Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Mamu-Mappaus Pedaali-hanke

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Mamu-Mappaus Pedaali-hanke"— Esityksen transkriptio:

1 Mamu-Mappaus Pedaali-hanke
Kiipula Tuija Arola

2 Monikulttuurisuus kouluttajan työssä
”Nykymaailma on sitä, et tulee uus verkkosysteemi ja tulee uus tallennussysteemi ja tulee uudet tutkinnon perusteet ja tulee kaks uutta mamua sun ryhmään ja tulee sitä ja tätä ja sitte työaikaa vähennetään 15 prosenttia. Niin onhan se ihan oikeesti, että jos miettii itseensäkin, niin sä mietit, mitkä näistä uusista asioista mä otan hoitaakseni? Niin en tiiä, ottasinko mäkään sitä maahanmuuttajan asiaa kantaakseni jos mulla tulis muita asioita.” Etunimi Sukunimi

3 Oppimisprosessi vaatii…
sekä koulutusta että omakohtaista kokemista oman stereotyyppisen ajattelunsa kyseenalaistamista hyvää itsetuntemusta oman kulttuuritaustansa tuntemista motivaatiota ja oikeaa asennetta omien kokemusten reflektointia Etunimi Sukunimi

4 Monikulttuurista kompetenssia ei voi väkisin opettaa!
Etunimi Sukunimi

5 Luova ja lehmänhermoinen
kärsivällinen, pitkäpinnainen, rauhallinen joustava ennakkoluuloton, sietää erilaisuutta, suvaitsevainen näkee erilaisuuden voimavarana rohkea ja utelias uskaltaa puuttua ongelmiin, rehellinen tasapuolinen tilannereagoiva ja sovitteleva luova ja huumorintajuinen hyvän oppimisilmapiirin luoja ja ylläpitäjä valmis oppimaan ja kehittymään kouluttajana Etunimi Sukunimi

6 Pedagogiikka kieli ja viestintä: kouluttajan valmius hallittuun viestintään havainnollistaminen, eri aistikanavien hyödyntäminen mallioppiminen, työvaltaisuus teorian ja käytännön optimaalinen rytmitys kuunteleminen ymmärtämisen varmistaminen oppimiskulttuuristen erojen tunnistaminen Etunimi Sukunimi

7 ”Ja se yhdessä tekeminen ja se toistaminen ja sit se varmistaminen, miten asiat on ymmärretty. Et, et jos joku sanoo, et siihen menee paljo aikaa, niin enemmin menee aikaa sit siihen, että, että opiskelija ei opi tai ne oppimisvaikeudet vaan jatkuu ja jatkuu moduulilta toiselle.” Etunimi Sukunimi

8 Ammatissa tarvittava kielitaito
yleiskieli, ammattikieli, erikoiskieli, slangi määrittely: opintojen ja työtehtävissä toimimisen edellyttämä kielitaito Kuka arvioi kielitaitoa hakeutumisvaiheessa? Kenen vastuulla kielitaidon kehittymisen tukeminen on? Etunimi Sukunimi

9 Kulttuurierot ”Suurin kohteliaisuus, minkä sain niiltä opiskelijaryhmältä oli se, että et ku he tapasivat minut sit, ku he oli tuolla suomen kielen ryhmässä ja sitte mä kävin esittäytymässä, niin he sanoivat, että ”Ihanaa, meillä on vanha opettaja!” Kyllä mä hyvin ymmärsin, että se oli ihan oikein kohteliaisuus, ei mitään piruilua.” Etunimi Sukunimi

10 Ohjaus uraohjaus näyttötutkintojärjestelmä: toimintatavat, roolit, vastuut ammatillinen kasvu ja ammatillinen identiteetti suomen kielen taito suomalainen työkulttuuri ammattialakohtaiset käytänteet suomalainen oppimiskulttuuri oppimisen taidot tutkinnon suorittaminen kotoutumisen ohjaus Etunimi Sukunimi

11 Työelämä – kouluttaja kulttuurivälittäjänä
sopivien työssäoppimispaikkojen löytäminen työpaikkaohjaajien perehdyttäminen arvioijien perehdyttäminen tiivis yhteydenpito ja ongelmatilanteiden ratkominen työssäoppimispaikalla käytävä useammin Etunimi Sukunimi

12 Oivallus! ”Et me varmaankin tehään tätä työtä sitä varten, että se toinen ihminen oppisi. Ja sillon jos halutaan, että toinen ihminen oppii, niin sillonhan sulla on luonnostaan erilaisia keinoja käytettävissä sen takia, että hän oppisi.” ”Ja mulle oli niinku sellanen iso oivallus se, että hei, että multa ei vaadita mitään muuta kuin se, et mä oon ihan samanlainen pedagogi kuin suomalaistenkin ihmisen kanssa. Sillonkin mä haluan, että ihmiset oppii. Että se ei oo mitään erilaista, erityistä.” Etunimi Sukunimi


Lataa ppt "Mamu-Mappaus Pedaali-hanke"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google