Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

JOPO Joustava perusopetus Kaakkurin

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "JOPO Joustava perusopetus Kaakkurin"— Esityksen transkriptio:

1 JOPO Joustava perusopetus Kaakkurin
JOPO Joustava perusopetus Kaakkurin koulussa Markus Mäntymaa GSM:

2 JOPO -KENELLE? Nuorelle, jolla on - vaara jäädä ilman päättötodistusta
- paljon poissaoloja - ongelmia koulunkäynnissä tai alisuoriutuu - tulevaisuuden suunnitelmat kadoksissa - vaikeus toimia/opiskella isossa ryhmässä tai tavanomainen opetus ei onnistu - elämänhallinnan vaikeuksia - mahdollisuus hyötyä työpainotteisuudesta ja toiminnallisista työtavoista

3 Mitä vaatii oppilaalta?
- oppilas on riittävän aktiivinen ja pystyy jossain määrin itsenäiseen työskentelyyn, mikä on tarpeen erityisesti työpaikkaopiskelussa - oppilas on riittävän motivoitunut ja sitoutunut aloittamaan opiskelun joustavan perusopetuksen ryhmässä (koeaika 1kk) - riittävän sosiaalinen, ettei oppilas syrjäydy ollessaan pienryhmässä - oppilas on siirtymässä 9.luokalle

4 Huoltajan sitoutuminen:
- huolehtii, että oppilas lähtee aamulla kouluun - huolehtii, että oppilas on poissa koulusta ainoastaan oikeasta syystä - huolehtii, että oppilas tekee kotitehtävänsä - seuraa säännöllisesti oppilaan koulunkäyntiä Wilman avulla - osallistuu oppimissuunnitelman luontiin ja päivitykseen

5 TAVOITTEET - peruskoulun päättötodistus
- ammatinvalinnan selkiyttäminen ja jatko-opiskelupaikan saavuttaminen - elämänhallinnan kehittäminen - koulumotivaation parantaminen - opiskelutaitojen kehittäminen - sosiaalisten taitojen kehittäminen - yhteiskunnan jäseneksi kasvamisen tukeminen

6 -Seuranta loman jälkeen!
KESÄ-LOMA! -Seuranta loman jälkeen! Elokuu -Pelisäännöt -Ryhmäytyminen, nuottavalmennus Oivanki (3 yötä) Syyskuu -Ensimmäisten työssäoppimispaikkojen hakeminen ja hakuprosessin opettelu -Valmistautuminen 1.työssäoppimisjaksoon (kello, asenne, käytöstavat!) Lokakuu -1.työpaikkaopiskelu -syysloma Oppimissuunnitelman laadinta (huoltaja mukana), -TAVOITTEET! Marraskuu -Suunnitelmat jatko-opiskelupaikoista Opintovierailut/tutustumiset Joulukuu -luokan pikkujoulut (vanhemmat + opo) -väliarvionti Tammikuu -oppimissuunnitelman tarkistus ja päivitys tarvittaessa (huoltaja mukana) Touko- ja kesäkuu Päättöarvionti Uuden luokan ryhmäytyminen Huhtikuu -Uudet JOPO -valinnat -Tutustumiset jatko-opiskelupaikkoihin -3.työpaikkaopiskelu Maaliskuu -Yhteishaku!! -Hiihtoloma -Uusien JOPOlaisten haku alkaa →infot ja haastattelut alkavat - Päättöreissu (2.nuottavalmennus Oivanki) Helmikuu -2.työpaikkaopiskelu ennen yhteishakua JOPO VUOSIKELLO

7 YHTEENVETO Kaksi leirikoulua (nuottavalmennus) 7 vrk Kolme työpaikkaopiskelujaksoa 30 vrk Opinto-ohjauksessa painotus henk.koht. ohjauksessa Poissaoloihin puuttuminen välittömästi Jokaisella henk.koht. oppimissuunnitelma ja arvosanatavoitteet Yhteishaun suorittaminen yhteistyössä opon kanssa Yhteistyö nuorisotoimen kanssa 7h/vko

8 Vaikuttavuus (65 oppilasta):
Peruskoulun päättötodistus 65/65 oppilasta Keskiarvojen nouseminen keskimäärin 0,5-1 numerolla Poissaoloihin puuttuminen välittömästi -> Mm. koko koulun paras läsnäoloprosentti (joulu 2012) Mahdollisuus oppimiseen konkretisoituu Elämänhallinnan parantuminen: Ylös, ulos ja kouluun! Työpaikkaopiskelujaksojen antia -> Oppiminen käytännössä ja toiminnallisesti. Useita saavutettuja kesätyöpaikkoja Yksi oppisopimuspaikka peruskoulun jälkeen Alan / kiinnostuksen löytyminen Asenteen mittaaminen Aikuisten esimerkistä oppiminen

9 Vaikuttavuus: Henk.koht. oppimissuunnitelma ja tavoitteet
Realistiset tavoitteet yksilön tasolla -> tavoitteiden saavuttaminen mahdollista ja todennäköisempää. Ei mopolla moottoritielle, eikä rekalla pyörätielle! Kymmenen oppilaan luokka -> Ryhmässä tekeminen, ryhmän kasvattaminen kymmenestä yksilöstä yhdeksi kokonaisuudeksi -> nuottavalmennukset Vertaisoppiminen ja toisten tukeminen Opettajalla aikaa oppilaalle Vahvuuksien löytäminen jokaisen kohdalla Oma rauha Päivän ja opiskelun rytmittäminen ->jaksaminen

10 Vaikuttavuus (65 oppilasta):
Nuottavalmennukset Sitoutuminen toimintaan Vastuun ottaminen itsestä ja kaverista Mukavuusalueelta astuminen seikkailuun -> itsensä voittaminen Ihmisen perustarpeet: RUOKA, UNI JA LÄMPÖ! Ulkomaan matka keväällä 2014 Saksaan, rahoitus (EU) -> englannin kieli… Elämä peruskoulun jälkeen 63/65 sijoittunut heti peruskoulun jälkeen (kymppiluokka, lukio, ammattistartti/valma, oppisopimus, ammattiopistot ja Luovi) 8/65 raportoitu etsivään nuorisotyöhön -> jatkoseuranta etsivien/nopo-ohjaajan avulla Koulussa/jatkopaikassa pysyminen suurella prosentilla (n.80%)

11 Yhteistyö etsivän nuorisotyön kanssa
Jopo- luokan kummietsivä Idea lyhyesti: Kummietsivän työnä on tuoda etsivätyö ja Byströmin nuorten palvelut lähelle peruskoulun päättäviä Jopoja.

12 NOPO –ohjaaja pilotti Nopo-ohjaaja on toisen asteen opinto- ohjaaja, joka tutustuu oppilaaseen jo yhdeksännen vuosiluokan aikana. Nopo-ohjaaja tukee oppilasta yhteishaussa (mm. oppilaitosvierailut) Tavoitteena on varmistaa tiedonsiirto toiselle asteelle, sekä helpottaa koulun aloittamista uudessa oppilaitoksessa peruskoulun jälkeen Mikäli toisen asteen aloituksessa ilmenee vaikeuksia, on nopo-ohjaaja nopeasti oppilasta auttamassa.


Lataa ppt "JOPO Joustava perusopetus Kaakkurin"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google