Haapajärven kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelma 2016 Markku Mäkelä OPS-koordinaattori.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Advertisements

OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Perusopetuksen OPS-työ Naantali Pvm | Hallintokunta | nimi.
Haapajärven perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelma 2016 Markku Mäkelä OPS-koordinaattori.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
TIEDOTUSTILAISUUS Rakokiven koulun rakennushanke Nastolan valtuustosali Susanna Kulonen, rehtori Sivistystoimiala.
Seinäjoki Ihmisoikeudet, demokratia ja sovittelu opetussuunnitelmissa ja käytännössä Satu Elo, OPH.
PITKÄLAHDEN JA PYÖRÖN KOULUT.  Rehtori (toimii ryhmän vetäjänä)  Apulaisrehtori  Apulaisjohtajat  Kouluterveydenhoitajat  Koululääkärit  Koulupsykologi.
22 oppilasta 9 poikaa 13 tyttöä Erityisopettaja Laura Dunkel Yhteisiä tunteja 3. luokan kanssa äidinkielessä ja ympäristötiedossa Koulunkäynnin ohjaaja.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Vanhempien mielipiteitä
Onko yhteisöllinen oppilashuolto pelkkää haihattelua?
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Painotetun opetuksen kuvaaminen koulun opetussuunnitelmassa
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Erikoisluokkatoiminta
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Nopolan koulu Opettajien veso
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Opetustoimi osana Jyväskylää
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
VSOP= vuosiluokkiin sitomaton alkuopetus Länsi-Puijon malli
Paikallinen opetussuunnitelmatyö
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
SINUSSA ON POTENTIAALIA
OPS 2016 Kirja-Matin koulu Henna Malila
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8
Tulevien 7. luokkien vanhempainilta Etelä-Hervannan koulu
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Sunan koulun vanhempainilta TERVETULOA!
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
Esityksen transkriptio:

Haapajärven kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelma 2016 Markku Mäkelä OPS-koordinaattori

 Opetussuunnitelman perusteiden ja paikallisen opetussuunnitelman suhde  Paikallisen opetussuunnitelman…  … ohjaavat periaatteet  … arviointi ja kehittäminen Luku 1 Paikallisen opetussuunnitelman merkitys ja laadinta

 Paikallisen opetussuunnitelman laadinta ja keskeiset opetusta ohjaavat ratkaisut  Perusopetuksen yhteinen ja suomen kielinen ops  Ops on kaupungin internet sivuilla, Peda.net:ssä, kouluilla  Kuvaus toteutuksesta  Määritellään ohjaavat ja toteuttavat asiakirjat  Nivelvaiheiden käytännöt: esikoulusta perusopetukseen, perusopetuksesta toisen asteen koulutukseen  Vuosiluokkiin sidottu opetus, yhdysluokkaopetus, vuosiluokkiin sitomaton opetus sekä ainejakoinen ja eheytetty opetus  Tuntijako: 226 h (alakoulut 136, yläkoulu 90)Martinmäen koulu, kyläkoulut, yläkoulu  Viittaukset kieliohjelmaan, valinnaisiin aineisiin, painopistealueisiin ja oppilaan ohjaukseen Luku 1 Paikallisen opetussuunnitelman merkitys ja laadinta

 Opetuksen järjestämistä ohjaavat velvoitteet  Perusopetuksen arvoperusta  Kuulemiset on huomioitu täällä  Oppimiskäsitys  Viittaukset paikallisiin asiakirjoihin ja toimintoihin:  Paikalliset tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmat  KiVa-koulu, oppilaskunnat, lasten parlamentti, nuorisovaltuusto, Kestävä kehitys, Liikkuva koulu ja tukioppilastoiminta  Kansainvälisyys: Unesco, Comenius, ystävyyskaupunki- ja ystävyyskoulutoiminta  Arviointi tapahtuu Laatukäsikirjan mukaan Luku 2 Perusopetus yleissivistyksen perustana

 Perusopetuksen tehtävä  Opetuksen ja kasvatuksen valtakunnalliset tavoitteet  Laaja-alainen osaaminen  Paikallisesti päätettävät asiat:  Oppilaiden osallisuus (L7) painopisteenä Haapajärvellä: oppilaskunnan hallitukset, tukioppilastoiminta, KeKe-ryhmä, kuulemiset ja kyselyt  Unesco, Comenius, Värska, Belomorsk  Kieliohjelma: ranska, saksa, venäjä  Liikenneturvallisuussuunnitelma tukee koulujen kasvatustyötä  Tvt-strategia: taitotasot vuosiluokille ja koulutusta opettajille  Yrittäjyyskasvatus ja TET-harjoittelut Luku 3 Perusopetuksen tehtävä ja yleiset tavoitteet

