Erja Vihervaara, Turun iltalukio Nilsiässä 17.1.2013.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Perusopetuksen toimintakulttuurin kehittämishanke (OKM) Puolalan lähikoulun luokat
Advertisements

TIPTOP – Lessons learnt Sisältö Tiptop-projektissa opittua, osallistujien terveiset seuraaville projekteille. Mitä tässä projektissa onnistui.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Lääkekasvatus -ohje apteekeille Katri Hämeen-Anttila, FaT dosentti, kehittämispäällikkö Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea.
Kirjasto kaikille Kirjastoalan AMK-koulutuksen näkökulma Päätösseminaari Ritva Hyttinen, Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus Turku AMK.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
PowerPoint Esitysgrafiikkaohjelma. Esitysgrafiikka ohjelmaa voi käyttää moniin eri tarkoituksiin  Tärkein on ehkä suullisen esityksen täydentäminen.
Projekteista pysyviksi käytänteiksi Sakari Kainulainen Sokran hanketyöpaja , Kuopio.
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
JOPO, joustava perusopetus 8-9 lk.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Oppilaskysely 2017 Perusopetuspalvelut
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
Mitä koulupäivään liikettä lisääviä asioita jo teemme?
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Hyvinvointiraportti-hanke
Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?
1. 2. Tapahtuman opinollistaminen-teemoja pohdittavaksi, 1- 7
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ

Harjoituksia II.
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Kv-toiminnan skenaariot
Ihminen ympäristön ja yhteiskuntien muutoksessa Hi1
Nopolan koulu Opettajien veso
Opeka-kyselyn tulokset
Kokemuksia Hiidiksestä
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Kieli, kirjallisuus ja identiteetti
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Oppiminen oppilaan omien kiinnostuksenkohteiden kautta
Finský intensivní Titta Hänninen.
Edupalvelut.fi Matti Lähtevänoja, Kuopion kasvun ja oppimisen palvelualue, Kallaveden lukio.
Vanhempainilta c.
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Ylpeästi amis, tavoitteena varma työpaikka –
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
Mielekäs oppiminen verkkoympäristössä | Jaakko Naakka
Strategiset ohjelmat hyvinvointia rakentamassa - kommenttipuheenvuoro Tilaajapäällikkö Taru Kuosmanen T A M P E R E E N K A U.
Kirjastoauto.
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Vapaaehtoistyön tekeminen Suomessa
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toiminnan suunta vuoteen 2020
Taikapuhe Oy Riitta-Liisa Kanniainen
VERME - VERTAISMENTOROINTI
JOPO, joustava perusopetus 8-9 lk.
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä – Organisaatio Vaikutusmahdollisuudet LEA1LH002 Riitta Rautava.
Iloa, innostusta ja kannustusta lapsiperheiden elintapoihin
”Avaruusseikkailu 2006” Verkko-opetuskokeilu
3.lk vanhempainilta.
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
Rivakka OTE ! Ketterä verkosto Uusimaa
Teollisen suunnittelun vaikuttavuus
OSAAMISKANSIO Nimi.
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Esityksen transkriptio:

Erja Vihervaara, Turun iltalukio Nilsiässä

1. OPPIVA YHTEISÖ 2. KETTERÄ YHTEISÖ 3. INNOVAATIOYHTEISÖ Machiavelli 1400-luvulla: ”Ei ole mitään vaikeampaa käsitellä, vaarallisempaa ohjata tai minkä onnistuminen voisi olla epävarmempaa kuin ottaa johtaakseen asioiden uudistaminen.” Erja Vihervaara, Turun iltalukio2

Erja Vihervaara, Turun iltalukio3 Ajattelemme toimimalla – mitä se siis kertoo ajattelustasi, jos toimit aina samalla tavalla? Anssi Tuulenmäki

