P ERUSOPETUKSEN KOLMIPORTAINEN TUKI JA OSA - AIKAINEN ERITYISOPETUS Luento opetusharjoittelijoille, OPEP510 Heta Orrain 8.4.2013 Heta Orrain, Jyväskylän.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Luento opetusharjoittelijoille Taina Kesti
Advertisements

Yksilölliset opetussuunnitelmat
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Lukivaikeus.
Katja Siltanen ja Anne Rytilahti
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
TIPTOP – Lessons learnt Sisältö Tiptop-projektissa opittua, osallistujien terveiset seuraaville projekteille. Mitä tässä projektissa onnistui.
Yleistä - rehtori kutsuu koolle - kokoontumisista kirjoitetaan muistio: vuotuiset vastuualueet/työtehtävät -kokoontuminen noin 2-4 kertaa lukuvuodessa.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Kukkulan koulun konsultoiva erityisopettaja haasteellisen oppilaan tukena Kukkumäentie 27a, Jyväskylä
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Tuloksia THL:n ja harjoittelukoulujen yhteistyöstä eNorssi -seminaari, Hämeenlinna Anne-Marie Rigoff.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
Anne Luoma / VARHAISERITYISKASVATUS. Kunnan järjestämässä ja tukemassa päivähoidossa olevien tukea tarvitsevien lasten osuus päivähoitoikäisistä.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Arja Holm, Rinnekodin koulun rehtori
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
SAMPPALINNAN KOULU Yksilöllisiä pedagogisen kokonaiskuntoutumisen palveluita Jorma Kauppila, rehtori
4. Motoriset vaikeudet Nuori voi olla hidas ja kömpelö
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Tutustumista elämänkatsomustiedon didaktiikkaan
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Opetussuunnitelma ops
Opetustoimi osana Jyväskylää
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
Kieli- ja musiikkiluokkainfo
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Nuoren kohtaaminen ja tukeminen siirtymävaiheissa
Kielitietoisuus.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Sosiaalialan tehtävärakenne
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Vanhempainillat 20 & Johanna Honkanen-Rihu, rehtori
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
SAMPPALINNAN KOULU Yksilöllisiä pedagogisen kokonaiskuntoutumisen palveluita Jorma Kauppila, rehtori
Lukion opiskeluhuolto
KEUDAN ORIENTAATIOPÄIVÄT LUKUVUOSI
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Ajanhallinta opiskelussa
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Tervetuloa Haukkavuoreen!
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
Opettajan pedagoginen ajattelu
Oppimisen tukeminen Metsokankaan koulussa
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Esityksen transkriptio:

P ERUSOPETUKSEN KOLMIPORTAINEN TUKI JA OSA - AIKAINEN ERITYISOPETUS Luento opetusharjoittelijoille, OPEP510 Heta Orrain Heta Orrain, Jyväskylän normaalikoulu

TÄNÄÄN: Heta Orrain, Jyväskylän normaalikoulu Yleinen, tehostettu ja erityinen tuki Tuen järjestäminen, eri toimijoiden vastuualueet Tukiopetus ja eriyttäminen tuen toteuttamisen välineinä Lukivaikeus ja tarkkaavaisuushäiriöinen oppilas Tavoitteet Keinot Pedagoginen tuki Erityinen tuki lukiossa: Lukivaikeus ja erityisjärjestelyt YTL 1. Perusopetuksen kolmiportainen tuki 2. Osa-aikainen erityisopetus

PERUSOPETUKSEN LÄHTÖKOHDAT PoL 3 §:n mukaan opetus on järjestettävä oppilaan ikäkauden ja edellytysten mukaan PoL 30 §: opetukseen osallistuvalla on työpäivinä oikeus saada ops:n mukaista opetusta, oppilaanohjausta sekä riittävää oppimisen ja koulunkäynnin tukea heti tuen tarpeen ilmetessä PoL 16 §: tukiopetus (oppilaalle, joka on tilapäisesti jäänyt jälkeen opinnoissaan), osa-aikainen erityisopetus (oppilaalle, jolla on vaikeuksia oppimisessaan tai koulunkäynnissään) PoL 16a §: tehostettu tuki oppilaalle, joka tarvitsee oppimisessaan ja koulunkäynnissään säännöllistä tukea tai samanaikaisesti useita tukimuotoja PoL 17 §: erityinen tuki oppilaalle, jos tehostettu tuki ei riitä (HOJKS) Heta Orrain, Jyväskylän normaalikoulu