 Merkitys ja kehittäminen  HPJ: oppimiskokonaisuuksien suunnittelu yhdessä (½ veso)  Taito poloku, Laatukäsikirja  Osallistava toimintakulttuuri  Kehittämistä ohjaavat periaatteet  Oppiva yhteisö, hyvinvointi (Liikkuva koulu, KiVa-koulu)  vuorovaikutus, monipuolinen työskentely (tvt-strategia)  kulttuurinen moninaisuus (Unesco ASPnet), kielitietoisuus  osallisuus ja demokraattinen toiminta (osallisuus, oppilaskunta, lastenparlamentti, nuorisovaltuusto)  yhdenvertaisuus ja tasa-arvo (koulukohtaiset suunnitelmat)  vastuu ympäristöstä ja kestävään tulevaisuuteen suuntautuminen (KeKe)  Oppimisympäristöt (TVIIT) ja työtavat (tvt-strategia, Liikkuva koulu) Luku 4 Yhtenäisen perusopetuksen toimintakulttuuri

 Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet  Osallistava toimintakulttuuri  Yhteistyötahot osittain määritelty  Toimintakulttuurin edistämisvastuu opet. Järj. / Laatukäsikirja  Eheyttäminen kokonaisopetuksena, teemoina ja ilmiöoppimisena  Oppimiskokonaisuuksien (OK) tavoite = oppilas pääsee loistamaan vahvuuksillaan  OK vähintään h  Lukuvuosisuunnitelma määrittää OK:n tavoitteet ja sisällöt  Monipuolinen arviointi (tvt)  Rehtorit ja koulunjohtajat huolehtivat OK:n käytännön järjestelyistä  Kulttuuri- ja liikuntakasvatussuunnitelma Taito poloku tehty OK:n tueksi. Luku 4 Yhtenäisen perusopetuksen toimintakulttuuri

 Yhteinen vastuu koulupäivästä  Kaikkien tehtävä, turvallisuuskansio, järjestyssäännöt, KiVa-koulu, kaikilla auttamisvelvollisuus, pitkäaikaissairas oppilas  Yhteistyö  Oppilaiden osallisuus: oppilaskunnan hallitus, tukioppilaat, kummioppilaat, lastenparlamentti, nuorisovaltuusto, kyselyt, hankkeet jne. Suunnittelu, toteutus ja arviointi.  Kodin ja koulun yhteistyö: vanhempainyhdistys, kyläkoulujen johtokunnat, vanhempainillat ja –vartit, palaverit, juhlat ja tapahtumat. Viestintä Wilman ja peda.netin kautta.  Koulun sisäinen yhteistyö ja yhteistyö muiden tahojen kanssa: monialaiset oppimiskokonaisuudet, monikulttuurinen yhteistyö, muut yhteistyötahot Haapajärven alueella. Luku 5 Oppimista ja hyvinvointia edistävä koulutyön järjestäminen

 Kasvatuskeskustelut ja kurinpidollisten keinojen käyttö  Kasvatuskeskustelu ensisijainen, muut tulevat sen jälkeen. Täsmennetään lukuvuosisuunnitelmassa.  Opetuksen järjestämistapoja  Vuosiluokkiin sitomaton opiskelu: Martinmäellä erityisentuen piirissä olevilla oppilaille ja yksityiskohtaisesti yläkoulussa  Yhdysluokkaopetus: ryhmien pienuuden vuoksi kyläkouluilla ja pedagogisista syistä Martinmäellä. Kyläkouluilla vuorokurssiperiaatteella, Martinmäellä sitomattomasti.  Etäyhteyksiä hyödyntävä opetus:  Joustava perusopetus (jopo): ei vielä Haapajärvellä  Opetus erityisissä tilanteissa: Luku 5 Oppimista ja hyvinvointia edistävä koulutyön järjestäminen

