Erityistä tukea tarvitseva opiskelija ammattiosaamisen näytöissä 12.4.2011 Merja Veijola Oulun seudun ammattiopisto Kontinkankaan yksikkö.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Erityisopetuksen perusteet ammatillisessa peruskoulutuksessa
Advertisements

Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Monenlaiset oppijat työssäoppimassa
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Kokemuksia sähköalan näytöistä Oppilaitoksessa ja työssäoppimispaikalla.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Erityisopetus lukiossa
Työpaikkaohjaajakoulutus
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
AURA-instituutti, Turku ja Laitila
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Monenlaiset oppijat työssäoppimassa
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus. Arviointilomake: Omnia – valmistuvat 2009.
Tavoitteellinen työssäoppiminen
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Maahanmuuttajan työssäoppimisen ohjaamisen erityispiirteet
AMMATILLINEN ERITYISOPETUS JA MUUT TUKIMUODOT
Näytöt Kiipulan ammattiopiston puutarhatalouden yksikössä
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
NÄYTTÖ-projektin esittely
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
TYÖSSÄOPPIMINEN.
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
ERILAINEN OPPIJA NÄYTÖISSÄ
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Työssäoppiminen eli TOP
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Työpaikkakouluttajan ABC
TYÖPAIKKAOHJAAJAKOU LUTUS - OULUN MALLI Tekijöinä tekniikkaryhmä: J. Piltonen, B. Pousi, P. Saarinen ja T. Tyni.
Työpaikkakouluttajan ABC
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
1 Ammattiosaamisen näytöt Päivitetty Mitä ammattiosaamisen näytöt ovat? Ammattiosaamisen näytöissä – opiskelija osoittaa käytännön työtehtäviä tekemällä,
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
Aikuisohjaus työelämän voimavarana – Maakunnallista verkostoyhteistyötä aikuisten ohjauspalveluiden kehittämiseksi – Suvi Lehto-Lavikainen,
Arviointi osana oppimisprosessia
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Kohti ammattia -jakso 2017−2018 Osaamispolun jatkumo -hanke.
Ainetyöryhmien työn aloitus
Oikeaan osuvaa ohjausta Oppija- ja työelämäläheinen ohjausosaaminen
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
VERTUe - Ohjaten ja vertaistukien ammattilaiseksi 11/2016 – 12/2017
HUIPPU Elokuu 2017.
Erityisopiskelijan työssäoppimisen ohjauksen malli SATAEDUSSA
Sisältö Kuinka voin tukea työssäoppijaa, jolla on:
Ohjauspalvelut Tredussa
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
Arviointi.
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo
Näyttö -mahdollisuus erilaiselle oppijalle
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
KESKITETYN PALVELUN KOULUJA JA LUOKKIA
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Esityksen transkriptio:

Erityistä tukea tarvitseva opiskelija ammattiosaamisen näytöissä Merja Veijola Oulun seudun ammattiopisto Kontinkankaan yksikkö

2009 MV Erityistä tukea tarvitseva opiskelija ammatillisessa koulutuksessa on ollut erityisoppilas jo peruskoulussa, yleisimmin esim. mukautettu opetus, aistivamma, muut terveydelliset ongelmat, neurologiset vaikeudet tai erityisopetuksen tarve ilmenee vasta ammatillisessa koulutuksessa mm. motivoitumattomat opiskelijat, käyttäytymisellään oirehtivat nuoret, päihdeongelmaiset, sosiaaliset ongelmat, mielenterveyden ongelmat

2009 MV Erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan tunnistaminen (esimerkki: Kontinkankaan yksikkö) Peruskouluilta tullut tieto/saattaen vaihtaminen Ohjaustoiminnan tietolomake Tulohaastattelu/Hops -keskustelu Ryhmänohjaajan ja opettajien havainnot Opiskelijan ja/tai huoltajan antama tieto Lääkäriltä/terveydenhoitajalta/muulta asiantuntijalta tullut tieto Lähtötasotestit ensimmäisen jakson aikana (vastuuopettajan/erityisopettajan johdolla, hän tiedottaa myös tuloksista ryhmänohjaajalle ja opiskelijalle sekä kirjaa tulokset Primukseen) Niilo Mäki Instituutin Lukivaikeuksien seulonta –testistö ja yksilölliset testit

