VALMENTAVIEN KOULUTUSTEN OSISTA JA OSAAMISTAVOITTEISTA Valmentavat koulutukset -seminaarit Syksy 2015 Opetusneuvos Ulla Aunola Ammatillinen perus- ja aikuiskoulutus
Koulutusten perusteet keskeinen normi Koulutusten perusteista päättää säädösten mukaan OPH ( perusteet 5/011/2015 ja 6/011/2015, ) Haaste: neljän aiemman koulutuksen yhdistäminen kahdeksi > Miten huomioida neljä erilaista kohderyhmää viisaalla tavalla osaamistavoitteissa? Vanhoissa perusteissakin paljon hyvää ja säilytettävää Koulutuksen perusteet noudattavat ammatillisten tutkintojen perusteiden peruslinjauksia ja rakennetta suurelta osin Perusteet ovat määräys, joita on noudatettava, silti suuri joustavuus ja valinnaisuus
Valmentavien koulutusten perusteissa Koulutusten osat – pakolliset ja valinnaiset Osien osaamispisteet ja niiden vaihtelu Osaamistavoitteet (maksimi-ospin mukaan) Opiskelijoiden arviointi Liiteosassa Arvopohja* Koulutuksen tavoitteet Koulutuksen kuvaus* Elinikäisen oppimisen avaintaidot Perusteet OPH:n sivuilla – ei enää painettuja julkaisuja elmien_ja_tutkintojen_perusteet/valmentavat_koulut us
AMMATILLISEEN PERUSKOULUTUKSEEN VALMENTAVA KOULUTUS
Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentavan koulutuksen arvopohja (perusteiden liiteosassa) -Koulutuksellisen tasa-arvon edistäminen -Jokaisella tulee olla yhdenvertaiset mahdollisuudet osallistua ammatilliseen koulutukseen sekä -Sijoittuminen koulutuksen jälkeen työhön ja yhteiskuntaan täysivaltaisena kansalaisena -Opiskelijalähtöisyys – HOPS -Yhteisöllisyyden tukeminen, yhdessä toimiminen -Oppimisympäristön turvallisuus -Ihmisoikeuksien ja yksilöiden kunnioittaminen sekä toisten huomioon ottaminen.
Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentavan koulutuksen yleiset tavoitteet -Antaa opiskelijalle valmiuksia ammatilliseen peruskoulutukseen hakeutumiseen -Vahvistaa opiskelijan edellytyksiä suorittaa ammatillinen perustutkinto -Tarkoitettu ensisijassa vailla toisen asteen tutkintoa oleville perusopetuksen päättäneille nuorille -Myös aikuiset voivat osallistua, jos tarvitsevat valmiuksia ammatilliseen peruskoulutukseen siirtymiseksi * -Mahdollisuus siirtyä kesken koulutuksen suorittamaan ammatillista koulutusta joko ammatillisena peruskoulutuksena tai oppisopimuskoulutuksena, jos valmiudet riittävät
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus, 60 osp VALMA kokonaisuus Ammatilliseen koulutukseen orientoituminen ja työelämän perusvalmiuksie n hankkiminen 10 osp Arjen taitojen ja hyvinvoinnin vahvistaminen osp Työssäoppimiseen ja oppisopimuskoulutuk seen valmentautuminen osp Opiskeluvalmiuksien vahvistaminen osp Vapaasti valittavat koulutuksen osat 0-5 osp Ammatillisen perustutkinnon osat tai osa- alueet 0-10 osp
Pakollinen koulutuksen osa Ammatilliseen koulutukseen orientoituminen ja työelämän perusvalmiuksien hankkiminen, 10 osp (pakollinen osa) Opiskelijan itsetuntemus Koulutuksen ja ammattien tuntemus Opiskelun (yleis)valmiudet Työelämään, ammatteihin ja oppisopimuskoulutukseen perehtyminen Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ja jatkosuunnitelmat Yllä mainitut kohdat ovat perusteissa tämän osan väliotsikoita
