Teema tarkoittaa:  Elämässä ja arjessa selviytymistä  Hyvinvointia ja terveyttä  Omasta ja muiden turvallisuudesta huolehtimista eri tilanteissa, myös.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opettaja eettisenä kasvattajana Launonen Leevi, Opettaja eettisenä kasvattajana – historiallinen näköala kasvatusajattelun muutokseen.
Advertisements

Vastustaja vai kilpakumppani? Ringeten Reilu Peli –periaatteet Suomen Ringetteliiton syyskokous.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
KODIN JA KOULUN PÄIVÄ Rehtorin aamukaffe –tilaisuus;
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
OPS2016-alkuaskeleita.
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän Työyhteisön Toimintaperiaatteet
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Perusopetuksen uudistus
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
Tytöt teknologian taitajiksi
Koulussa elämää opettelemassa
AH Lastensuojelulaki sosiaalityön arjessa Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö Arja Honkakoski Sosiaalityön kehittämispäällikkö.
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
KESTÄVÄ KOULUKULTTUURI NIINA MYKRÄ TOIMINNANJOHTAJA, SUOMEN LUONTO- JA YMPÄRISTÖKOULUJEN LIITTO KASVATUS JA YHTEISKUNTA –TOHTORIOHJELMA, TAMPEREEN YLIOPISTO.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 9. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
Erikoisluokkatoiminta. Yleistä erikoisluokkatoiminnasta erikoisluokkatoiminta on tavoitteellista, erikoisluokan opetussuunnitelman mukaista opetusta oppilas.
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
8. MIELEN HYVINVOINTI TERVEYSTIETO 9. Mitä hyvää sinulle kuuluu tänään?
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Vieraat kielet Opetussuunnitelmassa Kieltenopetus Pöljän koululla Englantia opettaa Juhamatti Kalima, ruotsia Sari Korhonen. Saksan hoitavat etäopetuksena.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
Vanhempainilta 3 c Keskustelun aiheet Esittelyt Laitoin vanhemmille kiertämään nimilistan, johon kaikki voivat merkitä puhelinnumeronsa oppilaiden.
Vanhempien mielipiteitä
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Terveyden määritelmät
Johtaja Jorma Kauppinen Opetushallitus EDUCA-messut
Arja Holm, Rinnekodin koulun rehtori
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
Taidefilosofia ja taidekasvatus tehtävät sl 2006
TET =Työelämään tutustuminen
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Vanhempainilta
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle?
OPSISSA JA OPSISTA Opetussuunnitelma 2016.
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Maaselän koulun 4. lk:n vanhempainiltaan
6. työelämässä tarvittava osaaminen ja yrittäjyys
TET =Työelämään tutustuminen
Laaja-alainen arviointi
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Tunnetaidot Valintojen stoori-tunnilla Tunnetaidot pops
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
7. luokkien vanhempainilta
Ajatuksia itsesäätelystä koulun näkökulmasta
Vihreä lippu & vasu Kuinka Vihreä lippu -toiminta tukee valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman toteutusta?
Esityksen transkriptio:

Teema tarkoittaa:  Elämässä ja arjessa selviytymistä  Hyvinvointia ja terveyttä  Omasta ja muiden turvallisuudesta huolehtimista eri tilanteissa, myös liikenteessä  Ajanhallintaa  Omien tunteiden tunnistamista ja ihmissuhteita  Oman talouden hallintaa ja kuluttamista  Vastuuta omasta ja yhteisestä työstä  Teknologisoituneessa arjessa toimimista  Kestävän elämäntavan mukaisia valintoja

 Monet teeman aiheista ovat ns. yleisiä kasvatuksellisia asioita, kuten ajanhallinta ja ihmissuhteet  Oppilas huolehtii työvälineistään ja ajankäytöstään esim. palauttamalla tehtävät ja kokeet määräaikaan mennessä  Tälläkin hetkellä näkyy useammassa aineessa, mutta tuleva ops todennäköisesti mahdollistaa teeman syvällisemmän käsittelyn ja soveltamisen arkipäivän tilanteisiin.  Näkyy kaikissa oppiaineissa ; joissakin aineissa laajemmin ja selkeämmin (esim. ympäristöoppi, yhteiskuntaoppi, kotitalous, terveystieto ja liikunta) ja joissakin aineissa suppeammin ja ”yleisellä tasolla” (esim. 1-2 lk:n äidinkielen ja kirjallisuuden tavoitteena on ”tukea oppilaan taitoa toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa”.)  Opetetaan oman järjen käyttöä käytännön tilanteissa esim. liikuntatunneilla liikutaan liikennesääntöjä noudattaen

 Enemmän oman järjen käyttöä ja käytännönläheistä näkökulmaa eri oppiaineissa, vähemmän ”uusavuttomuutta”  Korostetaan aikaisempaa enemmän teknologian roolia elämässä, siihen liittyviä eettisiä kysymyksiä ja vastuullista käyttöä  Kiinnitetään huomiota ”nettimaailmassa” elämiseen: kriittisyyteen ja turvallisuuteen sekä ihmissuhteisiin siellä  Tunnetaidot tärkeitä  Kestävän elämäntavan mukaiset valinnat ja toimintatavat korostuvat

 Huoltajat pitävät monia teeman aiheita tärkeämpinä kuin ennen esim. vuorovaikutustaidot, vastuun kantamisen taidot ja elämänhallintataidot (arjen taidot)  Huoltajien mielestä teeman aiheiden opettaminen on paljon myös kodin vastuulla (esim. vastuun kantamisen taidot, sosiaaliset taidot ja elämänhallintataidot)  Suuri osa taidoista, joita huoltajat uskovat lasten tarvitsevan tulevaisuudessa, liittyvät tähän teemaan eli itsestä huolehtimiseen ja arjen taitoihin(esim. liikunnan tärkeys, ruoanlaittotaito, ensiaputaito, kriittisen keskusteluntaito ja stressinhallinta)

 Oppilaat pitävät teeman aiheita tärkeinä ja etenkin tulevaisuudessa tarpeellisina taitoina esim. sosiaaliset taidot, arkitaidot: ruoanlaitto, hygienia, laskujen maksaminen sekä itsepuolustustaidot, osaa puolustaa itseään sanoin ja teoin  Teeman aiheet näkyvät laajasti myös opettajien arvoissa, jokaisessa arvopohjan kategoriassa on useita tämän teeman aiheita  ”Ihmisyys, sivistys ja demokratia” sekä ”Kestävän elämäntavan välttämättömyys” –kategorioiden kohdista lähes kaikki sisältyvät tähän teemaan esim. ”Oppilas oppii ottamaan vastuuta itsestään, toisista ihmisistä ja ympäristöstä arvostaen samalla kaikenlaista työtä ja omaa kulttuuriperintöään sekä suuntautuu oppimisessaan tulevaisuuteen ja alati muuttuvaan maailmaan.”