Turvallisuusviestinnän resurssit ja raportointi Teija Mankkinen Turvallisuusviestinnän yhteistyöfoorumi
Turvallisuuspalveluiden henkilöstön osuus 7 % vuonna 2010
Turvallisuuspalveluissa työskentelevien määrä nimikkeittäin ja htv:n mukaan 2010
Turvallisuuspalveluissa työskentelevien ikäjakauma
Turvallisuuspalveluissa työskentelevien ikärakenne pelastuslaitoksittain
Turvallisuuspalveluiden kustannusanalyysi 1,6 – 18,5 %
Erilaisia tavoitteita Tilaajalle asetetut tavoitteet usein vaikuttavuustavoitteita o Asiakas o Asiakasryhmä o Tehtävä o Palvelutuotannossa esim. muutos asiakkaan toiminnassa tai palvelun laatu Tuottajalle asetettavat tavoitteet usein tuotantotavoitteita o Tuotantotavoitteiden mittauskohteina ovat tuotantoprosessin osatekijät eli panokset ja tuotokset o Esim. suunnitelmat, suoritteet, rahamäärät, tunnusluvut
Tuotantomääriin liittyvä raportointi Osallistujamäärät Yhteensä osallistujaa vuonna 2011 Tilaisuuksien kokonaiskesto Yhteensä minuuttia vuonna 2011 Turvallisuusviestinnän tapahtumat ja toteutustapa 231:stä 112-päivän tapahtumasta valistuskampanjoita
Vaikuttavuuteen liittyvä raportointi Kaikki turvallisuusviestintä kohderyhmittäin Alle kouluikäisille vuonna 2011 yhteensä 1404 tapahtumaa Tiedetään mitä kohderyhmiä on tavoitettu Toteutustapa (valistuskampanja, koulutus, messut jne.) kohderyhmittäin Alle kouluikäisille vuonna 2011 yhteensä 231 valistuskampanjaa Tiedetään mitä kohderyhmiä on tavoitettu ja millä turvallisuusviestinnän keinoin Turvallisuusviestintätapahtumat koon mukaan 112-päivän tapahtumista 77 pientä, 148 keskisuurta, 5 suurta Tiedetään miten osallistujat jakautuvat taidollisten, tiedollisten ja ”näkyvyyttä” tavoittelevien tilaisuuksien kesken
Turvallisuuskoulutus
Messut ja muut yleisötapahtumat
Valistuskampanjat
Kaikki tulipalot ja 2012 /1000 asukasta kohden
Palvelutuotanto Palveluiden tuottamisessa käytetyt resurssit, varsinainen palveluprosessi sekä tuloksena syntyvät tuotokset ja vaikutukset Kokonaisvaltainen näkökulma mittaamiseen = tuottavuusnäkökulman rinnalle aineettoman pääoman sekä asiakkaan kanssa käytävän vuorovaikutuksen näkökulmat Huomio prosessiin
Palveluntarjoajan ja asiakkaan näkökulman erottaminen palvelutuotantoa arvioidaan eri kriteereillä riippuen näkökulmista Välitön palvelusuorite Pitemmällä aikavälillä syntyvä vaikutus Aineelliset (taloudelliset tuotokset) Aineettomat (ei-taloudelliset tuotokset
Mistä näkökulmasta toimintaa arvioidaan? Mikä on turvallisuusviestinnän kohde ja prioriteetit? Mitä raportoinnilla halutaan selvittää ja seurata? Miten raportit tuotetaan ja miten niitä käytetään?