Sidosryhmät Lähteet: VJ s.26 – 28, Laatuviestin artikkelit, jotka jaettiin tunneilla, Rohweder, Liisa 2004. Yritysvastuu – kestävää kehitystä organisaatiotasolla,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja lobbaus Ulpu Iivari KTOL:n koulutustilaisuudessa
Advertisements

1 Johdon konsultointipalvelut – standardin julkistamistilaisuus Pekka Järvinen, SFS.
Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
HEKMI OY/ PALVELUKESKUS KASKI
1 Mistä löydän jatkajan? tai mistä ja miten jatkaja löytää sinut? OMISTAJANVAIHDOKSESTA POTKUA YRITTÄMISEEN Imatra Asko Virén Suomen Yrityskaupat.
Viestintä, tiedottaminen ja vuorovaikutus
PK-kehittämispalvelut
MUUTTUVA ASIAKAS Haasteena yritystoiminnalle
Elinvoiman edistäminen kunnan toiminnan keskiössä
Sidosryhmät ja vastuun kannustimet
TALOUSHALLINNON ROOLI YRITYSTOIMINNASSA
Yritysvastuu sosiaalialalla Perustietoa yritysvastuusta | Aino Närkki 1.
SIDOSRYHMÄYHTEISTYÖ.
Teeman tarkastelun neljä näkökulmaa Alueellinen vaikuttaminen, nykytila Demokratia ja osallistuminen KRITEERINYKYTILAN EDUTNYKYTILAN HAITAT NYKYTILAN.
Suunnitelmia Jyväskylän yliopiston verkkosivuston uudistamiseksi
KANSALAISVAIKUTTAMINEN
Kuntapäättäjien asenne vaikuttaa elinvoimaan Kunta elinvoiman vahvistajana -foorumi Jarkko Heinonen johtaja Turun kauppakamari.
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja
Viestintä- ja koulutushaasteet kuvailun muutoksessa Kildan ohjausryhmä Marja-Liisa Seppälä.
Terveysvaikutusarviointi kaikessa päätöksenteossa Jouni Tuomisto, Mikko Pohjola YMAL.
Juhani Kettunen Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen,
Yrityksen viestintä ja projektiviestintä
Liikeidean esittelyohje
CEE:n TEHTÄVÄ ON LUODA INNOVAATIOSTA LIIKETOIMINTAA! Tuomalla yhteen tutkimuspartnerit, yritykset sekä rahoittajat ja nyt myös innovaatioenkeleitä Uusien.
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.
Liiketoimintaprosessit ja MS Visio 2010
Kirjanpito, tilinpäätös ja verotus
Tarja Jokinen, HAAGA-HELIA
Ryhmätehtävä Jarillo, J. C On Strategic Networks. Strategic Management Journal, 9: 31 – 41. Kysymykset: Mikä on strateginen verkosto Jarillon mukaan?
Kuntaliiton Kunnat ohjelma ja tulevaisuuden kunta Kunnat haasteiden edessä -kuntaseminaari Joensuu va kehityspäällikkö Jarkko Majava.
Ulkoisen hallituksen merkitys liiketoiminnassa Veli-Matti Nopanen Pohjois-Suomen Hallituspartnerit ry.
Organisaatioiden muutosvalmius nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä Organisaatioiden muutosvalmius nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä Arna.
Rakennetaan kumppanuutta Pohjois-Savossa Seija Korhonen Järjestöfoorumi Kuopio
www.yhteisokeskus.fi Järjestöjen ja kuntien välinen yhteistyö Milja Karjalainen Satakunnan yhteisökeskus Sirpa Kynäslahti Porin kaupunki.
Yritysvastuu Aalto-yliopisto Kevät 2016 copyright Juhani Kauhanen 2016 Juhani Kauhanen
Dokumentointipohjat 1-5 milj. € hankkeiden hankearviointiin (kevennetty vaihtoehto word-arviointikehikolle) JulkICT 10/2016.
TALOUSHALLINNON ROOLI YRITYSTOIMINNASSA. Taloushallinnon rooli yritystoiminnassa YRITYSTOIMINNAN PÄÄMÄÄRÄ ON omistajiensa hyvinvoinnin lisääminen kasvattamalla.
Yritysvastuu CR = Corporate responsibility Aalto-yliopisto Kesä 2016 copyright Juhani Kauhanen 2016 Juhani Kauhanen
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Laadunhallintajärjestelmä/ laatujärjestelmä
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
Liiketoimintaprosessit ja MS Visio 2013
Pienosuuskuntien johtamisen haasteet
OSUUSTOIMINNALLISEN YRITYSVERKOSTON JOHTAMINEN
Eettiset rahastot, sijoittaminen ja sijoitusindeksit CSR-opintojaksot perusopinnoissa Tarja Jokinen kirjallisuus ja verkkolähteistä sekä Liisa Rohwederin.
Mitä ruokalautaselta pitäisi voida tietää tai päätellä?
CableX YRITYS LYHYESTI.
Opetussuunnitelman rakennekuva TRADENOMI 210 OP
Ota 2. jaksossa.
Yritykset ja yhteiskunta
THL:n asiakkuustyön ja CRMn vaikuttamissuunnitelma
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
Markkinointiajattelun kehittyminen
Team Finland – palvelutarjonta
Liiketoimintaprosessit ja MS Visio 2010
Eettinen palvelu ja liiketoiminta
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali ja terveys Kuntaliitto
Merja Lyytikäinen ja Hanne Savolainen
Sisäinen laskentatoimi
Yrityskuva ja viestintä
Liiketoimintasuunnitelman esittely
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Myyntikoulutus Pitäjä: [Nimi].
Liiketoimintasuunnitelma
Prosessien tunnistaminen ja hallinta
CRM esiselvitys Hankkeen esittely
…miten kilpailu kehittyy?
Järjestö 2.0: mukana muutoksessa - avustusohjelma yhdenvertaisuuteen digitalisoituvassa toimintaympäristössä Hankesuunnitelun tueksi käydystä yhteisestä.
YRITYSTOIMINNAN MALLEJA
Palvelu pettää – kuka vastaa?
Esityksen transkriptio:

