Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu: Arvot Strategiat Prosessit Toimintasuunnitelmat Yhteistyö suunnittelussa
IL:n integrointi opetussuunnitelmaan Luo pohjan opetus- ja kirjastohenkilöstön yhteiselle näkemykselle Motivoi opiskelijoita Takaa jatkuvuuden Varmistaa samanlaiset käytännöt eri aloilla
Miksi integroida? Oppiminen on tehokkaampaa, kun se pohjautuu kokemukseen Opiskelijat ovat motivoituneita, kun heillä on todellinen tarve Opiskelijoiden tulee voida soveltaa oppimaansa heti käytäntöön
Mitä tarvitaan? Yhteinen käsitys oppimisesta, tiedosta, opiskelijoista (ihmiskäsitys) Soveltuvat opetusmenetelmät Sitoutuminen (johto, opetus- ja kirjastohenkilöstö, atk-henkilöstö) Tekniset valmiudet Koulutusta Aikaa
IL:n opetuksen nykytila Kajaanin ammattikorkeakoulussa Vuosikellon mukaan: – 1. Vsk: kirjastoon tutustuminen, tiedonhaun perusopetus (opettaja ilmoittaa tehtävän etukäteen) – 2. Vsk: englanninkieliset tietokannat (sidottu englannin kielen opetukseen) – 3. –4. Vsk: menetelmäopinnot, opinnäytetyövaihe (lähiopetus, tehtävä)
IL:n opetuksen kehittämishanke Keskustelut kaikkien opettajien kanssa Samalla kirjastohenkilökunnan tietoisuus opiskelijasta oppijana kasvaa (asiantuntijuuden kehittyminen, kompetenssit vrt. koulutusalat) E-aineistojen läpikäynti ja markkinointi Kurssikirjakäytännöt
IL:n opetuksen kehittämishanke: tavoitteet Läpäisyperiaate (vrt. esim. atk-taitojen kehittyminen) Opetushenkilökunnalla kirjastoaineistojen tuntemus ja hyödyntäminen opetuksessa; vaatii mm. jatkuvaa e-aineistojen markkinointia ja koulutusta Kumppanuus Yhteistyöverkoston rakentaminen Neuvotteleva työtapa, toisen asiantuntijuuden hyödyntäminen
IL:n opetuksen kehittämishanke: haasteita Aika, aika ja aika Palaset kokonaisuudeksi Resurssien turvaaminen jatkossa Opetuksen tehokkuuden varmistaminen – Sopivien testausmenetelmien löytäminen