Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kansallisen käyttäjäkyselyn tuloksista yleisissä kirjastoissa Kirjastotoimen johtaja Pirkko Lindberg Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kansallisen käyttäjäkyselyn tuloksista yleisissä kirjastoissa Kirjastotoimen johtaja Pirkko Lindberg Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto"— Esityksen transkriptio:

1 Kansallisen käyttäjäkyselyn tuloksista yleisissä kirjastoissa Kirjastotoimen johtaja Pirkko Lindberg Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto pirkko.lindberg@ouka.fi 17.6.2010

2 2 Käyttäjäkysely Oulun kaupunginkirjasto- maakuntakirjastossa tiedotettiin sekä omilla että kaupungin verkkosivuilla myös facebookissa tiedotetta kyselystä omilla sivuilla koko kyselyn ajan etusivulla lähikirjastoissa ja pääkirjastossa jaettiin paperilomakkeita 11.1.2015Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto

3 Kyselystä lainaavia asiakkaita Oulussa 60 966 henkilöä vastauksia 733 kpl, joista 80 % paperilomakkeella jätettyjä paperilomakkeiden menekki yllätti vastauksia enemmän kuin v. 2008 (vain 46 vastausta) v. 2008 ei jaettu paperilomakkeita ja tiedotuskin taisi olla heikompaa Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto 3 11.1.2015

4 Yhteenvetoa vastaajat pääosin 20-45 -vuotiaita 44 %:lla korkeakoulututkinto 44 % vastaajista joko lainasi, palautti, varasi aineistoa tai luki lehtiä kirjaston omia verkkosivuja käytettiin paljon 61 % ei käyttänyt lainkaan Nelli-portaalia 64 % ei käyttänyt lainkaan verkkotietopalveluja (esim. Kysy kirjastonhoitajalta) 81 % ei käyttänyt lainkaan verkkolehtiä (esim. Press Display) Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto 4 11.1.2015

5 Yhteenvetoa 2 Muut arviot pääosin positiivisia esim. Kirjasto on luonteva osa elämääni: tärkeys keskiarvo 4,43; onnistuminen ka 4,36 tyytyväisiä oltiin myös tiloihin, aukioloihin, tietokoneisiin, pääosin aineistoihin aineiston ajantasaisuus: tärkeys 4,47; onnistuminen 4,00 aineiston riittävyys: tärkeys 4,47; onnistuminen 3,96 Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto 5 11.1.2015

6 Yhteenvetoa 3 Henkilökunnan palveluhalukkuus ja asiantuntijuus sai hyvät arviot Vaikuttavuus tukenut lukemis- ja kulttuuriharrastusta huomattavasti 69 %:lla lisännyt sosiaalisia kontakteja ei lainkaan 45 %:lla parantanut elämänlaatua jonkin verran tai huomattavasti 77 %:lla 11.1.2015Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto 6

7 Avovastauksista Paljon vastauksia, innokkaita kannanottoja Jaottelimme vastaukset kategorioihin: 1.Aineisto ja sen järjestys 2.Aukiolot 3.Saavutettavuus 4.Tilat 5.Henkilökunta ja asiakaspalvelu 6.Verkkopalvelut 7.Käyttösäännöt, maksut, laina-ajat, käytännöt yms 8.Tapahtumat, opetus 9.Oheispalvelut 10.Tietokoneet, automaatit 11.Tiedottaminen 12.Resurssit 13.Yleistä 11.1.2015Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto 6/15/2010 7

8 Avovastauksista Kirjaston henkilökunnan palveluhalukkuutta ja asiantuntijuutta kehuttiin kahvila, viihtyisät tilat ja hyvä palvelu saivat paljon kiitosta erilaisia aineistotoiveita runsaasti, hyvinkin erikoisista aiheista kokoelmaa sekä kiiteltiin että moitittiin, kritiikkiä tuli eniten uusien kirjojen saatavuudesta verkkosivut saivat sekä kiitosta että arvostelua niiden kömpelyydestä toivottiin esim. kirjallisia tapahtumia, vaikka niitä on kirjastossa säännöllisesti (eli huomio tiedotukseen edelleen) joissakin avovastauksissa pohdittiin hyvinkin laajasti kirjaston merkitystä esim. syrjäytymiselle, kirjaston roolia tapahtumien tuottajana ym. avovastaukset ovat tärkeitä tiedonlähteitä kirjaston kehittämiseen ! 11.1.2015 Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto 8

9 Miten hyödynnämme? Alkamassa projekti ”Proaktiivinen kirjastoammattilainen ja uusi kokoelmakonsepti” - kyselyn vastaukset ja avovastaukset käsitellään opiskelijatyönä, käytetään pohjana uuden asiakaspalvelukyselyn tekoon Avovastauksia käydään läpi ajatuksella, joihinkin asioihin voidaan heti puuttua, joitakin voidaan jatkojalostaa Henkilökunnalle palautetta hyvästä palvelusta Tietokantojen ja e-aineistojen markkinointia lisättävä Pohdintaa He, jotka vastaavat, ovat pääosin niitä ”kirjaston tyytyväisiä asiakkaita” Miten saataisiin syvempää tietoa? Ei-käyttäjät? Joka tapauksessa kysely on hyödyllinen ja säästää yksittäisten kirjastojen työtä, on järkevää tehdä kansallisena 11.1.2015Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto 6/15/2010 9


Lataa ppt "Kansallisen käyttäjäkyselyn tuloksista yleisissä kirjastoissa Kirjastotoimen johtaja Pirkko Lindberg Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google