Miksi historiaa pitäisi ylipäätään opiskella? Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Advertisements

Liikunnanopetuksen suunnittelun hahmottamisen tueksi
Oppiminen ja oppimisvaikeudet
Samran Khezri Turun Normaalikoulu 2008
Tartu tulevaisuuteen! Paula Paavilainen Neuropsykiatrisen valmennuksen mahdollisuudet tukea nuorta.
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Mitä kirjoittaminen on?
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Tutkimuksen ja opetuksen rajapintoja taidealojen koulutuksessa FT Tarja Pääjoki Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Mitä kieli on?.
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Tekstityöskentely (erityisesti ET:ssä) Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Miira Suomi, Jenna Sangi ja Matilda Ristola LO-11c
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tytöt teknologian taitajiksi
HSE/PYK Mikkeli Yrittäjyyskasvatuksen teoreettinen viitekehys – metakognitiosta, meta- konatioon ja meta-affektioon Paula Kyrö Helsingin kauppakorkeakoulu.
2014 Outi Kokkonen ja Kirsi Urmson
2/2009 Kiina. 2/2009 Kiina ja CIMOn yhteistyökumppani: Mitä ulkomaalaisen harjoittelijan tulisi ottaa huomioon? ”Kunnioita kiinalaista kulttuuria, kunnioita.
OPPIMISVAIKEUDET Ylivoimaisesti yleisin oppimisen vaikeus on luki-vaikeus. Sen vaikea muoto on dysleksia. Noin 10 % koulutulokkaista tarvitsee yksilöllistä.
4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia.
Jari Rantamäki MIKÄ TEKEE työnäytteiden kokoelmasta suoritettujen työtehtävien luettelosta opintojen dokumentaatiosta opetuksen dokumentaatiostaPORTFOLION?
Kielivalinnat 2. luokalla
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
Lukiolaisten tekstitaidoista Rantala, Jukka – van den Berg, Marko LUKIOLAISTEN HISTORIAN TEKSTITAIDOT ARVIOITAVINA. Kasvatus 44 (4), 394–407. Tutkimuksessa.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Ongelmaperustainen oppiminen peruskoulussa Kemian opetuksen päivät Jyväskylässä Helena Muilu FL Kemian ja fysiikan lehtori Yläkoulun rehtori,
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Opetusvinkki 2: Raamatun tulkintatapoja.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Ydinsisältö.
Historian käytön historiaa Antiikin perintö Historia on opettavaisten tarinoiden aarreaitta Magistra vitae (elämän opettaja) Nationalismin nousu 1800-luvulla.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
L ASTEN JA NUORTEN KIELELLINEN ERITYISVAIKEUS S PECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT SLI Petra Suonio 2012.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Infra-alan ammattikorkeakouluopetuksesta
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
3.c
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus
Englannin valinnainen lisäkurssi
Kritiikittömistä kopioijista uuden tekijöiksi
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
ESSEE.
RAAMATTU Muistiinpanot 8. luokan oppikirjan 1. kappaleeseen
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
POHDI PARIN KANSSA: Opiskeletko aina samalla tavalla, kun luet läksyjä tai kokeeseen? Mitä hyviä/huonoja puolia käyttämässäsi opiskelutavassa on? Sopivatko.
Kieli ja lukeminen alkuopetuksessa
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Mahdollisuus monipuoliseen kielitaitoon
Hanna Karlsson / Hanna Karlsson /
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Matematiikan oppimisvaikeudet
Työtavoista elämänkatsomustiedossa
Esityksen transkriptio:

Miksi historiaa pitäisi ylipäätään opiskella? Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen Auttaa ymmärtämään historiallista ja yhteiskunnallista muutosta Auttaa ymmärtämään historiallista ja yhteiskunnallista muutosta Kehittää kriittistä ajattelua Kehittää kriittistä ajattelua Antaa valmiuksia henkilökohtaisen identiteetin kehittämiseen Antaa valmiuksia henkilökohtaisen identiteetin kehittämiseen

Myös historiassa lähtökohtana kognitiivinen oppimiskäsitys Oleellista tietojen jäsentäminen ja erilaiset ajattelun taidot Informaatio muuttuu tiedoksi vasta aktiivisen tiedon prosessoinnin kautta Ulkoa opittu tieto ilman työstämistä jää helposti merkityksettömäksi pirstaletiedoksi Nykyisen ajattelun mukaan myös historian opettamisessa tulisi nostaa esille erilaisia historiaan liittyviä ajattelun taitoja Syy- ja seuraussuhteiden ymmärtäminen Erilaiset vaikutussuhteet ja asiayhteydet Kriittinen ajattelu Kokonaisuuksien hahmottaminen Menneisyyden ihmisen asemaan eläytyminen Historian didaktiikan lähtökohtia (ks. esim. Historia koulussa/ Arja Pilli)

TIEDON JÄSENTÄMISEN ONGELMAT Historian epähavainnollisuus Suuret tietomassat Detaljeille ei löydy kiinnekohtaa Ei ymmärtämistä helpottavia lakeja tai sääntöjä ”Suurmiesten” historia jää helposti vieraaksi AJAN KÄSITE Lapsen aikakäsitys kehittyy hitaasti Lopulliseen muotoonsa aikakäsitys kehittyy yleensä vasta murrosiässä VAIKEASTI AVUTUVAT KÄSITTEET Monet historian käsitteet ovat vieraita oppilaiden omalle elämänpiirille Arkikäytöstä poistuneet termit Abstraktit käsitteet joiden merkitys voi poiketa arkikäytöstä H ISTORIAN OPPIMISEN HAASTEITA

”Aluksi kirjat olivat harvinaisia, kalliita, käsintehtyjä ja harvinaisia. Gutenperk keksi irtokirjaimet ja kirjapainon. Kirjoja valmistettiin luostareissa, joissa munkit ja nunnat kopioivat niitä. Kappaleiden alkukirjaimet olivat kuin taideteoksia. Kiinalaiset keksivät paperin 105 jKr. Gutenperk kirjoitti ensimmäisen raamatun. Kirjat tehtiin käsityönä. Paperi valmistettiin lumpuista. Lukutaidon oppineita oli vähän.” Näyte 12-vuotiaan peruskoululaisen kirjoittamasta tekstistä: (Lähde: Historia koulussa)

Näkökulmia historian oppimisen haasteiden kohtaamiseen Pelkällä faktojen mieleenpainamisella ei päästä kovin pitkälle Opetuksen olisi hyvä sisältää myös esim. toimijoiden motiivien pohdintaa ja heidän asemaansa eläytymistä Syy- ja seuraussuhteiden pohdintaa erilaisten lähteiden arviointia historiasta tehtyjen tulkintojen arvioimista tavallisten ihmisten ja arkipäivän historian esille nostamista oppilaille vieraiden käsitteiden avaamista ajan hahmottamisen harjoittelua

Keskeinen haaste Vastaako kouluopetus todellisuudessa opetussuunnitelmien tavoitteita? Pelkällä faktojen opiskelulla ei päästä kovin pitkälle historiallis-yhteiskunnallisen ajattelun kehittämisessä