2009 MV HOJKSin laatimisen perusteena käytetään seuraavia erityisopetuksen luokitteluperusteita 01= hahmottaminen, tarkkaavaisuuden ja keskittymisen vaikeudet. Opiskelijat joilla on diagnosoituja hahmottamiseen, tarkkaavaisuuteen ja keskittymiseen liittyviä vaikeuksia kuten AD/HD tai ADD. 02= kielelliset vaikeudet. Opiskelijat, joilla on vaikeita lukemiseen, kirjoittamiseen ja puhumiseen liittyviä vaikeuksia kuten vaikea lukiongelma, dysfasia tai dyslexia. Jos seulontatestissä käy ilmi, että opiskelijalla on suuria vaikeuksia lukemisessa ja kirjoittamisessa, hänet testataan vielä yksilötestillä. Jos tulokset osoittavat, että opiskelussa tulee olemaan vaikeuksia luki- ongelman takia, opiskelija nimetään erityisopiskelijaksi. 03= vuorovaikutuksen ja käyttäytymisen häiriöt. Opiskelijat joilla on käyttäytymiseen liittyviä ongelmia, kuten sosiaalista sopeutumattomuutta. Jos opiskelijalla on sellaisia käyttäytymisen ja vuorovaikutuksen ongelmia, että hänen opiskelunsa ei onnistu ilman erityisiä toimenpiteitä, nimetään hänet erityisopiskelijaksi. Kohdat 1-3 voidaan arvioida oppilaitoksessa moniammatillisesti opiskelijahuoltoryhmässä.

2009 MV HOJKSin laatimisen perusteena … 04= lievä kehityksen viivästyminen. Opiskelijat, joilla on laajoja oppimisvaikeuksia, mutta ei kuitenkaan kohdan 5 mukaista vaikeaa kehitysviivästymää. Diagnoosi on olemassa mukautetun ops:n mukaan opiskelleilla peruskoulusta. 05= vaikea kehityksen viivästyminen; keskivaikea tai vaikea kehitysvamma. Opiskelijat, jotka ovat saaneet peruskoulussa opetusta toiminta-alueittain ja jotka yleensä tarvitsevat runsaasti avustusta päivittäisissä toiminnoissa. 06= psyykkiset pitkäaikaissairaudet. Mielenterveysongelmat, päihdekuntoutujat. 07= fyysiset pitkäaikaissairaudet. Kuten allergia, astma, epilepsia, diabetes, syöpä. 08= autismiin ja Aspergerin oireyhtymään liittyvät oppimisvaikeudet 09= liikkumisen ja motoristen toimintojen vaikeus. Tuki- ja liikuntaelinvammat, cp –oireyhtymä, lyhytkasvuisuus. 10= kuulovamma 11= näkövamma Kohdista 4-11 edellytetään diagnoosit. Ne eivät ole oppilaitoksessa arvioitavia perusteita 12= muu syy, joka edellyttää erityisopetusta. Sosiaaliset ongelmat, alhainen motivaatio, opiskeluvaikeudet, käyttäytymis- ja keskittymisvaikeudet, lukivaikeudet ja matematiikan oppimisvaikeudet.

2009 MV Erilainen oppija ammattiosaamisen näytöissä Tukitoimena voidaan valita sellainen työssäoppimis- ja näyttöpaikka joka mahdollistaa näytöstä suoriutumisen. Rauhallisen ympäristön järjestäminen. Työssäoppimispaikan valintaan liittyviä tekijöitä: työtehtävien laajuus ja vaativuus sekä työtahti ohjauksen saatavuus työpaikkaohjaajaan liittyvät tekijät työnjohdon asenne ja tuki työpaikan koko työpaikan asenne erilaisuutta kohtaan

2009 MV Huomioitava myös Työpaikkaohjaajalle kerrottavista asioista sovitaan opiskelijan kanssa etukäteen. Työpaikkaohjaajalle annetaan opiskelijan oppimiseen, ominaisuuksiin, tietoihin ja taitoihin liittyvä tarpeellinen tieto. Erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan työpaikkaohjaajalta vaaditaan erityistä paneutumista opiskelijan ohjaamiseen. Muut työntekijät?

