Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuRaimo Parviainen Muutettu yli 6 vuotta sitten
1
Mielenterveys- ja päihdeasiakas terveyskeskuksessa - Palvelumuotoilulla parempia palveluita riskiryhmille päätösseminaari 27.8.2015 Salon avoterveydenhuollon kehittämisosio Projektityöntekijä Jenni Hartikainen th Yamk
2
Lähtökohdat ja tavoitteet Terveysasemien asiakkaiden ongelmien määrät ovat moninaistuneet ja vaikeutuneet Palvelut ovat pirstaleisia ja hoidon jatkuvuus on huonoa Tieto ei organisaatioiden välillä kulje Tehdään paljon päällekkäistä työtä, mutta kokonaisuus ei ole hallinnassa Lainsäädäntö velvoittaa Tavoitteena paljon palveluita käyttävien/mielenterveys- ja päihdepotilaiden palveluiden uudelleen järjestäminen, toimintakonseptin luominen ja kuvaaminen palvelumuotoilun ja johtamisen keinoin –Tarkoituksena luoda case manager malli terveyspalveluihin ja tehostaa palveluprosesseja organisaatiorajojen ylittävällä yhteistyöllä.
3
Yhteyshenkilö palveluita koordinoimassa Toimintamallin perusajatus terveyshyötymallissa –Voimaantunut oman hoitonsa suunnitteluun ja toteutukseen aktiivisesti osallistuva asiakas ja osaava, ja ennakoiva moniammatillinen hoitotiimi Toiminta perustuu palveluohjauksen prosessiin –Palveluohjauksesta sopiminen –Lähtötilanteen ja palvelutarpeen selvittäminen –Tavoitteiden asettaminen –Mahdollisuuksien ja vaihtoehtojen kartoittaminen –Terveys- ja hoitosuunnitelman laatiminen –Hoidon toteutus, koordinointi ja seuranta/arviointi –Palvelusuhteen päättäminen
5
Kokonaistilanteen arvioinnissa huomioitavat osa-alueet: Esitiedot ja asiakkaan kokemat ongelmat Lääkitys Terveyteen vaikuttavat tekijät Toimintakyky Nykytila Palvelukontaktit ja arvio työkyvystä ja kuntoutustarpeesta
6
Moniammatillinen yhteistyö Verkostotyö –Asiakkaan palvelutarpeen mukainen henkilöstö –Yhteenveto tilanteesta –Kokonaistavoitteiden laatiminen –Yhteiset toimenpiteet, jatkohoito/-tuki, seuranta, tulevat tapaamiset –Hoitosuunnitelmaan kirjattavat kunkin tahon vastuualueet ja tehtävänjako –Lopullisen asiakasvastaavan valinta (se taho, jossa ongelmien painopiste) Tiimityö, konsultaatiot, yhteisvastaanotot tai työpari Tiedonkulku –Asiakasvastaava toimii palvelujen yhteen sovittajana ja hoidon koordinoijana yli hallintorajojen –Tieto muilta hoitoon osallistuneilta aina asiakasvastaavalle
7
Terveys- ja hoitosuunnitelma Asiakasvastaavalla päävastuu terveys- ja hoito/palvelusuunnitelman laatimisessa Omahoidon tueksi ja asiakkaan sitouttamiseksi omaan hoitoonsa Kokoaa yhteen eri tahojen suunnitelmat –Lääketieteellinen hoito –Hoitotyö –Omahoito –Muut tarvitsemat palvelut Asiakkaan yhdessä ammattihenkilön kanssa määritellyt tavoitteet ja keinot tavoitteisiin pääsemiseksi THL määrittänyt rakenteet ja sisällön, Salossa käytössä –Hoidon tarve –Hoidon tavoite –Hoidon toteutus ja keinot –Hoidon seuranta –Muut tiedot
8
Asiakasvastaava omahoidon tukijana Hoitoprosessi jatkuu suunnitelluilla asiakasvastaavatapaamisilla ja yhteydenotoilla Koordinoi terveys- ja hoitosuunnitelman toteutumista Muut tarvittavat käynnit jatkuvat asiakasvastaanottojen rinnalla Tuetaan voimaatumiseen ja omahoitoon Arvioi yhdessä asiakkaan kanssa tavoitteiden saavuttamista
10
Kiitos
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.