VALMENTAVIEN KOULUTUSTEN OSISTA JA OSAAMISTAVOITTEISTA Valmentavat koulutukset -seminaarit Syksy 2015 Opetusneuvos Ulla Aunola Ammatillinen perus- ja aikuiskoulutus.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS Ryhmä 3 Hanna Autere ja Juhani.
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Turun esi- ja perusopetuksessa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
VALMA MUUTOSTEN TUULISSA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Osaamisperusteisuus perustutkinnon perusteissa
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
HUIPPUOSAAMINEN UUDISTUNEISSA PERUSTEISSA - MITEN JEDUSSA SIIHEN VASTAAMME? HUIPPUOSAAMISEN TEEMAPÄIVÄ YLIVIESKA ULLA MÄNTYKANGAS
VALMA avoimet ovet Hakuajat ja hakeminen – , koulutus alkaa – , koulutus alkaa – ,
Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus VALMA (60 osaamispistettä) Antaa opiskelijalle valmiuksia ammatilliseen peruskoulutukseen hakeutumiseksi.
VALMA ja TELMA – kenelle ja miten?. Taustaksi toisen asteen tutkinto edellytys jatko-opinnoille ja/tai siirtymiselle työelämään – tavoite, että kaikki.
Ammattiosaajan työkykypassi Sari Möller-Välinen, Keskuspuiston ammattiopisto Tea Järvinen, Bovallius-ammattiopisto OPISKELIJALLE työstetty TUTKE2-hankkeessa.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Matkailualan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hotelli-, ravintola- ja catering- alan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi.
UUDISTUKSIA Sataedun opopäivä, Opinto-ohjaaja Johanna Rantalainen.
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Yhteiset valinnaiset tutkinnon osat (=VYTOT)
Liiketalouden opiskelu
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Hyvinvoinnin edistäminen ammatillisessa koulutuksessa Tampere 27. 4
VALMA-koulutus Edupolissa
Kahden tutkinnon-info Tervetuloa!
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Työelämälähtöisyys Valmassa
Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitus vuosi >
Valma-koulutuksen mahdollisuudet
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
Ohjaamo ja ammatillisen koulutuksen reformi – kommenttipuheenvuoro 3
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Sirkka-Liisa Kärki Yksikön päällikkö, opetusneuvos
Kotiväki Sompion koulu Keuda Salme Larvala Veli Perkkiö
Yhteiset tutkinnon osat
Ammatillisen koulutuksen reformista
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Jenita Rantakokko, Jenni Hätälä, Maarit Kinnunen, Inka Hyttinen
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
johtava rehtori Timo Olli KOUVOLAN SEUDUN AMMATTIOPISTO
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Todistukset ja todistuksiin merkittävät tiedot
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

VALMENTAVIEN KOULUTUSTEN OSISTA JA OSAAMISTAVOITTEISTA Valmentavat koulutukset -seminaarit Syksy 2015 Opetusneuvos Ulla Aunola Ammatillinen perus- ja aikuiskoulutus

Koulutusten perusteet keskeinen normi Koulutusten perusteista päättää säädösten mukaan OPH ( perusteet 5/011/2015 ja 6/011/2015, ) Haaste: neljän aiemman koulutuksen yhdistäminen kahdeksi > Miten huomioida neljä erilaista kohderyhmää viisaalla tavalla osaamistavoitteissa? Vanhoissa perusteissakin paljon hyvää ja säilytettävää Koulutuksen perusteet noudattavat ammatillisten tutkintojen perusteiden peruslinjauksia ja rakennetta suurelta osin Perusteet ovat määräys, joita on noudatettava, silti suuri joustavuus ja valinnaisuus

Valmentavien koulutusten perusteissa Koulutusten osat – pakolliset ja valinnaiset Osien osaamispisteet ja niiden vaihtelu Osaamistavoitteet (maksimi-ospin mukaan) Opiskelijoiden arviointi Liiteosassa Arvopohja* Koulutuksen tavoitteet Koulutuksen kuvaus* Elinikäisen oppimisen avaintaidot Perusteet OPH:n sivuilla – ei enää painettuja julkaisuja elmien_ja_tutkintojen_perusteet/valmentavat_koulut us

AMMATILLISEEN PERUSKOULUTUKSEEN VALMENTAVA KOULUTUS

Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentavan koulutuksen arvopohja (perusteiden liiteosassa) -Koulutuksellisen tasa-arvon edistäminen -Jokaisella tulee olla yhdenvertaiset mahdollisuudet osallistua ammatilliseen koulutukseen sekä -Sijoittuminen koulutuksen jälkeen työhön ja yhteiskuntaan täysivaltaisena kansalaisena -Opiskelijalähtöisyys – HOPS -Yhteisöllisyyden tukeminen, yhdessä toimiminen -Oppimisympäristön turvallisuus -Ihmisoikeuksien ja yksilöiden kunnioittaminen sekä toisten huomioon ottaminen.

Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentavan koulutuksen yleiset tavoitteet -Antaa opiskelijalle valmiuksia ammatilliseen peruskoulutukseen hakeutumiseen -Vahvistaa opiskelijan edellytyksiä suorittaa ammatillinen perustutkinto -Tarkoitettu ensisijassa vailla toisen asteen tutkintoa oleville perusopetuksen päättäneille nuorille -Myös aikuiset voivat osallistua, jos tarvitsevat valmiuksia ammatilliseen peruskoulutukseen siirtymiseksi * -Mahdollisuus siirtyä kesken koulutuksen suorittamaan ammatillista koulutusta joko ammatillisena peruskoulutuksena tai oppisopimuskoulutuksena, jos valmiudet riittävät

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus, 60 osp VALMA kokonaisuus Ammatilliseen koulutukseen orientoituminen ja työelämän perusvalmiuksie n hankkiminen 10 osp Arjen taitojen ja hyvinvoinnin vahvistaminen osp Työssäoppimiseen ja oppisopimuskoulutuk seen valmentautuminen osp Opiskeluvalmiuksien vahvistaminen osp Vapaasti valittavat koulutuksen osat 0-5 osp Ammatillisen perustutkinnon osat tai osa- alueet 0-10 osp

Pakollinen koulutuksen osa Ammatilliseen koulutukseen orientoituminen ja työelämän perusvalmiuksien hankkiminen, 10 osp (pakollinen osa) Opiskelijan itsetuntemus Koulutuksen ja ammattien tuntemus Opiskelun (yleis)valmiudet Työelämään, ammatteihin ja oppisopimuskoulutukseen perehtyminen Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ja jatkosuunnitelmat Yllä mainitut kohdat ovat perusteissa tämän osan väliotsikoita

Valinnaiset koulutuksen osat = valittava yht. 50 osp Valinnainen koulutuksen osa Opiskeluvalmiuksien vahvistaminen osp Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen (suomi/ruotsi/S2/R2/toinen kotimainen/vieras kieli) Matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen (myös tieto- ja viestintäteknologia) Yhteiskunnassa tarvittava osaaminen

Valinnainen koulutuksen osa Työssäoppimiseen ja oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen, osp Ammattialojen ja työelämän syvempi tuntemus Omien valmiuksien selkiyttäminen toimia eri ammateissa, työelämässä ja työssäoppimisessa työpaikoilla Kokemuksien hankkiminen oppisopimuskoulutuksesta vaihtoehtona

Valinnainen koulutuksen osa Arjen taitojen ja hyvinvoinnin vahvistaminen, osp -Arjen toimintoihin ja kodin hoitamiseen liittyvien tietojen ja taitojen vahvistaminen -Valmiudet omassa elämässä selviytymiseen ja osallisuuteen yhteiskunnassa -Kuluttaja- ja talousosaamisen kehittäminen -Omasta toimintakyvystä huolehtiminen -Vapaa-ajan vietto, taide,, kulttuurin, kädentaidot, liikunta, sosiaaliset suhteet

Valinnainen koulutuksen osa Ammatillisen perustutkinnon tutkinnon osat tai osa-alueet, 0-10 osp -Ammatillisten tai yhteisten tutkinnon osien osia tai osa-alueita -Osaamisen tunnustaminen jatkossa

Valinnainen koulutuksen osa Vapaasti valittavat koulutuksen osat, 0-5 osp -Vahvistusta urasuunnitteluun -Lisävalmiuksia ammatillisiin opintoihin -Kieliopintoja maahanmuuttajille? -Paikallinen/alueellinen tarjonta -Voivat koostua yhdestä tai useammasta osasta

Opiskelijan arviointi ammatilliseen peruskoulutukseen valmentavassa koulutuksessa Osaamisen arviointiasteikko: Uusi VnA 329/2015 § 10: Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentavassa koulutuksessa osaaminen arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty Perusteissa kriteerit, joiden mukaan hyväksytään Voi täydentää sanallisella arvioinnilla – myös kielitaso! Jos valmentavaan koulutukseen sisältyy ammatillisen perustutkinnon tutkinnon perusteiden mukaisia tutkinnon osia tai osa-alueita, käytetään asteikkoa kiitettävä (3), hyvä (2), tyydyttävä (1). Myös ammattiosaamisen näyttö. Arviointi

