Mainoksen erittelyä tekstitaito-kokeessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

 myydä jotakin nyt tai myöhemmin  tiedottaa tavaroista, palveluista, aatteista ja ihmisistä  Sen avulla luodaan brändejä eli tavaramerkkejä esim. Coca-Cola.
Markkinoinnin perusteet
Tiedottaminen, viestintä markkinointiviestintä ja markkinointi – mitä termien takana? Piia Laita, KIASMA.
Asiakkuudet luovalla alalla
MAINOKSEN LAATIMINEN Aluksi selvitetään mainoskampanjan ja/tai yksittäisen ilmoituksen tavoitteet, tuotteen/palvelun ominaisuudet, kohderyhmä, aikataulu.
Terveysosaaminen ja media
Runo tekstitaidon kokeessa
DIGITAALINEN TARINA Miten digitaalista tarinaa voi käyttää kirjastossa? Isoäitini tarina Tämä inspiroi minua kokeilemaan!
Tavoitteena tänään tekstitaidon tehtävien tarkastelu
Terveysosaaminen ja media
Videotuotannot markkinoinnissa
Akateeminen kirjoittaminen Tiedotteet
Tupakka mediassa Tupakkamainonta *Keskustelunaiheita *Tehtävät.
Internet-markkinointi on muotoista Muotoja ja kanavia.
Yrityksen viestintä ja projektiviestintä
Runon erittelyä tekstitaitokokeessa
Vaikuttaminen ja vakuuttaminen
Tunnetko tekstilajit, entä tekstityypit?
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Sponsoriksi. Seura Helsinki Wolverines ry on amerikkalaisen jalkapallon suomalainen huippuseura, joka panostaa aikuisten ja nuorten liikuntaan ja urheilutoimintaan.
Graafinen suunnittelu Graafinen suunnittelu on ulkoasun suunnittelua. Se on sovellettu taidemuoto, joka auttaa katsojaa tulkitsemaan viestiä. Graafista.
TE3 MEDIA –TERVEYDEN TUKI JA UHKA Hurtig
Tarina - ikiaikainen tapa kertoa asioista!. Ihmiskunta on aina kertonut tarinoita: leirinuotioilla, satujen muodossa, elokuvissa, tv-sarjoissa, kolumneissa,
Mainonnan vaikutuskeinoja
Mainonta Brändi -> tunnettu tuote(merkki) Imago -> maine Slogan –> toistuva mainoslause Logo –> tuotteen vaihtumaton tunnuskuva.
Retorisia keinoja Argumentoinnin tueksi vaikuttavaan kirjoittamiseen ja puhumiseen Sari Toivakka, Retoriset keinot = Kielen tyylikeinot = Tehokeinot.
Ä I 4- KURSSI : KERTAUSTA A RGUMENTAATIO Argumentaatioanalyysissä otetaan huomioon tekstin kirjoittajan teesi eli väite argumentit eli perustelut.
ÄI Kuvan analyysi ja tulkinta Lähtökohtia tulkinnalle: Aihe Tekijä Tekniikka (maalaus, piirros, valokuva, taidegrafiikan menetelmät jne.) Käyttötarkoitus.
14 Markkinointi houkuttelee kuluttamaan s
Kaikki keinot käyttöön! Yhteenvetoa tekstien vaikutuskeinoista.
Jakso 2 Tehdään politiikkaa.
Suomalaisia erikoiskuljetuksia Laadukkaalla ja hienolla kalustolla.
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
Kieli ja identiteetti.
Tunnetko tekstilajit, entä tekstityypit?
Yhteenvetoa mediatekstien vaikutuskeinoista
Kaikki viestintä, toiminta perustuu ihmiseltä ihmiselle.
Aihe? Käyttötarkoitus? Julkaisuyhteydet ja –tiedot? Tekniikka?
Kuva aineistona esseekokeessa
Mainonnan vaikutuskeinoja
Peitto & nopeus Peitto = kuinka monta kohderyhmään kuuluvaa kampanjalla tavoitetaan/kuinka suuri osuus kohderyhmästä mainoksella tavoitetaan. Shopper Plus,
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Yritys ja markkinointi mediassa
14 Markkinointi houkuttelee kuluttamaan s
Runon erittelyä tekstitaitokokeessa
PIENIÄ TEHTÄVIÄ MAINOKSISTA
Vaikuttavan tekstin erittelyä = argumentaatioanalyysi
Tupakka mediassa tyokalupakki.net.
Tunnetko tekstilajit, entä tekstityypit?
Konteksti polttopisteessä
Suvi Kukkonen, tiedottaja Kansalliskirjasto, kirjastoverkkopalvelut
Vaikuttaminen Suoraa ja epäsuoraa.
Läkis dominoi digissä.
TalentShare: Intro henkilöbrändäykseen
Median ja mainonnan etiikka
Tekstikokonaisuuden analyysi
Tekstitaitovastauksen kertausta
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
MARKKINOINTIVIESTINTÄÄ ON Asko Siukosaaren mukaan
Herkkuammatti-kampanja
Antiikin olympialaiset Daniel Wacklin 17B
10 hyvää syytä mainostaa radiossa!
Kalvosarja on laadittu Global Meal –hankkeessa
Televisio Televisiosta on monissa maissa tullut nopeasti tärkein joukkotiedotusväline. Mitä etelämmäksi menneen, sitä tärkeämpi mainosväline televisio.
T Kirjoita nauhaan oma viestisi! Voit muuttaa tekstiä kirjain kerrallaan valitsemalla kirjaimen ja kirjoittamalla uuden. Kussakin diassa on yksi kirjain.
H Kirjoita nauhaan oma viestisi! Voit muuttaa tekstiä kirjain kerrallaan valitsemalla kirjaimen ja kirjoittamalla uuden. Kussakin diassa on yksi kirjain.
Markkinointisuunnitelma
H Kirjoita nauhaan oma viestisi! Voit muuttaa tekstiä kirjain kerrallaan valitsemalla kirjaimen ja kirjoittamalla uuden. Kussakin diassa on yksi kirjain.
Suuri verkkokauppatutkimus 2018
Esityksen transkriptio:

Mainoksen erittelyä tekstitaito-kokeessa Mainos vaikuttaa monin keinoin!

Tekstitaitotehtäviä Erittele / analysoi mainoksen keinoja. Erittele mainoksen kohderyhmää ja arvioi, miten hyvin mainos onnistuu sen tavoittamaan. Erittele mainoksen vaikuttamisen keinoja. Erittele mainoksen huumoria. Vertaile mainoksen ja kolumnin käsitystä naisen ja miehen rooleista.

Mainonnan määritelmä Mainonta on maksettua, tavoitteellista tiedottamista, joka yleensä kohdistuu suureen ihmisjoukkoon tai rajattuun kohderyhmään. Mainonnan avulla voidaan tiedottaa tavaroista, palveluista, aatteista ja ihmisistä. Viestin lähettäjä tulee tunnistaa mainoksesta.

Mainonnan tavoitteet kuluttamiseen suostuttelu myynnin edistäminen tiedon jakaminen kuluttajalle tuotteen selviytyminen kilpailusta toisten vastaavien kanssa

Mainonnan muotoja Mediamainonta Median avulla tavoitellaan suurta kohdejoukkoa. Suoramainonta Kohderyhmä on rajattu pienemmäksi. Suoramainonta voi olla osoitteellista tai osoitteetonta. Täydentävä mainonta Mainontaa voi täydentää mm. messu-, tapahtuma- ja sponsorimainonnalla.

Mainonnan suunnittelu

Erilaisia kohderyhmiä Mistä kaikesta voit päätellä kohderyhmän? Rationalistiset materialistit Nautiskelevat materialistit Empaattiset riskinottajat Turvallisuushakuiset peittäjät Itseään toteuttavat luontoihmiset Urbaanit sinkkunaiset ?

Mikä kaikki mainoksessa vaikuttaa? 1. Kuva ja sen keinot 3. Myytit ja intertekstuaalisuus 5. Tekstin ja kuvan asettelu, sommittelu, tilanjako Mainoksen vaikuttamisen keinoja 4. Argumentoinnin keinot 10. Typografia 2. Kieli ja retoriikan keinot 6. Olettamukset kohderyhmästä, esisopimukset 9. Tarinan keinot 7. Faktojen valinta 8. Huumorin keinot

Mainossanastoa Kohderyhmä, profilointi Tuotesijoittelu Vastamainos, antimainos Animoitu kuva Mainosvideo Boksi Banneri, banderolli, brosyyri Karuselli Panoraama Copy, copywriter Maine Pop up Puffi Brändi, logo, slogan Etiikka Mainoskuva, käsikirjoitus, leikkaus, sommittelu, asettelu, elementit Mainoskieli, mainosteksti Narratiivisuus, tarinallisuus Piilomainonta Retoriikka, kielikuva Suostuttelu Levikki, etälevikki Mediastrategia

Nykymainonnan trendejä Brändit Huumori Tarkat kohderyhmät Monikanavaisuus Kampanjat Informatiiviset mainokset / tarinamainokset Mielikuvamainonta Sokkimainokset Antimainonta Kielellä leikittely Yllätyksellisyys Arvot / mainonta ?

Mainos on vuodelta 1968!

Ranskassa 2007 anoreksiasta tiedotettiin mainoskampanjalla: malli kuoli myöhemmin sairauteensa.

Mistä kerrata? Kurssivihko 4 KK s. 167 markkinointijärjestys, 32, 40, 44 Netistä: laita hakusanaksi mainosanalyysi, nykymainonta http://www.mediaopas.com/sanasto/ Mediaan liittyvää sanastoa