Sidosryhmät Lähteet: VJ s.26 – 28, Laatuviestin artikkelit, jotka jaettiin tunneilla, Rohweder, Liisa Yritysvastuu – kestävää kehitystä organisaatiotasolla, WSOY. Harmaala, Minna-Maari & Jallinoja, Niina Yritysvastuu ja menestyvä liiketoiminta, Sanoma Pro Oy

2 Omistajat/ sijoittajat Asiakkaat Henkilöstö Yhteis- kunta “Partnerit” Sidosryhmiä ovat esim Rahoittajat

Mikä on sidosryhmä?  Ryhmiä tai henkilöitä, joihin yrityksen toiminta voi vaikuttaa tai jotka omalla toiminnallaan voivat vaikuttaa yrityksen toimintaan.  Englanniksi sidosryhmä on stakeholder; ei pidä sekoittaa termiin shareholder (osakkeenomistaja).  Eri sidosryhmät haluavat eri asioita! Intressit ovat jopa suoraan ristiriitaisia!  priorisointi!

Sidosryhmäteoriat  Omistajat (shareholders) laajennetaan sidosryhmiksi (stakeholders) koska  Se in moraalisesti oikein. Sidosryhmien vaatimukset huomioitava suhteessa sidosryhmien antamiin panostuksiin ja heidän tärkeyteensä (painotus). Yhteiskunnalliset teoriat (hyvinvoinnin maksimointi) vs. liiketalous (taloudellisen hyödyn maksimointi).  Tehokkuus vaatii. Yritys menestyy pitkällä aikavälillä, kun sen sidosryhmien kanssa muodostama kokonaisuus toimii parhaiten. Koskee lähinnä alihankkijoita, omistajia, työntekijöitä, asiakkaita ja kilpailijoita.  Käytännössä välttämätöntä. Yritykset ovat niin riippuvaisia sidosryhmistään, että niiden on pakko huomioida eri sidosryhmät. Eri painotus ja erilaiset sidosryhmät riippuen yrityksestä.

