Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄRJESTÄMISSOPIMUKSEN HAKEMINEN
Advertisements

Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Kokemuksia sähköalan näytöistä Oppilaitoksessa ja työssäoppimispaikalla.
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
- Opettajan materiaali
Työpaikkaohjaajakoulutus
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Ammattiosaamisen näytöt
Opiskelijan arviointi työpaikalla
TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
Ammattiosaamisen näyttö
Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Arviointi M.A.. Arvioinnin määrittelyä Ammattitaidon arviointi on syste- maattista ja suunnitelmallista aineiston keräämistä ja päätöksentekoa.
Ammattiosaamisen näytöt ja niihin liittyvät säädökset
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus. Arviointilomake: Omnia – valmistuvat 2009.
OPISKELIJAN ARVIOINTI työssäoppiminen näyttö
Näytöt Kiipulan ammattiopiston puutarhatalouden yksikössä
Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Tutkintosuoritusten arviointi
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
NÄYTTÖ-projektin esittely
A Ammattiosaamisen näytöt Vers Light /
A Ammattiosaamisen näytöt
HYVÄT NÄYTTÖKÄYTÄNNÖT
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Juhani Kettunen / A Ammattiosaamisen näytöt
ERILAINEN OPPIJA NÄYTÖISSÄ
Työssäoppiminen eli TOP
Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi
Kokkolan ammattiopisto
TYÖSSÄOPPIMISINFO klo 13 auditoriossa Datanomien koulutusohjelmakohtainen työssäoppiminen ja ammattiosaamisen näytöt Informaatioteknologiapalveluiden.
Näyttötutkintojärjestelmä
OHJAUSKARTOITUKSEN / PUIMALAN TOTEUTUS  Tavoitteena saada tarkempaa tietoa työssäoppimisen ohjauksen tilanteesta ja kehittämishaasteista alakohtaisesti.
Työpaikkakouluttajan ABC
Näyttöprosessi Ennen näyttöä Tutkinnon tavoitteisiin ja näyttöohjeistukseen tutustuminen Tutkinnon tavoitteisiin ja näyttöohjeistukseen tutustuminen Opiskelija.
Työpaikkakouluttajan ABC
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
Henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman Tarkistaminen 1. vuoden keväällä Opintopolun rakentaminen - Opiskelija - Ryhmänohjaaja/opinto-ohjaaja - Työpaikkaohjaaja.
Ritva Kareketo kouluttaja
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
1 Ammattiosaamisen näytöt Päivitetty Mitä ammattiosaamisen näytöt ovat? Ammattiosaamisen näytöissä – opiskelija osoittaa käytännön työtehtäviä tekemällä,
TOP ja Näytöt kirjaaminen Wilmassa opas wilma.tampere.fi Tuula Tiainen ja Arja-Leena Pöri päivitetty
Osaamisen ja sivistyksen asialla Miten näytöissä eteenpäin? Näyttö - mahdollisuus erilaiselle oppijalle Hämeenlinna Seija Rasku.
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinto.
TOY Työssäoppiminen Yrittäjänä Esimerkkinä SASKY/Ikaalisten käsi- ja taideteollisuusoppilaitos.
Arviointi osana oppimisprosessia
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Arviointi.
Opiskelijan ohjaaminen
Kokemuksia uusista tutkintotilaisuuksista Sihteerin ammattitutkinto 14
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
8. Luokkalaisten TET Tämä esitys käsittelee PowerPointin uusia ominaisuuksia. Se kannattaa katsella diaesityksenä. Näistä dioista saat ideoita esityksiin,
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
YRITYSPOLKUTOIMINTAMALLI
Esityksen transkriptio:

Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen

YLEISTÄ 1/3 Ammattiosaamisen näytöt toteutetaan pääsääntöisesti osana työssäoppimisjaksoa. Voi suorittaa myös oppilaitoksessa. Näytössä opiskelija pääsee aidossa työelämäntilanteessa näyttämään, mitä hän osaa. Opettaja ja työpaikkaohjaaja toimivat tukena eri tilanteissa. Jokaiseen ammatilliseen opintokokonaisuuteen kuuluu näyttö - osoitus ammattitaidosta, joka voi olla yksittäinen työtilanne tai työkokonaisuus alusta loppuun. Ammattiosaamisen näyttö ja näyttöön valmistautuminen on osa työssäoppimista tai koulupäivää - osa normaalia työpäivää. Riitta Karvonen

YLEISTÄ 2/3 Ammattiosaamisen näytöt sijoittuvat koko koulutuksen ajalle ja ovat osa koulutusta ja opiskelijan arviointia. Tutkinnon aikana kertyy useita eri näyttöjä ammatillisista opintokokonaisuuksista. Opiskelija, opettaja ja työelämän edustaja yhdessä suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat työtilanteen tai työprosessin (= ammattiosaamisen näyttö). Ammattiosaamisen näytössä arvioidaan opiskelijan jonkin opintokokonaisuuden osaamista. Riitta Karvonen

YLEISTÄ 3/3 Tarvittaessa ammattiosaamisen näyttö voi tapahtua osanäyttönä niin, että osa opintokokonaisuudesta näytetään työpaikalla ja osa oppilaitoksessa. Toisaalta, näyttötilanteessa voidaan osoittaa useampien opintokokonaisuuksien keskeinen osaaminen yhdellä kerralla. Arvioinnin kohteet ja -kriteerit ovat opintokokonaisuuksittain samat kaikille opiskelijoille. Työpaikan tarjoamat mahdollisuudet ratkaisevat, kuinka kattavasti osaamista voidaan ko. työpaikalla näyttää ja arvioida. Riitta Karvonen

ASIAKIRJAT Näyttöjen toteuttamisesta sovitaan kirjallisesti työpaikan ja oppilaitoksen välisessä sopimuksessa. Muita ammattiosaamisen näyttöön liittyviä asiakirjoja ja sopimuksia ovat: Näyttösuunnitelma, Arviointilomake, Ops-sivut, tavoitteet Riitta Karvonen

NÄYTÖN KUVAUS Näytön kuvauksessa on määritelty se opintokokonaisuuden keskeinen osaaminen, joka näytöllä osoitetaan. Osaaminen kuvataan tekemisenä. Näyttöympäristöllä kuvataan, millaisissa olosuhteissa, työpaikoilla tai työyhteistöissä näyttö on mahdollista toteuttaa. On myös määritelty tarvittavat koneet, laitteet ja tarvikkeet. Riitta Karvonen

TUKI JA OHJAUS Kehittävä ja avoin arviointikeskustelu – Opiskelijan itsearviointi – Mikä meni hyvin, missä vielä kehitettävää – Kokemusten ja tunnelmien purkaminen – Arvosanan lisäksi sanallinen arviointi Mahdollisen uusintanäytön suunnittelu – Lisävalmennus – Harjoittelu – Ajoituksen harkinta Riitta Karvonen

Näytön toteutuksen suunnitelma Näyttösuunnitelma (to-pirkka) ja työpäivän ajoitussuunnitelma Yksilönäyttönä lounaan valmistus, kokin toimenkuvaan liittyvät sovitut puhdistustehtävät sekä ruokien esillelaitto linjastoon, tuotteiden loppukäyttö. Aamiaisen toteutus tiimin yhteisenä ammattiosaamisen näyttönä sekä kokin toimenkuvaan liittyvät työtehtävät, tuotteiden loppukäyttö. Linjaston hoito, asiakaspalvelu Tarjoilun hoito, asiakaspalvelu Toimialan tunteminen, kirjallinen Riitta Karvonen