ESIOPETUS PETRA SUONIO 2011 Esiopetusvuosi on kuningasvuosi: esikoululainen on päivähoitoikäisistä vanhin ja esikuva pienimmille!

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kolmiportainen tuki ja uudet asiakirjat
Advertisements

ESIOPETUS lapsen ilo ja oikeus Varhaiskasvatuspäällikkö Pauliina Virta
Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminta Kuopio
Lyhyesti kasvun ja oppimisen tuesta esiopetuksessa
RUNOSMÄEN KOULUN YTE-SUUNNITELMA
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
KODIN JA KOULUN PÄIVÄ Rehtorin aamukaffe –tilaisuus;
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
Yhteistyötä lapsen hyväksi
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Tervetuloa esiopetusiltaan!
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
LAPSEN KASVUN JA OPPIMISEN TUKI LAPPEENRANNAN VARHAISKASVATUKSESSA
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Tähän tarvittaessa otsikko Kysely esi- ja perusopetuksen huoltajille Kirkkonummella
Oppilaan hyvinvoinnin parhaaksi. Koulun aloitus Toimivien opetusryhmien muodostaminen esiopettajien, luokanopettajien, S2-opettajan ja erityisopettajan.
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
Katja Siltanen ja Anne Rytilahti
Esiopetuksen vanhempainilta Kirkkojärven koululla
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Esimerkkejä lapsen kasvun ja kehityksen arviointi- ja seurantamenetelmistä Petra Suonio 2011.
Sari Ågren. Työryhmä Perusopetuksessa Mari Aalto, Laura Impiö, Teija Warro, Satu Lehtonen, Anita Rapp, Hanna Leppänen, Anne Lähteenmäki, Liina Maarni,
LAPSEN ESIOPETUSSUUNNITELMA Lapsen nimi Esiopetuspaikka ja toimintavuosi Esiopetuksesta vastaava opettaja Syntymäaika HuoltajuusYhteishuoltajuusYksinhuoltajuus.
ESIOPS-info Sari Ågren.  Pyrkimys vastata nykymaailman haasteisiin  Tuoda esille lapsen/oppilaan muuta todellisuutta oppimisen ohella  Kannustaa aktiiviseksi.
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
Anne Luoma / VARHAISERITYISKASVATUS. Kunnan järjestämässä ja tukemassa päivähoidossa olevien tukea tarvitsevien lasten osuus päivähoitoikäisistä.
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Oppilaan hyvinvointi - yhteinen asiamme
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaan perusopetukseen ottaminen
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
Kasvun ja oppimisen tuki Rauman esiopetuksessa
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Opetussuunnitelmassa 2016
Prosessin nimi: Siirtymävaihe esiopetuksesta perusopetukseen, kun lapsella on pidennetty oppivelvollisuus ja/tai erityinen tuki tai kun tehostettu tuki.
Nopolan koulu Opettajien veso
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Kelpo-hanke Amisto
Asiakas Esiopettaja/kelto
Näin arvioimme tiimin toimintaa
Esiopetuksen vuosiympyrä
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
VSOP= vuosiluokkiin sitomaton alkuopetus Länsi-Puijon malli
Kielitietoisuus.
Kielitietoisuus.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Prosessi ope: huoli Ped. arvio jatkuu lopetetaan lisää tukea?
Sisältöalueet esiopetuksessa
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
Esi- ja alkuopetuksen yhteistyösuunnitelma
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Esityksen transkriptio:

ESIOPETUS PETRA SUONIO 2011 Esiopetusvuosi on kuningasvuosi: esikoululainen on päivähoitoikäisistä vanhin ja esikuva pienimmille!

Mitä on esiopetus Esiopetus pohjautuu valtakunnalliseen esiopetuksen opetussuunnitelmaan (2010) sekä paikallisiin kuntien, kaupunkien ja päiväkotien esiopetussuunnitelmiin Esiopetusta annetaan vähintään 700 tuntia vuoden aikana Jokaiselle lapselle laaditaan henkilökohtainen esiopetuksen oppimissuunnitelma

Missä? Päiväkoti tai koulu Päiväkodissa lastentarhanopettaja vastaa esiopetuksesta Ryhmässä voi olla 13 lasta tai toisen koulutetun aikuisen kanssa 21 lasta Esiopetusta on yleensä 4-5 tuntia päivässä Kunnan velvollisuus järjestää maksutta -> perheellä oikeus kieltäytyä

Tehtävä Esiopetuksen tehtävänä on edistää lapsen kasvua ihmisyyteen ja eettisesti vastuukykyiseen yhteiskunnan jäsenyyteen ohjaamalla häntä vastuulliseen toimintaan ja yhteisesti hyväksyttyjen sääntöjen noudattamiseen sekä toisten ihmisten arvostamiseen

Esiopetuksen tehtäviä Lapsen suotuisten kasvu-, kehitys- ja oppimisedellytysten luominen Ennaltaehkäisy Lapsen terveen itsetunnon vahvistaminen Tasavertaisuuden tukeminen koulua aloitettaessa Jatkuvuus

leikinomaisuus Kieli ja vuorovaikutus matematiikka Etiikka ja katsomus Ympäristö ja luonnontieto Terveys Fyysinen kehitys Taide ja kulttuuri

OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN Esiopetus pohjautuu opetuksen eheyttämiseen – oppimisen kokonaisuus Eheytetyt kokonaisuudet ja oppimisprosessi ovat tärkeämpiä kuin yksittäiset sisällöt Kokemusten ja tietojen käsittely vuorovaikutuksessa aikuisten ja lasten kanssa monin eri tavoin on oppimisen keskeinen osa Esiopetuksen sisältöaluejako on tarkoitettu ohjaamaan opettajan työtä

Kouluvalmius Kouluvalmius= kyky selviytyä ryhmässä, kyky kuunnella ja noudattaa ohjeita, sekä kyky keskittyä ja toimia pitkäjänteisesti Fyysinen valmius Motorinen valmius Älyllinen valmius Tunne-elämän valmius Sosiaalinen valmius

Kouluvalmiuden arviointi Arviointia tehdään koko esiopetusvuoden ajan Järjestelmällinen kirjattu havainnointi, ryhmätehtävistö sekä asiantuntijayhteistyö (esiopettaja, erityislastentarhanopettaja, koulupsykologi) Vanhemmat osallistuvat arviointiin tiiviisti, heidän huomioitaan kirjataan lapsen esiopetuksen suunnitelmaan Näiden pohjalta moniammatillinen pohdinta lapsen oppimisvalmiuksista -> suosituksena voi olla yksilölliset psykologiset testit kouluvalmiudesta Kouluvalmiusarvioinnin keskeinen tavoite on tuen tarpeen varhainen tunnistaminen

Arviointimenetelmiä esiopetuksessa Breuer- Weuffin erottelukoe ▫Kielen ja havaintotoimintojen arviointi  Verbosensomotoriikka (fonemaattinen erottelu, kinesteettis-motorinen erottelu, optinen erottelu, melodinen erottelu) = silta kielen oppimiseen ▫Koko ryhmälle tehtävä ▫Tehdään kahdesti esiopetusvuoden aikana (alku- ja loppumittaus) ▫Karkea seula

Arviointimenetelmiä esiopetuksessa KPT eli kontrolloitu piirrostarkkailu ▫Koko lapsiryhmälle tehtävistö esiopetuksessa sekä koulua aloitettaessa ▫Monipuolinen arviointi, kaikki ohjeet pelkästään kielellisiä ▫Esim. tehtävistä  Aluksi kirjoitetaan oma nimi tikkukirjaimin paperille  Piirrä paperin keskelle pieni pallo, piirrä pallosta viiva paperin kulmaan  Piirrä samanlainen viiva pallosta kaikkiin muihin kulmiin  Yhteen lokeroon piirrät kolme viivaa. Viivat eivät ole yhtä pitkiä, toiseen lokeroon piirrät kolme kolmiota. Keskimmäinen kolmio on pienin.  Piirrä talo. Talossa on kolme ikkunaa ja ovi. Katto on vino. Katolla on savupiippu, josta tulee savua. Talon vieressä liehuu lippu ja aurinko paistaa.

Esiopetuksen tehostettu tuki Tehostettua tukea annetaan silloin, kun yleinen tuki ei riitä Voidaan käyttää kaikkia esiopetuksen tukimuotoja, lukuun ottamatta erityisen tuen päätöksen perusteella annettavaa erityisopetusta Tehostetun tuen aikana korostuu erityisopettajan tai erityislastentarhanopettajan antaman tuen, lapsen yksilöllisen ohjauksen ja kodin kanssa tehtävän yhteistyön merkitys Myös oppilashuolto mukana Käytössä lapsen esiopetuksen oppimissuunnitelma

Esiopetuksen erityinen tuki Lapsille, joiden oppimisedellytykset ovat voineet heikentyä esimerkiksi vamman, sairauden, toimintavajavuuden tai kasvuympäristöön liittyvien riskitekijöiden vuoksi Erityisen tuen tarvetta arvioitaessa otetaan huomioon esiopetuksen opetushenkilöstön, oppilashuollon palveluista vastaavien sekä huoltajan näkemys Erityinen tuki järjestetään joko yleisen tai pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä

Erityisen tuen päätös voidaan tehdä ennen esi- tai perusopetuksen alkamista taikka esi- ja perusopetuksen aikana Lapselle, jolle on tehty erityisen tuen päätös, laaditaan oppimissuunnitelman sijasta henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS)

Tehtävä pareittain Tutustukaa yhteen esiopetuksen keskeiseen sisältöön oheisen tekstin perusteella ja nostakaa esille esimerkkitilanne, jossa tuette ko. sisältöaluetta Lukekaa opetushallituksen mallilomakkeet esiopetukseen liittyen ja pohtikaa niiden täyttämisen haasteita Tutustukaa yhden päiväkodin esiopetussuunnitelmaan

Lähteet Karling ym Lapsen aika Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet Helsinki: opetushallitus Järvinen ym Varhaiskasvatusta ammattitaidolla