Oppimisen ja koulunkäynnin kolmiportainen tuki Heta Orrain, Jyväskylän normaalikoulu

P ERUSOPETUKSEN UUDISTUS 2011: KOLMIPORTAINEN TUKI Oppimisen ja koulunkäynnin tuki jakautuu koulussa kolmeen vaiheeseen: yleiseen, tehostettuun ja erityiseen tukeen. Tuki rakennetaan opettajien sekä tarvittaessa muiden asiantuntijoiden yhteistyönä vuorovaikutuksessa oppilaan ja huoltajien kanssa. Opetuksen ja tuen järjestämisen lähtökohtana ovat opetusryhmän sekä yksittäisen oppilaan vahvuudet ja kehityshaasteet. Tuki on joustavaa, pitkäjänteisesti suunniteltua ja tarpeen mukaan muuttuvaa Heta Orrain, Jyväskylän normaalikoulu

O PPILAAN YLEINEN TUKI Yleistä tukea saavat kaikki oppilaat. Opetuksen eriyttäminen on kaikkeen opetukseen kuuluva ensisijainen keino ottaa huomioon opetusryhmän tarpeet ja oppilaiden erilaisuus. Opetusta eriyttämällä oppilaille voidaan tuottaa sopivia haasteita ja onnistumisen kokemuksia sekä tarjota mahdollisuuksia kehittyä ja oppia omien vahvuuksien mukaisesti. Oppilaalla, joka on tilapäisesti jäänyt jälkeen opinnoissaan tai muutoin tarvitsee oppimisessaan lyhytai­kaista tukea, on oikeus saada tukiopetusta. Tukiopetus aloitetaan heti, kun oppimiseen liittyvät vaikeu­det on havaittu, jotta oppilas ei jäisi pysyvästi jälkeen opinnoissaan. Aloitteen tukiopetuksen antamisesta tekee ensisijaisesti opettaja Heta Orrain, Jyväskylän normaalikoulu

O PPILAAN TEHOSTETTU TUKI Tehostettua tukea oppilas saa silloin, kun yleinen tuki ei riitä. Tuki perustuu opettajien pedagogiseen arvioon (pedagoginen asiakirja, lo ja ao) ja se on luonteeltaan vahvempaa ja pitkäjänteisempää kuin yleinen tuki. Tehostetun tuen avulla tuetaan suunnitelmallisesti oppilaan oppimista ja koulunkäyntiä. Tuen tehtävänä on ehkäistä ongelmien kasvamista, monimuotoistumista ja kasautumista. Tehostetussa tuessa oppilaalle laaditaan oppimissuunnitelma yhteistyössä oppilaan ja huoltajan kanssa. Tehostetussa tuessa voidaan opiskella yleisen oppimäärän mukaisesti tai erityisiä painoalueita Heta Orrain, Jyväskylän normaalikoulu

T EHOSTETUN TUEN OPPIMISSUUNNITELMA Pakollinen tehostettua tukea saavalle oppilaalle Kirjataan - oppilaan oppimisvalmiudet, oppimiseen ja koulunkäyntiin liittyvät erityistarpeet - opiskelun tavoitteet, sisällöt, menetelmät (eriyttäminen, tukiopetus, osa-aikainen erityisopetus, oppilashuollon palvelut, opintojen yksilöllinen ohjaus, samanaikaisopetus) - ryhmäkoko, välineet, toteutuminen, edistymisen seuranta ja arviointi AINEENOPETTAJA KIRJAA, HUOLTAJAT, LO JA EO MUKANA!!! Heta Orrain, Jyväskylän normaalikoulu

O PPILAAN ERITYINEN TUKI Erityisen tuen tehtävänä on tarjota oppilaalle kokonaisvaltaista ja suunnitelmallista tukea niin, että oppilas voi suorittaa oppivelvollisuutensa ja saa pohjan opintojen jatkamiselle peruskoulun jälkeen. Erityisen tuen antamisesta tehdään hallintopäätös, joka perustuu oppilashuoltoryhmän kokoamaan pedagogiseen selvitykseen. Erityisessä tuessa opiskellaan yleisen oppimäärän, erityisten painoalueiden tai yksilöllistetyn oppimäärän mukaan Erityisen tuen antamiseksi oppilaalle laaditaan henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS, eo:n vastuulla) Heta Orrain, Jyväskylän normaalikoulu

