Sidosryhmät Lähteet: VJ s.26 – 28, Laatuviestin artikkelit, jotka jaettiin tunneilla, Rohweder, Liisa Yritysvastuu – kestävää kehitystä organisaatiotasolla, WSOY. Harmaala, Minna-Maari & Jallinoja, Niina Yritysvastuu ja menestyvä liiketoiminta, Sanoma Pro Oy
2 Omistajat/ sijoittajat Asiakkaat Henkilöstö Yhteis- kunta “Partnerit” Sidosryhmiä ovat esim Rahoittajat
Mikä on sidosryhmä? Ryhmiä tai henkilöitä, joihin yrityksen toiminta voi vaikuttaa tai jotka omalla toiminnallaan voivat vaikuttaa yrityksen toimintaan. Englanniksi sidosryhmä on stakeholder; ei pidä sekoittaa termiin shareholder (osakkeenomistaja). Eri sidosryhmät haluavat eri asioita! Intressit ovat jopa suoraan ristiriitaisia! priorisointi!
Sidosryhmäteoriat Omistajat (shareholders) laajennetaan sidosryhmiksi (stakeholders) koska Se in moraalisesti oikein. Sidosryhmien vaatimukset huomioitava suhteessa sidosryhmien antamiin panostuksiin ja heidän tärkeyteensä (painotus). Yhteiskunnalliset teoriat (hyvinvoinnin maksimointi) vs. liiketalous (taloudellisen hyödyn maksimointi). Tehokkuus vaatii. Yritys menestyy pitkällä aikavälillä, kun sen sidosryhmien kanssa muodostama kokonaisuus toimii parhaiten. Koskee lähinnä alihankkijoita, omistajia, työntekijöitä, asiakkaita ja kilpailijoita. Käytännössä välttämätöntä. Yritykset ovat niin riippuvaisia sidosryhmistään, että niiden on pakko huomioida eri sidosryhmät. Eri painotus ja erilaiset sidosryhmät riippuen yrityksestä.
Yrityksen ja sidosryhmien suhde Yrityksen sidosryhmäasema markkinoilla yrityksen painoarvo (markkina-asema) ja yhteiskunnallinen vaikutusvalta (työllistämismäärä, osuus viennistä tms.) suhteessa sidosryhmiin Sidosryhmien rooli ja painoarvo Sidosryhmillä tietty suhde yritykseen ja roolinsa/tavoitteidensa mukainen sidosryhmäintressi. Painoarvo riippuu sidosryhmän resursseista suhteessa yritykseen panos-tuotossuhde – liiketoimintaan liittyvillä vaikutussuhde – toimintaympäristöön liittyvillä passiiviset (eivät suoraan pyri vaikuttamaan) aktiiviset (pyrkivät vaikuttamaan) potentiaaliset (esim. asukkaat) Hyötyjä sidosryhmäyhteistyöstä (Työterveyslaitos: Saari, J.) herkkyys toimintaympäristön kuuntelemisessa parantaa muutosten tunnistamista parempi asema ja kilpailukyky markkinoilla parempi maineen hallinta verkostotoiminnassa paremmat mahdollisuudet
Tähän tulee kuvio lainsäädännöstä/moraalisesta sidosryhmäsuhteissa Se on nyt jossain mystisessä arkistossa paperimuodossa vielä… HAAGA-HELIA kalvopohja 6
Yrityksen ja sidosryhmien vuorovaikutus Vastuullisuus liiketoiminnassa vaatii, että kerrotaan sidosryhmille mitä toiminnasta ja kuunnellaan sidosryhmien odotuksia päätöksenteon pohjaksi. Vuorovaikutukselle on haasteita, sillä jokaisen sidosryhmän kiinnostuksen kohteet oman ja yrityksen suhteen sekä myös yritysvastuun osalta ovat erilaiset. Sidosryhmien erilaisia luokitteluita sisäiset ja ulkoiset sidosryhmät liiketoimintapohjaiset sidosryhmät/toimintaympäristöpohjaiset sidosryhmät primääriset, sekundääriset ja perifeeriset sidosryhmät
Sisäiset sidosryhmät Arvoketju- sidonnaiset ryhmät Muut omistajat johtajat oma henkilöstö (vuokratyövoima – onko tiiviisti sisäinen porukka?) alihankkijat välittäjät kuluttajat, b-to-b- tai julkishallinnon asiakkaat kierrättäjät rahoittajat teknologia- organisaatiot konsultit Liiketoimintapohjaiset sidosryhmät Pysyvä suhde yritykseen Taloudellinen panostus Osallistuminen yrityksen päätöksentekoon Pysyvä suhde (sovitun ajan) Taloudellinen panostus Eivät osallistu välittömään päätöksentekoon Lyhytaikaisia ja pitkäaikaisia liikesuhteita
Taloudellinen toiminta- ympäristö Poliittinen toiminta- ympäristö Yhteiskunnallinen toiminta- ympäristö kilpailijat toimialajärjestöt muut yhteiskunnalliset, taloudelliset toimijat (sponsorointikohteet tms.) viranomaiset (valtion ja kuntien) poliittiset järjestöt, puolueet kierrätys ja jätehuolto- organisaatiot asukkaat, kansalaiset yhteiskunnalliset järjestöt kuluttajajärjestöt media työmarkkinajärjestöt seurakunnat Toimintaympäristöpohjaiset sidosryhmät
Yrityksen sidosryhmäsuhteiden tasot Tiedottaminen Strateginen kumppanuus Vuoropuhelu Aloitteellinen yhteistyö
Yrityksen ja sidosryhmien vuorovaikutus prosessina - pohdi Viking Linen esimerkin avulla
Sidosryhmäasiat yritysprojektissanne… Älkää kirjoittako erillistä lukua sidosryhmistä. Se veisi kokonaisuuteen nähden liikaa sivuja ja lisäksi se vain sekoittaisi kokonaisuutta, sillä ”vihreän ohjepaperin” sisältökohdissa eri sidosryhmien asiat tulevat esille. Tarkastelkaa siis eri sidosryhmiä sopivassa kohdissa tekstiänne: toimintaympäristön yhteydessä yrityksen eri toimintojen/prosessien yhteydessä ym 12
… ja jatkossa Tulevat todennäköisesti esille Vastuullisen liiketoiminnan opintojaksolla, kun tarkastelette yrityksen vastuullisuutta toimintaympäristössään sekä Myynnin ja markkinoinnin perusteissa, kun pohditte esim. asiakkaiden ryhmittelyä segmentteihin ja kilpailukeinojen valintaa. On myös opintojaksoja eri sidosryhmien näkökulmaa liki kokonaan valottamassa, kuten esim. Menestyvä työyhteisö ja Työhyvinvointi Yritystoiminnan rahoitus Asiakkuuksien hallinta ja Asiakaskäyttäytyminen Kilpailuoikeus 13