TYÖHÖN JA ITSENÄISEEN ELÄMÄÄN VALMENTAVA KOULUTUS

Työhön ja itsenäiseen elämään valmentavan koulutuksen arvopohja (liiteosassa) Ihmisyys, jokaiselle kuuluva ihmisarvo ja oikeus hyvää elämään Tasa-arvoisuus, suvaitsevaisuus, erityisyyden kunnioitus ja itsemääräämisoikeus Yksilöllisyys, samalla tuetaan yhteisöllisyyttä Opiskelija on oman elämänsä aktiivinen, tavoitteisiinsa pyrkivä asiantuntija, jota tuetaan ja ohjataan ottamaan vastuuta opiskelustaan ja ihmisenä kasvamisestaan Opiskelijoilla yhdenvertainen oikeus opetukseen ja oppimiseen Mahdollisuus hyvään elämään ja elinikäiseen oppimiseen Fyysisen ja sosiaalisen ympäristön esteettömyys Arvopohja

Työhön itsenäiseen elämään valmentavan koulutuksen yleistavoite -Antaa sairauden ja vamman vuoksi erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille henkilökohtaisten tavoitteiden ja valmiuksien mukaista opetusta ja ohjausta -Opiskelija löytää työn ja toimeentulon, asumisen, vapaa- ajan ja kuntoutumisen osalta ratkaisun hyvään ja itsenäiseen elämään -Tavoitteena on pääsääntöisesti muu kuin ammatillisen perustutkinnon suorittaminen -Koulutus toteutetaan aina erityisopetuksena ja opiskelijalle laaditaan HOJKS -Edistää moniammatillisesti ja monialaisesti kokonaiskuntoutusta (pedagoginen kuntoutus!)

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Työhön ja itsenäiseen elämään valmentava koulutus, 60 osp Pakollisia yhteensä ospia TELMA kokonaisuus Toimintakyvyn vahvistaminen osp Valinnaiset koulutuksen osat osp Opiskeluvalmiuksien vahvistaminen osp Työelämään valmentautuminen osp

Pakollinen osa 1 Pakollinen koulutuksen osa Toimintakyvyn vahvistaminen osp -Toimintakyvyn kartoitus -Liikunta, liikkuminen ja motoriset taidot -Itsetuntemus ja sosiaaliset taidot -Vapaa-ajan toiminta -Yhteiskuntatietous ja kansalaistaidot

Pakollinen osa 2 Pakollinen koulutuksen osa Opiskeluvalmiuksien vahvistaminen osp -Oppimaan oppiminen -Viestintä, vuorovaikutus, kommunikaatio -Tietotekniikka ja tiedonhankintataidot -Matematiikan taidot

Pakollinen osa 3 Pakollinen koulutuksen osa Työelämään valmentautuminen osp -Työelämävalmiudet -Työtehtäviin tutustuminen käytännössä -Valmentautuminen työtehtävien suorittamiseen -Valmentautuminen työelämään -Työyhteisön toimintaohjeiden mukaan toimiminen -Käytännön työtehtävät, menetelmät, työturvallisuus -Työllistymisen ja työn tekemisen tukitoimien hyödyntäminen

Valinnainen koulutuksen osa Valinnaiset koulutuksen osat 0-20 osp -Tukevat ammatillista kasvua, hyvinvointia ja kuntoutumista -Työelämään valmentautumista, harrastuksia, muita opintoja -Tukevat koulutuksen tavoitteita ja jatkosuunnitelmia

Opiskelijan arviointi työhön ja itsenäiseen elämään valmentavassa koulutuksessa Uusi VnA 329/2015 § 10: Työhön ja itsenäiseen elämään valmentavassa koulutuksessa osaaminen arvioidaan sanallisesti. Jos valmentavaan koulutukseen sisältyy ammatillisen perustutkinnon tutkinnon perusteiden mukaisia tutkinnon osia tai osa-alueita, käytetään asteikkoa kiitettävä (3), hyvä (2), tyydyttävä (1) > Opiskelijan osaamista verrataan aina koulutuksen perusteiden pohjalta laadittuihin opiskelijan henkilökohtaisiin osaamistavoitteisiin. + Tarvittaessa arviointia voidaan täydentää kuvallisella arvioinnilla Arviointi

