Mainoksen erittelyä tekstitaito-kokeessa Mainos vaikuttaa monin keinoin!
Tekstitaitotehtäviä Erittele / analysoi mainoksen keinoja. Erittele mainoksen kohderyhmää ja arvioi, miten hyvin mainos onnistuu sen tavoittamaan. Erittele mainoksen vaikuttamisen keinoja. Erittele mainoksen huumoria. Vertaile mainoksen ja kolumnin käsitystä naisen ja miehen rooleista.
Mainonnan määritelmä Mainonta on maksettua, tavoitteellista tiedottamista, joka yleensä kohdistuu suureen ihmisjoukkoon tai rajattuun kohderyhmään. Mainonnan avulla voidaan tiedottaa tavaroista, palveluista, aatteista ja ihmisistä. Viestin lähettäjä tulee tunnistaa mainoksesta.
Mainonnan tavoitteet kuluttamiseen suostuttelu myynnin edistäminen tiedon jakaminen kuluttajalle tuotteen selviytyminen kilpailusta toisten vastaavien kanssa
Mainonnan muotoja Mediamainonta Median avulla tavoitellaan suurta kohdejoukkoa. Suoramainonta Kohderyhmä on rajattu pienemmäksi. Suoramainonta voi olla osoitteellista tai osoitteetonta. Täydentävä mainonta Mainontaa voi täydentää mm. messu-, tapahtuma- ja sponsorimainonnalla.
Mainonnan suunnittelu
Erilaisia kohderyhmiä Mistä kaikesta voit päätellä kohderyhmän? Rationalistiset materialistit Nautiskelevat materialistit Empaattiset riskinottajat Turvallisuushakuiset peittäjät Itseään toteuttavat luontoihmiset Urbaanit sinkkunaiset ?
Mikä kaikki mainoksessa vaikuttaa? 1. Kuva ja sen keinot 3. Myytit ja intertekstuaalisuus 5. Tekstin ja kuvan asettelu, sommittelu, tilanjako Mainoksen vaikuttamisen keinoja 4. Argumentoinnin keinot 10. Typografia 2. Kieli ja retoriikan keinot 6. Olettamukset kohderyhmästä, esisopimukset 9. Tarinan keinot 7. Faktojen valinta 8. Huumorin keinot
Mainossanastoa Kohderyhmä, profilointi Tuotesijoittelu Vastamainos, antimainos Animoitu kuva Mainosvideo Boksi Banneri, banderolli, brosyyri Karuselli Panoraama Copy, copywriter Maine Pop up Puffi Brändi, logo, slogan Etiikka Mainoskuva, käsikirjoitus, leikkaus, sommittelu, asettelu, elementit Mainoskieli, mainosteksti Narratiivisuus, tarinallisuus Piilomainonta Retoriikka, kielikuva Suostuttelu Levikki, etälevikki Mediastrategia
Nykymainonnan trendejä Brändit Huumori Tarkat kohderyhmät Monikanavaisuus Kampanjat Informatiiviset mainokset / tarinamainokset Mielikuvamainonta Sokkimainokset Antimainonta Kielellä leikittely Yllätyksellisyys Arvot / mainonta ?
Mainos on vuodelta 1968!
Ranskassa 2007 anoreksiasta tiedotettiin mainoskampanjalla: malli kuoli myöhemmin sairauteensa.
Mistä kerrata? Kurssivihko 4 KK s. 167 markkinointijärjestys, 32, 40, 44 Netistä: laita hakusanaksi mainosanalyysi, nykymainonta http://www.mediaopas.com/sanasto/ Mediaan liittyvää sanastoa