Haapajärven perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelma 2016 Markku Mäkelä OPS-koordinaattori.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Advertisements

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
Tähän tarvittaessa otsikko Kysely esi- ja perusopetuksen huoltajille Kirkkonummella
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
Haapajärven kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelma 2016 Markku Mäkelä OPS-koordinaattori.
Perusopetuksen toimintakulttuurin kehittämishanke (OKM) Puolalan lähikoulun luokat
Ryhmäkysymys 1 SDG, eettinen vastuu, vihapuhe… Miten integroidaan opetukseen ja oppimiseen? Kokemuksia ja esimerkkejä: Kestävä kehitys ja kestävän tulevaisuuden.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 5. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Kolkkien vanhempainilta TERVETULOA KOLKKIEN VANHEMMAT! Illan eteneminen: Opettajien esittely Englannin opiskelu Luokassa luokan omia asioita.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
TIEDOTUSTILAISUUS Rakokiven koulun rakennushanke Nastolan valtuustosali Susanna Kulonen, rehtori Sivistystoimiala.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Lukion oppimäärä = mitä, montako, milloin kursseja
Ops-iltapäivä
Kuopion S2-opetuksen toimintamalli
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Normaalikoulujen tuki perusopetuksen opetussuunnitelmatyölle
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Viherlaakson lukio Kevät 2017
Sanallinen arviointi vuosiluokilla 1–4
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
Painotetun opetuksen kuvaaminen koulun opetussuunnitelmassa
OPS-koordinaattori Tuija Vänni
Ainetyöryhmien työn aloitus
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Tervetuloa! OPS 2016.
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista saksan kielen ja kulttuurin/
Opettajaopinnot kahdessa aineessa
Nopolan koulu Opettajien veso
Kelpo-hanke Amisto
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Opetussuunnitelma ops
Opetustoimi osana Jyväskylää
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Maahanmuuttajaoppilas koulussa
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Luku- ja tenttivihjeet 7
VSOP= vuosiluokkiin sitomaton alkuopetus Länsi-Puijon malli
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
Kieli- ja musiikkiluokkainfo
Ryhmänohjaajien palaveri
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
KOULU MAAHANMUUTTAJANUOREN KOTOUTTAMISEN YMPÄRISTÖNÄ
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8
Monikulttuurisuus koulussa Klo RUU D104
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
Esityksen transkriptio:

Haapajärven perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelma 2016 Markku Mäkelä OPS-koordinaattori

Luku 1 Perusopetukseen valmistavan opetuksen lähtökohdat  Tavoite – valmius siirtyä perusopetukseen ja tukea oman kulttuurin ja kielen tuntemusta eli kotouttaminen  6-10 v. väh. 900 h ja vanhemmille väh h  Integroidaan perusopetuksen kanssa mahd. paljon Luku 2 Perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelma  Määritellään mitä tässä ops:ssa tulee olla Luvut 1 ja 2

Luku 3 Perusopetukseen valmistavan opetuksen tavoitteet ja keskeiset sisällöt  Yleiset tavoitteet ja yhteistyö esi- ja perusopetuksen kanssa  Kielenopetuksen tavoitteet ja keskeiset sisällöt  Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus (löytyy perusopetuksen ops:sta)  Oppilaan oma äidinkieli (löytyy perusopetuksen ops:sta)  Muut kielet  Muiden oppiaineiden opetuksen tavoitteet ja keskeiset sisällöt Luku 4 Toimintakulttuuri  Toimintakulttuuri pohjautuu perusopetuksen ops:n toimintakulttuuriin (määritellään perusopetuksen ops:ssa)  Valmistavan opetuksen oppilaat osallistuvat mahdollisuuksien mukaan esim. monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin Luvut 3 ja 4

Luku 5 Oppilaan oman opinto-ohjelman laatiminen  Määritellään mitä opinto-ohjelmassa tulee olla  Opinto-ohjelma löytyy Wilmasta Luku 6 Oppilaan hyvinvointi sekä oppimisen ja koulunkäynnin tuki  Samat periaatteet kuin perusopetuksessa kolmiportaisessa tuessa, yhteistyössä ja rangaistuksissa Luku 7 Oppilaan arviointi  Nuodattaa perusopetuksen linjauksia, täsmennetään perusopetuksen ops:ssa Luvut 5, 6 ja 7

Luku 8 Todistukset  Todistus löytyy Primus-ohjelmasta kuten muutkin perusopetuksen todistukset (ei liitteenä) Luku 9 Perusopetuksen oppimäärään sisältyvien opintojen suorittaminen valmistavan opetuksen aikana  Valmistavan opetuksen aikana voi suorittaa perusopetuksen opintoja ja ne hyväksi luetaan myöhemmin perusopetuksessa  Nämä kirjataan erityiseen tutkintoon Luvut 8 ja 9