Perusteista eteen päin o Uudistuksen toimeenpanoon valmistautuminen ja koulutusten käynnistäminen tapahtui vauhdilla! o Nyt yhteistyön tiivistys ja uudet mallit käyttöön – koulutuksen järjestäjien opetussuunnitelmat o Viime hetkellä lisäys ammatillisen aikuiskoulutuksen lakiin: Opiskeluvalmiuksia parantavat opinnot osana näyttötutkintoon valmistavaa koulutusta ( aikuisille ja jo tutkinnon suorittaneille) o OPH ei määrää näiden opintojen perusteita, eikä siihen ole erillisrahoitusta

Osaamisperusteisuutta vahvistavat muutokset Terminologiaa yhtenäistetty ja täsmennetty Koulutuksen perusteet määritelty osaamisperusteisesti Koulutuksen perusteita pelkistetty: keskitytään osaamiseen ja sen arviointiin Koulutuksen perusteissa : pakollisuus = yhteinen osaamisperusta, valinnaisuus = yksilölliset polut Osaamisen arviointi osaamisen laadunvarmistusta

Osaamisperusteisuutta vahvistavat muutokset Opiskelijan osaaminen ja sen kehittymisen tuki keskiöön Määrällisestä ja ajalla mitattavasta suorittamisesta osaamisen kerryttämiseen Mitoitusperustetta muutettu: mitoitus osaamispisteinä, jotka mittaavat osaamisen laajuutta, eivät aikaa Valmentavan koulutuksen laajuus on 60 osaamispistettä Vuoden aikana keskimäärin saavutettu osaaminen vastaa 60 osaamispistettä.

Todistukset valmentavien koulutusten jälkeen OPH:n määräys 90/011/2014, muutos (mm. lisätty valmentavat koulutukset) Todistuksiin ja niiden liitteisiin merkittävät tiedot ammatillisessa peruskoulutuksessa Todistus suoritetusta koulutuksesta Suoritetut koulutuksen osat ja niiden arvosanat Todistuksen allekirjoittaa koulutuksen järjestäjä Jos mukana ammatillisia tutkinnon osia, annetaan myös todistus ammattiosaamisen näytöistä Todistus suoritetuista koulutuksen osista Jos opiskelija eroaa kesken koulutuksen tai pyytää välillä todistuksen > Molempiin todistuksiin liitteeksi ote opintosuoritusrekisteristä tms.

Todistusten tiedot ja todistusten mallit Opetushallituksen määräys todistuksiin merkittävistä tiedoista – maarays_ pdf Ja todistusmallit: matilliset_perustutkinnot_ja_valmentavat_koulutukset matilliset_perustutkinnot_ja_valmentavat_koulutukset

Muut määräykset (koskevat myös valmentavia) Kodin ja oppilaitoksen yhteistyön ja opiskelijahuollon keskeiset periaatteet sekä opetustoimeen kuuluvan opiskelijahuollon tavoitteet ammatilliseen perustutkintoon valmentavissa koulutuksissa/Opiskeluhuoltosuunnitelman laatiminen ammatilliseen perustutkintoon valmentavissa koulutuksissa Määräys 94/011/2014 Suunnitelma kurinpitokeinojen käyttämisestä ja niihin liittyvistä menettelytavoista ammatillisessa peruskoulutuksessa Määräys 92/011/2014

Kokemuksia valtionavustushankkeista OPH tuki uudistuksen taustatyötä valtionavustuksilla Vuonna 2013 kaksi Valma-hanketta (Oulun seudun kky ja Turun kaupunki) Myös Salpauksen Opsostartti sivusi asiaa Yhteisiä tuloksia : Valman alueellinen yhdenmukaistaminen Opintopolkumallisen rakenteen kehittäminen Opiskelijoiden riittävä ohjaus prosessin eri vaiheissa -- tutkintokoulutukseen siirtymisen tuki Eri sidosryhmien välisen toimivan alueellisen yhteistyön varmistaminen, tiedottaminen, esitteet Lisää tietoa oppisopimuksesta, integrointia työelämään

Uudet valtionavustukset valmentaviin Haku oli keväällä 2015, päätökset tehtiin 6/2015 Tavoite: tukea valmentavan koulutuksen perusteiden käyttöönottoa ja toimeenpanoa sekä koulutuksen järjestäjien opetussuunnitelmien tekoa Opiskelijoiden yksilöllisen tuen tarve, joustavuus, yhteistyö tutkintokoulutuksen kanssa, inklusiivisuus Hopsit ja jatkosuunnitelmat keskiössä Hakemuksia tuli 10, myönteinen päätös viidelle (Validia Ammattiopisto, Keskuspuiston ao, Jyväskylän kky, Seinäjoen kky, Tampereen kaupunki) Va- tapaaminen muu verkostoituminen!

Hyvää valmentavien koulutusten toteutusta ja lukuvuotta ! Kiitos!