Potilasohjaus- ja neuvonta hoitotyössä Onko elintapojen muutos mahdollista? Mitä vaatii onnistuakseen? -hoitajalta? -potilaalta/asiakkaalta
Terveystottumusten muutos―uusien elintapojen omaksuminen Vaiheittaisuus (prosessi) Tavoitelähtöinen määrittely ◘ asiakas/potilaslähtöisyys Uuden käyttäytymisen omaksuminen vaatii - tietoa - oppimista - motivaatiota asenteet, muutosvalmius minkälainen elämäntilanne, minkälaiset voimavarat - toimintaa
Ohjaaminen ja neuvonta hoitotyössä Potilaalla/asiakkaalla on oikeus saada ohjausta ja ammattihenkilöllä on velvollisuus antaa sitä (mm. ammattihenkilöstöä ja potilasta/asiakasta koskeva lainsäädäntö, eettiset ohjeet, kansalliset terveys- ja hyvinvointiohjelmat ja suositukset)
Ohjaaminen ja neuvonta hoitotyössä Potilaan opettaminen/ohjaaminen liittyy sairauksien ennaltaehkäisyyn, hoitoon ja kuntoutukseen Potilaan opettamisen tavoitteena: -todellisten ja mahdollisten terveysongelmien hallinta→mahdollisimman itsenäinen elämä -oppimisen kautta potilas voi löytää ja ottaa käyttöön omia voimavarojaan ja nähdä uusia mahdollisuuksia elämäntilanteessaan -potilaan ohjaamisessa ohjauksen tavoite liittyy hoidon tavoitteeseen
Ohjaaminen ja neuvonta hoitotyössä Ohjaus pyrkii edistämään asiakkaan/potilaan kykyä ja aloitteellisuutta parantaa elämäänsä haluamallaan tavalla -asiakas/potilas on aktiivinen pulman ratkaisija -ohjaaja antaa tietoa ja tukee asiakasta/potilasta päätöksenteossa -tasa-arvoinen vuorovaikutussuhde Ohjauksessa asiakas on oman elämänsä asiantuntija ja hoitaja ohjauksen asiantuntija
Ohjaukseen vaikuttavat taustatekijät Asiakkaan ja hoitajan taustatekijät : ◦ Fyysiset taustatekijät (ikä, sukupuoli, terveydentila) ◦ Psyykkiset tekijät (terveysuskomukset, kokemukset, odotukset, motivaatio, oppimistyylit) ◦ Sosiaaliset tekijät (kulttuuritausta, sosiaalisuus, uskonnollisuus) ◦ Ympäristötekijät (hoitotyön kulttuuri, hoitotyön ympäristö)
Ohjaus - vuorovaikutustilanne Viestintätilanne ◦verbaalinen + nonverbaalinen viestintä Hoitaja Asiakas/potilas
Ohjaaminen ja neuvonta terveydenedistämistyössä jatkuu Motivoiva vuorovaikutus ohjaustilanteessa ◘ avoimien kysymysten käyttö ◘ aktiivinen kuuntelu - kehonkieli -seuraamistaidot -heijastavat taidot omin sanoin kertominen tunteiden ja sisällön sekä asioiden tiivistäminen
Ohjaaminen ja neuvonta terveydenedistämistyössä Tavoitteellinen toimintapa (kts. Tesso 2/2009, -yhteinen näkemys muutostarpeesta -tavoitteiden asettaminen ◘ asiakaslähtöisyys, ”pienet muutokset” -toimintatapojen/keinojen miettiminen ja niistä sopiminen
Ohjaaminen ja neuvonta terveydenedistämistyössä jatkuu -toteutuksen arviointi ◘positiivinen palaute, onnistumisen esiinnostaminen ◘rohkaisu -seuranta Sallitaan YKSILÖLLISYYS!
Muutosvaihemalli―transteoreettinen malli Esiharkintavaihe ”ei valmis muutokseen” -tiedon tarjoaminen, jos henkilö haluaa Harkintavaihe ”harkitsee muutosta” -kannusta pohdiskeluun: nykyisen käyttäytymisen hyvät ja huonot puolet -tunnekokemuksista keskusteleminen -positiivinen ajattelu (käsitellään ”esteitä”) -kysy avoimia kysymyksiä
Muutosvaihemalli―transteoreettinen malli jatkuu Valmisteluvaihe ”valmis muutokseen” -vahvista muutosvalmiutta -muutoksen hyvien ja huonojen puolien arviointi -nykyhetken ja tulevaisuuden tilanteet -mielikuvat uudesta tilanteesta
Muutosvaihemalli―transteoreettinen malli jatkuu Toimintavaihe ”toteuttaa muutosta” -vahvista muutosvalmiutta (posit. ajattelu) -hyödyt -keinot ongelmien ratkaisemiseksi -tue päätöksen tekemisessä, tavoitteiden asettamisessa ja suunnitelman laatimisessa
Muutosvaihemalli―transteoreettinen malli jatkuu Ylläpitovaihe ”ylläpitää muutosta” -keskustele muutosprosessista -auta pohtimaan vaihtoehtoja ja korvaavia toimintatapoja -auta harjoittelemaan käytännön taitoja -ongelman ratkaisutaidot -rohkaise arvioimaan muutoksen ylläpitämistä ja siihen sitoutumista
Muutosvaihemalli―transteoreettinen malli jatkuu Repsahdukset -kuuluvat luonnollisena osana muutos- prosessiin, eivät merkitse epäonnistumista →oppiminen -keskustelua epäonnistumisesta