Yrityksen ja sidosryhmien suhde  Yrityksen sidosryhmäasema markkinoilla  yrityksen painoarvo (markkina-asema) ja yhteiskunnallinen vaikutusvalta (työllistämismäärä, osuus viennistä tms.) suhteessa sidosryhmiin  Sidosryhmien rooli ja painoarvo  Sidosryhmillä tietty suhde yritykseen ja roolinsa/tavoitteidensa mukainen sidosryhmäintressi.  Painoarvo riippuu sidosryhmän resursseista suhteessa yritykseen  panos-tuotossuhde – liiketoimintaan liittyvillä  vaikutussuhde – toimintaympäristöön liittyvillä  passiiviset (eivät suoraan pyri vaikuttamaan)  aktiiviset (pyrkivät vaikuttamaan)  potentiaaliset (esim. asukkaat)  Hyötyjä sidosryhmäyhteistyöstä (Työterveyslaitos: Saari, J.)  herkkyys toimintaympäristön kuuntelemisessa parantaa muutosten tunnistamista  parempi asema ja kilpailukyky markkinoilla  parempi maineen hallinta  verkostotoiminnassa paremmat mahdollisuudet

Tähän tulee kuvio lainsäädännöstä/moraalisesta sidosryhmäsuhteissa  Se on nyt jossain mystisessä arkistossa paperimuodossa vielä… HAAGA-HELIA kalvopohja 6

Yrityksen ja sidosryhmien vuorovaikutus  Vastuullisuus liiketoiminnassa vaatii, että  kerrotaan sidosryhmille mitä toiminnasta ja  kuunnellaan sidosryhmien odotuksia päätöksenteon pohjaksi.  Vuorovaikutukselle on haasteita, sillä  jokaisen sidosryhmän kiinnostuksen kohteet oman ja yrityksen suhteen sekä myös yritysvastuun osalta ovat erilaiset.  Sidosryhmien erilaisia luokitteluita  sisäiset ja ulkoiset sidosryhmät  liiketoimintapohjaiset sidosryhmät/toimintaympäristöpohjaiset sidosryhmät  primääriset, sekundääriset ja perifeeriset sidosryhmät

Sisäiset sidosryhmät Arvoketju- sidonnaiset ryhmät Muut omistajat johtajat oma henkilöstö (vuokratyövoima – onko tiiviisti sisäinen porukka?) alihankkijat välittäjät kuluttajat, b-to-b- tai julkishallinnon asiakkaat kierrättäjät rahoittajat teknologia- organisaatiot konsultit Liiketoimintapohjaiset sidosryhmät Pysyvä suhde yritykseen Taloudellinen panostus Osallistuminen yrityksen päätöksentekoon Pysyvä suhde (sovitun ajan) Taloudellinen panostus Eivät osallistu välittömään päätöksentekoon Lyhytaikaisia ja pitkäaikaisia liikesuhteita

Taloudellinen toiminta- ympäristö Poliittinen toiminta- ympäristö Yhteiskunnallinen toiminta- ympäristö kilpailijat toimialajärjestöt muut yhteiskunnalliset, taloudelliset toimijat (sponsorointikohteet tms.) viranomaiset (valtion ja kuntien) poliittiset järjestöt, puolueet kierrätys ja jätehuolto- organisaatiot asukkaat, kansalaiset yhteiskunnalliset järjestöt kuluttajajärjestöt media työmarkkinajärjestöt seurakunnat Toimintaympäristöpohjaiset sidosryhmät

Yrityksen sidosryhmäsuhteiden tasot Tiedottaminen Strateginen kumppanuus Vuoropuhelu Aloitteellinen yhteistyö

Yrityksen ja sidosryhmien vuorovaikutus prosessina - pohdi Viking Linen esimerkin avulla

Sidosryhmäasiat yritysprojektissanne…  Älkää kirjoittako erillistä lukua sidosryhmistä. Se veisi kokonaisuuteen nähden liikaa sivuja ja  lisäksi se vain sekoittaisi kokonaisuutta, sillä ”vihreän ohjepaperin” sisältökohdissa eri sidosryhmien asiat tulevat esille.  Tarkastelkaa siis eri sidosryhmiä sopivassa kohdissa tekstiänne:  toimintaympäristön yhteydessä  yrityksen eri toimintojen/prosessien yhteydessä ym 12

… ja jatkossa  Tulevat todennäköisesti esille Vastuullisen liiketoiminnan opintojaksolla, kun tarkastelette yrityksen vastuullisuutta toimintaympäristössään sekä  Myynnin ja markkinoinnin perusteissa, kun pohditte esim. asiakkaiden ryhmittelyä segmentteihin ja kilpailukeinojen valintaa.  On myös opintojaksoja eri sidosryhmien näkökulmaa liki kokonaan valottamassa, kuten esim.  Menestyvä työyhteisö ja Työhyvinvointi  Yritystoiminnan rahoitus  Asiakkuuksien hallinta ja Asiakaskäyttäytyminen  Kilpailuoikeus 13