Ainedidaktiikan perusteet 68251 10-7 op Luentokurssi Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uskontodialogia monikulttuurisen päiväkodin arjessa
Advertisements

Monikulttuurisuus opetuksessa
Markku Salakka KTK 258 ALAKOULUN USKONTO Markku Salakka KTK 258.
Miten uskonnollinen monimuotoisuus vaikuttaa uskonnonopetukseen?
Ainedidaktiikan perusteet. Esittely Miksi olet täällä? Mitä odotat täältä saavasi? Opetuskokemus? Kuinka perusteellisesti tunnet filosofiaa? Miksi olet.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
AD 1/Luento/USKONTO Aineenopettajat
Kirkon ja koulun uskontokasvatus
USKONTO/aineenopettajat REFLEKTIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen 1 Kevät Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
USKONTO/aineenopettajat PORTFOLIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen 4 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
USKONTO/aineenopettajat PORTFOLIOTYÖSKENTELY
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
USKONTO/aineenopettajat PORTFOLIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen 2 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op) Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
LAADULLISEN TUTKIMUKSEN TUTKIMUSSUUNNITELMA
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat ry:n lausunto perusopetuksen tuntijaon ja tavoitteiden uudistamisesta.
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
Ainedidaktiikka 1 Uskonto
USKONTO/aineenopettajat REFLEKTIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Tutustumispäivä  8.30 aamukahvi  8.35 tervetuloa kouluun, rehtori Vesa Malin  8.50 ekaluokkalaisten arkea, 1a:n opettaja Sofia Jääskeläinen.
Uskonnon aineenopettajakoulutuksen info 2009 Arto.
Ainedidaktiikka 1 Uskonto 68149
Deskriptiivinen ja normatiivinen monikulttuurisuus Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Uskonnon ainedidaktiikan lähtökohdat ja oppiainetraditio -aluksi haasteita ja mahdollisuuksia Arto Kallioniemi.
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
Perusosaluento Ev.lut uskonto perusosa
Näkökulmia Eurooppalaiseen uskonnonopetukseen Arto Kallioniemi Helsingin yliopisto, SOKLA.
Uskontoa vai kulttuuria? Timo Liukkonen & Juho Schroderus.
Didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op Ryhmäkokoontumiset Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
USKONTO/aineenopettajat Reflektointityöskentely Ryhmäkokoontuminen 3 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
, 60 op = 25 op kandidaatin tutkintoon, = 35 op maisterin tutkintoon Aineenopettajan pedagogiset opinnot Filosofinen tiedekunta.
KIRKOT JA VALTIO Luku 17 – Ydinsisältö. Uskontojen merkitys valtion kannalta merkittäviä yhteiskunnallisia vaikuttajia tuottavat myös sosiaali- ja terveyspalveluja.
OPISKELIJAKSI KASVATUSTIETEIDEN TIEDEKUNTAAN. Opiskelu Kasvatustieteen kandidaatti –3 vuotta –180 op Kasvatustieteen maisteri –2 vuotta –120 op.
APAJA Lkv
Antti Räsänen Joensuun yliopisto teologinen tiedekunta
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Johtaja Jorma Kauppinen Opetushallitus EDUCA-messut
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Pedagogiset aineopinnot lv Tietotekniikka
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
SUOL kevätseminaari Martin Ubani FT, TM
Pedagogiset aineopinnot lv
Suuntia kriittiseen uskonnonopetukseen
Joustava perusopetus eli JOPO
MOTTO, VISIO, MISSIO TAI MUU VASTAAVA OTSIKKO
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
Perhetyön perusteet –opintojakson rakenne
Pieksämäen kaupunki Hiekanpään koulu
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Opettajaopinnot kahdessa aineessa
Pedagogiset aineopinnot lv
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, ET pähkinänkuoressä [Johdatus EToon (2015 ja aiemmin LO-perus-) kurssin kertausta] Eero Salmenkivi.
USKONNON TUTKIMINEN USKONTOTIEDE TEOLOGIA
Kevät 2018 Dosentti, FT, yliopistonlehtori Eira Suhonen
Liikunnan Perusopinnot
Toukokuussa: Kesäkuussa: TO 2.5. VIRTUAALIVESIJUMPPA KLO 7.50
elokuun virtuaalivesijumpat
Sunan koulun vanhempainilta TERVETULOA!
Esityksen transkriptio:

Ainedidaktiikan perusteet op Luentokurssi Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA

Uskonnonopettaja ja kompetenssi -Uskonnon aineenopettajankoulutuksen kehittämishanke -v (N = 90) -käsitykset pätevästä uskonnonopettajasta pedagogisten opintojen aikana -kysely -haastattelu -luottamuksellinen

68251 Ainedidaktiikan perusteet, 10-7 op Vastuuopettaja (Uskonto): Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori Vastaanotot TI (myös ) Kotisivu:

68251 Ainedidaktiikan perusteet, 10-7 op Kurssikuvaus ks. moniste

68251 Ainedidaktiikan perusteet, 10-7 op Luennot: sp10 aud 2OPETTAJAAIHE ke S10 aud 2 Martin UbaniKurssin aloitus, Johdantoluento to S10 aud 2 Prof. Antti Räsänen, Joensuun yliopistoUskontopsykologia I ma S10 aud 2 Prof. Antti Räsänen, Joensuun yliopistoUskontopsykologia II ma S10 aud 2 Arto KallioniemiUskonnon aineendidaktiikan tieteenalastruktuuri ja oppiainetraditio ma S10 aud 2 Arto KallioniemiUskonnonopetus Euroopassa ja monikulttuurisuus ke S10 aud 2 Martin UbaniHolistisuus ja uskontokasvatus pe S10 aud 2 Arto KallioniemiSosiaalipedagogisen orientaation mahdollisuudet uskonnonopetuksessa ma S10 aud 2 Martin UbaniSuomalaisen katsomusopetuksen kehityslinjat I: ma S10 aud 2 Martin UbaniSuomalaisen katsomusopetuksen kehityslinjat II: Yhtenäinen peruskoulu pe S10 aud 2 Martin UbaniUskonnonopettajuus: Professio, kompetenssi ja ammatillinen kehitys I ke S10 aud 2 Martin UbaniUskonnonopettajuus: Professio, kompetenssi ja ammatillinen kehitys II ti S10 aud 2 Juha LuodeslampiWorkshop ke S10 aud 2 Juha LuodeslampiWorkshop to S10 aud 2 Juha LuodeslampiWorkshop

JOHDANTOLUENTO Mitä on uskonnon didaktiikka? (Kallioniemi) perinteisesti: Uskonnonpedagogiikka on ”uskontokasvatuksen teoriaa ja käytäntöä tutkiva teologinen tieteenala” (Tamminen & Vesa 1982) Tila koulun, kodin ja kirkon uskontokasvatuksen vuoropuhelulle Uskonnon didaktiikka ”kasvatustieteen erityisalue” kohdistuu lähinnä koulun uskonnonopetukseen: Opetus ja oppiminen, teoria ja käytäntö Opetussuunnitelmat luvuilla voimakkaammin kasvatustieteellinen orientaatio

JOHDANTOLUENTO Uskontopsykologia ja koulun uskonnonopetus (Räsänen) Perinteisesti Suomessa uskonnonpedagogiikan erityisalue, josta vaikuttaa uskonnon didaktiikkaan uskonnonopetuksen tavoitteisto pitkään uskonnollisuuden tukeminen Moderni uskontopsykologia 1900-luvun alusta (W. James) Piaget-Goldmanilainen kognitiivinen kehitysteoria (Kalevi Tamminen) 1960-l Franklin logoterapia persoonallisuuspsykologiassa 1960-l. (1980-l. eksistenssianalyyttinen uskonnonopetus vrt. Tammisen elämänkysymykset)

JOHDANTOLUENTO -Kokonaisvaltainen kasvatus ja uskonnonopetus (Ubani, Kallioniemi) Holistic Education 1980-luvulla Holistisuus muotoutuu suhteessa edelliseen paradigmaan Vuoden 1989 YK:n Yleissopimus lapsen oikeuksista (Artikla 27): lapsella on oikeus ”hänen ruumiillisen, hengellisen, moraalisen ja sosiaalisen kehityksen kannalta riittävään elintasoon”. Suomi: Hannele Niemi (1991) Uskonnon didaktiikka. Oppilaasta elämän subjektiksi Onko uskonto hengellisen kehityksen oppiaine vai myös sosiaalisen tms. vrt. ”kulttuurinen ghettoutuminen”

JOHDANTOLUENTO -Nykyaikaisen uskonnonopetuksen kehityslinjat (Ubani, Kallioniemi) kirkon roolin muuttuminen yhteiskunnassa yhteiskunnan katsomuksellisen moninaisuuden tunnustaminen peruskoulu-uudistus 1970-luvulla: yleissivistys Monikulttuurisuus ja Euroopan yhdentyminen: Mitä on hyvä kansalaisuus? Monikulttuurisuuspolitiikka: Kotouttaminen Uskonto-inklusiivinen kansalaisuus Uskonnonopetusmalli yhteiskuntakelpoisuuden tunnustajana ja yhteiskuntarauhan rakentajana

JOHDANTOLUENTO Uskonnonopettajuus (Ubani) -Professio: yhteiskunnallinen tehtävä ja valtuutus 1850-l. asti oppikoulun opettajat pappeja 1850-l. uskonnonopettajan ammatti eriytyi kirkon pappisvirasta: ”Teologiprofessiot” (Innanen 2003) Onko uskonnonopettajan ammatti opettajaprofessio vai teologiprofessio? Rooliodotukset? -Kompetenssi: Millainen on hyvä uskonnonopettaja? Expertus (lat.) viittaa yrittämiseen, kokeilemiseen ja kokemukseen empiiriset tutkimustulokset tukevat asiantuntijuuden ja kokemuksen välistä yhteyttä suurin ero eksperttien ja noviisien välillä perustuu kokemuksen ja motivaation määrään (Berliner 1991; Pikers & Paas 2005)

68251 Ainedidaktiikan perusteet, 10-7 op Luennot: sp10 aud 2OPETTAJAAIHE ke S10 aud 2 Martin UbaniKurssin aloitus, Johdantoluento to S10 aud 2 Prof. Antti Räsänen, Joensuun yliopistoUskontopsykologia I ma S10 aud 2 Prof. Antti Räsänen, Joensuun yliopistoUskontopsykologia II ma S10 aud 2 Arto KallioniemiUskonnon aineendidaktiikan tieteenalastruktuuri ja oppiainetraditio ma S10 aud 2 Arto KallioniemiUskonnonopetus Euroopassa ja monikulttuurisuus ke S10 aud 2 Martin UbaniHolistisuus ja uskontokasvatus pe S10 aud 2 Arto KallioniemiSosiaalipedagogisen orientaation mahdollisuudet uskonnonopetuksessa ma S10 aud 2 Martin UbaniSuomalaisen katsomusopetuksen kehityslinjat I: ma S10 aud 2 Martin UbaniSuomalaisen katsomusopetuksen kehityslinjat II: Yhtenäinen peruskoulu pe S10 aud 2 Martin UbaniUskonnonopettajuus: Professio, kompetenssi ja ammatillinen kehitys I ke S10 aud 2 Martin UbaniUskonnonopettajuus: Professio, kompetenssi ja ammatillinen kehitys II ti S10 aud 2 Juha LuodeslampiWorkshop ke S10 aud 2 Juha LuodeslampiWorkshop to S10 aud 2 Juha LuodeslampiWorkshop

Reflektion ohjaus -Ryhmien ajankohdat ilm. tällä viikolla