Osaamisen johtaminen - kertomukseni Anne Nevgi 25.10.2007 Osaamisen johtaminen – seminaari Helsingissä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Advertisements

Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
Tiina Kauppi Henkilöstövalmennus Tiina Kauppi
Oulaisten terveydenhuolto-oppilaitos
• Teologia on tutkimusta kulttuurista, yhteiskun- nasta, ihmisestä ja us- konnosta eri ilmentymi- neen • Maailmanuskonnot, uusi.
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
- mahdollisuus kehittämiseen -
Kolme Puheenvuoroa OISista Miten OIS toteutui? Mirja Kontio OIS-ajattelun johdanto Integrointiesimerkkejä Savonia-amk Laura Ahonen ja Teemu Itkonen Rabitthinking.
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Tieto- ja viestintätekniikka suomalaisen huippukoulutuksen vahvuutena
Helsingin yliopiston tietohallinto Tietotekniikkapalveluita tuotetaan Helsingin yliopistossa keskitetysti tietotekniikkakeskuksessa sekä hajautetusti tiedekunnissa.
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
OPETTAJANA SUOMESSA. Tilastokeskuksen aineisto opettajista vuodelta 2005 Ikärakenne (yli 50v)  Perusopetuksessa yli 6000  Lukiossa yli 2700  Luokanopettajia.
Pedagoginen johtaminen ja kehittäminen ammattikorkeakoulussa
Opettavan asiantuntijaorganisaation johtaminen
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
Yritysyhteistyömalli TopLaaja- TOP-Patteri: HYVÄT KÄYTÄNTEET-SEMINAARI Helsinki Congress Paasitorni Koulutusjohtaja Maarit Kuosa.
OPETTAJUUS MUUTOKSESSA Ympäristö muuttuu, muuttuuko opetus? ”Luokan tulisi olla kuin urheilujoukkue: Opettaja on valmentaja ja oppilaat pelaajia” (Amissäätöö-hanke.
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
KAJO - Kasvatustieteen joustava monimuoto-opetus: Yhteistyöllä laatua VKK-päivät Eetu Pikkarainen.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Oulun ammattikorkeakoulu. Suomalainen koulutusjärjestelmä.
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
Oulun ammattikorkeakoulu. Sosiaali- ja terveysalan yksikkö Oulu ja Oulainen.
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
Ulkomailla tapahtuvan harjoittelun kipukohdat: Osaamisen tunnistamisen tärkeydestä Janne Loikkanen Kansainvälisen harjoittelun suunnittelija.
Kajaanin yliopistokeskus, Irene Salomäki, Informaatiolukutaito ja elinikäinen oppiminen Miten opiskelijat, kirjastot ja koulutussuunnittelu kohtaavat.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Tiimijakso syksy 2016 TURUN LYSEON LUKIO. Miksi tällainen opiskelumuoto? Opiskelutaidoista tietoiseksi tuleminen Syvä ja integroiva oppiminen Uusi näkökulma.
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Yrittäjyyskasvatus oppimisen perustana
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Yksilöllisten polkujen toteutuminen
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Oma kehitystehtävä: Teorian tuominen ohjauskeskusteluihin
PedaCoach Oppia ikä kaikki mahdollistaa verkostolleen Pedacoach -toimintaa oman toiminnan pedagogiseksi kehittämiseksi Tavoitteena pedagogisen ja didaktisen.
Lions tietoa uusille jäsenille
ePortfolio ohjauksen apuvälineenä
PedaCoach Oppia ikä kaikki mahdollistaa verkostolleen Pedacoach -toimintaa oman toiminnan pedagogiseksi kehittämiseksi Tavoitteena pedagogisen ja didaktisen.
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Opetustoimi osana Jyväskylää
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
ORNAMO 2020 UUSI ORNAMO Muotoilijan tehtävät muutoksessa
Tiimioppiminen Alastalo & Bågeberg. Tiimioppiminen Alastalo & Bågeberg.
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Anna Alftan Heikki Hannula
Varajohtajuus –Millainen on vara- ja apulaisjohtajuuden kokonaiskuva?
Mamu-Mappaus Pedaali-hanke
TURUN MATKAILUAKATEMIA – ÅBO TURISMAKADEMI
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Esityksen transkriptio:

Osaamisen johtaminen - kertomukseni Anne Nevgi Osaamisen johtaminen – seminaari Helsingissä