 Opetuksen ja kasvatuksen tavoitteita tukeva muu toiminta  Koulun kerhotoiminta: tukee koulutyötä  Koulun kirjastotoiminta: koulukirjastot ja kirjastoauto vahvistavat lasten ja nuorten lukutaitoa  Kouluruokailu: terveellinen osa arkea, osallistaa oppilaita suunnitteluun ja toteutukseen, erityisruokavaliot  Välitunnit, päivänavaukset ja muut koulun yhteiset tapahtumat: yhteistyö srk:n kanssa, Liikkuva koulu, täsmennetään lukuvuosisuunnitelmassa.  Koulumatkat ja koulukuljetukset: täsmennetään Turvallisuuskansiossa Luku 5 Oppimista ja hyvinvointia edistävä koulutyön järjestäminen

 Arvioinnin tehtävät ja oppimista tukeva arviointikulttuuri  Arvioinnin luonne ja yleiset periaatteet  Tavoitteet ja kriteerit  Oppilaan ikäkausi ja edellytykset sekä monipuolinen arviointi  Itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin kehittäminen  Arvioinnin kohteet:  Oppiminen: edistyminen ja osaamisen taso  Työskentely: osana oppiainetta, ei enää erikseen  Käyttäytyminen: hyvän (8) käyttäytymisen kriteerit karkeasti Luku 6 Oppimisen arviointi

 Opintojen aikainen arviointi: välitodistus, lukuvuositodistus, kannustava ja opitun näkyväksi tekevä palaute, virheistä opitaan, keskustelut 2. ja 6. lk:n jälkeen, eteneminen  Perusopetuksen päättöarviointi: päättötodistus ja käytettävät arviointitavat (numero / suoritettu)  Perusopetuksessa käytettävät todistukset ja todistusmerkinnät  1-2 sanallinen arviointi  3-6 osittainen ja kasvava numeroarviointi  7-9 numeroarviointi  Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistukset Luku 6 Oppimisen arviointi

 Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet  Ohjaus tuen aikana: esikoulusta perusopetukseen, alakoulusta yläkouluun, tuen tarpeen seulonta, muut seurattavat asiat, yhteistyö ja vastuualueet  Kodin ja koulun yhteistyö tuen aikana: kannustus, kuuleminen, tukeminen ja ohjaaminen  Yleinen tuki: kuka antaa ja millaista tukea (tuen muodot)  Tehostettu tuki: määritellään ero yleisestä tuesta  Pedagoginen arvio: ketkä tekevät, vaaditaan tehostettuun tukeen, miten tehdään, minne tehdään (Wilma)  Oppimissuunnitelman tehostetun tuen aikana: vaiheistus siitä miten toimitaan, vrt. pedagoginen arvio Luku 7 Oppimisen ja koulukäynnin tuki

 Erityinen tuki: kun tehostettu tuki ei riitä  Pedagoginen selvitys: moniammatillinen, kaikkia osapuolia kuultava, Wilma, ennen erityisen tuen päätöstä  Erityisen tuen päätös: hallinnollinen päätös, sivistysjohtaja, tarkistettava ajoittain (2. ja 6. lk)  Henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS): Wilma, tarkistus vuosittain, henkilökohtaiset tavoitteet  Oppiaineen oppimäärän yksilöllistäminen ja opetuksesta vapauttaminen: ensin yksilöllistäminen, sitten vapauttaminen, yhteistyö, vaikutus jatko-opintoihin  Pidennetty oppivelvollisuus: ennen oppivelvollisuuden alkamista, erityisen tuen päätös, Martinmäki, HOJKS  Toiminta-alueittain järjestettävä opetus: kuntouttavaa ja hoitavaa opetusta, HOJKS, Martinmäki Luku 7 Oppimisen ja koulukäynnin tuki

 Perusopetuslaissa säädetyt tukimuodot  Tukiopetus: heti kun tarve ilmenee, opettajan aloitteesta, Wilmaan merkintä  Osa-aikainen erityisopetus: yhteistyö erityisopetuksen kanssa, Wilmaan merkintä  Opetukseen osallistumisen edellyttämät palvelut ja apuvälineet: oppilaan oikeus, opetuksen järjestäjä päättää, tarve kuvataan oppimissuunnitelmassa tai HOJKS:ssa Luku 7 Oppimisen ja koulukäynnin tuki

