Potilasohjaus- ja neuvonta hoitotyössä  Onko elintapojen muutos mahdollista?  Mitä vaatii onnistuakseen? -hoitajalta? -potilaalta/asiakkaalta.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
Advertisements

Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
Asiakkuuden muuttunut rooli, Case Hämeenlinnan terveyspalvelut
OHJAAMINEN.
KORKEAKOULUN JA TYÖELÄMÄN UUSI TOIMINTAKONSEPTI Riitta Konkola.
Ei ole olemassa yhtä ainutta oikeaa oppimistyyliä tai –asennetta!
Minä oppijana 1 ov..
Työluotsityö työterveyshuollossa – kokemuksia
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
Avoin keskustelutilaisuus syömishäiriöiden hoidosta ja kuntoutuksesta
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
TOIMINTAKYVYN EDISTÄMINEN JA KOTIKUNTOUTUS
MOTIVAATIO SYNTYY HENKILÖIDEN VÄLISESTÄ VUOROVAIKUTUKSESTA
Työluotsityö työterveyshuollossa – kokemuksia
Terveystieto 7.
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
Arvo ja arvoitus Terveystieto 1, 2012.
NOPS – hanke LbD –arjen onnistumisia Leppävaara Projektipäällikkö, lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS Projektipäällikkö.
Kirkon kokemuksia velkasyrjäytyneiden auttamisesta
Mielenterveys s. 110 –
Tupakoinnin lopettaminen
MIELENTERVEYSTYÖ JA OMA JAKSAMINEN Copyright Tero Lappalainen 2011
Terapeuttinen hevostoiminta voimaantumisen mahdollistajana Tietoisku Mielenterveysmessuilla Ilo Elää Hyvinvointipalvelut
Terveyden edistäminen
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Yhteinen osallistuminen ja tekeminen - tärkeä osa oppimista Arjen sankarit kadonneen motivaation jäljillä Helsinki Elisa Salmi KM, EO.
Hoitotyön keskeiset käsitteet
Temperamentti. Temperamentti Temperamentti = tunnereaktioiden tyyppi ja voimakkuus Temperamentti = tunnereaktioiden tyyppi ja voimakkuus Persoonallisuuden.
A SVA - HOITAJAN TYÖ M ARTINLAAKSON TERVEYSASEMALLA.
Mielenterveys- ja päihdeasiakas terveyskeskuksessa - Palvelumuotoilulla parempia palveluita riskiryhmille päätösseminaari Salon avoterveydenhuollon.
Vapaaehtoistoiminta Suomen Punaisessa Ristissä Tulijan tukena pikakoulutus.
Organisaatioiden muutosvalmius nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä Organisaatioiden muutosvalmius nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä Arna.
Valmennusosaamisen malli Kirsi Hämäläinen Suomen Olympiakomitea.
OPPISOPIMUSNUOREN OHJAAMINEN TYÖPAIKALLA RAKENNUSAINEITA NUORTEN MODUULIN SUUNNITTELUUN Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke 2015.
ASEPTIIKKA Marianne Niinimäki.
Vaihtoehdot session 12 oph 1 Vauvan pitäminen Sijaisvanhemmuus Adoptio Abortti.
Helena Törmi ”Painavaa asiaa” Lapsen ylipainon ehkäisy, ylipainoon puuttuminen ja perheen tukeminen.
NLP esimiehen työkaluna Työpaja – Arja Pakkala Tervetuloa NLP-työpajaan tutkimaan, kokeilemaan, kokemaan ja pohtimaan ihmisten erilaisuutta,
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
 Tehtävä 2.7. pareittain, sivu 76  Kriisi on ongelma tai vaikeus ihmisen elämässä, joka voimakkuutensa vuoksi tekee ihmisen väliaikaisesti kykenemättömäksi.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
12 Vaikeuksia voi ennaltaehkäistä ja niistä voi selvitä Ydinsisältö.
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Verkko-ohjaus asiantuntijoiden näkökulmasta
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
3 Minuudessa on kaksi puolta
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
1.1 Motivaatio, tunteet ja tiedonkäsittely vaikuttavat toimintaan
SAMAT-toiminta samanlainen, erilainen vanhemmuus …samat oikeudet, samat velvollisuudet…
Gerontologisen kokonaisarvioinnin prosessimalli
Tavoitteen asettamisesta tasavertaiseen kohtaamiseen
Te3 TERVEYS JA TUTKIMUS-KURSSI
Yhteisopettajuus arjessa
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä – Organisaatio OPPIMINEN JA HAVAINNOINTI LEA1LH002 Riitta Rautava Henkilön käsitys todellisuudesta – ei välttämättä.
VIESTINTÄ MITÄ SE ON?.
5. Eettinen vastuullisuus
Klo – Polut hankkeen työkokous Yhteisen toimintamallin työstö pienryhmissä ja yhteinen purku.
Työikäisten kuntoutus
Terveys- ja hoitosuunnitelma
Psykologi Vilhelmiina Välimäki
Tervetuloa Haukkavuoreen!
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
MIELI pt (personal trainer)
Dialogisuus asiakastyössä
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Esityksen transkriptio:

Potilasohjaus- ja neuvonta hoitotyössä  Onko elintapojen muutos mahdollista?  Mitä vaatii onnistuakseen? -hoitajalta? -potilaalta/asiakkaalta