HOJKS sisältää seuraavat osa-alueet: Mistä tullaan? Perustiedot henkilötiedot koulunkäyntihistoria tutkimukset Miten on nyt? Kuvaus oppilaasta vahvuudet ja voimavarat keskeiset tuettavat alueet HOJKSin tarkoitus Mihin pyritään? Tavoitteet lyhyemmän (kurssikohtaiset) ja pitemmän (lukuvuoden) aikavälin tavoitteet Mitä ja miten tehdään? Menetelmät ja sisällöt oppijan opetukselliset tarpeet erityisvälineet, ohjelmat, terapiat vastuunjako Mitä tapahtui? Prosessin arviointi Mikä muuttui? Muuttuiko mikään? Mikä muutoksen aiheutti Kannustava arviointi Millä tuloksella? Arviointi Miten oppimisen tavoitteet saavutettiin? Missä on toivomisen varaa? Miten eri tahojen yhteistyö sujui? Heta Orrain, Jyväskylän normaalikoulu

K OLMIPORTAISEN TUEN STRATEGIA NORMAALIKOULUSSA ( KOULUN OPS S.165) opiskelu/opetussuunnitelma/ops_perusopetus/Jyv aeskylaen%20normaalikoulun%20esi- %20ja%20perusopetuksen%20opetussuunnitelma %202011x.pdf Heta Orrain, Jyväskylän normaalikoulu

TEHOSTETTUA JA ERITYISTÄ TUKEA SAANEIDEN PERUSKOULULAISTEN OSUUS KAIKISTA PERUSKOULULAISISTA Heta Orrain, Jyväskylän normaalikoulu

ERITYISOPETUKSEN TERMEJÄ integraatio : tukea tarvitseva oppilas yleisopetuksen luokkaan (+tukipalvelut) tai erityisluokka tavalliseen kouluun inkluusio : ”kaikkien yhteinen koulu”, oppilas opiskelee omassa lähikoulussaan eriyttäminen : kaikki ne toimenpiteet, joilla normaaliin opetussuunnitelmaan kuuluvaa oppiaineen sisältöä, muotoa, opetusmenetelmää tai havainnollistamistapaa varioidaan tai muokataan. Kuuluu kaikkiin tuen muotoihin. Ks. Norssin yleisen tuen lomake Heta Orrain, Jyväskylän normaalikoulu

ERITYISOPETUKSEN TERMEJÄ Painoalueittain, ydinsisältöjen opiskelu: Yhtenä eriyttämisen menetelmänä voidaan käyttää opiskelun erityisten painoalueiden määrittelyä, jolloin oppilas keskittyy niiden opiskeluun. Tavoitteena on auttaa oppilasta ottamaan haltuun opinnoissa etenemisen kannalta välttämättömät sisällöt. ( tehostettu ja erityinen tuki ) Yksilöllistäminen : mikäli oppilas ei tukitoimista huolimatta saavuta yleisopetuksen keskeisiä tavoitteita, voidaan yhden tai useamman oppiaineen oppimäärää yksilöllistää oppilaan henkilökohtaisia ominaisuuksia ja oppimisedellytyksiä vastaavaksi. Tavoitetasoa madalletaan. (erityinen tuki) Heta Orrain, Jyväskylän normaalikoulu

ERIYTTÄMINEN TUKIMUOTONA JA AINEENOPETTAJAN TYÖVÄLINEENÄ tasapainoa onnistumisen kokemusten ja ponnistelujen välillä opettajan tietoisuutta oppilaidenerilaisuudesta ja oppimisen kunnioittaminen erilaisten oppimisen väylien tarjoamista kohteena oppimisen laatu, ei opittavan oppiaineksen määrä!!! Heta Orrain, Jyväskylän normaalikoulu

ERIYTTÄMINEN TUKIMUOTONA JA AINEENOPETTAJAN TYÖVÄLINEENÄ Heta Orrain, Jyväskylän normaalikoulu oppisisällöt opetusmenetelmät oppimateriaalit oppimisympäristö oppimistyylit oppimisstrategiat ryhmittelyt tavoitteet / taitotaso käytettävä aika mielenkiinnon kohteet lisäaika oppilas saa kysymykset etukäteen tai joku lukee ne hänelle varmistetaan, että oppilas ymmärtää kysymykset suullinen koe, vrt. oppimisvaikeus oppilas saa vähemmän kysymyksiä kuin muut, vrt. erityiset painoalueet oppilas tekee kokeen tuettuna mm. avustajan kanssa oppilas saa tehdä kokeen kirjan avulla S2-oppilailla tärkeää, että näkevät opettajan huulilta kielen ääntämisen Eriyttämisen kohteenaEriyttäminen kokeessa