 Monialainen oppilashuollon yhteistyö  Oppilashuoltoryhmät: ohjausryhmä (Nuorten ohjaus ja palveluverkosto), koulukohtainen oppilashuoltoryhmä ja asiantuntijaryhmä  Yhteisöllinen oppilashuolto: yleisellä tasolla huolehditaan oppilaiden turvallisuudesta ja osallisuudesta  Yksilökohtainen oppilashuolto: asiantuntijaryhmä kokoontuu vain tarvittavalla kokoonpanolla ja oppilasta/huoltajaa kuullen  Oppilashuoltosuunnitelmat: Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma, opetussuunnitelma ja koulukohtainen oppilashuoltosuunnitelma sekä turvallisuuskansio  Paikallisesti päätettävät asiat ja koulukohtaisen oppilashuoltosuunnitelman laadinta:  Painopiste ennaltaehkäisevässä työssä, ryhmäyttämisessä, kiusaamisen ehkäisyssä  Jokaisella koululla on oma oppilashuoltosuunnitelmansa  Ohjeistus koulukohtaisen oppilashuoltosuunnitelman laatimiseen Luku 8 Oppilashuolto

 Saamelaiset ja saamenkieliset  Romanit  Viittomakieliset  Muut monikieliset oppilaat  Paikallisesti päätettävät asiat:  Eri kieliryhmien tukeminen ja heidän kanssaan tehtävä yhteistyö  Suomen kieli ja kirjallisuus, suomi toisena kielenä, oman kielen opiskelu  Identiteetin vahvistaminen ja tasavertaisten mahdollisuuksien antaminen opiskeluun, valmistavaopetus (VALO) Luku 9 Kieleen ja kulttuuriin liittyviä erityiskysymyksiä

 Kaksikielisen opetuksen tavoitteet ja opetuksen järjestämisen lähtökohtia  Kielikylpykielen/kohdekielen opetus, muiden oppiaineiden opetus kielikylpy/kohdekielellä, muiden aineiden opetus koulun opetuskielellä, seurannan ja arvioinnin erityispiirteet kaksikielisessä koulussa, oppimisen ja koulunkäynnin tuki kaksikielisessä koulussa  Laajamittainen kaksikielinen opetus  Kotimaisten kielten varhainen täydellinen kielikylpy, muu laajamittainen kaksikielinen opetus  Suppeampi kaksikielinen opetus  Kielirikasteinen opetus  Paikallisesti päätettävät asiat  Suomi, suomi toisena kielenä ja omankielen opetus Luku 10 Kaksikielinen opetus

 Opetuksen järjestämisen periaatteet  Paikallisesti päätettävät asiat  Haapajärvellä opetus on oph:n perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) mukaista Luku 11 Erityiseen maailmankatsomukseen tai kasvatusopilliseen järjestelmään perustuva opetus

 Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit  Martinmäki: syventävä KU, LI tai MU (1h) 3-5 lk:lla (S)  Kyläkoulut: syventävä KU (1h) 3-5 lk:lla (S)  Yläkoulu: syventävä KS (1h) 7 lk:lla (S) sekä tekninen- ja tekstiilityö, kotitalous, kuvataide, musiikki, liikunta tytöt ja pojat sekä erätaito (2h).  Vieraiden kielten vapaaehtoiset ja valinnaiset oppimäärät yläkoulussa:  B2-kielet: saksa, ranska ja venäjä (2h) vuosiluokilla 8-9  syventävä englanti (1h) vuosiluokalla 9 (täyd )  matkailuruotsi (1h) vuosiluokalla 9 (täyd ) Luku 12 Valinnaisuus perusopetuksessa

 Valinnaiset aineet yläkoulussa (1h) – ops täydentyy näiltä osin mennessä:  Musiikki – vuosiluokilla 8-9  Kuoro – vuosiluokilla 8-9  Maatalous – vuosiluokalla 8  Näppäilytaito – vuosiluokilla 8-9  Tieto- ja viestintätekniikka – vuosiluokilla 8-9  Yrittäjyystaito – vuosiluokilla 8-9  Ilmaisutaito – vuosiluokilla 8-9  Tukioppilastoiminta – vuosiluokilla 8-9  Globaalikasvatus – vuosiluokilla 8-9  Metsätalous- vuosiluokalla 9  Luova kirjoittaminen – vuosiluokalla 9  Teknologia – vuosiluokalla 9  Tutkimuskurssi – vuosiluokalla 9 Luku 12 Valinnaisuus perusopetuksessa

 Siirtymä esiopetuksesta perusopetukseen  Luokkajako palaveri, moniammatillinen tuki, LEOPS, tarvittaessa koulukypsyystesti  Vuosiluokkien 1-2 tehtävä: koululaiseksi kasvaminen  Oppimiskokonaisuuksista kohti oppiaineita  Vuosiluokkien 2 ja 3 välinen siirtymävaihe  Arviointi- ja kehityskeskustelu oppilaan ja huoltajan kanssa, erityisen tuen päätöksen tarkistus  Laaja-alainen osaaminen vuosiluokilla 1-2, paikalliset painotukset  ajattelu ja oppimaanoppiminen (L1)  itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3)  monilukutaito (L4). Luku 13 vuosiluokat 1-2

