INTO- Innovatiivinen ja taitava oppija Jaana Anttonen Oulun normaalikoulu.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Advertisements

Tytöt teknologian taitajiksi
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
ARVIOINTI ON ARVON ANTAMISTA
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
KEMIA, seutukunnallinen, vuosiluokkaistettu Tampereen seutu.
Perusopetuksen toimintakulttuurin kehittämishanke (OKM) Puolalan lähikoulun luokat
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
TIEDOTUSTILAISUUS Rakokiven koulun rakennushanke Nastolan valtuustosali Susanna Kulonen, rehtori Sivistystoimiala.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
TOIMIVA oppimisympäristö -hanke
Arviointi osana oppimisprosessia
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
Laaja-alainen osaaminen
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Taidefilosofia ja taidekasvatus tehtävät sl 2013
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Vanhempainilta
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Nopolan koulu Opettajien veso
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
Oulun normaalikoulun lukio
Kritiikittömistä kopioijista uuden tekijöiksi
Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Pelit opetuksen tukena
Valma Oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA
Opetustoimi osana Jyväskylää
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
Lecture series – lean in office and knowledge work
VSOP= vuosiluokkiin sitomaton alkuopetus Länsi-Puijon malli
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
POHDI PARIN KANSSA: Opiskeletko aina samalla tavalla, kun luet läksyjä tai kokeeseen? Mitä hyviä/huonoja puolia käyttämässäsi opiskelutavassa on? Sopivatko.
Oppimisen itsesäätely - Miten itsesäätelyä voidaan tukea?
Vanhempainillat 20 & Johanna Honkanen-Rihu, rehtori
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Koulutusiltapäivä lk. 7-9 opettajille
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
”Avaruusseikkailu 2006” Verkko-opetuskokeilu
Ajanhallinta opiskelussa
Tervetuloa Haukkavuoreen!
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Esityksen transkriptio:

INTO- Innovatiivinen ja taitava oppija Jaana Anttonen Oulun normaalikoulu

INTO-hankkeen tarkoitus  Kehittää käsityön opetuksessa innovatiivista ajattelua ja taitavaa oppimista tukevaa pedagogista toimintaa muokkaamalla erityisesti koulun arviointikulttuuria hyödyntämällä nykyteknologian tarjoamia mahdollisuuksia

INTO-hankkeen tavoitteet  Oppilas suunnittelee, tunnistaa, kielellistää ja dokumentoi käsityöprosessia ja siinä tapahtuvia oppimisen eri vaiheita teknologiaa hyödyntäen.

INTO -hankkeessa oppilas  asettaa oppimiselleen tavoitteita sekä tarkkailee ja arvioi oppimistaan  kokee oman oppimisen omistajuutta ja pystyvyyttä, jonka kautta motivaatio oppimista kohtaan kasvaa  havainnoi ja kehittää sekä omaa että ryhmän työskentelyä opiskelun eri vaiheissa henkilökohtaisten tavoitteiden ja monipuolisen arvioinnin (itse-, vertaisarviointi ja opettajan ohjaava palaute) avulla  tutkii, kokeilee ja luottaa omiin ideoihinsa ja taitoihinsa ennakkoluulottomasti  käyttää, ymmärtää, arvioi ja kehittää erilaisia teknologisia välineitä ja sovelluksia sekä käyttää opittuja tietoja ja taitoja arjessa (vrt. perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet )  työskentelee sinnikkäästi ja kekseliäästi käsityöprosessin eri vaiheissa (vrt. perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet )  tunnistaa käsityöprosessissa ilmeneviä oppimiseen liittyviä kriittisiä vaiheita ja omaa niihin liittyviä vaihtoehtoisia ratkaisumahdollisuuksia

INTO -hankkeessa luokanopettajaksi opiskeleva  ymmärtää käsityöprosessin ja oppimisen itsesäätelytaitojen välisen yhteyden  tunnistaa käsityöprosessissa ilmeneviä kriittisiä tekijöitä (työvaiheet, työskentelytaidot, asenne ja tahto)  tukee monipuolisen arvioinnin ja siihen perustuvan ohjaavan palautteen avulla oppilaiden oman toiminnan suunnittelua, tarkkailua ja arviointia käsityöprosessin aikana  suuntaa arvioinnin perusteella opetusta oppilaiden tarpeiden mukaisesti  hyödyntää työssään pedagogisesti tarkoituksenmukaista teknologiaa

