Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kuntoutusverkoston (KUVE) arviointikyselyn tulokset

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kuntoutusverkoston (KUVE) arviointikyselyn tulokset"— Esityksen transkriptio:

1 Kuntoutusverkoston (KUVE) arviointikyselyn tulokset
KUVEn kokous

2 Kyselyn toteutus Kysely välitettiin kaikille verkoston sähköpostilistalla oleville (133 henkilöä/87 organisaatiota) Vastausaika Kyselyyn vastasi 22 henkilöä Vastaukset kerättiin nimettöminä

3 Oma aktiivisuus

4 Oma aktiivisuus ja verkostosta saatava hyöty
Arviot omasta aktiivisuudesta vaihtelivat välillä 1-10, keskiarvo 5,7 ja mediaani 6 48 % koki saaneensa hyötyä paljon tai erittäin paljon, Kolmannes (33 %) oli hyötynyt kohtuullisesti ja viidennes (19 %) vain vähän Kukaan ei arvioinut hyötyä erittäin vähäiseksi

5 Oma aktiivisuus ja verkostosta saatava hyöty
12 vastaajaa antoi omasta aktiivisuudestaan arvosanan > 5. Heistä 58 % koki saaneensa verkosta hyötyä paljon tai erittäin paljon Aktiivisemmin osallistuneilla vastauksissa korostui uuden ja ajankohtaisen tiedon saaminen (4,3/5) ja uusiin ihmisiin tutustuminen (3,7/5)

6 Millaista hyötyä? (asteikko 1-5)
1. Uutta ja ajankohtaista tietoa (4,0) 2. Oma organisaatio on hyötynyt (3,4) 3. Tutustunut uusiin ihmisiin (3,3) Heikoin arvio: Muun yhteistyön aloittaminen tai syventäminen verkoston toimijoiden kanssa (2,8)

7

8 Erilaisten näkemysten kuuleminen, tieto muiden toiminnasta, verkostoituminen, yhteistyö-mahdollisuudet Jo postituslistalla oleminen pitää ajan tasalla monissa asioissa, paljon ajankohtaista tiedotusta Pääseminen Kelan hankintaselvityksen haastateltavaksi Kuntoutuspäivien ohjelman kautta näkyvyyden saaminen Pienenkin toimijan ääni on tullut kuuluville kannanottojen kautta -> yhdessä saamme äänen paremmin kuuluville Verkostokyselyjen kautta on saatu esille uutta tietoa

9 Verkoston toiminnan kehittäminen
Verkosto ja sen kuntoutuskäsite on todella laaja, sama haaste kuntoutuksen kanssa Pitäisikö olla teemakohtaisia pienryhmiä? Näin voitaisiin päästä yläkäsitteistöstä lähemmäksi käytäntöä ja saada enemmän hyötyä omaan työhön

10 Verkoston toiminnan kehittäminen
Vahvempia avauksia julkiseen keskusteluun, esim. kilpailutuksista, kuntoutuksen vaikuttavuuden merkityksestä, apuvälinepalvelujen toimivuudesta Järjestöjen osaamisen esiin nostamista järjestökentän ulkopuolelle enemmän

11 Verkoston toiminnan kehittäminen
Vaikea hahmottaa KUVEn ja KUTKE-verkoston eroja, samoja ihmisiä mukana eri ryhmissä Kokouksia välillä muuallakin kuin pääkaupunkiseudulla? Enemmän aikaa yhteiselle jakamiselle ja kehittämiselle

12 Hallitusohjelmaan vaikuttaminen
Kuntoutuksen aseman ja jatkuvuuden varmistaminen sote-uudistuksessa (hallitut muutokset) Kuntoutuskomitean suositusten vieminen käytäntöön Lääkinnällisen kuntoutuksen pilottien käynnistäminen Kuntoutuksen työnjaon selkiyttäminen Kuntoutussuunnitelmien tekeminen osana hoitoketjua Oikeus tarvetta vastaaviin kuntoutuspalveluihin

13 Hallitusohjelmaan vaikuttaminen
Kuntoutuksen tutkimus- ja kehittämisohjelman käynnistäminen Kuntoutuspoliittisen ohjelman käynnistäminen Kuntoutuksen koulutuksen kehittäminen Kelan kuntoutukseen liittyviin ongelmiin vaikuttaminen STEA-rahoitteisen sopeutumisvalmennus-toiminnan tulevaisuus Lasten ja nuorten kuntoutuspalvelujen turvaaminen Psykoterapiaan pääsyn parantaminen

14 Verkoston tavoitteet KUVE toimii kuntoutujan aseman parantamiseksi
luomalla jaettua ymmärrystä kuntoutuksesta vahvistamalla ja selkiyttämällä kuntoutuksen asemaa yhteiskunnassa vaikuttamalla tulevaisuuden kuntoutuksen rakenteisiin, toimintatapoihin ja sisältöihin.

15 Sisällölliset tavoitteet ja vaikuttamisen kärjet 2018-2020
1) Kuntoutuksen laaja-alaisuudesta huolehtiminen 2) Järjestöjen moninainen rooli tutkijoina ja kehittäjinä 3) Kokemusperäisen tiedon esille tuominen - kuntoutujan osallisuus Lisäksi kuntoutusjärjestelmän kokonaisuudistus ja sen toimeenpanon seuraaminen ja siihen vaikuttaminen.

16 Ryhmätyö 1. Miten kuntoutuksessa vahvistetaan asiakaslähtöisyyttä ja käyttäjänäkökulmaa? 2. Miten otetaan käyttöön uudenlaisia yhteistyömalleja? 3. Miten asiakkaan ääntä viedään eteenpäin vaikuttamistoimintaan ja päätöksentekoon? 4. Miten KUVE voi vaikuttaa kuntoutujan osallisuuden edistämiseen ja kokemustiedon esille nousemiseen?


Lataa ppt "Kuntoutusverkoston (KUVE) arviointikyselyn tulokset"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google