LIISA KELTINKANGAS- JÄRVINEN Muista positiivinen täsmäpalaute!!! ”Kannustava opettaja kertoo oppilaalle tasaisin väliajoin henkilökohtaisesti, minkä asian tämä osaa ja missä hän on hyvä.” Heta Orrain, Jyväskylän normaalikoulu

Tukitoimia suunniteltaessa arvioidaan, onko kyseessä: OPPIMISEN ONGELMA?OPETUKSEN ONGELMA? Oppilas tarvitsee lisää aikaa oppisisältöjen eriyttämistä tukiopetusta Opettaja tarvitsee lisää tietoa oppimistyyleistä oppilaan oppimiskyvyistä ja -tavoista oppisisältöjen eriyttämisestä tukimateriaaleista Lisäksi tulee arvioida, tarvitaanko ensisijaisesti : ERITYISOPETUKSELLISTA APUA?OPPILASHUOLLOLLISTA APUA? Apua tarvitaan oppimisvalmiuksien lisäämiseen tai kehittämiseen => oppimisvaikeuden ennalta- ehkäisy oppimisvaikeuden kuntouttamiseen Oppilas tarvitsee kokonaisvaltaista kasvun ja kehityksen turvaavaa tukea oppilashuollollisia toimenpiteitä =>ohr:n tuki yhdessä sosiaali- ja terveystoimen ym. asiantunti- joiden kanssa Heta Orrain, Jyväskylän normaalikoulu

LUKIVAIKEUS (LUKIHÄIRIÖ ) vaikeudet lukemisessa ja kirjoittamisessa ovat odottamattomia suhteessa ikään ja kognitiivisiin taitoihin dysleksia eli erityinen lukemisen ja kirjoittamisen vaikeus on spesifi kielellisperustainen häiriö, jonka alkuperä on neurologinen perinnöllinen taipumus pysyvä vaikeus, ei poistu kokonaan Yleisyys: lk:lla %:lla lk:lla 2-5 %:lla lukiolaisista 2-3 %:lla erilaisista oppimisvaikeuksista kärsii joka kymmenes aikuinen Heta Orrain, Jyväskylän normaalikoulu

MITÄ ON LUKIVAIKEUS? MM. kaksoiskonsonantit tuottavat vaikeuksia kirjaimia puuttuu tai ne vaihtavat paikkaa b-d, b-p, t-d, k-g i-e, nk-ng jne. voivat sekaantua numerot vaihtavat paikkaa sekä lukiessa että kirjoittaessa voi sanan loppu tai lyhyt sana jäädä pois käsiala on vaikeasti luettavaa vaikeuksia pitkän ja lyhyen vokaalin erottamisessa/kirjoittamisessa vaikeuksia pitkien sanojen ymmärtämisessä ja ääntämisessä jotkut sanat ääntyvät toistuvasti väärin Heta Orrain, Jyväskylän normaalikoulu

L UKIVAIKEUKSISEN OPPILAAN OPISKELU HELPOTTUU, KUN OPETTAJA antaa oppilaalle riittävästi aikaa kuuntelemiseen ja muistiinpanojen tekemiseen laatii käsiteltävistä asioista yhteenvedon (mind map) ilmoittaa tehtävien pääkohdat ennakolta nauhoittaa oppitunnin tai sen osan selvittää opittavan asian keskeiset kohdat, tärkeät käsitteet ja sanat opettaa erilaisia opiskelutekniikoita varaa kirjallisiin kokeisiin riittävästi aikaa ja tarvittaessa järjestää suullisen kuulustelun antaa oppilaalle mahdollisuuden käyttää apuvälineitä (esim. tietokonetta) Heta Orrain, Jyväskylän normaalikoulu

TARKKAAVAISUUSHÄIRIÖINEN OPPILAS vaikea huomata tehtävän / tilanteen oleellisia piirteitä nopeat valinnat monimutkaisissa tilanteissa vaikeita vaikeus saattaa tehtävä loppuun ulkopuoliset häiriöt vievät helposti huomion mielijohteet säätelevät toimintaa / toiminnat vaihtuvat herkästi yksittäiset ärsykkeet saattavat laukaista kokonaisia toimintaketjuja harkitsemattomat vastaukset, impulsiiviset ratkaisut vaikeus suunnitella työskentelyään vaikeus huomata virheitään ja korjata niitä spontaanisti toimintamallin vaihtaminen vaikeaa (juuttuminen) motorista kömpelyyttä heikko itsetunto Heta Orrain, Jyväskylän normaalikoulu

