Elokuva ja muut taiteet kevät 2010 Elokuva ja krijallisuus.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Taivas…. Miten pääsen sinne?.
Kun Jumala loi naisen hän oli tullut 6. päivän ylitöihin.
Tutkimus- ja kehitystoiminta vuonna 2009 T&K-keskus, Sirpa Nypelö Tilastointitiedot perustuvat WebHansan taloustietoon.
 Valitse otsikko, jonka varmasti ymmärrät  Kopioi otsikko oikein  Kirjoitusvirhe, esim. ”? ” puuttuu = -2p  Otsikko muutettu tai se puuttuu = -5p.
Heijastuksia elämästä
Suora ja epäsuora esitys
Mette Vedelsby, CVUSJ./Efelcren Isometriat ja Symmetriat.
Good Karma = Hyviä Seurauksia
Onpa outoa, miten asiat etenevät…
Elämän juna Elämä on kuin junamatka.
AKTIIVISEMPI ARKI Työpohjat oman arjen tarkasteluun.
Useita vuosia sitten eräässä perheessä, aikana, jolloin rahaa oli vähän, isä rankaisi 5 vuotiasta tytyärtään, joka oli hävittänyt arvokkaan esineen.
OTA TÄMÄ VIESTI VAKAVASTI!
Draamatehtäviä kirjallisuudesta
Ehkä Jumala haluaa, että meidän tulee tavata joitakin meille vääriä ihmisiä ennenkuin tapaamme sen oikean, jotta olisimme tietoisia siitä kuinka kiitollisia.
Jane Austen: Taito keskittyä olennaiseen Ylpeys ja ennakkoluulo 200 vuotta Porin kaupunginkirjasto Inkeri Koskinen.
treeni.fi harjoituspäiväkirja
RETHINKING WORK - Mistä työssä on kysymys?. RETHINKING WORK Näin tulivat valmiiksi taivas ja maa ja kaikki mitä niissä on. Jumala oli saanut työnsä päätökseen,
Nykytaide -Mitä se on?.
JavaScript (c) Irja & Reino Aarinen, 2007
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
Vuorovaikutuksesta voimaan
Tekstilaji Tekstin tyyppi.
Kaikkea mahdollista! Tässä esityksessä on arvoituksia ja muuta pakollista asiaan kuuluvaa. Tämä esitys on lopullinen eikä siitä voi valittaa. Aloitetaanpa…
Toiminta kentällä SJAL tuomarikoulutus Sisältö • Tehtävät kilpailun aikana • Sijoittuminen kentällä • Tasapuolisuus ampujia kohtaan • Tulosten tulkitseminen.
Tärkeämpää kuin arvaatkaan
RAKKAUS USKO TOIVO - ihmiseltä ihmiselle
ohje kuunteluanalyysiin
Luetaan! Kota-projekti, Diat laati Maija-Liisa Halme-Briedis.
TYÖTÖN Työtön hakee siivoojan paikkaa Microsoftilta.
Naisen ainoa vika.
Ko-Ke-Va Käsityön taiteen perusopetus aikuisille
Tehtävän- annot suomeksi 1. Vårt hemland Mistä Suomi tunnetaan? Mistäpäin maata maailmankuulut brändimme ja tuotteemme tulevat? A. Yhdistä tuote.
Mikä asia voisi vaikuttaa näin koko kaupunkiin?
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
Daniel 7v Mooses on kaikkein kovin. Mooses pystyy kävelemään meren pohjalla. Allahilla on vaan lentävä matto.
TEKSTITYYPIT RK s. 238.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
 Valitse otsikko, jonka varmasti ymmärrät  Kopioi otsikko oikein  Otsikko muutettu tai se puuttuu = -5p.
Tiedon esittäminen.
 Tärkeämpää kuin arvaatkaan 1. Et ole ehkä koskaan tarvinnut varmistuksia, mutta… …ennemmin tai myöhemmin se tapahtuu sinullekin. 2PowerPoint harjoitus.
Näyttely ja Kansio Pirjo Moilanen.
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Miguel de Cervantes Tekijät Taha ja Ada. Miguelin elämän vaiheet: Miguel on syntynyt 29. syyskuuta Alcalá de Henares, astilia, Espanja. Miguel on.
TEATTERI MEDIANA/TOISESSA MEDIASSA Mikko Kanninen TEKIJÄ- hanke. Trailerityöpaja
PRONOMINIT Pronomini viittaa toiseen ilmaukseen, eli sillä on korrelaatti eli viittauksen kohde. Korrelaatti voi olla sana, lause tai lauseke. Viittaussuhteen.
Aikakauslehtien kohtaamiskerroin ja kohtaamiskontaktit KMT Kuluttaja kevät 2014.
Tekstitaidon vastauksen eteneminen
Kulttuurisemiotiikkaa Harri Veivo Oulun yliopisto Lokakuu
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
1.4. Integroimismenetelmiä
@ Leena Lahtinen Toistorakenne Ohjelmassa toistetaan tiettyjä toimenpiteitä monta kertaa peräkkäin Toisto noudattaa sille kuuluvia tarkkoja standardoituja.
Mitä tieto-oppi eli tietoteoria tutkii?
Aikakauslehtien kohtaamiskerroin ja kohtaamiskontaktit KMT Kuluttaja 2014.
Tapahtukoon sinun tahtosi
Moraalinen relativismi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Aiemmin peruutettu luento
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Mitä historia on?.
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
Analyysissä huomioitavaa
Elokuva ja muut taiteet Elokuva ja kirjallisuus. Carolyn Andersonin mukaan noin 30 %:a amerikkalaisista elokuvista perustuu romaaneihin. vuosina 1930–1980.
ABI-INFO SYKSYN ENGLANNIN YO-KOE. SYKSYLLÄ KIRJOITTAVAT VAHVAT OSAAJAT.
Mitä et ole itse tehnyt, voi olla suojattua
Proosatekstin analyysi
Semiotiikka lavastuksessa
(Fiktiivinen) tarinankerronta ja käsikirjoittaminen
Narratologia Kertovan tekstin rakenteet: a) tarina, kerronta ja teksti
Uskonnollinen kieli ja fiktionalismi
Esityksen transkriptio:

Elokuva ja muut taiteet kevät 2010 Elokuva ja krijallisuus

Carolyn Andersonin mukaan noin 30 %:a amerikkalaisista elokuvista perustuu romaaneihin. vuosina 1930–1980 noin 80 % amerikkalaisista bestsellereistä filmatisoitiin 3/4 parhaan elokuvan Oscar-palkinnon saaneista elokuvista on ollut filmatisointeja. 3/4 edellisistä on ollut romaani- tai novellisovituksia

Franz-Josef Albersmeierin tilastoja Georges Bernanosin Papin päiväkirjan myynti melkein kaksinkertaistui Bressonin elokuvan ensiesitystä (1951) seuranneen yhdeksän kuukauden aikana. Ennen Viscontin filmatisointia Thomas Mannin novellia Kuolema Venetsiassa myytiin ’vain’ noin kappaletta vuodessa; ensi-illan jälkeen vuonna 1971 yllettiin kappaleeseen. Alice Walkerin romaania Häivähdys purppuraa oli myyty kahden vuoden aikana noin kappaletta mutta Steven Spielbergin elokuvan (1985) myötä myynti nousi kappaleeseen

John Ellisin näkemys filmatisoinneista Filmatisointi hyödyntää romaanin muistoa, joka voi juontua omasta lukemisesta tai sitten kollektiivisesti kierrätetyistä klassikkoihin liitetyistä mielikuvista. Sovitus pyrkii imaisemaan alkuperäisen teoksen itseensä korvatakseen sen oman kuvastonsa läsnäololla. Filmatisointi on menestyksekäs, jos se kykenee korvaamaan romaanin muiston elokuvallisen tai televisuaalisen representaation kautta Sovitus on uskollinen siinä määrin kuin se kykenee uudistamaan ja korvaamaan muistojamme (kurs.HB) Sovittamisessa ”olemassa oleva kirjallinen teos redusoidaan tiettyjen funktioiden – henkilöt, paikat, toiminnat ja kerronnan langat – sarjaksi 

