Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

MAINOKSEN LAATIMINEN Aluksi selvitetään mainoskampanjan ja/tai yksittäisen ilmoituksen tavoitteet, tuotteen/palvelun ominaisuudet, kohderyhmä, aikataulu.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "MAINOKSEN LAATIMINEN Aluksi selvitetään mainoskampanjan ja/tai yksittäisen ilmoituksen tavoitteet, tuotteen/palvelun ominaisuudet, kohderyhmä, aikataulu."— Esityksen transkriptio:

1 MAINOKSEN LAATIMINEN Aluksi selvitetään mainoskampanjan ja/tai yksittäisen ilmoituksen tavoitteet, tuotteen/palvelun ominaisuudet, kohderyhmä, aikataulu ja budjetti AD = art director (vastaa ulkoasusta) copywriter = vastaa teksteistä brändi = tuoteimago (eli päätetään, mitä mielikuvia tuotteeseen kuluttajien halutaan liittävän) Laaditaan idean pohjalta käsikirjoitus Kohderyhmät: nautiskelevat materialistit, empaattiset riskinottajat, turvallisuushakuiset perheihmiset, rationalistiset materialistit, itseään toteuttavat luontoihmiset

2 Nautiskelevat materialistit
varaa kuluttaa, kuluttavat itseensä arvostavat laatua yhdistävät tuotteet elämänlaatuun

3 Rationalistiset materialistit
arvostavat laatua informatiivinen, järkeen vetoava mainonta tehoaa tunteisiin vetoavat mielikuvat ärsyttävät

4 Empaattiset riskinottajat
arvostavat ystäviä, seikkailua, matkailua, ulkonäköä vauhtia mielikuviin!

5 Turvallisuushakuiset perheihmiset
perheen turva tärkein arvo mielikuvat sujuvasta arjesta tärkeitä

6 Itseään toteuttavat luontoihmiset
työn sisältö tärkeämpää kuin palkka luonto ja luonnollisuus tärkeitä

7 ILMOITUKSEN TEHOKEINOT:
MAINOKSEN KOKO: mitä suurempi koko, sitä tehokkaampi ja kalliimpi ilmoitus MAINOKSEN MUOTO: mainoksen persoonallinen muoto herättää huomiota ja kiinnostaa PÄÄOTSIKKO: lyhyt, iskevä, näkyvä: sisältää kohderyhmän ja tarjottavan hyödyn VÄLIOTSIKOT: katkaisevat pitkän tekstin, kertovat asiasta olennaisen, hyvä huomioarvo ISKULAUSE ELI SLOGAN: lyhyt, iskevä, mieleen jäävä; pitää yrityksen ja tuotteen mielessä

8 ILMOITUKSEN TEHOKEINOT:
LEIPÄTEKSTI: lyhyt, ilmeikäs, voi olla pitkäkin, jos se sisältää kiinnostavan tarinan TEKSTITYYPIT JA KIRJAINKORKEUS: tilanteen mukaan, ei turhaa kikkailua KUVA: mieluiten aina: Henkilökuvat ovat tehokkaita ja dynaamisia; mitä suurempi kuvakoko, sitä parempi huomioarvo; kuvasarjat yleensä yksittäisiä kuvia parempia; piirrokset kuvan kanssa erityisen tehokkaita

9 ILMOITUKSEN TEHOKEINOT:
VÄRI: väri nostaa huomioarvoa, luo mielleyhtymiä ja tunnelmaa, muistettava värien yhteensopivuus MAINOKSEN OSIEN ASETTELU: lay out eli leiska: otsikon, leipätekstin, kuvien ja logon asettelu; tasapainoisuus, paljon tyhjää tilaa MAINOKSEN PAIKKA LEHDESSÄ JA SIJAINTI LEHDEN SIVULLA: etu- tai takasivu, kohderyhmän lukema sivu, sivun kulmapaikat, erityisesti yläkulmat LOGO JA KEHYS: logo ja yhteystiedot riittävän isoina, jotta tuote yhdistetään mainostajaan; kehys estää syrjähypyt viereiseen mainokseen

10 ILMOITUKSEN KOKO: Huomioarvoprosentit:
- ilmaistaan palstamillimetreinä = leveys (palstoina) x korkeus (mm) esim. kaksi palstaa x 130mm = 260 pmm jos hinta 5,50mk/pmm, ilmoituksen hinnaksi 2430 mk - koko on lehti-ilmoituksen suurin kustannustekijä Huomioarvoprosentit:

11 PÄÄOTSIKKO: Lukuarvo viisi kertaa suurempi kuin muun tekstin
Otsikkoon tuotteen nimi, kohderyhmä ja myyntiväittämä Lyhyt otsikko pitkää tehokkaampi

12 Otsikkotyyppejä: Uutisaiheinen: ”Uusi hinnasto - uudet edut”
Uteliaisuutta herättävä: ”Eivät kaikki unelmaturkit ole minkkiä” Kehottava: ”Tule ja vertaa hintojamme” Yrityksen tai tuotteen nimen perustuva: ”Aleksi 13 - hyvän ruoan ostopaikka” Kysyvä: ”Tiedätkö mitä tapahtuu huomenna klo 9.30?” Iskulauseeseen perustuva: ”Kuvittele kameralla” Tarjousaiheinen: ”Kaikki mallit -20%”

13 Otsikkotyyppejä: Etuja korostava: ”Kanta-asiakkaana saat kaikki nämä edut” Tunteisiin vetoava: ”Kesäfiilis Tiimarista” Ajankohtaan liittyvä: ”Rapukesteihin”, ”Juhannustulille”

14 LEIPÄTEKSTI: - lukijan asemaan asettuminen - tilannesidonnaisuus - toiminta- tai ostokehotus - kielioppi, totuudessa pysyminen, hyvät tavat ISKULAUSE ELI SLOGAN: - lyhyt mainostekstin tiivistelmä - rekisteröitävissä - ilmoituksen loppuosaan - laulettu slogan = jingle

15 VÄRI: Lisää huomioarvoa, neliväri-ilmoitus on tehokkain

16 VÄRI: Musta pakkaus näyttää vaaleaa raskaammalta
Sininen näyttää olevan kaukana, luo rauhallisuutta ja raikkaita mielteitä Oranssi ja punainen näyttävät olevan muita lähempänä Keltaisella on suurin huomioarvo Vihreä rauhoittaa

17 Ilmoituksen osien asettelu (lay out)
Lay out (”leiska”) tarkoittaa ilmoitusaineiston osien keskinäistä asettelua ilmoituksessa Lukijan katsetta ohjaillaan esim. nuolilla, henkilön katseella, kuvalla, väreillä sekä tekstin asettelulla tyhjä tila myy parhaiten: 70/30-sääntö

18 ILMOITTELUN YHDEKSÄN OHJETTA
Luo yrityksen ilmoittelulle oma ilme. Älä muuta sitä jatkuvasti. Varmista, että ilmoittelun ilme on yrityskuvan mukainen. Esiinny säännöllisesti. Käytä määräpaikkaa. Se maksaa, mutta tuo tulosta. Ilmoita aina hinta. Hinta lisää ilmoituksen lukuarvoa. Käytä aina kuvaa. Käytä veturituotteita. Älä sijoita ilmoitukseen liikaa elementtejä. Käytä tehokeinoja harkiten - käytä tyhjää tilaa


Lataa ppt "MAINOKSEN LAATIMINEN Aluksi selvitetään mainoskampanjan ja/tai yksittäisen ilmoituksen tavoitteet, tuotteen/palvelun ominaisuudet, kohderyhmä, aikataulu."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google