Suorituksen johtaminen Aalto-yliopisto Kevät 2016 copyright Juhani Kauhanen 2016 Juhani Kauhanen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Toiminnan suunnittelu KPKssa.
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Menestykseen Turku Science Parkin hautomopalvelut – ideasta yritystoiminnaksi Olli Mankonen
FOOTPASS-ARVIOINTI Suomen Palloliitto.
konsernin johtamisjärjestelmä
LAHDEN AMMATTIKORKEAKOULUN LAADUNVARMISTUS
Toimitilapalvelujen organisoinnin ja laadunhallinnan kehittäminen
Tiina Kauppi Henkilöstövalmennus Tiina Kauppi
Koulutuksen avulla kasvuun Koulutustarjontaa vähittäiskaupan alalle.
Kotihoidon haasteet •Maailma, julkinen terveydenhuolto on jatkuvassa muutoksessa •Tarvitaan muutoksen ymmärtämistä, organisaatio ei kykene hallitsemaan.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Vientiyhtiön yhtenäinen viesti maailmalle
Kv-kevät päivät , Turku - Nina Björn Korkeakoulun tukipalvelut kansainvälisen henkilöliikkuvuuden kehittämisessä Nina Björn Kansainvälisen toiminnan.
Liisa Huusko 2010 Asiakassuuntautuneen tiimityön juurruttaminen osana monikuntaliitosta -pilottikokeilun päätösseminaari Kauhava Liisa Huusko,
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
Viestintä strategiseksi menestystekijäksi
Työkykyjohtaminen Serviisissä
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
CAF Poliisihallinnossa
Projekti käsitteenä Projekti on selkeästi asetettuihin tavoitteisiin pyrkivä ja ajallisesti rajattu kertaluonteinen tehtäväkokonaisuus, jonka toteuttamisesta.
10/2009 © Copyright Tekes Kilpailukykyä ja työelämän laatua Tekesin työorganisaatioiden kehittämisen rahoitus (TYKE) Tekesin työorganisaatioiden kehittämisen.
Sivistystoimen tuloskortti 2013
Sivistystoimen tuloskortti 2012
Talpan strategiat 2009 – Strategiset tavoitteetKriittiset menestystekijät Taloushallinnon keskittäminen jatkuu Kyky vastaanottaa asiakkaita.
VAIKUTTAVUUS Kriittinen menestystekijä Arviointikriteerit
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
Aikuissosiaalityötä johtamassa Keski-Suomen aikuissosiaalityön kehittämishankkeen loppuseminaari Perusturvajohtaja Riitta Vanhanen.
Oppisopimuskoulutuksen laadunhallintaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimesta Tuula Hoivala, Pirkanmaan oppisopimuskeskus
Oulaskankaan yhteistoiminta alue Alustava toimintasuunnitelma 02/2007 – Vaihe 1 esiselvitys Vaihe 2 yhteistoiminta- alueen suunnittelu Vaihe.
Omistajapolitiikka tuotannon ohjauksessa ja valvonnassa
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Kulttuurin ja luovan alan T&K-projektien sisäisen arvioinnin kehittäminen Metropolia Ammattikorkeakoulussa Robert Arpo
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
What gets measured, gets done gets done Mitä et mittaa, sitä et voi johtaa.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
Strategisen hyvinvoinnin johtaminen Osan II kuvat.
Uudistettu tulosohjaus: kohti yhteisiä tavoitteita Tulosohjauksen verkostotapaaminen Markus Siltanen.
Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Jukka Lindberg, tilaajajohtaja.
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
Innovatiiviset julkiset hankinnat – yritysten mahdollisuudet uuteen liiketoimintaan Tuomas Lehtinen HSY Älykäs Vesi
Projektijohtaminen Aalto-yliopisto Syksy 2015 Juhani Kauhanen copyright Juhani Kauhanen 2015.
Strateginen henkilöstöjohtaminen Aalto-yliopisto Kevät 2016 Juhani Kauhanen
Projektityöskentely Projekti käsitteenä Projektin vaiheet Projektin asettaminen Projektin suunnittelu Projektin käynnistäminen ja toteuttaminen Projektin.
Esimies ja haasteelliset johtamistilanteet Aalto-yliopisto Kevät 2016 copyright Juhani Kauhanen 2016 Juhani Kauhanen
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Johtamisen perusteet Verkkokurssi Aalto-yliopisto Avoin yliopisto A21A op Kevät 2016 Juhani Kauhanen Copyright Juhani Kauhanen.
Mika Heikkilä / Valtuustoseminaari / Lapin sairaanhoitopiiri Tuottavuusohjelma vuosille
Johtamisen ketju kohti tuottavuutta Yrittäjän onnenpäivä Ossi Aura
JOHTAMISEN OSA-ALUEET:  Strateginen johtaminen / johtoryhmä  Visio, missio ja strategia  Johtamismetodit / taktiikat  Tavoitejohtaminen, yrityksen.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Koulutuspalvelujen laatuohjelma Program för utbildningstjänsterna
ABC – Askeleet nuorten tieto- ja neuvontapalvelun
Henkilöstöstrategia
SOVITTU MIKÄ SOVITTU JOHTAMISSOPIMUSTEN UUDISTAMINEN 2017
OSUUSTOIMINNALLISEN YRITYSVERKOSTON JOHTAMINEN
Sisäisten auditoijien koulutustapaaminen
BMC - Liiketoimintasuunnitelma
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Tiimien toimintasuunnitelmapohja
SYVÄJOHTAMINEN Lyhyt esittely.
Lähiesimiestyön ammattitutkinto
Organisaation kehitystoiminnan arviointi
JOHTAMISEN KETJUN PERUSTEET
Arvioinnista arkipäivää
Tulospalkkiojärjestelmä PKKY:ssä
Osallistumisen suunnittelun vaiheet ja tehtävät
HENKILÖSTÖTUOTTAVUUDEN PERUSTEET
Liiketoimintasuunnitelma
Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry
Esityksen transkriptio:

Suorituksen johtaminen Aalto-yliopisto Kevät 2016 copyright Juhani Kauhanen 2016 Juhani Kauhanen

Esityksen sisältö  Organisaation johtamisen haasteet  Esimiehen tehtävät  Tavoiteasetanta  Suorituksen arviointi  Suunnittelu- ja kehitys- keskustelut copyright Juhani Kauhanen 2016

Organisaation johtamisen haasteet  Toimintaympäristön monimutkaistuminen  Kilpailun kiristyminen – toiminnan kehittämisen tarve  Kestävä kehitys  Riskien kasvu – ennaltaehkäisy ja seuranta  ICT:n hyödyntäminen  Menestyminen vaatii innovatiivisuutta, herkkyyttä, joustavuutta ja nopeutta  Henkilöstön moninaisuus copyright Juhani Kauhanen 2016

Organisaation johtaminen  Missio, arvot, visio  Strategiset päämäärät Taloudelliset Ulkoinen tehokkuus Sisäinen tehokkuus Kehittäminen Vaikuttavuus copyright Juhani Kauhanen 2016

Esimiehen tehtävät  Suunnittelu  Organisointi  Henkilöstön hankinta ja kehittäminen  Ohjaus ja johtaminen  Koordinointi  Raportointi  Budjetointi Lähde: Gulick copyright Juhani Kauhanen 2016

Suorituksen johtaminen  Yksilö, tiimi ja koko organisaatio tietävät Mikä on toiminnan tarkoitus? Mitkä ovat avaintavoitteet? Miten palautejärjestelmät toimivat? Mitä osaamista tarvitaan? copyright Juhani Kauhanen 2016

Tavoitteet  Taloudelliset (ROI, ROE, EBIT, EBITDA, kate, yksikkökustannukset, kokonaiskustannukset)  Tuloskortin (Balanced scorecard) näkökulmat: Talous Asiakas Prosessit (sisäinen tehokkuus) Oppiminen ja kasvu  Tuottavuus, vaikuttavuus  Benchmarking  Kilpailumenestys copyright Juhani Kauhanen 2016

Tavoiteasetanta  Mille asioille on tarkoituksen- mukaista asettaa tavoitteita?  Miten tavoitetaso määritellään?  Miten mitataan? (Mittarit)  Mikä on tavoitteiden keskinäinen painoarvo? copyright Juhani Kauhanen 2016

Strategiset tavoitteet  Wärtsilä Kasvu: nopeampi kuin maailman BKT Kannattavuus: EBIT 10 – 14% suhdannesyklistä riippuen Omavaraisuusaste: yli 50 %  Kone Kasvu: markkinoita nopeampi Kannattavuus: liikevoitto (EBIT) 16% Rahavirta: parantunut käyttöpääoman kierto copyright Juhani Kauhanen 2016

Tuloskortin näkymien painopiste Missä painopiste?  Menneisyys  Nykyisyys  Tulevaisuus copyright Juhani Kauhanen 2016

Menneisyys ( Esimerkkejä)  Liikevaihto, käyttökate, ROI  Myynti uusille asiakkaille  Asiakassuhteen kesto  Virheet ja korjauskustannukset  Henkilöstön vaihtuvuus (eriteltynä)  Poissaolot (eriteltynä)  Lakkopäivät copyright Juhani Kauhanen 2016

