmiportainen tuki Lapsella on oikeus saada riittävää tukea heti tuen tarpeen ilmetessä. Yleinen tuki; LEOPS Tehostettu tuki; LEOPS, jonne lapselle järjestettävä tuki kirjataan Erityinen tuki; HOJKS • 1.2.2017
Oppilashuolto Oppilashuollolla tarkoitetaan lapsen hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa esiopetusyhteisössä. Yhteisöllinen oppilashuolto (monialaisuus) Yksikkökohtainen oppilashuoltosuunnitelma - esiopetusyhteisön hyvinvointi, esiopetusympäristön terveellisyys, turvallisuus ja esteettömyys Yksilökohtainen oppilashuolto - terveydenhoito- (neuvola), psykologi- ja kuraattoripalvelut - monialainen oppilashuolto 1.2.2017
KINNARIN UUDEN KOULUN RAKENNUSHANKKEEN ESITTELY JA YLEISÖTILAISUUS 7.2.2017 KELLO 18 JÄRVENPÄÄN YHTEISKOULULLA Järvenpään kaupunki tulee rakentamaan Kinnarin alueelle uuden koulun. Rakentaminen on tarkoitus aloittaa vuoden 2018 alussa ja tavoitteena on saada uusi koulu käyttöön syksyllä 2019. Tavoitteena on rakentaa alueelle uuden oppimisen mukaiset, muuntojoustavat, kestävät ja turvalliset oppimistilat, joita voidaan käyttää myös alueen muuhun toimintaan. Koulurakennukseen tulee tiloja myös esiopetukselle. Uuden koulun rakentaminen edellyttää osan vanhojen rakennusten purkamista, joka on aloitettu kesälle 2017. Järvenpään kaupunki järjestää yleisötilaisuuden uuden Kinnarin koulun hankkeen tilanteesta tiistaina 7.2.2017 kello 18–20 Järvenpään Yhteiskoulun Urheilukadun salissa, osoitteessa Urheilukatu 7-9. Yleisötilaisuudessa käsiteltävät asiat Tilaisuuden avaus, palvelualuejohtaja Marju Taurula Uuden koulun rakennushanke ja tavoitteet, Boost Brothers DI Matti Sivunen Uuden koulun hankkeen vaikutukset liikuntapaikkahankkeisiin, palvelualuejohtaja Marju Taurula Kinnarin koulun konsepti-ja liikennesuunnitelma, Sito Oy Kaavoituksen tilannekatsaus, kaavajohtaja Sampo Perttula Koulun toiminta lukuvuosina 2017 -2019, perusopetusjohtaja Arja Korhonen ja rehtori Hanna Saarinen Vapaata keskustelua ja palautetta jatkotyötä varten Lämpimästi tervetuloa!