Haltuunottosuunnitelman laatiminen yritysostoihin Erkki Petäjä, Juha Tall.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
P.O. BOX 4600, University of Oulu • tel. (08) , fax (08) • Sosiaali- ja terveysalan uudet mahdollisuudet.
Advertisements

People make it work!. Mistä johtuu se, että... • vain 10% strategioista toteutuu? • henkilöstöstä noin 5% on.
Toiminnan suunnittelu KPKssa.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
2 Mitä? Valtakunnallinen pk-yritysten ja yksittäisten henkilöiden tuotekehitys- ja innovaatiotoimintaa tukeva asiantuntijapalvelu Yritys- tai hankekohtaisesti.
Markkinointi KJT-Johtokunta Open
Työ- ja elinkeinokeskus HÄMEEN TE-KESKUS APUNA YRITYKSESI OMISTAJANVAIHDOKSESSA Loppi Hannele Heikkinen Sukupolvenvaihdosten edistäminen ja.
”Yrityskauppa myyjän ja ostajan näkökulmasta!”
Edelläkävijämarkkinaohjelma Fiksu kysyntä luo uutta ohjelmavalmistelu Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Mitä? Valtakunnallinen pk-yritysten liiketoimintasuunnitelman laatimisohjelma Yritysjohdon apuväline liiketoiminnan johtamiseen ja kehittämiseen Työkalu.
Yritysasiakkaan luottoluokittelu rahoituksen näkökulmasta
Kyläsuunnittelumalli
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Kv-strategian jalkautus Vahvuutena kansainvälisyys Osa CIMO Lauri Tuomi Lauri Tuomi 2011.
Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX1 määr arvi tavo kilp toim resu toim Strategia on yhteinen näkemys yrityksen suunnasta ja toimien yhteensovittaminen.
Miten synnytän radikaaleja innovaatioita ”Fuzzy Front End clarified”
Ministeriöverkoston kokous Kohti kestävää tuottavuutta - työelämän laatu, innovaatiot ja tuottavuus -hankkeen käynnistäminen.
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
Kumppanuudella tuloksiin Yritysten keskittyminen ydintoimintoihinsa ja tukitoimien ulkoistaminen ovat muuttaneet perinteistä työyhteisörakennetta. Miten.
Viestintäsuunnitelma
Talpan strategiat 2009 – Strategiset tavoitteetKriittiset menestystekijät Taloushallinnon keskittäminen jatkuu Kyky vastaanottaa asiakkaita.
Oulaskankaan yhteistoiminta alue Alustava toimintasuunnitelma 02/2007 – Vaihe 1 esiselvitys Vaihe 2 yhteistoiminta- alueen suunnittelu Vaihe.
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Työkirja.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Juhani Kettunen Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen,
PIKAOPAS NEUVOTTELIJALLE
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
OK-Consultancy 1 Kylien kehittäminen Kuntien rooli.
Yritysoston strateginen johtaminen Erkki Petäjä. Sisältö Tausta ja tarkoitus Strategia yritysoston lähtökohtana Yritysoston johtaminen Yritysoston strategisen.
Ulkoisen hallituksen merkitys liiketoiminnassa Veli-Matti Nopanen Pohjois-Suomen Hallituspartnerit ry.
Mielenterveys- ja päihdeasiakas terveyskeskuksessa - Palvelumuotoilulla parempia palveluita riskiryhmille päätösseminaari Salon avoterveydenhuollon.
Avoimen tuotteen hallintamalli Tuotteenhallinnan työpaja
Projektityöskentely Projekti käsitteenä Projektin vaiheet Projektin asettaminen Projektin suunnittelu Projektin käynnistäminen ja toteuttaminen Projektin.
OSKO –projekti Keski-Suomen työpajojen verkostoitumishanke itsearvioinnin näkökulmasta.
Seura suuren tapahtuman järjestäjänä Suurtapahtumat SM kilpailut MTV&NTV (YLE) Maaottelu FIN-NOR-DEN-POR 2000 Suomen Voimistelupäivät.
PIRKANMAAN AVOIN KUITU – YHTEISTYÖ Suunnitelma Marja-Riitta Mattila-Nurmi.
Markkinoinnin kehittäminen pk-yrityksissä Markkinaorientaatiota ja markkinointikyvykkyyttä Työpajadiat: Erkki Petäjä ja Ville Orrenmaa.
TOIMENKUVAKARTTA / SEURAN JOHTO. TOIMENKUVAN SISÄLTÖ / SEURAN JOHTO PJ:  Johtokunnan kokoon kutsuminen ja seuran toiminnan johtaminen  Seuran toiminnan.
Development Project for Visualizing Metrics
Mika Heikkilä / Valtuustoseminaari / Lapin sairaanhoitopiiri Tuottavuusohjelma vuosille
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Riskienhallinta ja –valvontaprosessi rahoitussektorilla – Polina Heininen.
Jäsenhankinta lapset ja nuoret TYÖPAJA
Green Office –ympäristöjärjestelmä
SOVITTU MIKÄ SOVITTU JOHTAMISSOPIMUSTEN UUDISTAMINEN 2017
Esiselvitys.
OSUUSTOIMINNALLISEN YRITYSVERKOSTON JOHTAMINEN
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Liiketoimintasuunnitelma
Yritysostomahdollisuuksien kartoitus
SUOMEN SOTILASURHEILULIITON
Yritysrahoitus ja yritysten kehittämispalvelut
Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto 2017
Asiakkuuksien hallinta
Venäjän vienti kasvuun Päijät-Hämeessä –hanke
JOHTAMISEN KETJUN PERUSTEET
Arvioinnista arkipäivää
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Osallistumisen suunnittelun vaiheet ja tehtävät
Tuote-, ratkaisu- ja arvomyynti Myyntiprosessit ja -strategia
Liiketoimintasuunnitelman esittely
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Ennusteet ja seurannan kehittäminen
Sote-uudistuksen toimeenpano
LIIKEKAUPAN SOPIMUKSEN SUUNNITTELU KÄYTÄNNÖSSÄ
Myyntikoulutus Pitäjä: [Nimi].
Visio tulevasta toiminnastamme…
Liiketoimintasuunnitelma
Avoimen tuotteenhallinta
Lapsivaikutusten arviointi LAVA
Esityksen transkriptio:

Haltuunottosuunnitelman laatiminen yritysostoihin Erkki Petäjä, Juha Tall

Sisältö Yritysosto liiketoiminnan kehittämisessä Yritysoston ja haltuunoton prosessi Ostokohteen haltuunotossa huomioitavia tärkeimpiä asioita eri näkökulmista Haltuunottosuunnitelman sisältö Haltuunottosuunnitelman laadinta

Yritysosto liiketoiminnan kehittämisessä 1 Yritysostot ovat yksi varteenotettava keino toteuttaa strategiaa ja saavuttaa tavoitteet. Yritysostoilla haetaan kasvuun, kehittymiseen tai uudistumiseen resursseja, synergiaa tai asemaa markkinoilla. Ostokohteen haltuunotto ja liiketoiminnan kehittäminen ovat tavoiteltujen tulosten kannalta tärkeimpiä vaiheita yritysostoprosessissa. Onnistunut haltuunotto ja liiketoiminnan kehittämien alkaa jo yritysoston valmisteluvaiheesta Ensin täytyy määrittää yritysostokriteerit tai yritysostostrategia, jotta pystytään hakemaan strategiaan sopivia ostokohteita tai tarttumaan strategiaan sopivaan yritysostotilaisuuteen. Yrityskauppaneuvotteluissa varmistetaan ostokohteen sopivuus omaan strategiaan, neuvotellaan kaupan ehdoista ja hinnasta sekä varmistetaan kaupan rahoitus.

Yritysosto liiketoiminnan kehittämisessä 2 Ostokohteen arvon määritys perustuu näkemykseen tulevan yhdistetyn liiketoiminnan tuotoista, mikä edellyttää yhdistetyn liiketoiminnan suunnittelua ja sen perusteella taloudellisia laskelmia. Oston jälkeisestä aktiivisesta haltuunottovaiheesta (1 – 3 kk) on hyvä laatia selkeä suunnitelma Haltuunotossa varmistetaan henkilöstön, asiakkaiden ja yhteistyökumppanien pysyvyys, tutustutaan ostokohteen toimintaan yksityiskohtaisesti sekä käynnistetään tai toteutetaan liiketoimintojen integrointitoimet. Ostokohteesta löytyy lähes poikkeuksetta positiivisia ja negatiivisiakin yllätyksiä, mistä syystä tehtyä haltuunottosuunnitelmaa ja tarpeen mukaan myös suunniteltua liiketoimintastrategiaa, pitää päivittää haltuunoton aikana.

