Opinto-ohjauksen ja erityisopetuksen yhteistyö SOOLin teemaseminaari 6.3.2015.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maahanmuuttajien joustava perusopetus
Advertisements

Grönroosin luokassa, äidinkielen tunnin alussa. Abien oporeissut • Pori, Satakunnan korkeakoulut (n. klo ) • Helsinki, Studia-messut.
TUEN KOLMIPORTAISUUS Yleinen tuki,
KOULUTUSTAKUU.
RUNOSMÄEN KOULUN YTE-SUUNNITELMA
Yksilölliset opetussuunnitelmat
OPPILAANOHJAUS -Mihin suuntaan ohjaus on menossa ?
Erityisopetuksen järjestäminen Lempoisten koulussa
HOLLIHAAN KOULUN JOUSTO-OPETUS
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
Yhteistyötä lapsen hyväksi
VANHEMPAINILTA 8 lk Ke
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Pääperiaatteet (luonnos 2007)
Pedagogisen toimikunnan kolmannen kokouksen muistio
Oppilaalle annettava tuki ja vastuuhenkilöt Turun perusopetuksessa
Oulun kaupunki: oppilaanohjauksen kehittäminen Oppilaantuntemus oppimisen ja ohjauksen rakennuspuina Työelämä perusopetuksen oppimisympäristönä.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Oppilaan kasvun tukeminen Hämeenlinnan yhteiskoulussa
PERUSOPETUKSEN KONSULTAATIO, ALUEELLISET JA MAAKUNNALLISET OSAAMISKESKUS- ELI PERTTUKOULUT PÄIJÄT-HÄMEESSÄ Pääperiaatteet (luonnos)
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
KOULUTUSTAKUU PERUSKOULUN NÄKÖKULMASTA Opedan loppuseminaari Marika Syväluoma, oppilaanohjaaja.
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
OPO-hanke Hankeseminaari
ESITYS 9. LUOKAN VANHEMPAINILTAAN
Erityisopetuksen rehtori Lari Marjamäki
Peruskoulun päättöluokka, jatko-opinnot ja yhteishaku
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden muutokset ja täydennykset.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
Hatanpään koulun tuettu perusopetus ja ohjaus (TUPO) Arto Nieminen ja Merja Wahra.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Sari Ågren. Työryhmä Perusopetuksessa Mari Aalto, Laura Impiö, Teija Warro, Satu Lehtonen, Anita Rapp, Hanna Leppänen, Anne Lähteenmäki, Liina Maarni,
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA. JOPO ON MAHDOLLISUUS ARVOSANAT YHTEISHAKUPISTEET OPISKELUPAIKKA.
Nivelvaihe yläkoulusta jatko-opintoihin Tuija Harakka, Milla-Miia Luosujärvi, Marja Asikainen ja Kirsti Linnoinen; päivitys Janne.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
YHTEISKOULUN OPPILAANOHJAUS Tavoite Yhteystiedot Kohderyhmä
ERITYISLUOKKA 7 -9 H Tehtävä Yhteystiedot Miten Luokkaan siirtyminen
Prosessin nimi: Siirtymävaihe esiopetuksesta perusopetukseen, kun lapsella on pidennetty oppivelvollisuus ja/tai erityinen tuki tai kun tehostettu tuki.
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Kelpo-hanke Amisto
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
Kodin ja oppilaitoksen välinen yhteistyö
Oppimisen tukeminen Metsokankaan koulussa
Jatko-opintoihin ohjaus peruskoulussa
Oppilashuolto ja kasvun ja oppimisen tuki esiopetuksessa 2015
MITÄ OPPILAANOHJAUS ON?
Esiopetuksen vuosiympyrä
Pieksämäen kaupunki Hiekanpään koulu
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Prosessi ope: huoli Ped. arvio jatkuu lopetetaan lisää tukea?
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
Oppimisen tukeminen Metsokankaan koulussa
JOPO Joustava perusopetus Kaakkurin
KOLMIPORTAINEN TUKI
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
JOPO Joustava perusopetus Kaakkurin
Esityksen transkriptio:

Opinto-ohjauksen ja erityisopetuksen yhteistyö SOOLin teemaseminaari

Mitä on erilaisuuden kohtaaminen opinto- ohjauksessa? Kerro kokemuksistasi ja ajatuksistasi:

Perusopetus –polku läpi yläkoulun - OPO:n ja EO:n sekä rehtorin yhteistyö luokkien muodostamisessa: niveltiedot - Työmuodot opinto-ohjauksessa 7-9. luokilla: luokkamuotoinen ohjaus, pienryhmäohjaus, yksilöohjaus - Oppitunneilla sovelletaan monipuolista pedagogiikkaa ja huomioidaan erityistä tukea tarvitsevat = integrointi. Konsultointi EO:n kanssa

Arjen yhteistyötä - Kolmiportainen tuki: Yleinen tuki, tehostettu tuki ja erityinen tuki: pedagoginen arvio, oppimissuunnitelma ja pedagoginen selvitys → pedagogisen tuen koordinaatioryhmä, opo pj., konsultointi → HOJKS –palavereissa jatko-opiskelunäkökulma -Tarvittaessa matematiikka- ja lukiseulat -Uusien oppilaiden oppimisjärjestelyt -Konsultointi TET –järjestelyissä -Tukijaksoille ohjaus: erityis- ja sairaalakoulut

-Valinnaisaineiden suunnittelussa konsultointi -YT-ryhmät: opetussuunnitelman laadinta, koulun toiminnan arviointi ja pedagoginen kehittäminen -Oppilashuoltoryhmä ja yksilökohtaiset ryhmät -Koulutuskokeilut ja vierailut jatko- opiskelupaikkoihin -Yhteishaun liitteiden laadinta ja hankinta -Jälkiohjaus: niveltietopalaverit ja tiedon siirto -Seuranta: ilman opiskelupaikkaa jääneet

Joustava Perusopetus JOPO (8-9 –luokilla) Integraatio eri oppiaineiden kesken oppitunneilla: esim. JOPO-luokalla yhteiskuntaoppi ja OPO JOPO-luokka toimii pienryhmän tavoin: yksilöllistä työskentelyä ja yhteistä tekemistä OPO mukana JOPO-tiimissä, luokalla oma EO OPO mukana TET-paikkojen, jatko-opintojen sekä oppilasvalintojen suunnittelussa

Lukio -Oppimistaitojen kartoitus ja tarvittaessa ohjaus erityisopetukseen sekä diagnoosien laadinta → YO-kirjoitusten lisäajat -Yksilöllisten keskustelujen aikana esiin tulevat haasteet -Oppilashuoltoryhmät ja monialaiset oppilaskohtaiset ryhmät