Dudley Andrewin vertailu Yleisesti ottaen elokuva etenee havainnosta merkitykseen, ulkoisesta sisäisiin motivaatioihin ja seurauksiin; siitä, että maailma on meille annettu, tarinan merkitykseen, joka kohoaa esiin tuosta maailmasta. Kirjallinen fiktio toimii päinvastoin. Se alkaa merkeistä (kirjaimista ja sanoista) jotka kasvavat havaitsemistamme ohjaaviksi propositioiksi. Inhimillisen kielen tuotteena se luonnollisesti käsittelee ihmisen motivaatioita ja arvoja, pyrkien projisoimaan ne ulkoiseen maailmaan, kehittäen tarinasta kokonaisen maailman

Kellogg ja Scholes elokuvan romaaninkaltaisuudesta Että elokuva on muodoltaan ensisijaisesti kertova eikä dramaattinen ei ehkä ole ilman muuta selvää. Katsomme kuitenkin sen olevan kertova pikemminkin kuin esittävä muoto koska se ei esitä tarinaa suoraan, ilman kerrontaa, vaan aina hallitun näkökulman, kameran silmän kautta, joka tarkentaa tai sumentaa terävyyttä, liikkuu kohti tai poispäin, antaa kuvalle värin ja sävyt, sekä tarjoaa synkronoidun ääniraidan kautta jatkuvan sanojen, musiikin, melun tai hiljaisuuden kommentaarin, yhdessä tarinan henkilöiden äänien kanssa

Jay Gould Bouym ja ”pätevä luenta” Odotamme kunnon luennan ottavan huomioon teoksen rakenteen tietyt piirteet, odotamme sen sisällyttävän tulkintaansa teoksen keskeiset kudokset, sen näkökulman ja genren. Tähän liittyy myös eräs tärkeä oletus: että kullakin kirjallisella teoksella on oma orgaaninen ykseytensä jonka kautta kaikki sen osat palvelevat kokonaisuutta ja sen synnyttämää vaikutelmaa... Kaiken kaikkiaan, pätevällä luennalla on oma koherenssinsa ja sisäinen johdonmukaisuutensa. [Elokuvaa] voidaan pitää uskollisena lähteelleen siinä määrin kuin sen implisiittinen luenta on pysynyt teoksen tulkinnallisten mahdollisuuksien puitteissa eikä ole rikkonut tai typistänyt niitä.

Filmatisoinnin kategoriat Andrew mukaan transformaation uskollisuus (fidelity of transforming) lainaaminen (borrowing) risteyttäminen (intersecting)

Henry James: Wings of the Dove Myöhemmin hän yrittäisi – turhaan – muistaa mikä hänen puheenpätkänsä tai vaikenemisensa, mikä silmien luonnollinen merkki tai satunnainen käden kosketus, oli saanut kaiken tämän keskellä tytössä aikaan niin äkillisen, erilaisen impulssin. Hän oli noussut satunnaisesti ylös, kuin rikkoakseen lumouksen. Mutta Merton ei ollut tietoinen mitä oli tehnyt juuri silloin muuttaakseen lumouksen vaaralliseksi. Katen suunnitelma oli jotakin niin suurenmoisen erikoista Katelle, että Densher tunsi kutistuvansa sen arvostelemiseen liittyvien komplikaatioiden edessä. Olla antamatta pois rakastamaansa naista, mutta tukea häntä hänen virheissään – kun ne kerran olivat ohittaneet tietyn pisteen – ehkä se oli suurin rakkauteen kuuluvien nöyryytysten joukossa. Lojaalisuus oli tietysti suvereniteettia, ja sen luonteen määritteli Katen minkä tahansa suunnitelman, vaikka kuinka kiemuraisen, pyrkimys saada aikaan pelkkää hyvää.