Kari Heikkilä TYÖYHTEISÖÄ HYVINVOINTIA TUKEVA JOHTAMINEN MOTTO MOTTO Onnistunut johtaminen edellyttää työpaikan henkilöiden valoisten puolien löytämistä ja julkista esilletuontia. Onnistunut johtaminen edellyttää työpaikan henkilöiden valoisten puolien löytämistä ja julkista esilletuontia.
Kari Heikkilä
TEHTÄVÄN MOTIVOINTI ( miten nopeasti asiat voi mennä solmuun ja miten hankalaa niiden avaaminen voi olla ) Lähtökohtana on aina oman selkeän perustehtävän määrittely oman selkeän perustehtävän määrittely
Kari Heikkilä SELKEÄ PERUSTEHTÄVÄ Mikä on sinun perustehtäväsi koulussa?? Onnistuu hyvin parityönä. Onnistuu hyvin parityönä. Tiivistä keskeinen muutamiin sanoihin. Tiivistä keskeinen muutamiin sanoihin. Mikä on koulun perustehtävä? Oman tehtävän kautta organisaatioon. Mietittävä rajaus - luontevaa esim. toimivallan kautta. Oman tehtävän kautta organisaatioon. Mietittävä rajaus - luontevaa esim. toimivallan kautta.
Kari Heikkilä Oma perustehtävä tulee olla jokaisella oivallettu. Tämä tarkoittaa, että temppelin laatta on tasainen. Muutoin pilareiden perustaminen on mahdoton tehtävä.
TOIMIVAN TYÖYHTEISÖN PERUSPILARIT Kuusi kuvausta Kuusi kuvausta Avaa termit ja käytä aikaa keskusteluun Avaa termit ja käytä aikaa keskusteluun Kirjaa yhteisesti hyväksytyt sisällöt Kirjaa yhteisesti hyväksytyt sisällöt Anna arvio, esim. kouluarvosalla Anna arvio, esim. kouluarvosalla 1. Työtä tukeva organisaatio 2. Työntekoa palveleva johtaminen 3. Selkeä töiden järjestely 4. Yhteiset pelisäännöt 5. Avoin vuorovaikutus 6. Toiminnan jatkuva arviointi
Kari Heikkilä TOIMIVA TYÖYHTEISÖ - Määrittele jo etukäteen tavoitetaso, johon työpaikalla pyritään. - Kun yhteisarviointi on tehty, nähdään pysyykö temppelin katto pilareiden päällä. - Löydetään tukea tarvitsevat kohdat ( painopistealueet ). - Mietitään, milloin tehdään uusintatutkimus?
Kari Heikkilä MITÄ ETUA TÄSTÄ TYÖSTÄ ON? Ryhmäkehityskeskustelu Ryhmäkehityskeskustelu Kattava Kattava Osoittaa kohdat mihin pitää puuttua tai missä pitää toimia Osoittaa kohdat mihin pitää puuttua tai missä pitää toimia Pienetkin asiat tulevat kirjattua Pienetkin asiat tulevat kirjattua Joihinkin asioihin voi vaikuttaa nopeasti Joihinkin asioihin voi vaikuttaa nopeasti On toistettavista ja vaikutusta voi seurata On toistettavista ja vaikutusta voi seurata Malli on sovellettavissa laajemminkin Malli on sovellettavissa laajemminkin
Kari Heikkilä Tuunausta! - Puutu ripeästi johonkin helposti remontoitavaan asiaan. - Kerro heti kun asiaa ryhdytään kehittämään. - Ota isompi asiakokonaisuus työn alle ja osoita, että haluat aidosti parantaa tilannetta. - Kiitä aina kun mahdollista myös pikku asioista. - Jaa vastuutehtäviä niin monelle kuin mahdollista. - Tiedota työyhteisölle parannuksista.
