Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄRJESTÄMISSOPIMUKSEN HAKEMINEN
Advertisements

Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
Mukana olevat paikkakunnat ja toimijat
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
Opiskelijan arviointi työpaikalla
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
UVA2/ Jarno Niskala ja Tarja Luukas
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
AIEMMIN OPITUN TUNNISTAMINEN HOLLANNISSA
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuus-seminaari Leena-Maija Talikka Projektipäällikkö Skills Finland ry ” Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
1 Valtakunnallinen laajennetun työssäoppimisen kokeilu painoviestinnän alalla – Kokeilun, projektin sisältö ja tavoitteet - Kokeiluissa.
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Tutkintosuoritusten arviointi
Osaamisen ja sivistyksen asialla AMMATILLISTEN PERUSTUTKINTOJEN KEHITTÄMISEN PERIAATTEET OPM:n päätös (dnro 2/502/2008) Marja Hollo Tampere
JYVÄSKYLÄN KRISTILLINEN OPISTO PELTOLA 2009 Työelämälähtöisyys ja kumppanuudet ammatillisen lisäkoulutuksen laatutyössä Yhteishanke Turun kristillinen.
Valvo-hanke - ESR-rahoitteinen, koulutuskuntayhtymä Lappian hallinnoima hanke - hankekunnat: Ylitornio, Kolari, Pello, Muonio.
Työpaikkakouluttaja- hanke
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Näyttötutkintostrategian jalkauttaminen Pohjois-Karjalan Aikuisopistossa alkaen Aino Rikkinen.
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
PAJAOPINTOJEN OPINNOLLISTAMINEN ETELÄ-KYMENLAAKSON AMMATTIOPISTO – RANNIKKOPAJAT -osana Ekamin yksilöllisiä opintopolkuja on suunniteltu työvaltaisen opiskelun.
Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN 2+1-MALLI Sähköala. Laajennetun työssäoppimisen 2+1malli  tarjoaa vaihtoehtoisen tavan ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
Näyttötutkintojärjestelmä
Työpaikkakouluttajan ABC
Työpaikkakouluttajan ABC
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ PaPaLaVa-projektista  Palapelillä laatua valinnaisuuteen  Uutta luova suunnittelu- ja kehittämistehtävä.
Ritva Kareketo kouluttaja
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
1 Ammattiosaamisen näytöt Päivitetty Mitä ammattiosaamisen näytöt ovat? Ammattiosaamisen näytöissä – opiskelija osoittaa käytännön työtehtäviä tekemällä,
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Esityksen nimi / Tekijä Osaamista työpajoilta – Yksilöllisiä polkuja ja mahdollisuuksia suorit- taa ammatillisia opintoja.
Lapin matkailuopisto, Levi-Instituutti Yksilölliset ja joustavat opintopolut Anne Grön-Keskiniva, Susanna Koskenniska, Taina Koskinen ja Sanna Pensonen.
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Kahden tutkinnon-info Tervetuloa!
Työelämälähtöisyys Valmassa
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Nuorten oppisopimuskoulutus
Milloin oppisopimuskoulutus on hyvä vaihtoehto
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto 2017
Lämpimästi tervetuloa! Opinnollistamisen koulutus
TTS Työtehoseura kouluttaa – tutkii – kehittää
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Saimaan ammattiopisto Sampo
Taitava-hankkeen hyvät käytänteet
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Työelämäedustajien koulutus- ja yhteistyöpäivä Tanhuvaarassa
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Ajankohtaista OSAOssa Koulutuspalvelupäällikkö Tiina Kuokka
Osaan! – avaimia aikuisten perustaitoihin
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen avulla –kehittämishanke saakka Rahoittaja Opetushallitus * Monipuolistamme näyttötutkintotoiminnan prosessia ja kehitämme sitä uusille kohderyhmille soveltuvaksi, opinnollistamisen työkaluja hyödyntäen. * Kehittämisen kohteena ovat työympäristön tunnistaminen, opinnollistaminen, osaamisen tunnistaminen, sekä näyttötutkinnon osien suorittaminen monimuotoisissa työympäristöissä. * Tärkeänä kehittämisen kohteena on työelämän ja opetushenkilöstön osaamisen yhdistäminen tutkinnon suorittamisen prosessissa. Toimintaa ovat kehittämässä Luksia, Keskuspuiston ammattiopisto, Kanneljärven Opisto ja Kisakallion Urheiluopisto

Työympäristön tunnistaminen Osaamistodistuksessa osaamista on verrattu Opetushallituksen hyväksymiin ammatillisten perustutkintojen tutkintojen perusteisiin. Mallia voidaan käyttää oppimisympäristössä, jossa on tunnistetut mahdollisuudet hankkia ammatillisten perustutkintojen mukaista osaamista. Oppimisympäristön tunnistuksen voi tehdä oppilaitoksen ja työpajan henkilöstö yhteistyössä. Tunnistaminen dokumentoidaan oppimisympäristön tunnistamisraportilla.

Opinnollistaminen Opinnollistamisella tarkoitetaan ammatillisen opetuksen perustutkintojen opetussuunnitelmien kielen muuttamista käytännön työtehtäviksi. Tämä tarkoittaa sitä, että oppimis- tai työympäristöjen työtehtävät avataan, jonka jälkeen tutkitaan mihin tutkintoon tai tutkinnon osaan nämä työtehtävät kuuluvat. Tämä tehdään yhteistyössä alan ammatillisen opettajan ja työympäristön ohjaushenkilöstön kanssa. Työympäristöksi voidaan laskea esim. yritysten työpaikat, nuorten työpajat ja kuntouttavan työtoiminnan työpajat.

Osaamisen tunnistaminen On tärkeää, että työpisteiden ohjaushenkilöstö perehdytetään arvioinnin perusteisiin. Opinnollistamisen arviointiin koulutettu ohjaaja (työpajaohjaaja tai työpisteen työnjohtaja) arvioi, että työntekijä on saavuttanut tutkinnon perusteissa vaaditun osaamistason (tyydyttävä 1) työpaikan kannalta katsottuna. Sen jälkeen henkilö voi saada osaamisestaan osaamistodistuksen, jonka myöntää työpaikka.

Näyttötutkinnon osien suorittaminen monimuotoisissa työympäristöissä Ammatillisen perustutkinnon suorittaminen tapahtuu tavallisesti oppilaitoksessa, mutta osaamista kertyy myös työelämässä, harrastuksissa ja muissa aktiviteeteissä. Opinnollistaminen antaa mahdollisuuden tehdä osaaminen näkyväksi ja ammatilliseen tutkintoon tarvittava osaamistaso voidaan saavuttaa vaihtoehtoisilla tavoilla.

Työelämän ja opetushenkilöstön osaamisen yhdistäminen tutkinnon suorittamisen prosessissa Ammatillisen opettajan työnkuva laajenee ja muuttuu jatkuvasti. Oppilaitosten ja pajojen yhteistyö lisääntyy, kun opettajat ja työnjohtajat tapaavat toisiaan ja vertaavat työtehtäviä tutkintojen perusteisiin. Opetussuunnitelmien tutkintojen perusteiden kieli pilkotaan käytännön työtehtäviksi. Opinnollistaminen mahdollistaa siirtymisen työpajoilta oppilaitokseen tai oppilaitoksesta pajalle.