Valinnaiset koulutuksen osat = valittava yht. 50 osp Valinnainen koulutuksen osa Opiskeluvalmiuksien vahvistaminen osp Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen (suomi/ruotsi/S2/R2/toinen kotimainen/vieras kieli) Matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen (myös tieto- ja viestintäteknologia) Yhteiskunnassa tarvittava osaaminen
Valinnainen koulutuksen osa Työssäoppimiseen ja oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen, osp Ammattialojen ja työelämän syvempi tuntemus Omien valmiuksien selkiyttäminen toimia eri ammateissa, työelämässä ja työssäoppimisessa työpaikoilla Kokemuksien hankkiminen oppisopimuskoulutuksesta vaihtoehtona
Valinnainen koulutuksen osa Arjen taitojen ja hyvinvoinnin vahvistaminen, osp -Arjen toimintoihin ja kodin hoitamiseen liittyvien tietojen ja taitojen vahvistaminen -Valmiudet omassa elämässä selviytymiseen ja osallisuuteen yhteiskunnassa -Kuluttaja- ja talousosaamisen kehittäminen -Omasta toimintakyvystä huolehtiminen -Vapaa-ajan vietto, taide,, kulttuurin, kädentaidot, liikunta, sosiaaliset suhteet
Valinnainen koulutuksen osa Ammatillisen perustutkinnon tutkinnon osat tai osa-alueet, 0-10 osp -Ammatillisten tai yhteisten tutkinnon osien osia tai osa-alueita -Osaamisen tunnustaminen jatkossa
Valinnainen koulutuksen osa Vapaasti valittavat koulutuksen osat, 0-5 osp -Vahvistusta urasuunnitteluun -Lisävalmiuksia ammatillisiin opintoihin -Kieliopintoja maahanmuuttajille? -Paikallinen/alueellinen tarjonta -Voivat koostua yhdestä tai useammasta osasta
Opiskelijan arviointi ammatilliseen peruskoulutukseen valmentavassa koulutuksessa Osaamisen arviointiasteikko: Uusi VnA 329/2015 § 10: Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentavassa koulutuksessa osaaminen arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty Perusteissa kriteerit, joiden mukaan hyväksytään Voi täydentää sanallisella arvioinnilla – myös kielitaso! Jos valmentavaan koulutukseen sisältyy ammatillisen perustutkinnon tutkinnon perusteiden mukaisia tutkinnon osia tai osa-alueita, käytetään asteikkoa kiitettävä (3), hyvä (2), tyydyttävä (1). Myös ammattiosaamisen näyttö. Arviointi
TYÖHÖN JA ITSENÄISEEN ELÄMÄÄN VALMENTAVA KOULUTUS
Työhön ja itsenäiseen elämään valmentavan koulutuksen arvopohja (liiteosassa) Ihmisyys, jokaiselle kuuluva ihmisarvo ja oikeus hyvää elämään Tasa-arvoisuus, suvaitsevaisuus, erityisyyden kunnioitus ja itsemääräämisoikeus Yksilöllisyys, samalla tuetaan yhteisöllisyyttä Opiskelija on oman elämänsä aktiivinen, tavoitteisiinsa pyrkivä asiantuntija, jota tuetaan ja ohjataan ottamaan vastuuta opiskelustaan ja ihmisenä kasvamisestaan Opiskelijoilla yhdenvertainen oikeus opetukseen ja oppimiseen Mahdollisuus hyvään elämään ja elinikäiseen oppimiseen Fyysisen ja sosiaalisen ympäristön esteettömyys Arvopohja
Työhön itsenäiseen elämään valmentavan koulutuksen yleistavoite -Antaa sairauden ja vamman vuoksi erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille henkilökohtaisten tavoitteiden ja valmiuksien mukaista opetusta ja ohjausta -Opiskelija löytää työn ja toimeentulon, asumisen, vapaa- ajan ja kuntoutumisen osalta ratkaisun hyvään ja itsenäiseen elämään -Tavoitteena on pääsääntöisesti muu kuin ammatillisen perustutkinnon suorittaminen -Koulutus toteutetaan aina erityisopetuksena ja opiskelijalle laaditaan HOJKS -Edistää moniammatillisesti ja monialaisesti kokonaiskuntoutusta (pedagoginen kuntoutus!)