Keskeiset käsitteet  Käsityö  Käsityöprosessi  Arviointi  Arviointikulttuuri  Arvioinnin perustuminen tavoitteisiin  Itse- ja vertaisarviointi  Oppiminen ja työskentely arvioinnin kohteena käsityössä  Toimintakulttuuri  Oppimisen itsesäätely  Oppimispäiväkirja/Portfolio  Teknologian hyödyntäminen

Oppimisteoreettinen lähtökohta  Oppimisen itsesäätelytaidot  Oppijan kyky säädellä omaa oppimistaan - so. taito asettaa oppimiselle omia tavoitteita sekä tarkkailla omaa työskentelyään suhteessa niihin. Oman toiminnan arviointi mahdollistaa oppimisessa kehittymisen ja oppija oppii tunnistamaan omia vahvuuksiaan ja heikkouksiaan. Oman oppimisen hallinta on merkittävä oppimismotivaatioon vaikuttava tekijä pyrittäessä ymmärtävään ja oppijalle merkitykselliseen oppimiseen.  Kontturi 2016

Oppimisen itsesäätelyn yleinen malli – Pintrich (Kontturi, 2016) Muistiinpanotekniikat, lukutekniikat, oman ajattelun tiedostaminen Oppimistehtävän muuttaminen, oppimispaikan valinta, ajanhallinta Käytös, keskittyminen, ponnistelun määrä Pystyvyys, kiinnostus, arvostukset, tahto

Mitä tehty aikaisemmin?  Portfolioita 5. ja 6. luokkalaisten kanssa ”Rennolla ja kevyellä” otteella

Mitä tullaan tekemään?  Perehdytään keskeisiin käsitteisiin ja saatavalla olevaan tietoon.  Ohjataan oppilaita ja oppilasryhmiä asettamaan tavoitteita sekä käsityöprosessiin että oppimiseen liittyen. Työskentelyn aikana oppilaat saatetaan tietoisiksi omasta ajattelustaan ja autetaan heitä arvioimaan omaa kehittymistään ja oppimistaan.  Kokeillaan ja kehitetään työskentelyä ja hyödynnetään teknologiaa mahdollisimman järkevästi.

Laitteet ja ohjelmistot  30 Chromebook  ppa/kramer-via-connect-pro/ ppa/kramer-via-connect-pro/  12 iPad  3D –tulostin  GAFE, eli Google Apps for Education

INTO-hanke mukana HundrED –hankkeessa ”Ajattelun ja oppimisen taidot”  Tieto- ja informaatioteknologiassa, taloudessa, kulttuurissa ja sosiaalisissa käytännöissä tapahtuneiden muutosten seurauksena erilaisten ajattelun ja oppimaan oppimisen taitojen merkitys yhteiskunnassa kasvaa koko ajan. INTO - projekti pyrkii kehittämään oppilaiden innovatiivista ajattelua ja oppimista tukevaa pedagogista toimintaa nykyteknologian tarjoamia mahdollisuuksia hyödyntäen ja samalla muokkaamaan koko koulun toimintakulttuuria. Projektin tavoitteena on synnyttää useita monistettavissa olevia, uusia ajattelun ja oppimisen taitoja parantavia käytäntöjä.

Yhteistyössä  Oulun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan luokanopettajakoulutus  Oulun kaupungin Rajakylän koulu, Tekemällä teknoksi – teknologiapainotteinen luokka  ”Modernit käsillä tekemisen taidot” (HundrEDissa)

Ketkä mukana  Oulun normaalikoulun Linnanmaan alakoulun 5. ja 6. luokkalaiset  Opetusharjoittelijat luokanopettajakoulutus  Eero Hietapelto, KM, Teknisen työn lehtori  Heikki Kontturi, KT, Luokanlehtori  Jaana Anttonen, KM, Tekstiilityön lehtori  Hannu Juuso, KT, Apulaisrehtori