Erja Vihervaara, Turun iltalukio Nilsiässä
1. OPPIVA YHTEISÖ 2. KETTERÄ YHTEISÖ 3. INNOVAATIOYHTEISÖ Machiavelli 1400-luvulla: ”Ei ole mitään vaikeampaa käsitellä, vaarallisempaa ohjata tai minkä onnistuminen voisi olla epävarmempaa kuin ottaa johtaakseen asioiden uudistaminen.” Erja Vihervaara, Turun iltalukio2
Erja Vihervaara, Turun iltalukio3 Ajattelemme toimimalla – mitä se siis kertoo ajattelustasi, jos toimit aina samalla tavalla? Anssi Tuulenmäki
Maalatkaa ihan mitä haluatte, lapset! Erja Vihervaara, Turun iltalukio4
Erja Vihervaara, Turun iltalukio5 Innovaatioyhteisö luo, keksii, oivaltaa, ottaa riskejä, yhdistelee tosiinsa epäsopivia asioita…
Erja Vihervaara, Turun iltalukio6 ”Tee eri asioita kuin muut tai samoja asioita eri tavalla.” ”Mahdollisuuksia uudelle on eniten siellä, missä kaikki tehdään samalla tavalla.” Anssi Tuulenmäki ”Menestyvä yhteisö ei rukkaa vain omaa organisaatiotaan, vaan koko toimialansa rakenteita.” Tarja Meristö
Erja Vihervaara, Turun iltalukio7
ei ole rakennus vaan on kaikkialla kulkee opiskelijan taskussa ei sisällä tahallisesti rakennettuja ongelmatilanteita: luokassa istuminen, perinteiset kokeet, oppikirjat, poissaolot ym. on interaktiivinen, sillä interaktiivisia laitteita ja pintoja on joka puolella Erja Vihervaara, Turun iltalukio8
toimintakulttuuri normit arvot rakenteet rutiinit Erja Vihervaara, Turun iltalukio9
pienet resurssit epäonnistumiset häviöt kriisit ongelmien (ei ideoiden) etsiminen toiminnanvapaus luottamus ja avoin ilmapiiri unelmat Erja Vihervaara, Turun iltalukio10
ryhmätyöt ongelmanratkaisulähtöisyys osallistuminen erilaisiin projekteihin osallistuminen käytännönläheisiin tehtäviin uusien vanhojen opetustapojen käyttöön otto, esim. ◦ The Flipped Classroom – käänteinen luokkahuone ◦ Blended learning – sulautuva opetus ◦ MOOC – Massive open online courses
yhteistyökumppaneiksi muita kuin kouluja opettajiksi myös muita kuin opettajia etsitään heikkoja toimintatapoja ja niihin parannusratkaisuja verkkotyöpäiviä esim. 2/vko tehdään avoimia oppikirjoja oppimisesta tehdään hauskaa ja leikkisää > mm. pelillisyys Erja Vihervaara, Turun iltalukio12
opitaan toisilta, jaetaan osaamista ja tietoa ◦ opettajavaihtoja koulusta toiseen, ulkomaille ◦ vierailuja kollegojen tunneilla ◦ opiskelijat opettajina ja arvioijina koulutetaan työajalla, esim. koeviikolla luento-opetuksen sijaan tehdään ryhmä- ja paritöitä kokeillaan uusia koe- ja arviointitapoja Erja Vihervaara, Turun iltalukio13
Erja Vihervaara, Turun iltalukio14
Erja Vihervaara, Turun iltalukio15
Erja Vihervaara, Turun iltalukio16
Steinerpedagogiikka - filosofiapainotteisuus Montessoripedagogiikka - oppimateriaalipainotteisuus Freinet–pedagogiikka - työpainotteisuus Yhteisiä piirteitä: opiskelijalähtöisyys, toiminnallisuus, tekemällä oppiminen, aktivoiva tekeminen f f Erja Vihervaara, Turun iltalukio17
Onko koulumme oppiva ja aktiivinen vai säilyttävä ja reaktiivinen? Mikä on työyhteisömme yhteinen intressi? Saako koulussamme kokeilla? Kuinka opettajia palkitaan? Missä määrin opettaja pystyy vaikuttamaan omaan työhönsä? Erja Vihervaara, Turun iltalukio18
Kosmetiikka-alan perusviesti : et ole kaunis ilman meikkiä. Mikä on opetusalan perusviesti? Mikä on se ongelma, johon it antaa vastauksen? Erja Vihervaara, Turun iltalukio19
Erja Vihervaara, Turun iltalukio20
Erja Vihervaara, Turun iltalukio21 p= &N-s=1_ &N- f=1_ &N-fa=