Nykyisyys (Esimerkkejä)  Kassavirta  Myyntisaamiset  Ostovelat  Reklamaatiot  Keskeneräinen tuotanto  Tuotevaraston arvo  Kapasiteetin käyttöaste  Prosessien aikataulun pitävyys  Kehitysideoiden lukumäärä copyright Juhani Kauhanen 2016

Tulevaisuus (Esimerkkejä)  Tarjouskanta  Tilauskanta  Asiakkaiden ostoennusteet  Organisaation maine (asiakkaat, potentiaalinen henkilöstö)  Auditointien havainnot  Hakijat/avoin työpaikka  Lähtöhaastattelut  Työkykyindeksi copyright Juhani Kauhanen 2016

SMART-kriteeristö  Spesifinen, yksilöity ja riittävän tarkka  Mitattava  Ajallisesti määritelty  Realistinen, toteutettavissa oleva  Tunnustettu, hyväksyttävissä oleva copyright Juhani Kauhanen 2016

Tavoitetason määrittely  Liiketoimintastrategia, - suunnitelma  Edellinen periodi  Suhdannevaihe  Muoti  Suhteutus toimialan kehittymiseen  Benchmarking (vertailu parhaaseen) copyright Juhani Kauhanen 2016

Suorituksen arviointi  Arvioidaan työssä suoriutumista, ei henkilöä  Kriteerit etukäteen määritelty ja tiedossa  Annetaan rehellistä palautetta, yleensä kahden kesken  Toiminnan tempo määrittelee arvioinnin tiheyden  Suoriutumisen ja palkitsemisen välillä on kytkentä copyright Juhani Kauhanen 2016

Suorituksen arviointitahot  Henkilö itse  Esimies/projektipäällikkö  Alaiset  Kollegat  Asiakkaat (sisäiset/ulkoiset)  Yhteistyökumppanit (sidosryhmä/verkosto)  Ulkopuolinen taho (esim. mystery shopping)  Tietojärjestelmä copyright Juhani Kauhanen 2016

Suunnittelu- ja kehitys- keskustelun vaiheet  Valmistautuminen (sama informaatio molemmilla osapuolilla)  Keskustelun avaus  Tulosten seuranta ja arviointi  Työskentelyedellytysten kehittäminen (esteiden poistaminen)  Tehtävän ja vastuiden määrittely (toimenkuva) copyright Juhani Kauhanen 2016

Suunnittelu- ja kehitys- keskustelun vaiheet (jatkuu)  Tavoitteiden asettaminen  Resursseista sopiminen  Kehittymis- ja kasvupolku- keskustelu  Välitarkastelun ajankohdasta sopiminen  Yhteenveto  Lopetus copyright Juhani Kauhanen 2016

Suunnittelu- ja kehitys- keskustelun elementit  Tuloskeskustelu (palaute, suorituksen arviointi, keskustelu onnistumisen esteistä)  Suunnittelu- ja tavoitekeskustelu (tavoitteet, mittarit, painoarvot, välitarkastelut)  Kehittymiskeskustelu (osaamisen kehittäminen ja kasvupolut) Suunnittelu- ja kehityskeskustelu- järjestelmän on oltava osa organisaation johtamisjärjestelmää copyright Juhani Kauhanen 2016

Keskustelujärjestelmän kehittäminen  Ensin tiimin kanssa, sitten yksitellen?  Kolmas henkilö mukana? (HR:n edustaja, ulkopuolinen konsultti, esimiehen esimies)  Keskustelujen tiheys? Organisaation toiminnan luonne määrittelee!  Eri keskusteluissa eri teemat?  Keille tiedot keskustelusta? (esimiehen esimies, HR/HRD-yksikkö jne.) copyright Juhani Kauhanen 2016

Esimiehen tärkein tehtävä  Esimiehen tärkein tehtä- vä on luoda henkilöstöl- leen onnistumisen edelly- tykset  Esimiehen vahvuus on tuntea henkilöstönsä copyright Juhani Kauhanen 2016

Lähteet  Kauhanen, Juhani: Esimies palkitsijana. Helsingin kauppakamari,  Kauhanen, Juhani: Henkilöstövoimavarojen johtaminen. SanomaPro 11. uudistettu painos Nyk. Talentum.  Laamanen, Kai: Johda suorituskykyä tiedon avulla. Laatukeskus 2. p  Laamanen, Kai: Johda liiketoimintaa prosessien verkkona – ideasta käytäntöön. Laatukeskus 8.p  Ulrich, Dave – Brockbank, Wayne: The HR Value Proposition. Harvard Business School Press copyright Juhani Kauhanen 2016