Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osuuskunta mukana yrittäjyyskasvatuksessa Leena Varis
Advertisements

S2-tiimin muistiinpanot
PK-kehittämispalvelut
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Koulutuspäällikköpalaveri / Palvelualat Tuija Hilden heidi Kaartokallio.
KORKEAKOULUN JA TYÖELÄMÄN UUSI TOIMINTAKONSEPTI Riitta Konkola.
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Simulaatioharjoitteen suunnitteluprosessi
Wikispaces vieraan kielen opetuksessa Opetus goes POP mediaope Katrina Vartiainen.
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
 Suvi-työryhmä ehdotti erillistä S2-kypsyysnäytettä maahanmuuttajataustaisille opiskelijoille.  Oikeusministeriön lausunto varovaisen myönteinen.
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
Mitä opetan peruskoulussa/ ammatillisessa? (tärkeimmät sisällöt) Marja Yli-Kerttula Äidinkielissä 4 opintoviikkoa, jotka sisältyvät ammattitaitoa täydentävään.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Tuutorointi- ja Vertaistuutorointi- työrenkaiden yhteistapaaminen Tampereella Ryhmätyöskentelyn tuotokset.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
LAATUJÄRJESTELMÄN KEHITTÄMINEN LTY:N KEMIANTEKNIIKAN OSASTOLLLA Ritva Tuunila
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisseminaari
HSE/PYK Mikkeli Yrittäjyyskasvatuksen teoreettinen viitekehys – metakognitiosta, meta- konatioon ja meta-affektioon Paula Kyrö Helsingin kauppakorkeakoulu.
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
ATTO –aineiden integrointi
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Arkiston nimi:Päiväys:Copyright: OpettajatuutorointiAuli Pekkala Opettajatuutorointi.
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Riihimäen kaupungin TAHTO -hanke Aulanko Esa Santakallio koulutoimenjohtaja.
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.
USKONTO/aineenopettajat Reflektointityöskentely Ryhmäkokoontuminen 3 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Julkisten palveluiden suunnittelu osana yleiskaavatyötä – koontia keskustelusta
YRITTÄJYYSKASVATUSKYSELY. Kyselyn tavoitteet Osa Äänekosken ohjauksen -hanketta Asenteet Kiinnostus yhteistyöhön Opettajat Yritykset Oppilaat.
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Opintojen ohjaus –kehittämishanke Oulun yliopiston kirjastossa Jani Sassali, informaatikko Oulun yliopiston kirjasto
Aikaa erilaisille oppijoille – Miten mahdollistaa joustavat opintopolut Katariina Alha W5W, Oulun yliopisto.
Kajaanin yliopistokeskus, Irene Salomäki, Informaatiolukutaito ja elinikäinen oppiminen Miten opiskelijat, kirjastot ja koulutussuunnittelu kohtaavat.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
DIGIJOUJOU Suomen ja ruotsin kielen joustava oppiminen ja ohjaus tulevaisuuden työelämän tarpeisiin Tavoite: Uusi digipedagogiikka, joustavat opintopolut.
Kieli itseilmaisun välineenä
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
Aikuissosiaalityön Praksis
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Kolme oppimista jäsentävää orientaatiota
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Opetussuunnitelma ops
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Esityksen transkriptio:

Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa

IL:n integrointi opetussuunnitelmaan Luo pohjan opetus- ja kirjastohenkilöstön yhteiselle näkemykselle Motivoi opiskelijoita Takaa jatkuvuuden Varmistaa samanlaiset käytännöt eri aloilla

Miksi integroida? Oppiminen on tehokkaampaa, kun se pohjautuu kokemukseen Opiskelijat ovat motivoituneita, kun heillä on todellinen tarve Opiskelijoiden tulee voida soveltaa oppimaansa heti käytäntöön

Mitä tarvitaan? Yhteinen käsitys oppimisesta, tiedosta, opiskelijoista (ihmiskäsitys) Soveltuvat opetusmenetelmät Sitoutuminen (johto, opetus- ja kirjastohenkilöstö, atk-henkilöstö) Tekniset valmiudet Koulutusta Aikaa

IL:n opetuksen nykytila Kajaanin ammattikorkeakoulussa Vuosikellon mukaan: – 1. Vsk: kirjastoon tutustuminen, tiedonhaun perusopetus (opettaja ilmoittaa tehtävän etukäteen) – 2. Vsk: englanninkieliset tietokannat (sidottu englannin kielen opetukseen) – 3. –4. Vsk: menetelmäopinnot, opinnäytetyövaihe (lähiopetus, tehtävä)

IL:n opetuksen kehittämishanke Keskustelut kaikkien opettajien kanssa Samalla kirjastohenkilökunnan tietoisuus opiskelijasta oppijana kasvaa (asiantuntijuuden kehittyminen, kompetenssit vrt. koulutusalat) E-aineistojen läpikäynti ja markkinointi Kurssikirjakäytännöt

IL:n opetuksen kehittämishanke: tavoitteet Läpäisyperiaate (vrt. esim. atk-taitojen kehittyminen) Opetushenkilökunnalla kirjastoaineistojen tuntemus ja hyödyntäminen opetuksessa; vaatii mm. jatkuvaa e-aineistojen markkinointia ja koulutusta Kumppanuus Yhteistyöverkoston rakentaminen Neuvotteleva työtapa, toisen asiantuntijuuden hyödyntäminen

IL:n opetuksen kehittämishanke: haasteita Aika, aika ja aika Palaset kokonaisuudeksi Resurssien turvaaminen jatkossa Opetuksen tehokkuuden varmistaminen – Sopivien testausmenetelmien löytäminen