Moodlen opetus, projekti- ja intrakäyttö samassa organisaatiossa Pauliina Veräväinen, TaY.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Esimies verkossa Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
Advertisements

Kuva kuvaan (MS Paint) Avaa molemmat kuvat esikatselusta muokkaustilaan – klikkaamalla hiiren väärällä napilla > Avaa sovelluksessa… > MS Paint Tässä vaiheessa.
Moodle verkko- oppimisympäristö Lyhyt johdatus kuvien avulla Lähde: Tem Valtosen PP-esitys Vetu 7 -koulutuksessa.
1 Opiston Moodleopas KALVOSTO 3 – KURSSIN MUOKKAAMINEN KTOL:n Moodle-työryhmä Olli Ruohomäki.
Ohjelmistokehitys Viikko 2 Mika Salo Pekka Valtonen Asmo Voutilainen
Tuomas Lehtinen Mediamaisteri Group 2006© MOODLE MEDIAMAISTERI GROUP Mediamaisteri Group PL 82 (Yliopistonkatu 58 D) Tampere mediamaisteri.com.
Kansalliskirjasto, DSpace ja julkaisuarkistot FinnOA:n julkaisuarkistoworkshop, Jyrki Ilva, Kansalliskirjasto
Moodlen ohje opiskelijoille
Portal-ohje opiskelijoille. 2 Kirjaudu sisään tunnuksella ja salasanalla. Portaliin kirjauduttaessa käytetään samoja tunnuksia kuin muihin VAMKin IT-järjestelmiin.
Opetuksen laadun rakenteet Mikko Mäntysaari
WLAN Tekijät: Petri Koskinen Miika Kulla Veli-Pekka Koskinen.
Ari-Matti Auvinen Jarmo Tanskanen Suomen eOppimiskeskus.
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Kurssilla käytettävät työkalut
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
Ohjelmistokehittäminen. Luku 1 – Mitä on ohjelmistokehittäminen?
JSP Uraani-ryhmän toteuttamassa Vainu- palvelussa.
Valitse sanomapalkissa Ota muokkaus käyttöön,
Verkkosivut opettajan apuna
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.
Kurssilla käytettävät työkalut
Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 1 Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista valtakunnassa ja Tampereella Alustus Virtuaalikielikeskuksen.
Tekstiasiakirjan kirjoittaminen
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
Tukioikeuksien siirrot
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Sähköinen portfolio - kyvyt.fi
Ohjelmistotuotanto kevä 2010 Juho Hirvonen Mikko Nieminen Tuomas Saarela.
Kokemuksia virtuaaliopena toimimisesta
T / PPT / Jari Mäntylä1 IOBASE PPT Menetelmäesitys : Konfiguraatiohallintasuunnitelma.
Tenttiakvaariokokemuksia Suomen Turusta :Turun Ammattikorkeakoulu
Metsähallitus MOSS:in käyttöönotto Metsähallituksessa Luonnonvarat-tapaaminen Satu Sorjonen
Logican tilannekatsaus ISO20022 XML B2C tili- ja tapahtumaraportoinnista Logica IPS/Financial Services, Finland, Markku Havukainen
Polkuja –hankkeen näkökulma toisen asteen motivaation mittaamiseen Sami Määttä Jyväskylän yliopisto ja Niilo Mäki Instituutti Elisa Salmi Niilo Mäki Instituutti.
HOPS-projekti Koulutusteknologian perusopinnot Henna Mikkola Merja-Maaria Oinas Tiina Torvinen.
Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste
Käyttäjäksi kirjautuminen ja kursseille liittyminen 2013
Uudistuva intranet Henkilöstötoimikunta Riitta Lehtonen Juhani Lassander.
Taustaa Opetus- ja kulttuuriministeriön toimialalla on laajalti omaksuttu verkostomainen sähköinen työskentely yli organisaatiorajojen. Kuluttajille tarkoitettujen.
Käyttäjän tunnistaminen, eKortti ja TAMK
Shibboleth 2 uudet ominaisuudet & päivän käytännöt Haka koulutus
KUILUSTA YLI - tukipalvelut tietoverkkopohjaisen oppimisympäristön käyttäjille Turun yliopiston täydennyskoulutuskeskus Jennie Stenbom
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Neuron Jyväskylän yliopisto Tietotekniikan sovellusprojekti Kevät 2004.
Sähköinen tenttipalvelu Tenttis – ominaisuudet ja toiminnot
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
Optima-oppimisympäristö opetuksessa ja oppimisessa Jyväskylän yliopisto.
Simulointipohjaisen kälisuunnittelun vaikutukset WebALT-käyttöliittymiin Mikko Romppainen.
Neuron Jyväskylän yliopisto Tietotekniikan sovellusprojekti Kevät 2004.
PADS –ohjelmiston asetukset: Ohjeet kirjaston luontia ja ylläpitoa varten sekä varmuuskopiointi HUOM !!!! Kaikki piirilevysuunnittelu uudella PADS –versiolla.
Tvt-terveisiä Syksy 2015 alkuun. Mikä ihmeen tvt? Tvt (tieto- ja viestintätekniikka) ei ole pelkkää tietokoneiden ylläpitoa vaan kysymys on laajemmasta.
EXAMin matematiikkaryhmän välituloksia Verkkoja kokemassa Marjaana Kareinen, Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Tieto- ja viestintätekniikka opetuksessa
POISSAOLOLUVAN HAKEMINEN JA PÄÄTÖKSEN TEKEMINEN WILMASSA
Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?
Melinda-päivän musiikkitunti
TERVE Piirto-ohjeita GIMP-kuvankäsittelyohjelmalle
Ministeriömuutokset ja PTJ-asioiden siirron tarve
Ldap-internal 2015 Kehittämisiltapäivä Ismo Aulaskari
Kehittämisiltapäivä Ismo Aulaskari
(SUURI) KANDIKYSELY Syksyn kysely on auki
PaikkaOppi Mobiilin käyttöohje
3D-grafiikka Morphing, scriptit.
Ajankohtaista Oodi-maailmasta
Virtuaaliset oppimisympäristöt MOODLE
Erilaisia toimintamalleja oppimisympäristön käyttöön
Ajankohtaista opetuksen näkökulmasta
TERVE Piirto-ohjeita GIMP-kuvankäsittelyohjelmalle
WinOodi versio 5.1 OPIT/Katri L
Esityksen transkriptio:

Moodlen opetus, projekti- ja intrakäyttö samassa organisaatiossa Pauliina Veräväinen, TaY

Moodle Tampereen yliopistossa Ollut käytössä syksystä 2003 Aluksi rinnakkain WebCT:n kanssa, tavoitteena siirtyä WebCT:stä Moodleen (WebCT:n käyttö päättyi lopullisesti 2006) Siirtymään vaikuttaneet tekijät: –WebCT:n muuttunut lisenssipolitiikka ja siihen liittyneet joustamattomuudet –Moodle helppo yhdistää autentikoinnin osalta olemassaoleviin järjestelmiin -> Moodleen mahdollista kirjautua TaY:n peruspalvelutunnuksella

Moodle Tampereen yliopistossa Moodlea (moodle.uta.fi) käytetty alusta asti paljon myös ryhmien ja projektien työskentelyssä, laitosten intrakäytössä – siihen on myös kannustettu Moodlen käyttö kasvanut jatkuvasti -> erilaisia eriyttämisratkaisuja Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskuksen kurssit omaan Moodle-asennukseen v (tytmoodle.uta.fi) Syksyllä 2008 päädyttiin eriyttämään opetuskäyttöön tarkoitetut kurssialueet sekä tutkimusryhmien, projektien ja laitosten sisäiseen käyttöön tarkoitetut alueet omiin erillisiin Moodle-asennuksiinsa –learning.uta.fi käyttöön syksyllä 2008, groups.uta.fi helmikuussa versiota ei haluttu päivittää vanhan päälle (kuten aiemmat Moodlen päivitykset on TaY:ssa tehty), vaan ottaa käyttöön erillinen Moodle-asennus

Moodle Tampereen yliopistossa Miksi näihin ratkaisuihin päädyttiin? –Kuorman tasaaminen (learning, groups) –Vanhan tietokannan suuri koko –Halu aloittaa uuden järjestelmän käyttö vähitellen, pienemmällä käyttäjämäärällä –1.9 -versiossa toimimattomat räätälöidyt modulit (vocabularytester) Nykyään uusia versioita ajetaan virtuaalipalvelimissa, käytössä LDAP-autentikointi. Aiemmin käytössä itse koodattu radiusmoduli

Moodle Tampereen yliopistossa Käyttäjiä tällä hetkellä –moodle.uta.fi (versio 1.6.9): lähes –learning.uta.fi (versio ): lähes 4400 –groups.uta.fi (versio 1.9.4): hieman yli 1000 moodle.uta.fi suljetaan v lopussa -> alueet, joiden käyttöä halutaan jatkaa, siirretään jompaankumpaan uuteen versioon Syksyllä 2009 ei enää aloiteta uusia kursseja versiossa

Kokemuksia alueiden siirrosta Opettajille suositellaan siirtoa ajankohtana, jolloin opetus ei ole meneillään -> alueiden siirto ilman käyttäjiä Pitkiä, monivuotisia koulutuksia, joiden Moodle-alueita käytetään vuodenvaihteen yli; tutkimusryhmien, projektien, laitosten alueet käytössä jatkuvasti -> alueiden siirto käyttäjineen 1.9 -versioissa oletuksena LDAP-autentikointi -> jos käyttäjä ei ole vielä käynyt kirjautumassa 1.9 -versioon, vaan tulee sen käyttäjäksi sinne palautettavan varmuuskopion mukana, hänellä saattaa olla autentikointimetodina 1.6 -version itse koodattuun radiusmoduliin perustuva autentikointi -> autentikointimetodi vaihdettava

Kokemuksia alueiden siirrosta Ongelmana tehtävien, tenttien, oppituntien aukiolopäivämäärien muuttuminen vuosilla taaksepäin; keskustelualueiden viestien päivämäärien muuttuminen Keskustelualueiden päivämääräongelmaan löytyi ratkaisu: Kun uuden kurssialueen asetuksiin tallennetaan aloituspäivämääräksi sama päivämäärä kuin alkuperäisellä kurssilla, viestien päivämäärät ovat oikein -> ilmeisesti päivämäärät määräytyvät jollain tavalla suhteutettuna kurssin aloituspäiväksi määriteltyyn päivämäärään Siirrot sujuneet hyvin Uusi versio otettu opetuksessa hyvin vastaan, useimmat opettajat halunneet uudet kurssialueet 1.9 -versioon

Tuen haasteet Samoilla käyttäjillä alueita monessa eri Moodlessa yhtaikaa Käytössä vanhat tutut työkalut ja toiminnot -> helpottaa siirtymää Moodlea aiemmin käyttäneille Uusissa versioissa erilaisia oletusasetuksia kuin mihin käyttäjät tottuneet -> koulutukset, infotilaisuudet, ohjeistus Tavoite: syksyllä versioon ei enää luoda alueita kuin poikkeustapauksissa (mm. vocabularytesterin käyttö)