Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

LAATUJÄRJESTELMÄN KEHITTÄMINEN LTY:N KEMIANTEKNIIKAN OSASTOLLLA Ritva Tuunila 21.9.2005.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "LAATUJÄRJESTELMÄN KEHITTÄMINEN LTY:N KEMIANTEKNIIKAN OSASTOLLLA Ritva Tuunila 21.9.2005."— Esityksen transkriptio:

1 LAATUJÄRJESTELMÄN KEHITTÄMINEN LTY:N KEMIANTEKNIIKAN OSASTOLLLA Ritva Tuunila 21.9.2005

2 Johdanto LTY:n kemiantekniikan osastolla laatutyötä tehty systemaattisesti vuodesta 2002 alkaen. Tavoitteena opetuksen tason kehittäminen siten, että opiskelijoiden oppiminen paranee. Miksi? * Havaittiin, että opiskelijat eivät opi aina ’oikeita’ asioita, eivätkä siten täytä työelämän tarpeita niistä tiedoista ja taidoista, joita kemiantekniikan diplomi-insinöörillä pitäisi valmistuessaan olla. * Liian pitkät opiskeluajat

3 Johdanto Työssä on alusta alkaen ollut mukana Osaston varajohtaja, työryhmän vetäjä Opettajatuutoreita (lehtoreita, yliassistentteja, assistentteja) Osaston opintosuunnittelija Osaston opintoneuvoja Eri vuosikurssien opiskelijoita viimeisen parin vuoden aikana 2/vsk

4 Toivomuksia laatujärjestelmälle Vapauttaa opettajien/tutkijoiden resursseja opetustyöhön ja tutkimustyöhön Voimavarat kohdistetaan oikeisiin asioihin Motivoi ja sitouttaa Jättää tilaa luovuudelle

5 Osaston laatukulttuuri Omaleimaisuus * Valmiita malleja suorastaan vältetty – työstetty omaa KETEn laatukulttuuria. * Oppiminen nähdään kohteena – opetus välineenä * Oppiminen perustuu opettajien ja opiskelijoiden väliseen yhteistyöhön. Opiskelijat eivät siis ole asiakkaita vaan yhteistyökumppaneita

6 Osaston laatukulttuuri * Kehityskohteena on nimenomaan laatukulttuuri, johon laatujärjestelmä kuuluu yhtenä osana. * Ajatukset, asenteet ja toiminta ovat tärkeämpiä kuin dokumentit, sertifikaatit tai auditoinnit * Näkökulma alhaalta ruohonjuuritasolta – ei ylhäältäpäin

7 LAATUKULTTUURI LAATU- JÄRJESTELMÄ TAPAHTUMAT OPPIMISEN KÄSIKIRJA

8 Kysymyksiä? Mitä on laadukas oppiminen? Mitä ovat ne konkreettiset tavoitteet? Millä toimenpiteillä tavoitteet voidaan saavuttaa?

9 Laadukas oppiminen Ymmärtävää oppimista  tiedon soveltamiskyky Alan perusteet hyvin kattavaa, ei liian kapea-alaista Ammatillisesti oikein suunnattua Yleisten valmiuksien kehittymistä tukevaa Teoria versus käytäntö

10 Konkreettiset tavoitteet Opettajat Syvällinen alan tietämys Monipuolinen kokemus Toimiva tutkimuksen ja opetuksen välinen yhteys Opetustaidot sekä eri opetusmenetelmien käyttötaidot Opiskelijat Tavoitteellisuus opiskelussa Positiivinen asenne ja palaute Henkilökohtainen kiinnostus opetettavaan asiaan Opiskeluilmapiiri

11 Toimenpiteet Pedagogisen koulutuksen lisääminen Oikeiden opetusmenetelmien valinta aihepiiriä ajatellen Koulutusohjelman sisällön suunnittelu Resurssien vapauttaminen oleelliseen Opiskelijoiden ja opettajien yhteistyön lisääminen Opiskelijoiden aktivointi Opintoneuvonnan tehostaminen Työilmapiirin parantaminen Opetustyön arvostuksen parantaminen

12 Tiedon lajit kemiantekniikassa KOKEELLINEN TIETO: MITTAUKSET. HAVAINNOT TEORIA: TIEDE, LUONNONLAIT KOKEMUSPE- RÄINEN TIETO: SUBJEKTIIVI- SET ARVIOT, NYRKKISÄÄN- NÖT VARMUUS PUUTTUU SYVÄLLINEN YMMÄRRYS PUUTTUU KÄYTÄNNÖNLÄHEISYYS PUUTTUU

13 Käytännön laatutyö Laatutyöryhmän kokoontumisia kehitys/ideointipäivien merkeissä - mitä on hyvä oppimista tukeva opetus - opiskelijoiden suosituksia opettajille - opettajien suosituksia opiskelijoille - opintojaksopalautteet - laatukäsikirjan työstäminen =>10 teesiä: Oppimisen tehostaminen Ketellä: naulattu opetushenkilökunnan työhuoneiden seinille sekä kiltahuoneen seinälle. Osaston opetushenkilökunnan ja opiskelijoiden laatupäivät ja infot. Laajennetun opetusraadin (teollisuuden edustajat mukana) päivät

14 Pedagogiikka ja verkko-opetus Opettajien pedagogisten sekä tvt-taitojen lisääminen (koulutus) ja kannustaminen niiden käyttöön - monipuolisuus opetukseen - verkko-opetuksen hyödyntäminen Laadukas verkko-opetus antaa lisäarvoa opiskelijalle (esim. prosessilaitteiden toimintaa havainnollistavat videot) ja vapauttaa opettajan aikaa muulle työlle vähentäen lähiopetus- tunteja tai muuta ohjaustyötä (esim. laboratoriotöiden ohjeistus) Etäopiskelijat: täydennyskoulutus ja jatkokoulutus Ei kuitenkaan kaikkea verkkoon!

15 Opintojaksopalautteet Opintojaksopalautteet kysytään kaikista osaston opintojaksoista Webropol-järjestelmällä. Yhteiset vakiokysymykset, joiden lisäksi kullakin opettajalla mahdollisuus laittaa omia juuri omaan opintojaksoonsa liittyviä kysymyksiä. * Opetusmateriaalin laatu * Opetustoiminnan laatu * Opiskelijan näkemys aihepiirin tärkeydestä * Opiskelijan oma panos * Kurssin työmäärä suhteessa saatuihin opintopisteisiin * Kurssin vahvuudet ja heikkoudet * Ehdotuksia opintojakson parantamiseksi

16 Laatukurssi Uusi opintojakso: Oppimisen kehittäminen kemiantekniikan koulutusohjelmassa - opiskelijoiden sitouttaminen opetuksen ja oman oppimisen kehittämiseen osastollamme ja kasvattaminen laatukulttuuriin - opintojaksopalautteiden antaminen


Lataa ppt "LAATUJÄRJESTELMÄN KEHITTÄMINEN LTY:N KEMIANTEKNIIKAN OSASTOLLLA Ritva Tuunila 21.9.2005."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google