2009 MV Erityistä tukea tarvitseva opiskelija: näyttösuunnitelman laatiminen On suunnittelua siitä mitä työtä tai työtehtäviä tekemällä näyttö toteutetaan ja mitä osaamista työpaikalla on mahdollista näyttää oman tavoitetason mukaiset tehtävät, työpaikkakohtaiset työjärjestelyt ja aikataulut, näytön aikana tarvittavan tuen määrittely. Ohjaava opettaja voi auttaa opiskelijaa näyttösuunnitelman kirjoittamisessa jos opiskelija ei itse siihen pysty Näyttösuunnitelma voi olla myös suullinen

2009 MV Erityistä tukea tarvitseva opiskelija ammattiosaamisen näytöissä Yksilöllisen näytön suunnittelu ja toteutus eivät saa vaikuttaa näytön arvosanaa alentavasti. Näytön suorittamiseen liittyvät erityisjärjestelyt esim. lisäaika, suullinen täydentäminen, erityisopettajan tuki kirjallisissa tehtävissä. Yksilöllinen näyttö suunnitellaan siten, että opiskelijan tuen tarpeet ja vahvuudet otetaan huomioon mutta ammattitaitovaatimuksista ei tingitä! eli Arvioinnin kohteet ja kriteerit pysyvät samoina vaikka ammattiosaamisen näytön toteutusta yksilöllistetään.

2009 MV Yksilöllinen ammattiosaamisen näyttö Tarvittaessa näyttö voidaan tehdä pienemmissä osissa ja näytön sisältöä voidaan muokata Vaihtoehtoisilla tavoilla osaamisen näyttäminen esim. kirjallisen osan täydentäminen suullisesti Ajoitusta voidaan myös yksilöllistää: lisäaikaa oppimiseen ja näytön toteuttamiseen

2009 MV Tuki ja ohjaus ennen näyttöä Opiskelijan osaaminen varmistetaan ennen näyttöä. Ohjaava opettaja tekee tarvittaessa useampia ohjauskäyntejä ja seuraa opiskelijan työskentelyä. Työpaikkaohjaajalta palautetta oppimisen etenemisestä. Tarvittaessa opiskelija saa tukiopetusta ja yksilöllistä lisäohjausta ennen näyttöä. Näyttöä voidaan ennalta harjoitella oppilaitoksessa tai työssäoppimispaikassa.

2009 MV Tuki ja ohjaus näytön aikana Opiskelija saa yksilöllistä ohjausta tarvitessaan työpaikkaohjaajalta ja/tai opettajalta. Ohjauksen määrä voi vaikuttaa arviointiin, mutta siitä on tiedotettava kaikille osapuolille ennen näytön alkamista Opiskelija saa kannustavaa palautetta ja tukea kynnyskohdissa. Tärkeää on välitön ilmapiiri: kysellä saa! Ammattiosaamisen näytöissä ei ole kysymys vanhanaikaisista koetilanteista, joissa suoritus piti tehdä ehdottoman yksin.

2009 MV Näytön järjestäminen erityistä tukea tarvitseva oppija huomioiden 1 Pelkojen ja jännittämisen ehkäiseminen ja lieventäminen eri keinoin (mm. keskustelu, harjoitteleminen etukäteen, näyttöympäristöön tutustuminen etukäteen). Näytön arvioinnin kohteet ja kriteerit on määritelty selkeästi ja ymmärrettävästi, jotta opiskelija tietää mitä häneltä odotetaan. Arviointikeskustelu on kannustava ja avoin ja huomioidaan vahvuudet ja kehittämisalueet.

2009 MV Näytön järjestäminen… 2 Itsearviointia tulisi harjoitella etukäteen.. Suullinen palaute näytöstä on tärkeää opiskelijalle. Erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan arviointi voi olla myös sanallista arvosanojen lisäksi.