Omat lähtökohtani Biologista – psyykkistä – henkistä – sosiaalista … elämää 54 vuottaBiologista – psyykkistä – henkistä – sosiaalista … elämää 54 vuotta –Työtehtäviä lapsuudenkodissa, pellolla, sairaalassa, kirjastossa, kotona perhepäivähoitajana, yliopistolla assistenttina, lehtorina, tutkijana, tuntiopettajana…. –Opintoja ja työelämää, opiskelua ja työtä… KT 1999 –Asumista maalla ja kaupungissa ja sillä välillä… –Perhe-elämää, parisuhdetta, poikien kasvattamista ja vähän tyttöjenkin… –Monikulttuurisuus ja erilaisuus Vuodesta 1999 alkaen yliopistopedagoginen kouluttajaVuodesta 1999 alkaen yliopistopedagoginen kouluttaja

Yliopistopedagogiseksi kouluttajaksi kehittyminen ALKUALKU –Miten osaan ohjata, kouluttaa, tukea itseäni viisaampia, älykkäämpiä, osaavampia ihmisiä pedagogiseen ajatteluun ja opetustaidoissa kehittymiseen? RATKAISURATKAISU –Kuunteleminen ja keskustelu –Koulutettavien vahvuuksien tunnistaminen ja tukeminen

Opettajana kehittymistä Hyvä opetus alkaa kuuntelemisestaHyvä opetus alkaa kuuntelemisesta Hyvä opetus alkaa opiskelijan ymmärtämisestä - miten hän oppii ja millaisia ongelmia hänellä onHyvä opetus alkaa opiskelijan ymmärtämisestä - miten hän oppii ja millaisia ongelmia hänellä on Opetustilanteen johtaminen – vastuu ja opiskelijoiden / koulutettavien oppimaan vapauttaminenOpetustilanteen johtaminen – vastuu ja opiskelijoiden / koulutettavien oppimaan vapauttaminen

Johtajana olemista Opettajana opetustilanteen johtajaOpettajana opetustilanteen johtaja Kouluttajana koulutustilanteen johtajaKouluttajana koulutustilanteen johtaja Tiimin vetäjänä tiimin työskentelyn johtaja…Tiimin vetäjänä tiimin työskentelyn johtaja… Johtaminen on muiden tukemista, suunnan näyttämistä, kannustamista, vahvuuksien tunnistamista, kriittisten kohtien ennalta näkemistä, yhteiseen tavoitteeseen ohjaamista, vastuun kantamistaJohtaminen on muiden tukemista, suunnan näyttämistä, kannustamista, vahvuuksien tunnistamista, kriittisten kohtien ennalta näkemistä, yhteiseen tavoitteeseen ohjaamista, vastuun kantamista Nöyryyttä, uudistumista, itsensä tuntemaan oppimistaNöyryyttä, uudistumista, itsensä tuntemaan oppimista

Johtaja Alainen Johtaja Osaajien verkosto

Akateeminen johtajuus – keskustelua ja kommunikointia Visiot ja luovuus toisten etua palvellenVisiot ja luovuus toisten etua palvellen –Kuunteleminen luo perustan Verkottuminen, aktiivinen vaikuttaminen, ja strategiset linjauksetVerkottuminen, aktiivinen vaikuttaminen, ja strategiset linjaukset –Sosiaalinen ja käytännöllinen älykkyys Innostavuus, luottamus ja toivon herättäminenInnostavuus, luottamus ja toivon herättäminen –Yhteisöllisyys –Positiivisuus, tulevaisuudenusko –Luottamus (Ramsden, 1998)

Pedagoginen johtajuus Visionääri – opetussuunnitelmallinen ajatteluVisionääri – opetussuunnitelmallinen ajattelu –Kokonaisuudet ja jatkuvuus –Mahdollisten karikoiden ennakointi Verkottuminen ja yhteisön rakentaminenVerkottuminen ja yhteisön rakentaminen –Osaajien tunnistaminen –Yhteistyökumppanien löytäminen Innostaminen, kannustaminen, palkitseminenInnostaminen, kannustaminen, palkitseminen –Kollegoiden osaamisen tukeminen –Vuorovaikutteisuus ja kuunteleminen –Ansioiden tunnustaminen –Oikeudenmukaisuus

Pohdintoja Pohdi mielessäsi –Pohdi mielessäsi – –ketkä ja millaiset henkilöt ovat tukeneet sinua oman osaamisesi kehittämisessä? Miksi? –Ketkä ja millaiset henkilöt ovat estäneet sinua oman osaamisesi kehittämisessä? Miksi? Millainen olet itse johtajana?Millainen olet itse johtajana? Millaiseksi johtajaksi haluat kehittyä?Millaiseksi johtajaksi haluat kehittyä?

Lähteet Ramsden, P. (1998). Learning to lead in higher education. London: Routledge / FalmerRamsden, P. (1998). Learning to lead in higher education. London: Routledge / Falmer