Kari Heikkilä I VAIHE MOTIVOINTI MOTIVOINTI 1.Toiminta aloitetaan parityönä. 2. Anna toiselle parista n.30 cm villalanka. 3. Pyydä häntä solmimaan minuutissa mahdollisimman monta solmua lankaan. mahdollisimman monta solmua lankaan. 4. Anna lanka toiselle parista ja pyydä häntä avaamaan solmut samassa ajassa. avaamaan solmut samassa ajassa. Havainto: Solmut saa helposti, Havainto: Solmut saa helposti, avaaminen vie aikaa. avaaminen vie aikaa.
Kari Heikkilä II VAIHE Tehtävä 1 Tehtävä 1 Mikä on sinun perustehtäväsi ? Mikä on sinun perustehtäväsi ? Keskustele parin kanssa. Keskustele parin kanssa. Tiivistä asia ensin muutamaan ajatukseen ja Tiivistä asia ensin muutamaan ajatukseen ja sitten sanoihin. sitten sanoihin. Tehtävä 2 Tehtävä 2 Mikä on koulun perustehtävä? Mikä on koulun perustehtävä? Toiminta kuin äsken. Toiminta kuin äsken. Missä rajaus? Missä rajaus?
Kari Heikkilä III VAIHE Ryhmäkeskustelu Ryhmäkeskustelu ja yhteinen tiivistelmä perustehtävistä. ja yhteinen tiivistelmä perustehtävistä. Aikaa prosessointiin ! Aikaa prosessointiin ! Eteenpäin ei päästä ennen kuin Eteenpäin ei päästä ennen kuin perustehtävä on sisäistetty. perustehtävä on sisäistetty.
Kari Heikkilä IV VAIHE Työyhteisön peruspilarit Työyhteisön peruspilarit Kuusi kuvausta Kuusi kuvausta Avaa termit ja käytä aikaa keskusteluun Avaa termit ja käytä aikaa keskusteluun Kirjaa yhteisesti hyväksytyt sisällöt Kirjaa yhteisesti hyväksytyt sisällöt Anna arvio, esim. kouluarvosalla Anna arvio, esim. kouluarvosalla
Kari Heikkilä V VAIHE Lasketaan kunkin palkin ka. sekä kaikkien palkkien yhteenlaskettu ka. Lasketaan kunkin palkin ka. sekä kaikkien palkkien yhteenlaskettu ka. Niitä voi verrata suhteessa toisiinsa ja Niitä voi verrata suhteessa toisiinsa ja kokonaisuuteen. kokonaisuuteen. Suunnitellaan toimintastrategia. Suunnitellaan toimintastrategia.
Kari Heikkilä VI VAIHE Käytä ryhmäkehityskeskustelua, jos Käytä ryhmäkehityskeskustelua, jos mahdollista. mahdollista. Kehitystyö on ”herkullinen” aihe. Kehitystyö on ”herkullinen” aihe. HAASTEITA… HAASTEITA… Jaettu johtajuus Jaettu johtajuus teacher leadership teacher leadership
Kari Heikkilä ”Samalla tavalla pitäisi myös johtajan koulussaan pohtia, kuka on ”hyvä tyyppi” opettajana, kuka osaa antaa oppilaanohjausta, kuka tukiopetusta, kuka hallitsee koordinointia, kuka pystyy vastaamaan isosta projektista, entä ops-tiimin vetäjä, kv-koordinaattori, atk- asiantuntija, kuka osaa aidosti kuunnella ja olla lähellä lasta jne.. Kun ”kysyntä ja tarjonta” kohtaavat, syntyy automaattisesti vahva ja aito sitoumuksen ilmapiiri. Johtajan taito jakaa vastuuta useille henkilöille työpaikalla, vahvistaa heidän ammatillista minäkuvaansa ja vapauttaa työilmapiiriin myönteistä happea kaikkien hengitettäväksi. Myönteinen happi on oman voimaantumisen polttoaine, jota ilman ei synny vilpitöntä halua toimia työyhteisönsä parhaaksi.” Katkelma omasta lopputyöstä