Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja KUNTOUTUMISEN TUKEMINEN TYÖSSÄOPPIMINEN JA AMMATTIOSAAMISEN NÄYTTÖ  vammaisten toimintayksikkö  mielenterveys-

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

Vanhempien ja ryhmänohjaajien yhteistyö
Minäkö ulkomaille?  Miksi lähden ulkomaille ja mitä sieltä haen?  Lähdenkö pois jostain, pakenenko jotain tilannetta, ihmissuhdetta, ristiriitaa?  Onko.
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Wilma ja työssäoppiminen Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä.
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
- Opettajan materiaali
Työpaikkaohjaajakoulutus
12DAT2O Yleisiä asioita lukuvuoden aluksi. 1.päivän ohjelma • Lukujärjestykset • Uudet käyttäjätunnukset ja salasanat • Wilma • Omien tietojen päivittäminen.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Erityisopiskelijoiden työssäoppimisen kokeilu- ja kehittämishanke OHJAAJAN KANSIO TYÖSSÄOPPIMISEN TUKENA Tuula Rantanen
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
Työssäoppimisen (TOP) prosessi
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus. Arviointilomake: Omnia – valmistuvat 2009.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OPISKELIJAN ARVIOINTI työssäoppiminen näyttö
Miten menetellä ongelmatilanteissa
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Tutkintosuoritusten arviointi
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Työssäoppiminen eli TOP
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Mielenterveys kuntoutus
Työpaikkakouluttajan ABC
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja HOITO JA HUOLENPITO TYÖSSÄOPPIMINEN JA AMMATTIOSAAMISEN NÄYTTÖ vuode- ja hoivaosastot pitkäaikaisosastot.
1 Ammattiosaamisen näytöt Päivitetty Mitä ammattiosaamisen näytöt ovat? Ammattiosaamisen näytöissä – opiskelija osoittaa käytännön työtehtäviä tekemällä,
MONIEN MAHDOLLISUUKSIEN OPPISOPIMUS Etelä-Pohjanmaan maakuntaopo-päivä / Tarja Puskala, projektikoordinaattori Puh
Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus VALMA (60 osaamispistettä) Antaa opiskelijalle valmiuksia ammatilliseen peruskoulutukseen hakeutumiseksi.
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinto.
Turvallinen hoitotyö 1,5ov
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
Näyttötutkintoprosessi Tutkinnon suorittajasta lähihoitajaksi.
KEUDA 1 Keudan aikuisopisto Hyvinvointialat Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info.
Työpaikalla tapahtuva oppiminen VAMMAISTYÖN OSAAMISALA.
AIKUISOPISTO KEUDA 1 Näyttötutkintoprosessi Tutkinnon suorittajasta lähihoitajaksi.
Seurakuntaopisto.fi Tsekkaus- opintojen etenemisen tarkastelu Pieksämäen yksikkö Pirkko Naukkarinen TSEKKAUS, 2015.
Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Arviointi.
HUIPPU Elokuu 2017.
TET =Työelämään tutustuminen
Ilmoittautuminen kevään 2017 kirjoituksiin, info
Osaamisen näytön prosessi
8. Luokkalaisten TET Tämä esitys käsittelee PowerPointin uusia ominaisuuksia. Se kannattaa katsella diaesityksenä. Näistä dioista saat ideoita esityksiin,
TET =Työelämään tutustuminen
Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
johtava rehtori Timo Olli KOUVOLAN SEUDUN AMMATTIOPISTO
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja
Esityksen transkriptio:

Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja KUNTOUTUMISEN TUKEMINEN TYÖSSÄOPPIMINEN JA AMMATTIOSAAMISEN NÄYTTÖ  vammaisten toimintayksikkö  mielenterveys- tai päihdeyksikkö  lastensuojelun toimintayksikkö  erityispäiväkoti tai -koulu  sairaalan kuntoutusosasto  vanhainkoti, palvelukeskus tai hoitokoti  kotihoito

Valmistautuminen  Tutustu työssäoppimiskansion sisältöön.  Ota yhteys työssäoppimispaikkaan noin kaksi viikkoa aikaisemmin ja varmista seuraavia asioita:  Osoite, yksikön nimi  Ohjaajan nimi ja yhteystiedot  Mihin aikaan menet töihin ensimmäisenä aamuna?  Onko jotain erityistä, mitä tulisi huomioida ensimmäisenä päivänä?  Allekirjoita salassapitolomake ja säilytä se to-kansiossasi.

