Kajaanin yliopistokeskus, Irene Salomäki, 7.2.2007 Informaatiolukutaito ja elinikäinen oppiminen Miten opiskelijat, kirjastot ja koulutussuunnittelu kohtaavat.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä
Advertisements

Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
QR- koodit ja mobiilitentti
MASTO-Finna ja tiedonhankinnan ohjaus
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Oulaisten terveydenhuolto-oppilaitos
Maailma muuttuu - pysyykö kirjastolaitos mukana? Suomen tieteellisen kirjastoseuran Kirjastosihteerien työryhmän Asiakaspalvelupäivä - teemana muutos -
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Oppijalähtöisten verkko-oppimisympäristöjen kehittäminen
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
Pirjo Rauhala, Virtuaaliyliopistoseminaari TaY 1 Tampereen yliopiston virtuaaliyliopisto, mitä se on? Virtuaaliyliopistoseminaari TaY.
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
Huoltajat oppilaan ohjauksen tukena Toplake-hanke Opetusministeriön rahoittama Tavoitteena mm.: Koti ja koulu yhteistyössä kaupungin ja koulun.
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
KAMU-verkostoseminaari Mai Salmenkangas VAPAAEHTOISTOIMINNASTA OPPIMISEN MALLI METROPOLIASSA.
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Copyright VirtuaaliAMK 1 Kirjastopalvelut osana Virtuaaliammattikorkeakoulua –projekti
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Kirjaston perustehtävän toteuttaminen tukee etäopiskelijan tarpeita Kirjastolaitoksen tehtävänä on: –taata jokaiselle ihmiselle mahdollisuus saada tietoonsa.
Elektronisten aineistojen käyttöoikeudet - FinELib lisenssisopimukset.
Esittäytyminen Tuomas Korkalainen Metropolia. Kuka olet? Projektisuunnittelija, Metropolia kulttuuri ja luova ala, elokuvan ja tv:n koulutusohjelma Reititin.
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
Yliopistokirjastojen näkemys Kirjastoverkkopäivät, Helsinki, Leena Järveläinen.
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
Kirjastot ja Google Ari Muhonen ylikirjastonhoitaja Teknillisen korkeakoulun kirjasto
Copyright VirtuaaliAMK 1 Verkkokirjastopalvelut osana Virtuaaliammattikorkeakoulua –projekti Kaisa Rissanen Ammattikorkeakoulukirjastojen johtajien kokous.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
USKONTO/aineenopettajat Reflektointityöskentely Ryhmäkokoontuminen 3 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
Esteetön opiskelu Hannu Puupponen/JY Merja Ylönen/Diak.
Pedagogisesti tarkoituksenmukaisia oppimis- ja opetusratkaisuja Pori Marjut Anderson ja Pasi Häkkinen.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
KAIKUJA KAIVOKSELTA KOULUTUKSEEN TULEVAISUUDEN OSAAJAT MITÄ OPISKELIJALTA VAADITAAN.
SAK/Hannele Ugur Ohjaus aikuisopiskelijan tukena Ohjaus Suomessa 2008 –asiantuntijaseminaari Espoo
Osaamisen johtaminen - kertomukseni Anne Nevgi Osaamisen johtaminen – seminaari Helsingissä.
Opintojen ohjaus –kehittämishanke Oulun yliopiston kirjastossa Jani Sassali, informaatikko Oulun yliopiston kirjasto
Ei korkeakoulua vaan (työ)elämää varten – yliopisto-opiskelun pedagoginen työelämähorisontti Leena Penttinen & & Terhi Skaniakos
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Koulu & Kirjasto Oulussa Elina Kauppila
Luvut 16 ja 17 Motivoitunut ja sitoutunut opiskelija
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
LÄHTEEN ÄÄRELLÄ II Taide- ja taitokasvatuksen ideariihi 5. 9
Berliiniin! Euroopan korkeakoulutusalueen eteneminen
Uutisvideo 1/2019:Työn murros ja elinikäinen oppiminen
Esityksen transkriptio:

Kajaanin yliopistokeskus, Irene Salomäki, Informaatiolukutaito ja elinikäinen oppiminen Miten opiskelijat, kirjastot ja koulutussuunnittelu kohtaavat – vai kohtaavatko?

Kajaanin yliopistokeskus, Irene Salomäki, Opiskelijat aikuisopiskelijoita opiskelua työn ohessa etäopiskelu, monimuoto-opiskelu, itsenäinen työskentely tietotulva > < informaatiolukutaito, verkkoympäristön vaatimat tekniset taidot  hämmennys

Kajaanin yliopistokeskus, Irene Salomäki, Opiskelijat – kirjastojen palvelut Muodostavat yhdessä oleellisen osan oppimisprosessia Kirjastoilla merkittävä rooli korkeakoulujen palvelukokonaisuudessa Kirjastot osa oppimisympäristöä Kirjastojen tieto/taito/asiantuntijuus

Kajaanin yliopistokeskus, Irene Salomäki, Yhteistyö maakuntakorkeakoulu - kirjastot kirjasto- ja tietopalvelut näkyviksi / tietoisuuteen –Tiedonhaku-linkki www-sivulla –aineiston saatavuus, verkkopalvelut, kaukolainaus / yhteislainaus / etälainaus –esim. Pohjanportti-portaali etäkäyttö; tunnukset kirjastojen asiantuntijuus, sen hajauttaminen - yhteistyö

Kajaanin yliopistokeskus, Irene Salomäki, Yhteistyö maakuntakorkeakoulu – kirjastot (jatk.) opiskelun tukeminen – yhteistyö, yhteyshenkilöt neuvonta- ja tietopalvelu kirjastojen tilat informaatiolukutaidon opetus ja sen suunnittelu; ei yksistään opiskelua varten vaan myös (työ)elämää varten yhteistyö alueen kirjastojen välillä kirjastohenkilökunnan koulutus; pedagogiset taidot, tiedonhankintataitojen ylläpitäminen, tiedonkulku tarvitaan vuoropuhelua kirjaston ja koulutusten suunnittelun / maakuntakorkeakulun välillä

Kajaanin yliopistokeskus, Irene Salomäki, Opetusministeriö Kirjaston kehittämisohjelma

Kajaanin yliopistokeskus, Irene Salomäki, Kohtaavatko nämä kolme osapuolta? verkoston vahvistaminen yhdessä tekemisen kautta kirjaston roolin ja merkityksen tunnustaminen; myös pedagoginen rooli henkilökohtaiset kontaktit verkkoaineistot; käyttöoikeudet Kirjastohenkilökunnan tehtävä on auttaa oppimaan, edistää oppimisprosessia – ei siirtää valmista tietoa

Kajaanin yliopistokeskus, Irene Salomäki, Elinikäinen oppija – informaatiolukutaitoinen kansalainen