Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

1. 2. Tapahtuman opinollistaminen-teemoja pohdittavaksi, 1- 7

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "1. 2. Tapahtuman opinollistaminen-teemoja pohdittavaksi, 1- 7"— Esityksen transkriptio:

1 1. 2. Tapahtuman opinollistaminen-teemoja pohdittavaksi, 1- 7
Vinkki: tee käsitekartta 1. Konseptin suunnittelu Conceptualise: Conceptual: käsitteellinen; käsite-; ajatuksellinen; konseptualistinen Mitä on tarkoitus oppia osallistumalla? Tapahtuman mallit ja toimintavat? Kohderyhmä(t)? Osallistujien tavoitteet ja motivaatio? Onko tapahtuma sosiaalisesti, kulttuurisesti ja taloudellisesti saavutettava (accessible)? Keiden toimesta tapahtuma tuotetaan? Mitä tavoitteita, hyödyt, edut tuottajilla on? 2. Toiminnan mallintaminen Capture: (kaapata, napata, tallentaa, vangita, siepata, pyydystää) Millaisia työtapoja, välineitä, toimintamalleja on käytössä, tarjolla, mahdollista kehittää? Mitä aineistoja, henkisiä tai aineellisia resursseja on tarjolla? Puuttuuko jotain oleellista? Ohjataanko suunnittelun osallistujia vai luotetaanko itseohjautuvuuteen? Mistä suunnitteluun osallistuja voi päätellä mitä häneltä odotetaan tai miten hän tunnistaa tuo esiin tavoitteita? Aallon aarteet 2015, T. Toikka

2 3. Aikaansaannokset Create: (luoda, valmistaa, aikaansaada, aiheuttaa, tuottaa, perustaa) Mitä tapahtumassa luodaan, kehitetään, mihin osallistutaan ja miten näitä tekoja voisi sanoittaa ulkopuolisten ymmärtämällä tavalla? Mitä tapahtuma saa aikaan osallistujissa? Mitä tapahtuman perusteella voi saada aikaan tulevaisuudessa? 4. Kommunikaatio Communicate: (viestiä, selittää, opettaa, välittää, yhdistää, kertoa) Miten kommunikoidaan, mitä tietoa, kuka, miten välittää/ jakaa / tuottaa? Ajattele kommunikointia laajasti myös kehollisena ja yhteisöllisenä toimintana. Mitä kanavia käytössä: fyysisiä, tai digitaalisia? Keitä ihmisiä voi pitää “tietokanavina”? Aallon aarteet 2015, T. Toikka

3 5. Yhteistyö, yhteistoiminta Collaboration: (tehdä yhteistyötä, olla yhteistoiminnassa) Mitä yhteisen tekemisen tapoja tapahtumassa on? Mitä yhteisiä oppimiseen vaikuttavia tuotoksia saadaan aikaan ? Miten ryhmäytyminen tapahtuu? Kuka sitä ohjaa vai onko kyse itseohjautuvuudesta? Onko mukana valmiita ryhmiä, miten ryhmät tekevät yhteistyötä? Miten ryhmätoimintaa arvioidaan tai itsearvioidaan? 6. Arvionti Consider: (tarkastella, ajatella, arvioida, mieltää, pitää jonakin, pohtia) Miten tapahtumassa tarkastellaan ja arvioidaan yhteistä tekemistä ja sen tuloksia? Onko tapahtuma suunniteltu kehittämään osaamista vai opitaanko muun tekemisen ohessa? Miten tekemisen tuotokset liittyvät tähän oppimiskokemukseen ja miten ? Keiden toimesta ja miten oppimista tarkastellaan ja arvioidaan? Aallon aarteet 2015, T. Toikka

4 7. Toiminnan vakiinnuttaminen Consolidate: (yhdistää; vahvistaa; yhdistyä; lujittaa; lujittua; kovettua; vakauttaa) Miten tapahtuman eri osat, aktiviteetit, aineistot, tilat, ihmiset ja organisaatiot toimivat yhteen? Onko tapahtuman pohjalla oleva suunnittelu oppimisen ja kyvykkyyden kehittämisen kannalta toimivaa? Miten toiminta vakiintuu, eri tasot, eri toimijat? Lähde, 7C-malli, verkostopedagoginen suunnittelu, verkoston tuottama oppiminen ja sen suunnittelu, co design: Aallon aarteet 2015, T. Toikka


Lataa ppt "1. 2. Tapahtuman opinollistaminen-teemoja pohdittavaksi, 1- 7"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google