Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Dialogisuus asiakastyössä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Dialogisuus asiakastyössä"— Esityksen transkriptio:

1 Dialogisuus asiakastyössä
Leena Lehtonen

2 Dialogisuus psykososiaalisessa tuessa
Läpileikkaavina asioina asiakastyössä dialogisuuden perusperiaatteet: läsnäolo, arvostava kohtaaminen ja aktiivinen kuuntelu Mitä nämä käytännössä tarkoittavat? Miten työntekijä omaksuu lähestymistavan?

3 Tärkeitä elementtejä dialogisuudessa
Sopii erityisesti ”muutostyöhön”. Yhdistettynä motivoivaan haastatteluun ja ratkaisukeskeisiin menetelmiin. Kiireettömyys. Asiakas on oman tilanteensa asiantuntija. Ratkaisuvaihtoehtoja mietitään yhdessä. Työntekijän on tärkeää pidättäytyä liian nopeilta johtopäätöksiltä. Hiljaiset hetket. Ei vastakkainasetteluja, ei syyllistämistä. Avoimet kysymykset. Toisen kokemusmaailman kautta ymmärtäminen. Luottamuksen syntyminen.

4 Menneisyyden käsittely
Elämänhistorianäkökulma. Syyllisyyttä ja häpeää aiheuttavat asiat. Elämänkriisin tunnistaminen. Ei terapiaa. Miten mennyt vaikuttaa tähän hetkeen? Estääkö syyllisyys ja häpeä toimimasta? Onnistumiset elämässä.

5 Nykyhetki Suurimman huolenaiheen kuuleminen ja sen työstäminen.
Vasta suurimman huolenaiheen purkamisen jälkeen tulee tilaa muille asioille. Asiakkaan elämäntilanteen kokonaisuus Ratkaisuvaihtoehtojen pohtiminen yhdessä. Ratkaisukeskeiset menetelmät. Step by step; askel askeleelta eteenpäin. Palvelusuunnitelmasta asiakkaan suunnitelmaan. Keitä muita tahoja tarvitsemme?

6 Tulevaisuus Toivon herääminen Tulevaisuuden suunnitelmat.
Minä ansaitsen enemmän.

7 Dialogisuus verkostotyössä
Kolmannen sektorin toimija/asumisen tukihenkilö saattaa joutua sovittelijan rooliin verkostossa. Tärkeää kuulla ja ymmärtää verkostoissa asiakkaan lisäksi myös muiden työntekijöiden näkökulmat ja sanoittaa tilannetta yhteisen ymmärryksen syntymiseksi. Liian isot verkostot.

8 Pohtimistehtävä Liian nopeilta johtopäätöksiltä pidättäytyminen

9 ysaatio.fi | m2kodit.fi Leena Lehtonen


Lataa ppt "Dialogisuus asiakastyössä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google