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Työhön ja itsenäiseen elämään valmentava koulutus, 60 osp Pakollisia yhteensä ospia TELMA kokonaisuus Toimintakyvyn vahvistaminen osp Valinnaiset koulutuksen osat osp Opiskeluvalmiuksien vahvistaminen osp Työelämään valmentautuminen osp
Pakollinen osa 1 Pakollinen koulutuksen osa Toimintakyvyn vahvistaminen osp -Toimintakyvyn kartoitus -Liikunta, liikkuminen ja motoriset taidot -Itsetuntemus ja sosiaaliset taidot -Vapaa-ajan toiminta -Yhteiskuntatietous ja kansalaistaidot
Pakollinen osa 2 Pakollinen koulutuksen osa Opiskeluvalmiuksien vahvistaminen osp -Oppimaan oppiminen -Viestintä, vuorovaikutus, kommunikaatio -Tietotekniikka ja tiedonhankintataidot -Matematiikan taidot
Pakollinen osa 3 Pakollinen koulutuksen osa Työelämään valmentautuminen osp -Työelämävalmiudet -Työtehtäviin tutustuminen käytännössä -Valmentautuminen työtehtävien suorittamiseen -Valmentautuminen työelämään -Työyhteisön toimintaohjeiden mukaan toimiminen -Käytännön työtehtävät, menetelmät, työturvallisuus -Työllistymisen ja työn tekemisen tukitoimien hyödyntäminen
Valinnainen koulutuksen osa Valinnaiset koulutuksen osat 0-20 osp -Tukevat ammatillista kasvua, hyvinvointia ja kuntoutumista -Työelämään valmentautumista, harrastuksia, muita opintoja -Tukevat koulutuksen tavoitteita ja jatkosuunnitelmia
Opiskelijan arviointi työhön ja itsenäiseen elämään valmentavassa koulutuksessa Uusi VnA 329/2015 § 10: Työhön ja itsenäiseen elämään valmentavassa koulutuksessa osaaminen arvioidaan sanallisesti. Jos valmentavaan koulutukseen sisältyy ammatillisen perustutkinnon tutkinnon perusteiden mukaisia tutkinnon osia tai osa-alueita, käytetään asteikkoa kiitettävä (3), hyvä (2), tyydyttävä (1) > Opiskelijan osaamista verrataan aina koulutuksen perusteiden pohjalta laadittuihin opiskelijan henkilökohtaisiin osaamistavoitteisiin. + Tarvittaessa arviointia voidaan täydentää kuvallisella arvioinnilla Arviointi
Perusteista eteen päin o Uudistuksen toimeenpanoon valmistautuminen ja koulutusten käynnistäminen tapahtui vauhdilla! o Nyt yhteistyön tiivistys ja uudet mallit käyttöön – koulutuksen järjestäjien opetussuunnitelmat o Viime hetkellä lisäys ammatillisen aikuiskoulutuksen lakiin: Opiskeluvalmiuksia parantavat opinnot osana näyttötutkintoon valmistavaa koulutusta ( aikuisille ja jo tutkinnon suorittaneille) o OPH ei määrää näiden opintojen perusteita, eikä siihen ole erillisrahoitusta
Osaamisperusteisuutta vahvistavat muutokset Terminologiaa yhtenäistetty ja täsmennetty Koulutuksen perusteet määritelty osaamisperusteisesti Koulutuksen perusteita pelkistetty: keskitytään osaamiseen ja sen arviointiin Koulutuksen perusteissa : pakollisuus = yhteinen osaamisperusta, valinnaisuus = yksilölliset polut Osaamisen arviointi osaamisen laadunvarmistusta
Osaamisperusteisuutta vahvistavat muutokset Opiskelijan osaaminen ja sen kehittymisen tuki keskiöön Määrällisestä ja ajalla mitattavasta suorittamisesta osaamisen kerryttämiseen Mitoitusperustetta muutettu: mitoitus osaamispisteinä, jotka mittaavat osaamisen laajuutta, eivät aikaa Valmentavan koulutuksen laajuus on 60 osaamispistettä Vuoden aikana keskimäärin saavutettu osaaminen vastaa 60 osaamispistettä.