Yritysoston ja haltuunoton prosessi Prosessin vaiheSisältö 1. Ostoprosessin valmistelu  Perustietojen hankkiminen yrityskaupoista ja niistä keskustelut kokeneempien kanssa  Liiketoimintastrategiaa päivitettäessä arvioidaan, voivatko yrityskaupat olla keino tavoitteiden saavuttamisessa  Yritysostostrategian laadinta ja yritysostokriteerien määrittely  Taustatietojen hankkiminen ostokohteesta  Arvioidaan ostokriteerien perustella mahdollisuudet käynnistää neuvottelut 2. Yrityskauppa- neuvottelut  Neuvotteluryhmän ja asiantuntijoiden valinta  Tutustuminen myyjään ja ostokohteeseen  Tulevan liiketoiminnan ja haltuunoton suunnittelu  Taloudellisten laskelmien teko tulevasta liiketoiminnasta  Ostokohteen arvonmääritys  Oston ja tulevan liiketoiminnan rahoituksen selvittäminen  Neuvottelut kaupan kohteesta, ehdoista ja kauppahinnasta  Sopimuksen teko tai neuvotteluista vetäytyminen 3. Haltuunotto  Toiminannan ottaminen ostajan johtoon ja haltuunoton käynnistäminen suunnitelman mukaan  Yrityskaupasta tiedottaminen henkilöstöille, asiakkaille ja harkinnan mukaan julkisuuteen  Suunnitelman päivittäminen tilanteen ja esiin tulleiden yllätysten perusteella 4. Liiketoiminnan kehittäminen  Uuden liiketoiminnan johtaminen ja kehittäminen tavoitteisiin pääsemiseksi  Toteutuvan kehityksen seuranta reagointi ja suunnitelmien päivittäminen toimintaympäristön muuttuessa

Ostokohteen haltuunotossa huomioitavia tärkeimpiä asioita eri näkökulmista NäkökulmatHaltuunotossa huomioitavia asioita Johtaminen  Selkeä liiketoiminta- ja yritysostostrategia on lähtökohta yritysostolle.  Yritysoston suunnitteluun ja johtamiseen on tärkeä käyttää aikaa ja hyödyntää kokemusta.  Muutoksia ja yllätyksiä tulee ja on hyvä varautua päivittämään suunnitelmia niiden perusteella. Viestintä  Yrityskauppa aiheuttaa epävarmuustilanteen molempien yritysten henkilöstöille ja asiakkaille.  Yrityskauppa valmistellaan salassa ja kaupan jälkeen siitä tiedotetaan henkilöstöille, asiakkaille ja harkinnan mukaan julkisuuteen. Henkilöstö  Henkilöstö on tärkeä huomioida avainresurssina yritysoston tavoitteiden saavuttamisessa.  Ostajan ja ostokohteen yrityskulttuuri voivat poiketa toisista ja yhteensovittaminen vaatii aikaa. Asiakkaat  Avainasiakkaat voi informoida etukäteenkin, henkilökohtainen yhteydenpito lujittaa asiakassuhdetta parhaiten. Liiketoiminnan kehittäminen  Kehitä uutta liiketoimintaa yritysoston tavoitteisiin pääsemiseksi.  Seuraa toteutumaa, reagoi ja päivitä suunnitelmaa toimintaympäristön muuttuessa.  Tuote- ja palveluvalikoiman yhdistämien ja uudistaminen voi olla tavoiteltava synergiaetu.  Tuotannon ja toimintaprosessien kehittämisessä voidaan valita ostajan, myyjän, molempien yhdistetyt tai kokonaan uudet toimintamallit.  Molempien organisaatioiden tilaus- ja toimitusprosessien sekä talous- ja raportointiprosessien täytyy toimia myös haltuunottovaiheen aikana, mutta niiden integrointi voi olla tarkoituksenmukaista.