 Kunkin oppiaineen tavoitteet ja keskeiset sisällöt löytyvät oppiainekohtaisista opetussuunnitelmista. Samoin oppiaineen oppimisympäristöihin ja työtapoihin sekä ohjaukseen, eriyttämiseen ja tukeen sekä oppimisen arviointiin liittyvät mahdolliset erityispiirteet. Luku 13 vuosiluokat 1-2

 Vuosiluokkien 2 ja 3 välinen siirtymävaihe  Arviointi- ja kehityskeskustelu oppilaan ja huoltajan kanssa  Erityisentuen päätöksen tarkistaminen  Oppijana kehittyminen  Uusia oppiaineita ja enemmän tunteja  Vuosiluokkien 6 ja 7 välinen siirtymävaihe  Alakoulun opettajien ja oppilaiden kuuleminen 6. lk:n keväällä  Opon, rehtorin ja erityisopettajan vierailu alakouluissa  Luokkajako, kiusaamisen ehkäisy, vanhempainilta  Tutustumispäivän keväällä ja ryhmäytymispäivä syksyllä Luku 14 Vuosiluokat 3-6

 Vuosiluokkien 3-6 tehtävä  Martinmäki täydentää  Laaja-alainen osaaminen vuosiluokilla 3-6, paikalliset painotukset:  ajattelu ja oppimaanoppiminen (L1)  tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5)  osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7).  Kunkin oppiaineen tavoitteet ja keskeiset sisällöt löytyvät oppiainekohtaisista opetussuunnitelmista. Samoin löytyvät kunkin oppiaineen oppimisympäristöihin ja työtapoihin sekä ohjaukseen, eriyttämiseen ja tukeen sekä oppimisen arviointiin liittyvät mahdolliset erityispiirteet. Luku 14 Vuosiluokat 3-6

 Vuosiluokkien 6 ja 7 siirtymävaihe  Alakoulun opettajien ja oppilaiden kuuleminen 6. lk:n keväällä  Opon, rehtorin ja erityisopettajan vierailu alakouluissa  Luokkajako, kiusaamisen ehkäisy, vanhempainilta  Tutustumispäivän keväällä ja ryhmäytymispäivä syksyllä  Vuosiluokkien 7-9 tehtävä  Yhteisön jäsenenä kasvaminen  oppilashuollollisin ja kolmiportaisen tuen keinoin  Perusopetuksen päättäminen ja seuraavaan koulutusvaiheeseen siirtyminen  Opon, erityisopettajan ja etsivän nuorisotyön yhteistyö toisen asteen oppilaitosten kanssa Luku 15 Vuosiluokat 7-9

 Laaja-alainen osaaminen vuosiluokilla 7-9, paikalliset painotukset:  kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2)  tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5)  osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7).  Kunkin oppiaineen tavoitteet ja keskeiset sisällöt löytyvät oppiainekohtaisista opetussuunnitelmista. Samoin löytyvät kunkin oppiaineen oppimisympäristöihin ja työtapoihin sekä ohjaukseen, eriyttämiseen ja tukeen sekä oppimisen arviointiin liittyvät mahdolliset erityispiirteet. Luku 15 Vuosiluokat 7-9

 Tuleeko tämä? Liite 1 Perusopetusta täydentävän oppilaan oman äidinkielen opetuksen tavoitteet, sisällöt ja oppilaan oppimisen arviointi

 A1 kieli, englanti alkaa 2. luokalla (9, 7, 6+2 syv.)  B1 kieli ruotsi alkaa 6. luokalla (2, 4, 5+2 syv.)  B2 kielet ranska, saksa ja venäjä alkavat 8. luokalla (4, 1-8)  B3 kielet ranska, saksa ja venäjä voi aloittaa myös lukiossa (1-9)  Rajauksia ja lisäyksiä:  Pienin ryhmäkoko aloittavalle ryhmälle on 8.  8. luokalla valitaan kielten valinnaiset kahdeksi vuodeksi.  Valmistavasta opetuksesta siirryttäessä perusopetukseen oppilaalle tarjotaan vähintään yksi (1) viikkotunti oman kielen opetusta. Liite 2 Kieliohjelma