Todistukset valmentavien koulutusten jälkeen OPH:n määräys 90/011/2014, muutos (mm. lisätty valmentavat koulutukset) Todistuksiin ja niiden liitteisiin merkittävät tiedot ammatillisessa peruskoulutuksessa Todistus suoritetusta koulutuksesta Suoritetut koulutuksen osat ja niiden arvosanat Todistuksen allekirjoittaa koulutuksen järjestäjä Jos mukana ammatillisia tutkinnon osia, annetaan myös todistus ammattiosaamisen näytöistä Todistus suoritetuista koulutuksen osista Jos opiskelija eroaa kesken koulutuksen tai pyytää välillä todistuksen > Molempiin todistuksiin liitteeksi ote opintosuoritusrekisteristä tms.
Todistusten tiedot ja todistusten mallit Opetushallituksen määräys todistuksiin merkittävistä tiedoista – maarays_ pdf Ja todistusmallit: matilliset_perustutkinnot_ja_valmentavat_koulutukset matilliset_perustutkinnot_ja_valmentavat_koulutukset
Muut määräykset (koskevat myös valmentavia) Kodin ja oppilaitoksen yhteistyön ja opiskelijahuollon keskeiset periaatteet sekä opetustoimeen kuuluvan opiskelijahuollon tavoitteet ammatilliseen perustutkintoon valmentavissa koulutuksissa/Opiskeluhuoltosuunnitelman laatiminen ammatilliseen perustutkintoon valmentavissa koulutuksissa Määräys 94/011/2014 Suunnitelma kurinpitokeinojen käyttämisestä ja niihin liittyvistä menettelytavoista ammatillisessa peruskoulutuksessa Määräys 92/011/2014
Kokemuksia valtionavustushankkeista OPH tuki uudistuksen taustatyötä valtionavustuksilla Vuonna 2013 kaksi Valma-hanketta (Oulun seudun kky ja Turun kaupunki) Myös Salpauksen Opsostartti sivusi asiaa Yhteisiä tuloksia : Valman alueellinen yhdenmukaistaminen Opintopolkumallisen rakenteen kehittäminen Opiskelijoiden riittävä ohjaus prosessin eri vaiheissa -- tutkintokoulutukseen siirtymisen tuki Eri sidosryhmien välisen toimivan alueellisen yhteistyön varmistaminen, tiedottaminen, esitteet Lisää tietoa oppisopimuksesta, integrointia työelämään
Uudet valtionavustukset valmentaviin Haku oli keväällä 2015, päätökset tehtiin 6/2015 Tavoite: tukea valmentavan koulutuksen perusteiden käyttöönottoa ja toimeenpanoa sekä koulutuksen järjestäjien opetussuunnitelmien tekoa Opiskelijoiden yksilöllisen tuen tarve, joustavuus, yhteistyö tutkintokoulutuksen kanssa, inklusiivisuus Hopsit ja jatkosuunnitelmat keskiössä Hakemuksia tuli 10, myönteinen päätös viidelle (Validia Ammattiopisto, Keskuspuiston ao, Jyväskylän kky, Seinäjoen kky, Tampereen kaupunki) Va- tapaaminen muu verkostoituminen!
Hyvää valmentavien koulutusten toteutusta ja lukuvuotta ! Kiitos!