Sosiaalinen oppiminen ● Hyödyntää sekä behavioristisia että kognitiiviisia näkemyksiä ● Ihminen oppii tarkkailemalla toisia – tarkkailu tapahtuu sosiaalisessa ympäristössä
Sosiaalinen oppiminen ● Ihminen oppii tarkkailemalla toisia ihmisiä ● Oppimista voi tapahtua ilman muutosta ihmisen käytöksessä, toisin kuin behavioristit ajattelevat (muutos kuitenkin mahdollinen) ● Sosiaalista oppimista voidaan kuvata tienristeyksenä behaviorististen ja kognitiivisten teorioiden välillä
Sosiaalinen oppiminen – sosiokognitiivinen näkemys ● Sosiokognitiivisen oppinäkemyksen mukaan vuorovaikutusta pidetään oppimista edistävänä ja rakentavana tekijänä ● Oppimis- ja tiedonmuodostusprosessit kuitenkin yksilöllisiä ● Oppiminen perustuu pitkälti Piaget'n oppimista käsitteleviin teorioihin ● Kognitiivista konfliktia (esim. Säilyvyyskoe, lapsi ja vesilasit) pidetään oppimisen keskeisimpänä mekanismina --> sosiaalisella vuorovaikutuksella merkitys lähinnä ajattelun aktivoijana ja jaetun ymmärtämisen muodostamisessa
Sosiaalinen oppiminen – sosiokulturaalinen näkemys ● Oppimisessa korostetaan tiedon sosiaalista ja kulturaalista alkuperää (mestari – kisälli), sekä aktiivisen toiminnan merkitystä
Sosiaalinen oppiminen ● Lähteet: m