MITEN AUTTAA TARKKAAVAISUUSHÄIRIÖISTÄ OPPIMISTILANTEESSA? herkkä ulkopuolisille häiriötekijöille => rauhallinen työskentelytila; yksinkertaiset, selkeät tehtäväsivut; lyhyet, selkeät, henkilökohtaiset ohjeet vaikeus organisoida toimintaansa => toiminnan säännöllisyys; kielellinen apu ohjaamaan toimintaa vaikeus huomata virheitään => ongelman tiedostaminen; tarkistamisen sisällyttäminen toimintasuunnitelmaan vaikeus ylläpitää tarkkaavaisuutta => sopivan pituiset työrupeamat; ohjeiden toistaminen; mahdollisuus liikkua; toiminnan suunnittelu etukäteen, ulkoiset aikarajoitteet, tehtäviin liittyvät säännöt vaikeus ymmärtää toimintansa seurauksia => selkeät palautteet välittömästi, positiivinen kannustus; selkeät säännöt/ toimintaohjeet; samana toistuvat säännöt ja seuraamukset (aikuisten johdonmukaisuus) Heta Orrain, Jyväskylän normaalikoulu

TOIMINNANOHJAUKSEN TAITOJEN KEHITTÄMINEN (TOIMINNANOHJAUS = KYKYÄ SÄÄDELLÄ OMAA TOIMINTAANSA) kun annat tehtävän, herätä oppilaan huomio varmista, että oppilas tietää, mitä pitää tehdä anna ohjeet selkeästi; vain 1-2 ohjetta kerrallaan kirjoita tehtävänumerot ja sivunumerot taululle kielellistäminen tukee toiminnanohjausta; vähitellen ääneen puhumisen tulisi vaihtua mielessä ajatteluksi tehtävänteon vaiheiden (esim. pysähdy, mieti, toimi, tarkista…) pohtiminen ja kirjaaminen esim. pahvikorteille matematiikan sanallisissa tehtävissä ”auki” piirtäminen ja mallintaminen varaa siirtymätilanteisiin riittävästi aikaa, vältä kiirehtimistä anna positiivista palautetta Heta Orrain, Jyväskylän normaalikoulu

OPPILASHUOLTO (POL 31A §) - SILLOIN, KUN OPPILASHUOLTOTYÖSSÄ KÄSITELLÄÄN YKSITTÄISTÄ OPPILASTA KOSKEVAA ASIAA, ASIAN KÄSITTELYYN VOIVAT OSALLISTUA VAIN NE OPPILAAN OPETUKSEEN JA OPPILASHUOLLON JÄRJESTÄMISEEN OSALLISTUVAT HENKILÖT, JOIDEN TEHTÄVIIN OPPILAAN ASIAN KÄSITTELY VÄLITTÖMÄSTI KUULUU - OPPILAAN HUOLTAJAN KIRJALLISELLA SUOSTUMUKSELLA MYÖS MUUT TARVITTAVAT TAHOT VOIVAT OSALLISTUA ASIAN KÄSITTELYYN Heta Orrain, Jyväskylän normaalikoulu

HENKILÖTIETOJEN SALASSAPITO, LUOVUTTAMINEN JA KÄSITTELY (POL 40§) Opetuksen järjestämisestä vastaavien toimielinten jäsenet, opetuksen henkilöstö ja opetusharjoittelua suorittavat eivät saa luvattomasti sivullisille ilmaista, mitä he ovat koulutukseen liittyviä tehtäviä hoitaessaan saaneet tietää oppilaiden tai henkilöstön taikka heidän perheenjäsentensä henkilökohtaisista oloista ja taloudellisesta asemasta Oppilaan opetuksen asianmukaisen järjestämisen edellyttämiä välttämättömiä tietoja voi luovuttaa esim. toiselle opetuksen järjestäjälle Jos oppilas siirtyy toisen opetuksen järjestäjän opetukseen, aikaisemman opetuksen järjestäjän on salassapitosäännösten estämättä viipymättä toimitettava oppilaan opetuksen järjestämisen kannalta välttämättömät tiedot uudelle opetuksen järjestäjälle Heta Orrain, Jyväskylän normaalikoulu

2. O SA - AIKAINEN ERITYISOPETUS NORMAALIKOULUSSA Heta Orrain, Jyväskylän normaalikoulu

E RITYISOPETUKSEN TAVOITTEET Opetuksen tavoitteet painottuvat usein oppilaiden tunnepuolelle.  tiedolliset tavoitteet ovat yleensä vasta toisella sijalla Heta Orrain, Jyväskylän normaalikoulu