Työasu  Varsinaisen suojavaatetuksen saa yleensä työssäoppimispaikasta.  Mikäli varsinaista suojavaatetta ei tarvitse, varaa itsellesi siistit, tarkoituksenmukaiset ja vain työssäoppimisessa käytettävät vaatteet jakson ajaksi.  Työasuun kuuluvat asianmukaiset työkengät, puhtaat, helposti pestävät sukat/sukkahousut ja nimineula. Toiminnan ja sään luonteen mukaisesti varaa mukaan myös lämmintä ulkovaatetusta sekä sopivat ulkojalkineet.

Ruokailu  Opiskelija voi ruokailla työyksikön työntekijöille järjestämässä paikassa tai syödä omia eväitä.  Oppilaitos maksaa opiskelijoille ateriakorvauksen 3€ jokaiselta toteutuneelta työssäoppimispäivältä.  Opiskelija anoo ruokarahan sähköisesti Wilman kautta.  Korvaus maksetaan opiskelijan tilille, joten lomakkeessa tulee näkyä opiskelijan oma tilinumero ja BIC-koodi asianmukaisesti kirjattuna.

Huomioi jakson aikana  Purukumia ei ole tarpeen syödä muuta kuin aterian jälkeen.  Tupakointia ei töihin tullessa eikä työpäivän aikana.  Huomioi työskennellessäsi huolellinen käsihygienia.  Säilytä kännykkäsi pukukaapissa äänettömällä työpäivän ajan.  Säilytä työssäoppimisjaksoa koskevat asiakirjat työssäoppimiskansiossasi jakson ajan. Kansio tulee olla työpaikalla saatavilla.  Tuo kansio ohjaavalle opettajalle jakson päätyttyä.  Vältä myös voimakkaitten hajusteiden käyttöä.

Salassapitovelvollisuus  Opiskelija ei saa kertoa työpaikan ulkopuolisille henkilöille (omat ystävät ja perheenjäsenet, facebook – kaverit) asiakkaiden/asukkaiden asioista.  Opiskelija on vaitiolovelvollinen myös henkilökuntaan liittyvissä asioissa.  Valokuvaaminen työpaikassa on kielletty.  Opiskelija sitoutuu vaitiolovelvollisuuteen allekirjoittamalla salassapitolomakkeen.  Vaitiolovelvollisuus jatkuu myös työssäoppimisen jälkeen.

Hygieniakäytännöt  Pitkät hiukset kiinni.  Ei koruja, kelloja, kynsilakkaa.  Ei rakenne- tai akryylikynsiä tms.  Kasvojen alueen lävistykset tulee ottaa pois töihin mentäessä.  Uskonnollisista syistä huvin käyttö on sallittu (lue käyttö- ja pesuohjeet).  Rokotukset tulee olla voimassa, tarvittaessa myös hepatiitti –A.  Ulkomailla olevan opiskelijan tulee huolehtia ennen Suomessa työssäoppimisen aloittamista ns. resistenttien mikroobien kartoitusnäytteet kuntoon.  Resistenttien mikrobien kohdalla opiskelijat voivat osallistua potilaan hoitoon, mutta aseptiikan opetuksessa ja työssäoppimispaikalla perehdytyksessä on hyvä painottaa oikeaoppista eristyskäyttäytymistä. (

