Ainedidaktiikan perusteet op Luentokurssi Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA
Uskonnonopettaja ja kompetenssi -Uskonnon aineenopettajankoulutuksen kehittämishanke -v (N = 90) -käsitykset pätevästä uskonnonopettajasta pedagogisten opintojen aikana -kysely -haastattelu -luottamuksellinen
68251 Ainedidaktiikan perusteet, 10-7 op Vastuuopettaja (Uskonto): Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori Vastaanotot TI (myös ) Kotisivu:
68251 Ainedidaktiikan perusteet, 10-7 op Kurssikuvaus ks. moniste
68251 Ainedidaktiikan perusteet, 10-7 op Luennot: sp10 aud 2OPETTAJAAIHE ke S10 aud 2 Martin UbaniKurssin aloitus, Johdantoluento to S10 aud 2 Prof. Antti Räsänen, Joensuun yliopistoUskontopsykologia I ma S10 aud 2 Prof. Antti Räsänen, Joensuun yliopistoUskontopsykologia II ma S10 aud 2 Arto KallioniemiUskonnon aineendidaktiikan tieteenalastruktuuri ja oppiainetraditio ma S10 aud 2 Arto KallioniemiUskonnonopetus Euroopassa ja monikulttuurisuus ke S10 aud 2 Martin UbaniHolistisuus ja uskontokasvatus pe S10 aud 2 Arto KallioniemiSosiaalipedagogisen orientaation mahdollisuudet uskonnonopetuksessa ma S10 aud 2 Martin UbaniSuomalaisen katsomusopetuksen kehityslinjat I: ma S10 aud 2 Martin UbaniSuomalaisen katsomusopetuksen kehityslinjat II: Yhtenäinen peruskoulu pe S10 aud 2 Martin UbaniUskonnonopettajuus: Professio, kompetenssi ja ammatillinen kehitys I ke S10 aud 2 Martin UbaniUskonnonopettajuus: Professio, kompetenssi ja ammatillinen kehitys II ti S10 aud 2 Juha LuodeslampiWorkshop ke S10 aud 2 Juha LuodeslampiWorkshop to S10 aud 2 Juha LuodeslampiWorkshop
JOHDANTOLUENTO Mitä on uskonnon didaktiikka? (Kallioniemi) perinteisesti: Uskonnonpedagogiikka on ”uskontokasvatuksen teoriaa ja käytäntöä tutkiva teologinen tieteenala” (Tamminen & Vesa 1982) Tila koulun, kodin ja kirkon uskontokasvatuksen vuoropuhelulle Uskonnon didaktiikka ”kasvatustieteen erityisalue” kohdistuu lähinnä koulun uskonnonopetukseen: Opetus ja oppiminen, teoria ja käytäntö Opetussuunnitelmat luvuilla voimakkaammin kasvatustieteellinen orientaatio
JOHDANTOLUENTO Uskontopsykologia ja koulun uskonnonopetus (Räsänen) Perinteisesti Suomessa uskonnonpedagogiikan erityisalue, josta vaikuttaa uskonnon didaktiikkaan uskonnonopetuksen tavoitteisto pitkään uskonnollisuuden tukeminen Moderni uskontopsykologia 1900-luvun alusta (W. James) Piaget-Goldmanilainen kognitiivinen kehitysteoria (Kalevi Tamminen) 1960-l Franklin logoterapia persoonallisuuspsykologiassa 1960-l. (1980-l. eksistenssianalyyttinen uskonnonopetus vrt. Tammisen elämänkysymykset)
JOHDANTOLUENTO -Kokonaisvaltainen kasvatus ja uskonnonopetus (Ubani, Kallioniemi) Holistic Education 1980-luvulla Holistisuus muotoutuu suhteessa edelliseen paradigmaan Vuoden 1989 YK:n Yleissopimus lapsen oikeuksista (Artikla 27): lapsella on oikeus ”hänen ruumiillisen, hengellisen, moraalisen ja sosiaalisen kehityksen kannalta riittävään elintasoon”. Suomi: Hannele Niemi (1991) Uskonnon didaktiikka. Oppilaasta elämän subjektiksi Onko uskonto hengellisen kehityksen oppiaine vai myös sosiaalisen tms. vrt. ”kulttuurinen ghettoutuminen”
JOHDANTOLUENTO -Nykyaikaisen uskonnonopetuksen kehityslinjat (Ubani, Kallioniemi) kirkon roolin muuttuminen yhteiskunnassa yhteiskunnan katsomuksellisen moninaisuuden tunnustaminen peruskoulu-uudistus 1970-luvulla: yleissivistys Monikulttuurisuus ja Euroopan yhdentyminen: Mitä on hyvä kansalaisuus? Monikulttuurisuuspolitiikka: Kotouttaminen Uskonto-inklusiivinen kansalaisuus Uskonnonopetusmalli yhteiskuntakelpoisuuden tunnustajana ja yhteiskuntarauhan rakentajana
JOHDANTOLUENTO Uskonnonopettajuus (Ubani) -Professio: yhteiskunnallinen tehtävä ja valtuutus 1850-l. asti oppikoulun opettajat pappeja 1850-l. uskonnonopettajan ammatti eriytyi kirkon pappisvirasta: ”Teologiprofessiot” (Innanen 2003) Onko uskonnonopettajan ammatti opettajaprofessio vai teologiprofessio? Rooliodotukset? -Kompetenssi: Millainen on hyvä uskonnonopettaja? Expertus (lat.) viittaa yrittämiseen, kokeilemiseen ja kokemukseen empiiriset tutkimustulokset tukevat asiantuntijuuden ja kokemuksen välistä yhteyttä suurin ero eksperttien ja noviisien välillä perustuu kokemuksen ja motivaation määrään (Berliner 1991; Pikers & Paas 2005)
68251 Ainedidaktiikan perusteet, 10-7 op Luennot: sp10 aud 2OPETTAJAAIHE ke S10 aud 2 Martin UbaniKurssin aloitus, Johdantoluento to S10 aud 2 Prof. Antti Räsänen, Joensuun yliopistoUskontopsykologia I ma S10 aud 2 Prof. Antti Räsänen, Joensuun yliopistoUskontopsykologia II ma S10 aud 2 Arto KallioniemiUskonnon aineendidaktiikan tieteenalastruktuuri ja oppiainetraditio ma S10 aud 2 Arto KallioniemiUskonnonopetus Euroopassa ja monikulttuurisuus ke S10 aud 2 Martin UbaniHolistisuus ja uskontokasvatus pe S10 aud 2 Arto KallioniemiSosiaalipedagogisen orientaation mahdollisuudet uskonnonopetuksessa ma S10 aud 2 Martin UbaniSuomalaisen katsomusopetuksen kehityslinjat I: ma S10 aud 2 Martin UbaniSuomalaisen katsomusopetuksen kehityslinjat II: Yhtenäinen peruskoulu pe S10 aud 2 Martin UbaniUskonnonopettajuus: Professio, kompetenssi ja ammatillinen kehitys I ke S10 aud 2 Martin UbaniUskonnonopettajuus: Professio, kompetenssi ja ammatillinen kehitys II ti S10 aud 2 Juha LuodeslampiWorkshop ke S10 aud 2 Juha LuodeslampiWorkshop to S10 aud 2 Juha LuodeslampiWorkshop
Reflektion ohjaus -Ryhmien ajankohdat ilm. tällä viikolla