Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen"— Esityksen transkriptio:

1 Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen
KELPO Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen Kristiina Strömmen. Terttu Hänninen, Jatta Mättö, Peppina Koskelainen

2 12/2012 Kouvolassa perusopetuksen oppilaita 8040
Erityinen tuki 9.9% 799 opp. Tehostettu tuki 8.2% 657 opp. Yleinen tuki 81.9% 6584 opp. Kristiina Strömmer

3 Matkan varrella saavutettua
Kasvun ja oppimisen tuen käsikirja KOT Ops, oppimisen ja koulunkäynnin tuki v. 2011 Tuen lomakkeet esi- ja perusopetukseen, Wilma 2012: pedagoginen arviointi, oppimissuunnitelma, pedagoginen selvitys, HOJKS Tuen kolmiportaisuuden jalkauttaminen Kristiina Strömmer

4 Jatkuu… Prosessiohjaajat kouluilla v.2011-2012
Joustavien tukimuotojen kehittäminen Nivelvaiheiden kehittäminen Koulutusten järjestäminen (täsmät, vesot, pedagogiset kahvilat jne.) Muihin koulutuksiin osallistuminen Tutustumiskäyntejä Materiaalia Koulukohtaiset caset Kristiina Strömmer

5 Arviointikysely tammikuu 2013:
Nivelvaiheissa toimii: siirtopalaverit, kouluun tutustumiset, ryhmäyttämiset, vanhempainillat, tuen lomakkeiden siirtyminen Wilman kautta Nivelvaiheissa kehittämistä: oppilaiden kuuleminen, palaute koulusta eskariin tai yläkoulusta alakouluun, tieto koulupaikoista myös eskariin Kristiina Strömmer

6 jatkuu… Miten tuki toimii arjessa? Toimii, jos resursseja riittävästi
Wilman lomakkeet Yleisellä tasolla käytänteet vakiintuneet * Tuen toteuttamisen haasteet? Yleisen tuen ja tehostetun tuen raja Lahjakkaiden oppilaiden huomioiminen Aika ja raha Tiedonkulun haasteet Kristiina Strömmer

7 Jatkuu… Muita poimintoja kyselystä: Uuden henkilöstön kouluttaminen
Kot-käsikirjan käyttö vaihtelee paljon Esiopetuksen oppilashuolto vielä kehittymässä Kristiina Strömmer

8 Joustavat tukimuodot Tuki- ja arviointijaksot Adhd-valmennus
Oppilaan kokonaistilanteen ja tuen tarpeen arviointi Adhd-valmennus Tavoitteellista ja suunnitelmallista ratkaisu- ja voimavarakeskeistä toimintaa Konsultaatio Erityisasiantuntijuuden jakaminen Jatta Mättö

9 Prosessiohjaus tukimuotona
Kolmiportaisen tuen ohjaamisprosessi Apua, tukea, työparityöskentelyä Yleisen/ tehostetun tuen oppilaiden tukemisen ohjausta ja suunnittelua Tiedon, osaamisen ja innostuksen tartuttaminen työyhteisössä Koulukohtaisen työnjaon kehittämiseen osallistuminen Koulun ja luokan sisäisen oppimisympäristön kehittämiseen osallistuminen Jatta Mättö

10 TYÖRAUHA KAIKILLE Tukitoimimalli yläkoulujen työrauhaongelmiin
Toimintamalli kehitetty Keuruun yhteiskoulun yläkoulussa (v ) → kokemukset erittäin rohkaisevia Tavoitteena työrauhaongelmien vähentäminen oppimisilmapiirin parantaminen Opettajien työn hallinnan tunteen lisääminen Peppina Koskelainen

11 TYÖRAUHA KAIKILLE Tukitoimimalli yläkoulujen työrauhaongelmiin
Malli esiteltiin Kelpohankkeen tutkijatapaamisessa Niilo Mäki Instituutissa mallin tutkimuksesta on vastannut psykologian tohtori, tutkija Vesa Närhi Tutkimustulokset mallin hyödyistä olivat tilastollisesti erittäin merkitseviä Peppina Koskelainen

12 TYÖRAUHA KAIKILLE Tukitoimimalli yläkoulujen työrauhaongelmiin
Työrauha kaikille toimintamalli on luokkatason interventio Opettajat määrittävät luokan, jossa on paljon työrauhaongelmia ja johon mallia sovelletaan Opettajille esitellään toimintamallin perusperiaatteet Opettajat laativat luokalle kaksi konkreettista työrauhaa parantavaa tavoitetta Oppilaita ja huoltajia informoidaan tavoitteista ja toimintamallista Peppina Koskelainen

13 TYÖRAUHA KAIKILLE Tukitoimimalli yläkoulujen työrauhaongelmiin
Luokan jokaisen oppilaan tavoitekäyttäytymistä arvioidaan systemaattisesti jokaisella oppitunnilla Opettaja merkitsee viikkokohtaiseen arviointilomakkeeseen kummankin tavoitteen kohdalle onnistuiko tavoite vai ei (+/-) Lomakearvioinnin lisäksi opettaja antaa palautetta koko luokalle tavoitteiden saavuttamisesta ja tarvittaessa lyhyt palaute yksittäiselle oppilaalle Erityisesti rohkaistaan antamaan positiivista palautetta 3xK (kannusta, kehu ja kiitä) Peppina Koskelainen

14 TYÖRAUHA KAIKILLE Tukitoimimalli yläkoulujen työrauhaongelmiin
Viikoittain koostetaan luokan käyttäytymisen arviot Opettajat ovat keskenään sopineet kuinka suuri osa yksittäisen oppilaan viikon merkinnöistä tulee olla positiivisia Jos jonkun oppilaan häiriökäyttäytymisen määrä ylittää ennalta sovitut kriteerit, otetaan yhteyttä oppilaan huoltajiin ja viedään asia oppilashuoltoryhmän käsittelyyn Peppina Koskelainen

15 TYÖRAUHA KAIKILLE Tukitoimimalli yläkoulujen työrauhaongelmiin
Kokemukset mallin käytöstä ovat olleet rohkaisevia Oppituntien aikainen levottomuus on vähentynyt Opettajat ovat kokeneet, etteivät joudu toimimaan haasteellisen luokan kanssa yksin Työrauha kaikille – malli on selkeä ja konkreettinen työkalu opettajille Toimintamalli on yksinkertainen toteuttaa ja se sopii hyvin koulun arkeen Peppina Koskelainen

16 TYÖRAUHA KAIKILLE Tukitoimimalli yläkoulujen työrauhaongelmiin
Urheilupuiston koulun työrauha kaikille –menetelmän tuloksia 2012 1. tavoite: Toimin oppitunnilla opettajan ohjeiden mukaan tekemällä parhaani 2. tavoite: Kunnioitan toisen puheenvuoroa Peppina Koskelainen

17 TYÖRAUHA KAIKILLE Tukitoimimalli yläkoulujen työrauhaongelmiin
Yli 75% onnistumisia 12 oppilasta (100% 7 oppilasta) Alle 75 % onnistumisia 7 oppilasta Peppina Koskelainen


Lataa ppt "Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google