Haltuunottosuunnitelman laadinta Suunnitelmaa valmistellaan jo ennen yrityskauppaneuvottelujen alkua mm. valittaessa neuvotteluryhmää. Suunnitelma laaditaan neuvotteluvaiheessa rinnan tulevan liiketoiminnan suunnittelun kanssa. Suunnitelmaa täsmennetään kaupan ja ostokohteeseen tutustumisen jälkeen. Suunnitelma kattaa aktiiviseen haltuunottovaiheen (1-3 kk), jona aikana tarkennetaan tulevan liiketoiminnan suunnitelmaa ja käynnistetään liiketoiminnan kehittäminen. Suunnitelman voi laatia hyödyntämällä jäljempänä olevaa sisällysluetteloa ja eri osa-alueita käsitteleviä ohjaavia kysymyksiä.

Haltuunottosuunnitelman sisältö Haltuunoton johtaminen Organisointi Suunnittelu ja seuranta Haltuunoton lähtökohta Yritysoston tavoitteet Haltuunoton tavoitteet Taloudelliset ja toiminnalliset tavoitteet Aikataulutavoitteet Haltuunoton toimenpiteet Viestintä Henkilöstö Asiakkaat Toimintojen yhdistäminen Liiketoiminnan kehittäminen Toiminta haltuunottovaiheen jälkeen

Haltuunoton johtaminen Organisointi Kenellä on päävastuu ja osavastuut? Millaista tarvetta on ulkopuolisten asiantuntijoiden käytölle ? Suunnittelu ja seuranta Ketkä laativat suunnitelman ja kuka sen hyväksyy? Miten suunnitelman seuranta ja raportointi järjestetään? Miten suunnitelma päivitetään toimintaympäristön muutosten tai ostokohteeseen tutustumisen ja esiin tulleiden yllätysten perusteella?

Haltuunoton lähtökohta Yritysoston tavoitteiden tarkentaminen Millä tavalla osto sopii yrityksen strategiaan ja tukee yrityksen tavoitteiden saavuttamista? Mikä ostokohteessa nähdään erityisen arvokkaaksi? Mitkä asiat haltuunotossa vaativat eritystä huomioita?

Haltuunottovaiheen tavoitteet Mitkä ovat toiminnalliset tavoitteet? Toiminnan ottaminen ostajan johtoon Ostokohteen toimintaan tutustuminen Toimintojen yhdistäminen tai yhdistämisen käynnistäminen Mitkä ovat taloudelliset tavoitteet? Haltuunoton erilliskustannukset Myynnin ja tuotannon jatkuvuus Liiketoiminnan kehittämisen tavoitteiden päivittäminen: liiketoiminnan volyymi, synergiaedut, kannattavuus, kassavirta Mitkä ovat aikataulutavoitteet Miten pitkään kestää aktiivinen haltuunottovaihe ja missä vaiheessa siirrytään yhteisen liiketoiminnan kehittämiseen?

Haltuunoton toimenpiteet Viestintä Kuka ja miten yritysten henkilöstöille ja asiakkaille tiedotetaan kaupasta heti ja haltuunoton aikana? Tiedotetaanko kaupasta julkisuuteen, jos tiedotetaan kuka ja miten? Henkilöstö Miten ostokohteen henkilöresurssit kartoitetaan ja miten varmistetaan avainhenkilöiden pysyvyys? Miten edistetään ostajan ja ostokohteen yrityskulttuurien yhteensovittamista? Asiakkaat Mitä tehdään asiakassuhteiden pysyvyyden varmistamiseksi? Toimintojen yhdistäminen Miten selvitetään toimintojen yhdistämistarpeet sekä suunnitellaan ja käynnistetään yhdistämisen toteutus (ostajan, myyjän tai yhdistetyt toimintamallit)? Markkinoinnin ja myynnin organisointi Tuote- ja palveluvalikoiman yhdistämien ja uudistaminen Tuotannon ja toimintaprosessien yhdistämien ja kehittäminen Molempien organisaatioiden tilaus- ja toimitusprosessien sekä talous- ja raportointiprosessien yhdistäminen ja kehittäminen Tietojärjesteleminen yhdistäminen

Liiketoiminnan kehittäminen Toiminta aktiivisen haltuunottovaiheen jälkeen Miten siirrytään haltuunotosta liiketoiminnan kehittämisvaiheeseen? Uuden yhteisen liiketoiminnan seuranta, reagointi ja stretegian päivittäminen toimintaympäristön muuttuessa.