Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Mikko Saari, sivistystoimialan johtaja, KT (7.5.15)

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Mikko Saari, sivistystoimialan johtaja, KT (7.5.15)"— Esityksen transkriptio:

1 Mikko Saari, sivistystoimialan johtaja, KT (7.5.15)
Kainuun tulevaisuusfoorumi – kommenttipuheenvuoro: koulutuksen tulevaisuus Mikko Saari, sivistystoimialan johtaja, KT (7.5.15)

2 Aluksi Ainoa tapa ennustaa tulevaisuutta, on keksiä se (Alan Kay)
Tulevaisuus on asia, jonka me teemme tässä hetkessä ja jonka tekemiseen vaaditaan rohkeutta tarttua toimeen. Puolet ihmisen oppimiskyvystä kehittyy neljän ensimmäisen ikävuoden aikana. Koulun vaikutus lapsen oppimiseen ja kehitykseen on vain muutaman prosentin 18-ikävuoteen mennessä – olemme ainakin viimeiset 25 vuotta oppineet valtaosan keskeisistä taidoistamme muualla kuin koulussa. Kaikki perustuu hyvään kasvuun – psyykeen tasapainoisuuteen. Oppimista ja osaamisen kehittymistä ei tapahdu, jos kasvun edellytykset eivät ole kunnossa

3 Yhteiskunnan muutos vaikuttaa tarpeeseen muuttaa koulua
Vuorovaikutussuhteiden muutos – hyvässä ja pahassa Ajankäytön muutos perheissä ja vapaa-ajalla Arvojen muutos – lähes kaikki on sallittua mutta tämän lähes kaiken sallitun arvostelu on kiellettyä Tiedonkulun, välityksen, tuottamisen ja vastaanottamisen muutos Työn luonteen muutos: automatisaatio / robotisaatio puolittaa nykyiset työt 20 vuoden kuluessa; 10 vuoden sisällä kolmannes nykyisistä töistä häviää (työn epävarmuus, mahdollisuus toteuttaa itseään ja muuntua / kehittyä) Itsensä kehittämisen mahdollisuudet – hyödyntämisen osaaminen Ikääntyminen Talouden kestävyys / kestämättömyys Ympäristön saastumisen ongelmat  Ketteryyttä, nopeaa sopeutumiskykyä ja muutosvalmiutta– myös organisaatioiden näkökulmasta

4 Hyvän koulutuksen perusteet tulevaisuudessa
Sivistys = ihmisyyttä ja yhteiskuntarakennetta ylläpitävä voima. Valistunutta tietoisuutta siitä, mikä pitää maailmamme koossa ja antaa meille mahdollisuuden elää ja kehittyä. Sivistys luo perustan antautuvalle ja ahkeralle asenteelle, jota koulutuksen sekä työelämän näkökulmista havittelemme. Oppiminen = yksilön tietoisuuden asteittaista kehittymistä subjektiivisesta käsityskyvystä objektiiviseen käsitykseen ja aina persoonalliseen käsitykseen, jossa tapahtuu uuden luominen. Oppimista ei ole siten asioitten muistaminen, mekaaninen hallinta tai ulkoa lateleminen. Sisällöt (uuden) yleissivistyksen näkökulmasta: Perustaidot tarvitaan mutta mitä muuta tietoa tarvitaan? Perustaidot ovat oppijan välineitä todelliseen oppimiseen ja näkemyksen / ajattelun kehittämiseen. Maailmankuva rakentuu: 1) ihmisen suhteesta luontoon ja käsityksestämme luonnosta osana elämäämme, 2) maailman syntyyn ja olemassaoloon liittyvistä käsityksistä, 3) ajan ja avaruuden hahmottamisesta, 4) käsityksestä itsestä fyysisenä ja psyykkisenä olevaisena ja suhteestamme toisiin, 5) ymmärryksestä ympäröivän yhteiskunnan rakenteesta, kansasta sekä historiaan perustuvista tiedoista

5 Hyvän koulutuksen perusteet tulevaisuudessa
Mitä voisi olla uusi yleissivistys? Keskittymiskykyä, kädentaitoja ja esteettistä silmää, kykyä ymmärtää lukemaansa, näkemäänsä ja kuulemaansa, halua pitää itsensä sekä ympäristönsä terveenä ja puhtaana, tahtoa itsensä kehittämiseen, vuorovaikutustaitoja ja kykyä ilmaista itseään, taitoa kysyä ja kiinnittää huomioita oleelliseen, kykyä verkostoitua ja ratkaista ongelmia tai saavuttaa asetettuja tavoitteita yhdessä, kykyä ottaa vastuuta itsestä ja yhteisistä asioista, loogista ajattelukykyä ja kykyä hallita ja käyttää digitaalisia välineitä…  KOULTUUKSEN KAUTTA VÄLINEITÄ OMAN ELÄMÄN SEKÄ YHTEISEN TULEVAISUUDEN HALLINTAAN, VÄLINEITÄ PAREMPAAN ELÄMÄÄN = KOULUTUKSEN ARVOSTUS ARVIOINNISSA SIIRRYTTÄVÄ SISÄLLÖN HALLINNAN / MUISTAMISEN ARVIOINNISTA VALMIUKSEN JA KYKYJEN ARVIOINTIIN  KYKY RATKAISTA ETEENTULEVAT ONGELMAT, EI MUISTAA ENNALTA MÄÄRITETTYÄ TODELLISUUTTA TAI TIETOA OPPIMISEN DIGITALISOITUMINEN ON VÄLINE JA MAHDOLLISUUS UUTEEN YLEISSIVISTYKSEEN JA TODELLISEEN OPPIMISEEN, UUTTA LUOVAAN KOULUUN

6

7 Sähköisen oppimisympäristön mahdollisuudet kehittää opetusta
koulutyön mielekkyys motivaatio oppimistulokset työrauha Jokainen saa olla opettaja ja oppilas tahto oma-aloitteisuuteen tahto onnistua ja innostua Löyhästi aikaan sidottu opetus Oppiminen on tehokkainta, kun se on hauskaa Oikeanlaisessa oppimisympäristössä jokainen motivoituu oma-aloitteeseen ja tavoitteelliseen työhön Aikanormitettu opetus Pulpettiin sidottu opetus Paikkaan sitomaton opetus

8 Tulevaisuus Määrätietoista ja jäsentynyttä TVT:n kehittämistyötä
Kehitystyö on kuin haulikolla ammuttua Mahdollisuus olla suunnan näyttäjä Koulun tehtävä kasvattaa ihmisiä, joilla on kykyä ja rohkeutta uuden luomiseen, tekemiseen ja yrittämiseen Osaaminen rakentuu sivistyksen ja koulutuksen arvostukselle sekä hyvän kasvun ja hyvinvoinnin perustalle

9 Kiitos! mikko.saari@kajaani.fi www.twitter.com/mikkossaari


Lataa ppt "Mikko Saari, sivistystoimialan johtaja, KT (7.5.15)"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google