37,5 h /viikossa keskimääräinen työpäivä on 7,5 h työpäivät voivat olla eripituisia työvuorot laaditaan yhdessä työpaikkaohjaajan kanssa Esim. hammaslääkärikäynnit eivät sisälly työaikaan ja niistä tulee neuvotella erikseen. Työvuorolomake Virallinen asiakirja Laadi työvuorot työpaikkaohjaajasi kanssa työvuorolomakkeelle kuivamustekynällä. Työpaikkaohjaaja vahvistaa allekirjoituksellaan jakson päätyttyä. Jos joudut muuttamaan työvuoroa, viivaa alkuperäinen yli ja kirjaa muutos alapuolelle. Liitä työvuorolomake työssäoppimiskansioon jakson päätyttyä. Työaika

Poissaolot  Ilmoita poissaoloista välittömästi työssäoppimispaikkaan ja ohjaavalle opettajallesi.  Merkitse S-kirjain työvuorolomakkeeseen poissaolon ajalta.  Ilmoita poissaolosi myös ryhmänohjaajalle.  Poissaolokorvaukset neuvotellaan työpaikkaohjaajan ja ohjaavan opettajan kanssa.

Työssäoppimisen ohjaus ja näyttöön valmistautuminen  Ohjaava opettaja käy ensimmäisten viikkojen aikana työssäoppimispaikalla. Valmistaudu alkukeskusteluun kirjaamalla oma lähtötasosi ja tavoitteet omalle oppimisellesi.  Laadi näyttösuunnitelma ensimmäisten viikkojen aikana. Suunnitelmalla osoitat, miten aiot näyttää osaamisesi työssäoppimisjakson aikana.  Näyttöympäristössä toiminnan tulee perustua kuntoutujalle laadittuun kuntoutussuunnitelmaan.  Tee myös toimintakyvyn tukemisen suunnitelma valmiiksi ensimmäisten viikkojen aikana.  Näyttö alkaa, kun ohjaaja on hyväksynyt sekä toimintakyvyn tukemisen suunnitelman että näyttösuunnitelman. Työpaikkaohjaaja hyväksyy näyttösuunnitelman allekirjoituksellaan.

Arviointi  Loppuarvioinnissa on mukana opiskelija, ohjaava opettaja ja työpaikkaohjaaja.  Arvioinnin tulee olla tehty kirjallisesti arviointikeskusteluun mennessä.  Arvioinnin yhteenvetolomake täytetään yhdessä arviointikeskustelun aikana.  Hyväksytty näyttö arvioidaan T1-K3. Työssäoppimisen arviointi on hyväksytty/hylätty.  Opiskelijalla on mahdollisuus valittaa kirjallisesti arvioinnista koulutuspäällikölle 14 vrk sisällä.

Näytön arviointi o TYÖPROSESSIN HALLINTA Suunnitelmallinen työskentely Taloudellinen ja laadukas toimiminen o TYÖMENETELMIEN, -VÄLINEIDEN JA MATERIAALIN HALLINTA Ammatillinen vuorovaikutus ja viestintä Toimintakykyä ja kuntoutumista edistävän työotteen käyttäminen Päivittäisten toimintojen ohjaaminen sekä terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen Apuvälineiden ja teknologian käytössä ohjaaminen o TYÖN PERUSTANA OLEVAN TIEDON HALLINTA Terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä koskeva tiedon hallinta Ohjausprosessia koskeva tiedon hallinta o ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT Oppiminen ja ongelmanratkaisu Vuorovaikutus ja yhteistyö Ammattietiikka Terveys, turvallisuus ja toimintakyky

Voit käyttää oheista lomaketta työssäoppimisen etenemisen havainnollistamiseksi. MaTiKeToPe Vappu Työviikon pituus on 37,5 tuntia (- Vapunpäivä on 30 h). Punainen: opettaja käy alkukeskustelussa Musta: mahdolliset näyttöpäivät Vihreä: loppuarviointi

