Sosiaalinen oppiminen ● Hyödyntää sekä behavioristisia että kognitiiviisia näkemyksiä ● Ihminen oppii tarkkailemalla toisia – tarkkailu tapahtuu sosiaalisessa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppimisnäkemyksiä Behaviorismi Sosiaalisen oppimisen teoria
Advertisements

Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
Oppimisorientaatioita
Sosiaalinen kehitys lapsuudessa
Ops seminaari Askola.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
KEMIA, seutukunnallinen, vuosiluokkaistettu Tampereen seutu.
Mitä tarkoittaa skeema oppimisessa? Anna-Helena Lipponen 2012.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Orientaatio opintojaksoon Eläintenhoidon perusteet S15LELHOA JA S15LELHOB ANNIKA HEIMONEN.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Työhönvalmennusta sosiaalihuollon palveluna Kenelle, miksi ja millaista? Työ kuuluu kaikille!-koulutus
Lapin yliopistoa profiloiva tutkimus Kansainvälinen arviointiryhmä Pj. Jorma Sipilä
Mitä on oppiminen? …ja sen mielekkyys. Oma nimi ja oppiminen Pohdi oman nimesi kautta, mitä asioita liität oppimiseen verbejä tai adjektiivejä käyttäen.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Kehitysvammaisten ihmisten osallisuus työelämään – oikeus työhön, oikeus palkkaan Tornio
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Motivointi 1: Pohdintapilvi: Oletko sosiaalinen silloin kun olet sosiaalisessa mediassa?
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö.
Opettaja opettaa persoonallisuudellaan- vai opettaako?
Laaja-alainen osaaminen
Havainnointi tutkimus-menetelmänä
Liiketalouden opiskelu
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Arja Holm, Rinnekodin koulun rehtori
Ihmisen elinkaari Psykologia jpe.
Psykologian perustiedot 1
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
1. 2. Tapahtuman opinollistaminen-teemoja pohdittavaksi, 1- 7
Kokemuksellinen oppiminen
Tervetuloa 187 päivää kestävälle matkalle!
Luvut 16 ja 17 Motivoitunut ja sitoutunut opiskelija
TE1 Terveyden perusteet
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Motivointi 1: Pohdintapilvi: Oletko sosiaalinen silloin kun olet sosiaalisessa mediassa?
TVT suomen kielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmateksteissä
Merja Fischer, Tkt, KTM Positiivinen vuorovaikutus synnyttää hyvinvointia ja tyytyväisiä asiakkaita Merja Fischer, Tkt, KTM
6.2 SISÄILMARYHMÄTOIMINTA
Osana sivistysteknologiaa
KPL 8 Tiedonkäsittely edistyy muiden opastamana
15ytov Äidinkieli, suomi, Kaiken maailman mediat 1 osp
Pelit opetuksen tukena
Konteksti, jossa tutkimus tapahtuu
Kanit-ja jyrsijät opintojakso
Koulutusteknologia Tietoyhteiskunta/ Oppimisprosessi Teknologia
Hyvinvointia kestävästi
ATT ja KDK-tilannekatsaus
Lecture series – lean in office and knowledge work
1. Mitä tiedonkäsittely on?
9. Oppimisen psykologinen perusta
OPETTAJUUDEN JA TAITEILIJUUDEN TEEMOJA (YHTEISIÄ TUNTOMERKKEJÄ): (Parks M.E ) The Art of Pedagogy: Artistic Behaviour as a Model for Teaching.
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
Mielekäs oppiminen verkkoympäristössä | Jaakko Naakka
Asiantuntijuus ajassa
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali ja terveys Kuntaliitto
TOIMINTAKYVYN A R V I O I N T I
Osana HYMY – hyvinvointiympäristön mallintaminen ja ymmärryksen lisääminen verkostohanketta toteutetaan kesällä 2018 korkeakouluharjoittelutyönä selvitys:
Sosiokognitiivisen suuntauksen taustaa
Teemana: Tunnetko lääkehoitosi tavoitteet?
Digitaalisuus nuorisotyön prosesseissa
Osallisuuden toimintamalli
Teollisen suunnittelun vaikuttavuus
Mikko Saari, sivistystoimialan johtaja, KT (7.5.15)
Yläkoulun psykologia - Sinä olet ja minä olen
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Esityksen transkriptio:

Sosiaalinen oppiminen ● Hyödyntää sekä behavioristisia että kognitiiviisia näkemyksiä ● Ihminen oppii tarkkailemalla toisia – tarkkailu tapahtuu sosiaalisessa ympäristössä

Sosiaalinen oppiminen ● Ihminen oppii tarkkailemalla toisia ihmisiä ● Oppimista voi tapahtua ilman muutosta ihmisen käytöksessä, toisin kuin behavioristit ajattelevat (muutos kuitenkin mahdollinen) ● Sosiaalista oppimista voidaan kuvata tienristeyksenä behaviorististen ja kognitiivisten teorioiden välillä

Sosiaalinen oppiminen – sosiokognitiivinen näkemys ● Sosiokognitiivisen oppinäkemyksen mukaan vuorovaikutusta pidetään oppimista edistävänä ja rakentavana tekijänä ● Oppimis- ja tiedonmuodostusprosessit kuitenkin yksilöllisiä ● Oppiminen perustuu pitkälti Piaget'n oppimista käsitteleviin teorioihin ● Kognitiivista konfliktia (esim. Säilyvyyskoe, lapsi ja vesilasit) pidetään oppimisen keskeisimpänä mekanismina --> sosiaalisella vuorovaikutuksella merkitys lähinnä ajattelun aktivoijana ja jaetun ymmärtämisen muodostamisessa

Sosiaalinen oppiminen – sosiokulturaalinen näkemys ● Oppimisessa korostetaan tiedon sosiaalista ja kulturaalista alkuperää (mestari – kisälli), sekä aktiivisen toiminnan merkitystä

Sosiaalinen oppiminen ● Lähteet: m