Terveystottumusten muutos―uusien elintapojen omaksuminen  Vaiheittaisuus (prosessi)  Tavoitelähtöinen määrittely ◘ asiakas/potilaslähtöisyys  Uuden käyttäytymisen omaksuminen vaatii - tietoa - oppimista - motivaatiota asenteet, muutosvalmius minkälainen elämäntilanne, minkälaiset voimavarat - toimintaa

Ohjaaminen ja neuvonta hoitotyössä  Potilaalla/asiakkaalla on oikeus saada ohjausta ja ammattihenkilöllä on velvollisuus antaa sitä (mm. ammattihenkilöstöä ja potilasta/asiakasta koskeva lainsäädäntö, eettiset ohjeet, kansalliset terveys- ja hyvinvointiohjelmat ja suositukset)

Ohjaaminen ja neuvonta hoitotyössä  Potilaan opettaminen/ohjaaminen liittyy sairauksien ennaltaehkäisyyn, hoitoon ja kuntoutukseen  Potilaan opettamisen tavoitteena: -todellisten ja mahdollisten terveysongelmien hallinta→mahdollisimman itsenäinen elämä -oppimisen kautta potilas voi löytää ja ottaa käyttöön omia voimavarojaan ja nähdä uusia mahdollisuuksia elämäntilanteessaan -potilaan ohjaamisessa ohjauksen tavoite liittyy hoidon tavoitteeseen

Ohjaaminen ja neuvonta hoitotyössä  Ohjaus pyrkii edistämään asiakkaan/potilaan kykyä ja aloitteellisuutta parantaa elämäänsä haluamallaan tavalla -asiakas/potilas on aktiivinen pulman ratkaisija -ohjaaja antaa tietoa ja tukee asiakasta/potilasta päätöksenteossa -tasa-arvoinen vuorovaikutussuhde  Ohjauksessa asiakas on oman elämänsä asiantuntija ja hoitaja ohjauksen asiantuntija

Ohjaukseen vaikuttavat taustatekijät  Asiakkaan ja hoitajan taustatekijät : ◦ Fyysiset taustatekijät (ikä, sukupuoli, terveydentila) ◦ Psyykkiset tekijät (terveysuskomukset, kokemukset, odotukset, motivaatio, oppimistyylit) ◦ Sosiaaliset tekijät (kulttuuritausta, sosiaalisuus, uskonnollisuus) ◦ Ympäristötekijät (hoitotyön kulttuuri, hoitotyön ympäristö)

Ohjaus - vuorovaikutustilanne  Viestintätilanne ◦verbaalinen + nonverbaalinen viestintä Hoitaja Asiakas/potilas

Ohjaaminen ja neuvonta terveydenedistämistyössä jatkuu  Motivoiva vuorovaikutus ohjaustilanteessa ◘ avoimien kysymysten käyttö ◘ aktiivinen kuuntelu - kehonkieli -seuraamistaidot -heijastavat taidot omin sanoin kertominen tunteiden ja sisällön sekä asioiden tiivistäminen

Ohjaaminen ja neuvonta terveydenedistämistyössä  Tavoitteellinen toimintapa (kts. Tesso 2/2009, -yhteinen näkemys muutostarpeesta -tavoitteiden asettaminen ◘ asiakaslähtöisyys, ”pienet muutokset” -toimintatapojen/keinojen miettiminen ja niistä sopiminen

Ohjaaminen ja neuvonta terveydenedistämistyössä jatkuu -toteutuksen arviointi ◘positiivinen palaute, onnistumisen esiinnostaminen ◘rohkaisu -seuranta Sallitaan YKSILÖLLISYYS!

Muutosvaihemalli―transteoreettinen malli  Esiharkintavaihe ”ei valmis muutokseen” -tiedon tarjoaminen, jos henkilö haluaa  Harkintavaihe ”harkitsee muutosta” -kannusta pohdiskeluun: nykyisen käyttäytymisen hyvät ja huonot puolet -tunnekokemuksista keskusteleminen -positiivinen ajattelu (käsitellään ”esteitä”) -kysy avoimia kysymyksiä

Muutosvaihemalli―transteoreettinen malli jatkuu  Valmisteluvaihe ”valmis muutokseen” -vahvista muutosvalmiutta -muutoksen hyvien ja huonojen puolien arviointi -nykyhetken ja tulevaisuuden tilanteet -mielikuvat uudesta tilanteesta

Muutosvaihemalli―transteoreettinen malli jatkuu  Toimintavaihe ”toteuttaa muutosta” -vahvista muutosvalmiutta (posit. ajattelu) -hyödyt -keinot ongelmien ratkaisemiseksi -tue päätöksen tekemisessä, tavoitteiden asettamisessa ja suunnitelman laatimisessa

Muutosvaihemalli―transteoreettinen malli jatkuu  Ylläpitovaihe ”ylläpitää muutosta” -keskustele muutosprosessista -auta pohtimaan vaihtoehtoja ja korvaavia toimintatapoja -auta harjoittelemaan käytännön taitoja -ongelman ratkaisutaidot -rohkaise arvioimaan muutoksen ylläpitämistä ja siihen sitoutumista

Muutosvaihemalli―transteoreettinen malli jatkuu  Repsahdukset -kuuluvat luonnollisena osana muutos- prosessiin, eivät merkitse epäonnistumista →oppiminen -keskustelua epäonnistumisesta