Laaja-alainen osaaminen OPS-2016 Opettajatyöpäivä Tiina Luoma.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Advertisements

Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
Tutkintosuoritusten arviointi
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
laaja-alaisen osaamisen alueet
Perusopetuksen uudistus
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Tytöt teknologian taitajiksi
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
AJATTELU JA OPPIMAAN OPPIMINEN OneNote-kuvakkeita Voit käyttää valmiita painikkeita tai käyttää niiden osia uusien rakentamiseen – kaikki painikkeet koostuvat.
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
NET nivelvaiheessa Nivelvaiheen yhteistyöverkosto Rovaniemi Haukipudas Raahe Johanna Pulkkinen Tervaväylän koulu.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Monialaiset oppimiskokonaisuude t ja valinnaisaineet VESO-PÄIVÄ LIISA RUONTI.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
© Petteri Elo OPS-koulutus Kouluttajan yhteystiedot : Petteri Elo
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Koululaisena Lastentalossa Mari Orkola, Seminaarin koulu 2015.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Pedagoginen muutos Mitä se meiltä edellyttää?. Case Finland 2016 Yleinen osaamistason lasku, osaamisen polarisoituminen Matematiikan osaamistason lasku.
Laaja-alaisuus, eheyttäminen, aihekokonaisuudet ja teemaopinnot OAK et, filosofia ja uskonto Eero Salmenkivi.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
Työpaja 2: KansainväliSYYSpäivät Lahti Tiina Sarisalmi.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
VESO “THE FUTURE IN OUR HANDS: CREATING EUROPEAN ENTREPRENEURS” alakoulun Erasmus+ -hanke.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Seinäjoki Ihmisoikeudet, demokratia ja sovittelu opetussuunnitelmissa ja käytännössä Satu Elo, OPH.
Vanhempien mielipiteitä
Nokia-Viholan koulun vanhempainilta klo ja klo
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Laaja-alainen osaaminen
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
MATEMATIIKKA.
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Kieli itseilmaisun välineenä
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Vasuterveiset Mänttä-Vilppulasta - Merja Leppämäki & Sanna Nieminen –
Opetussuunnitelmassa 2016
OPSISSA JA OPSISTA Opetussuunnitelma 2016.
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Maaselän koulun 4. lk:n vanhempainiltaan
6. työelämässä tarvittava osaaminen ja yrittäjyys
SUUNNITTELE, TOTEUTA, ARVIOI JA KEHITÄ
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
PUOLUE C Periaateohjelma: Arvot
“THE FUTURE IN OUR HANDS: CREATING EUROPEAN ENTREPRENEURS” alakoulun Erasmus+ -hanke VESO
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Liikunnan Perusopinnot
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Esityksen transkriptio:

Laaja-alainen osaaminen OPS-2016 Opettajatyöpäivä Tiina Luoma

Laaja-alainen osaaminen Valtioneuvoston asetusten mukaan tiedonalakohtaisen osaamisen lisäksi tulee tavoitella oppiainerajat ylittävää ja yhdistävää osaamista. Tarve laaja-alaiselle oppimiselle nousee ympäröivän maailman muutoksesta Laaja-alainen osaaminen on kuvattu tavoitteita käsittelevässä luvussa kolme ja määritelty siinä kunkin osaamisalueen yleiset tavoitteet (löytyy sinisestä kirjasta alkaen sivulta 33) Tavoitteet on purettu vuosiluokkakokonaisuuksittain tärkeimpiin tavoitteisiin luvuissa 13,14 ja 15.

Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1) Miksi? –Perusta muun osaamisen kehittymiselle ja elinikäiselle oppimiselle, tarvitaan kaikilla elämänalueilla Miten? –Tutkiva ja luova työskentelyote, yhdessä tekeminen, mahdollisuus syventymiseen ja keskittymiseen –Kannustava ja ohjaava palaute, rohkaisu –Tilaa oppilaan omalle ajattelulle, luovuudelle, osallisuudelle –Vuorovaikutus, leikit, pelillisyys, fyysinen aktiivisuus Mitä? –Ongelmanratkaisu, argumentointi, päättely, johtopäätösten tekeminen, analysointi, vaihtoehtojen huomaaminen ja yhdistely, uusien ideoiden keksiminen, systeeminen ja eettinen ajattelu… Sininen kirja s. 20

Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ilmaisu (L2) Miksi? –Maailman moninaisuus, kulttuurisesti kestävä elämäntapa edellyttää ihmisoikeuksien kunnioittamiselle perustuvaa kulttuurista osaamista Miten? –Ohjaaminen, kannustaminen ympäröivän maailman havainnointiin ja kulttuuristen merkitysten tunnistamiseen ja pohdintaan –Yhteistyön tekeminen kouluyhteisössä ja koulun ulkopuolella –Mahdollisuuksien luominen itse tekemiseen, kokemuksiin, harjaantumiseen, rohkaisu mielikuvituksen käyttöön ja kekseliäisyyteen Mitä? –Oma kulttuuri-identiteetti, kulttuurinen moninaisuus, taide, kulttuuri ja kulttuuriperintö –Ihmisoikeudet, erityisesti lapsen oikeudet, arvostava kohtaaminen, hyvät tavat –Vuorovaikutus, sosiaaliset taidot, itsensä ilmaisemisen taidot Sininen kirja s. 21

Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3) oppilaita kannustetaan huolehtimaan itsestä ja toisesta, harjoittelemaan oman elämän ja arjen kannalta tärkeitä taitoja sekä lisäämään ympäristönsä hyvinvointia oppilaat saavat tilaisuuksia harjoitella toimimaan omasta ja toisen turvallisuudesta huolehtien eri tilanteissa Sininen kirja s. 22

Monilukutaito (L4) taitoa hankkia, yhdistää, muokata, tuottaa, edistää ja arvioida tietoa eri muodoissa, eri ympäristöissä ja tilanteissa sekä erilaisten välineiden avulla tukee kriittisen ajattelun ja oppimisen taitojen kehittymistä Sininen kirja s. 22

Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5) TVT osana monilukutaitoa neljä pääaluetta: 1) oppilaita ohjataan ymmärtämään TVT käyttö- ja toimintaperiaatteita ja keskeisiä käsitteitä sekä kehittämään käytännön tvt taitojaan omien tuotostensa laadinnassa 2) oppilaita opastetaan käyttämään … Sininen kirja s. 23

Työelämätaidot ja yrittäjyys (L6) Miksi? –Työelämän, ammattien ja työn luonteen muutos –Osaamisvaatimusten ennakointi vaikeaa, tarvitaan yhteisiä valmiuksia, jotka edistävät kiinnostusta ja myönteistä asennetta Miten? –Tietoperustan rakentaminen, tutustuminen, kokeileminen, merkitysten hahmottaminen –Harjoittelu, työ itsenäisesti ja yhdessä, projektit –Rohkaisu avoimuuteen, aloitteellisuuteen, joustavuuteen, luovuuteen, sisukkuuteen, työn arvostamiseen… Mitä? –Lähialueen elinkeinoelämä ja keskeiset toimijat –Vastuullisuus, työn ja yritteliäisyyden merkitys, yrittäjyyden mahdollisuudet ja yrittäjämäinen toimintatapa –Työelämässä tarvittavat yhteistyötaidot, käyttäytyminen, vuorovaikutustaidot, ennakointi, pettymysten sieto… Sininen kirja s. 23

Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7) yhteiskunnan toimintaan osallistuminen ja vaikuttamisen taidot vastuullinen suhtautuminen tulevaisuuteen ympäristön suojeleminen säännöt ja sopiminen luottamus Sininen kirja s. 24

Laaja-alainen osaaminen oppiaineiden tavoitteissa Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3) –Auttaa oppilasta ymmärtämään riittävän fyysisen aktiivisuuden ja liikunnallisen elämäntavan merkitys kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille (liikunta 7-9, T12, Sininen kirja s. 434) Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1), Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2),Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5), Työelämätaidot ja yrittäjyys (L6) –Rohkaista oppilaita improvisoimaan sekä suunnittelemaan ja toteuttamaan pienimuotisia sävellyksiä ja monitaiteellisia kokonaisuuksia eri keinoin ja myös tieto- ja viestintäteknologiana käyttäen (musiikki3-6, T5, Sininen kirja s. 263)

Laaja-alainen osaaminen oppiaineiden tavoitteissa Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu(L2), Monilukutaito(L4), Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen(L5), Työelämätaidot ja yrittäjyys(L6) –Ohjata oppilasta vahvistamaan tekstin tuottamisen prosesseja, tarjota oppilaalle tilaisuuksia tuottaa tekstiä yhdessä muiden kanssa sekä rohkaista oppilasta vahvistamaan taitoa antaa ja ottaa vastaan palautetta sekä arvioida itseään tekstin tuottajana(äidinkieli 7-9, T12, Sininen kirja s. 290)

Laaja-alainen osaaminen oppiaineiden tavoitteissa Ajattelu ja oppimaan oppiminen(L1) ja Monilukutaito(L4) –Ohjata oppilasta käyttämään ja arvioimaan kriittisesti eri tietolähteitä sekä ilmaisemaan ja perustelemaan erilaisia näkemyksiä fysiikalle omainaisella tavalla (fysiikka 7-9, T12, Sininen kirja s. 390) Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu(L2), Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen(L7) –Ohjata oppilasta toimimaan musiikillisen ryhmän jäsenenä oppilaan myönteistä minäkuvaa rakentaen(musiikki 1-2, T1, Sininen kirja s. 141)

Laaja-alainen osaaminen Kauhavalla Kauhavan kouluissa painotetaan ja arvioidaan yhtä opetuksen järjestäjän määrittämää laaja- alaisuutta lukuvuosittain: lukuvuonna L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen oppiaineittain kaikki laaja-alaisen osaamisen alueet tulevat koulun arkeen koulukohtaisesti voidaan lisäksi painottaa jotakin omaa kokonaisuutta (painotus kirjataan koulun vuosisuunnitelmaan ja toimintakertomukseen)

Laaja-alainen osaaminen aineryhmissä aineryhmätapaamisissa tutustukaa valtakunnalliseen OPSiin = Siniseen kirjaan ja omaan oppiaineeseen miettikää sisältöjä aukilukien laaja-alaista osaamista juuri oman aineen tavoitteiden kannalta kirjatkaa ryhmittäin käytännön vinkkejä kuinka tavoitteet toteutetaan