E RITYISOPETUKSEN TAVOITTEET - myönteinen minäkuva ja terve itsetunto - aloitekyvyn ja itseluottamuksen viriäminen - oppimismotivaation edistäminen - oppimisvaikeuksien solmujen avaaminen - opiskelutottumusten ja työskentelytapojen vakiinnuttaminen - sosiaalisten taitojen oppiminen - oppivelvollisuuden loppuun suorittaminen - jatko-opintokelpoisuus - syrjäytymisen ennaltaehkäisy - kokonaiskuntoutus - elämänhallintataitojen oppiminen Heta Orrain, Jyväskylän normaalikoulu

E RITYISOPETUKSEN KEINOT ei ole taikakonsteja vaan arkijärki erityisopettajan mahdollisuus kohdata jokainen oppilas yksilönä keskusteluyhteys yhteistyö vanhempien kanssa moniammatillinen yhteistyö huolenpitoa, rakkautta, turvallisuutta selkeät rajat ja päämäärät Heta Orrain, Jyväskylän normaalikoulu

P EDAGOGINEN TUKI opiskelutekniikka ja opiskelutyylit itsetuntemuksen ja itsetunnon vahvistaminen lukemiseen, luetun ymmärtämiseen ja kirjoittamiseen liittyvät ongelmat kielelliset vaikeudet jännittäminen motivaatio-ongelmat Heta Orrain, Jyväskylän normaalikoulu

ERITYISTÄ TUKEA TARVITSEVAT OPISKELIJAT LUKIOSSA erityisen tuen tarkoituksena on auttaa ja tukea opiskelijaa siten, että hänellä on tasavertaiset mahdollisuudet suorittaa lukio-opintonsa opinnoissaan tilapäisesti jälkeen jääneet opiskelun edellytykset heikentyneet vamman, sairauden tai toimintavajavuuden vuoksi psyykkistä ja sosiaalista tukea tarvitsevat mielenterveyteen, sosiaaliseen sopeutumattomuuteen tai elämäntilanteeseen liittyvät ongelmat Heta Orrain, Jyväskylän normaalikoulu

LUKIOLAISTEN LUKIVAIKEUKSIEN TYYPILLISIMMÄT PULMAT vaikeuksia vieraissa kielissä lukeminen hidasta => lukuaineiden lukeminen vie aikaa kirjoittaminen työlästä: kirjallinen ilmaisu kangertelee ja on rakenteeltaan heikosti jäsentynyttä sanojen kirjoittamisessa virheitä, joiden löytäminen on työlästä tekstin prosessointitaidot tehottomat => tekstin omaksuminen ja mieleen painaminen vaikeaa äidinkielen vaativampien kielenrakenteiden ja kielioppisääntöjen omaksumisessa vaikeuksia Heta Orrain, Jyväskylän normaalikoulu

YTL:N MÄÄRÄYKSET KOSKIEN LUKU- JA KIRJOITUSHÄIRIÖISIÄ KOKELAITA Lukihäiriön vaikeusaste: ei häiriötä, lievä häiriö, keskivaikea häiriö, vaikea häiriö Lukihäiriö on lievä: - kokelas voi saada arvosanan korotuksen - kokelas voi esittää ehdotuksen korotuksen kohdistamisesta tiettyyn aineeseen - edellytyksenä on yksi asiantuntijalausunto (erityisopettaja, psykologi, puheterapeutti) lukivaikeudesta Heta Orrain, Jyväskylän normaalikoulu

LUKIHÄIRIÖ ON VAIKEA TAI KESKIVAIKEA: kokelas voi hakea koetilanteen erityisjärjestelyjä: lisäaika kirjallisessa kokeessa lisäaika kuullunymmärtämiskokeessa pitkätaukoinen kuullunymmärtämiskokeen äänite vapautus äidinkielen kokeen puhtaaksi kirjoittamisesta musteella tai kuulakärkikynällä isokirjaimiset tehtävät oikeus käyttää vastausten kirjoittamiseen tietokonetta erillinen tila edellytyksenä lausunnot kahdelta lausunnonantajalta (erityisopettaja/psykologi/puheterapeutti ja lastenneurologi/neurologi/foniatri) mikäli kokelas ei hae erityisjärjestelyjä, hän voi saada arvosanan korotuksen Heta Orrain, Jyväskylän normaalikoulu