Maalatkaa ihan mitä haluatte, lapset! Erja Vihervaara, Turun iltalukio4

Erja Vihervaara, Turun iltalukio5 Innovaatioyhteisö luo, keksii, oivaltaa, ottaa riskejä, yhdistelee tosiinsa epäsopivia asioita…

Erja Vihervaara, Turun iltalukio6 ”Tee eri asioita kuin muut tai samoja asioita eri tavalla.” ”Mahdollisuuksia uudelle on eniten siellä, missä kaikki tehdään samalla tavalla.” Anssi Tuulenmäki ”Menestyvä yhteisö ei rukkaa vain omaa organisaatiotaan, vaan koko toimialansa rakenteita.” Tarja Meristö

Erja Vihervaara, Turun iltalukio7

 ei ole rakennus vaan on kaikkialla  kulkee opiskelijan taskussa  ei sisällä tahallisesti rakennettuja ongelmatilanteita: luokassa istuminen, perinteiset kokeet, oppikirjat, poissaolot ym.  on interaktiivinen, sillä interaktiivisia laitteita ja pintoja on joka puolella Erja Vihervaara, Turun iltalukio8

 toimintakulttuuri  normit  arvot  rakenteet  rutiinit Erja Vihervaara, Turun iltalukio9

 pienet resurssit  epäonnistumiset  häviöt  kriisit  ongelmien (ei ideoiden) etsiminen  toiminnanvapaus  luottamus ja avoin ilmapiiri  unelmat Erja Vihervaara, Turun iltalukio10

 ryhmätyöt  ongelmanratkaisulähtöisyys  osallistuminen erilaisiin projekteihin  osallistuminen käytännönläheisiin tehtäviin  uusien vanhojen opetustapojen käyttöön otto, esim. ◦ The Flipped Classroom – käänteinen luokkahuone ◦ Blended learning – sulautuva opetus ◦ MOOC – Massive open online courses

 yhteistyökumppaneiksi muita kuin kouluja  opettajiksi myös muita kuin opettajia  etsitään heikkoja toimintatapoja ja niihin parannusratkaisuja  verkkotyöpäiviä esim. 2/vko  tehdään avoimia oppikirjoja  oppimisesta tehdään hauskaa ja leikkisää > mm. pelillisyys Erja Vihervaara, Turun iltalukio12

 opitaan toisilta, jaetaan osaamista ja tietoa ◦ opettajavaihtoja koulusta toiseen, ulkomaille ◦ vierailuja kollegojen tunneilla ◦ opiskelijat opettajina ja arvioijina  koulutetaan työajalla, esim. koeviikolla  luento-opetuksen sijaan tehdään ryhmä- ja paritöitä  kokeillaan uusia koe- ja arviointitapoja Erja Vihervaara, Turun iltalukio13

Erja Vihervaara, Turun iltalukio14

Erja Vihervaara, Turun iltalukio15

Erja Vihervaara, Turun iltalukio16

 Steinerpedagogiikka - filosofiapainotteisuus  Montessoripedagogiikka - oppimateriaalipainotteisuus  Freinet–pedagogiikka - työpainotteisuus Yhteisiä piirteitä: opiskelijalähtöisyys, toiminnallisuus, tekemällä oppiminen, aktivoiva tekeminen  f f Erja Vihervaara, Turun iltalukio17

 Onko koulumme oppiva ja aktiivinen vai säilyttävä ja reaktiivinen?  Mikä on työyhteisömme yhteinen intressi?  Saako koulussamme kokeilla?  Kuinka opettajia palkitaan?  Missä määrin opettaja pystyy vaikuttamaan omaan työhönsä? Erja Vihervaara, Turun iltalukio18

 Kosmetiikka-alan perusviesti : et ole kaunis ilman meikkiä. Mikä on opetusalan perusviesti?  Mikä on se ongelma, johon it antaa vastauksen? Erja Vihervaara, Turun iltalukio19

Erja Vihervaara, Turun iltalukio20

Erja Vihervaara, Turun iltalukio21 p= &N-s=1_ &N- f=1_ &N-fa=