TURUN AMMATTI-INSTITUUTTI Terveys ja hyvinvointi Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto/lähihoitaja PL 955,Uudenmaantie Turku SAATEKIRJE TO-PAIKALLE (tulostettavaksi to-kansioon) KUNTOUTUMISEN TUKEMINEN: TYÖSSÄOPPIMINEN JA AMMATTIOSAAMISEN NÄYTTÖ Työssäoppimisjakso on osa lähihoitajan tutkinnon pakollisia ammatillisia opintoja liittyen Kuntoutumisen tukeminen-kokonaisuuteen. Työssäoppimisen jakso on 7 osp (5 viikkoa, 25 päivää) Opiskelijan kokonaistyöviikko on 37,5 tuntia niin, että työskentely työpaikassa on keskimäärin 7,5 tuntia/päivä. Työpäivät voivat olla 7-8 tuntia. (Syys/hiihtolomaa vietämme xxxxxxxxx.) OPISKELIJOIDEN LÄHTÖTASO Opiskelijoiden pohjakoulutus on peruskoulu / ylioppilastutkinto. Lähihoitajakoulutuksen he ovat aloittaneet elokuussa /tammikuussa 20XX. Koulutus kestää kolme vuotta. Ryhmän tavoitteena on lähihoitaja-tutkinnon lisäksi suorittaa opintojen loppuvaiheessa ylioppilastutkinto. Tähän mennessä on opiskeltu yleisaineitten lisäksi esim. varhaiskasvatusta, perushoitotyötä, lääkehoitoa sekä asiakkaan kuntoutumisen tukemisen mahdollisuuksia fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen toimintakyvyn tukemiseen liittyvissä ammattiaineissa. TYÖSSÄOPPIMINEN JA AMMATTIOSAAMISEN NÄYTTÖ Tarkoitus on, että opiskelija osallistuu aktiivisesti ja tavoitteellisesti monipuoliseen asiakkaiden kuntoutumisen tukemiseen ammattihenkilön ohjauksessa. Opiskeluun kuuluu nuorten ammattiosaamisen näytön suorittaminen, ja siihen liittyy oman asiakkaan kanssa toimiminen ja hänestä laaditun toimintakyvyn tukemisen suunnitelman laatiminen. Opiskelija laatii näyttösuunnitelmaa ensimmäisten viikkojen aikana. Näyttösuunnitelman tulee olla valmis ja työpaikkaohjaajan hyväksymä viimeistään jakson puolessa välissä. Kun työssäoppimisen ohjaaja on hyväksynyt suunnitelman, näyttö voi alkaa. Näyttö on prosessiluonteinen ja sen kesto on yksilöllinen. Tavoitteena on asiakkaan kuntoutumista tukevan työskentelyn ammattiosaamisen arviointi kattavasti. Työssäoppimisen ohjaajan ei tarvitse olla suorittanut näytön vastaanottajan tutkintoa, riittää, että hän on sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon omaava ammattilainen. Työssäoppimisen ohjaava opettaja käy työssäoppimispaikassa keskimäärin kaksi kertaa tapaamassa opiskelijaa ja ohjaajaa. Ensimmäisen viikon aikana käydään alkukeskustelu ja viimeisen viikon aikana loppuarviointi. Työssäoppimisen arviointia opiskelija tekee päivittäin itseohjautuvasti ja yhdessä ohjaajansa kanssa. Jakson loppuarvioinnissa keskustellaan opiskelijan itsearvioinnista ja ohjaajan antamasta arvioinnista. Työssäoppimisjakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Ammattiosaamisen näytöstä (asteikolla T1-K3) saatu arvosana integroidaan Kuntoutumisen tukemisen- tutkinnon osaan. Jakson päätyttyä opiskelija tuo työssäoppimiskansionsa ohjaavalle opettajalle. Tarvittaessa, ota yhteyttä ohjaavaan opettajaan. TYÖSSÄOPPIMISEN OHJAAVAT OPETTAJAT: nimi: nimi: nimi: puh. puh: puh: