Kokemuksia kilpailuttamisesta Kysely keväällä 2008 kunnille ja palveluntuottajille 59 vastaajaa
Palveluntuottajien kokemuksia Alle 5 tarjouskilpailua suurimmalla osalla takana Prosessin valmistelussa mukana 1/3 Tasapuolisuuden toteutumista epäiltiin Laadun esiin saaminen tarjoukseen? Kilpailutus- valinnat – sopimukset – todellisuus: 1/3 ei ollut saanut lainkaan asiakkaita, vaikka oli pärjännyt kilpailutuksessa
Kokemuksia yhteistyöstä kuntien kanssa Yhteistyön rakenteet vaihtelevat valtavasti, riippuen kunnasta. Säännöllisiä tapaamisia ja neuvotteluja asiakkaista- palveluntuottajat ovat tyytyväisiä Paljon kokemuksia myös sanelupolitiikasta Sopimusosapuolena oleminen ei tarkoita yksivaltaisia päätöksiä Sopimukset pääosin määräaikaisia. Myös ilman sopimusta hoidetaan!
Kokemuksia kilpailuttamisesta ja yhteistyöstä -kunnat Strategia ostettavista palveluista puuttuu, tiedottaminen vaikeaa Oikein tuotteistetun ja laadun esiin tuovan tarjouspyynnön tekeminen on vaikeaa Kustannussäästöt tärkeintä ostajan näkökulmasta Yhteistyötä toivotaan lisää, mutta esteenä välimatkat, palveluntuottajien määrä ja aikapula
Näkemyksiä asiakkaan asemasta kilpailutuksessa Asiakkaan saama palvelu voi parantua, kun tiedetään mitä ostetaan, niin asiakas pääsee itselleen sopivampaan paikkaan Liiallinen hintakilpailu huonontaa ehkä palvelun laatua 1/5 palveluntuottajista ilmoittaa, että heiltä on siirretty asiakkaita pois uuden kilpailutuskierroksen jälkeen (Vantaa) Jos homma hoidetaan hyvin, sen ei pitäisi vaikuttaa millään tavalla asiakkaan asemaan