ET:n tuntijako 2001 ja 2012 ja palkkiongelman poistuminen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Advertisements

Turun esi- ja perusopetuksessa
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Luku- ja tenttivihjeet 4A Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Peruskoulut Lähde: Tilastokeskus 10/2010 js.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
VIRITTÄYTYMINEN UUTEEN OPETUSSUUNNITELMAAN
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Yhdysryhmäopetus elämänkatsomustiedossa
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta.
Perusopetuksen uudistus
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
OPETUS- SUUNNITELMA Käsitteen kehityksestä. CURRICULUM Kasvatusta tarkastellaan kokonaisuutena Dewey: lapsen oppimiskokemusten suunnittelua tarkoittaa.
ET ja hyvän osaamisen kriteerit vuosiluokka 5:n jälkeen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
MITÄ TAPAHTUU 6. LUOKALLA? Tammikuu Helmikuu Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu Kesäkuu Heinäkuu Elokuu Syyskuu Lokakuu Marraskuu Joulukuu Luokanopettajat täyttävät.
OPETUSSUUNNITELMA 2016 Luku 1. Paikallisen opetussuunnitelman
Oppiaine-kokonaisuus
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon valinnaiskurssi, OPS:n peruskäsitteistöä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos, käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Erikoisluokkatoiminta. Yleistä erikoisluokkatoiminnasta erikoisluokkatoiminta on tavoitteellista, erikoisluokan opetussuunnitelman mukaista opetusta oppilas.
Liedon kunta : A2-kielen valinta A2-kielen valinnan vaikutukset perusopetuksen luokilla 4-9 Uuden 2016 voimaan tulevan opetussuunnitelman tuntijako on.
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
ARVIOINNISTA 3. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT luokan valinnaiset AINEET 8. ja 9. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Yhdysryhmäopetus elämänkatsomustiedossa
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8
Yleisivistävän koulun hallinto
Painotetun opetuksen kuvaaminen koulun opetussuunnitelmassa
OPS-koordinaattori Tuija Vänni
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
Erikoisluokkatoiminta
PERUSOPETUKSEN opetus- JA OHJAUShenkilöstön veso-päivä 7. 8
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
OPS 2016 Valinnaisuus.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tutustumista elämänkatsomustiedon didaktiikkaan
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon oppilasmäärien kehitys
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Luku- ja tenttivihjeet 7
Uusi opetussuunnitelma 2016
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, ET pähkinänkuoressä [Johdatus EToon (2015 ja aiemmin LO-perus-) kurssin kertausta] Eero Salmenkivi.
OSTA – ET ja filosofia: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta
A2-kielen valinnoista ja opetuksesta kevät 2018
LÄHTEEN ÄÄRELLÄ II Taide- ja taitokasvatuksen ideariihi 5. 9
Lukuvuosi Tilat Ops, tuntijako, sisällöt Työajat
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
A2-kielen valinnoista ja opetuksesta kevät 2018
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
A2-kielen valinnoista ja opetuksesta kevät 2019
Esityksen transkriptio:

ET:n tuntijako 2001 ja 2012 ja palkkiongelman poistuminen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos

Palkkiongelma Elämänkatsomustiedossa hyvän osaamisen kriteerit jakavat opetussuunnitelman kahdeksi ryppääksi: (esiopetus) 1 – 5 luokka, 6 vvt 6 – 9 luokka, 5 vvt Koska ET-opetus toteutuu pienen oppilasmäärän vuoksi valtaosassa kouluja yhdysryhmissä, nämä kaksi ops-blokkia aiheuttavat opetuksen järjestämiselle ongelmia. Opetetaanko 6. -luokan oppilaat 7.–9. ryhmissä (hyvän osaamisen kriteerien mukaisesti), mikä edellyttää usein kuljetuksia ym.? Vai opetetaanko 6. -luokan oppilaat eri OPS:n 1.–5. oppilaiden kanssa? Vai erikseen? Mistä resurssit 6-luokkalaisten opetukseen tai kuljetukseen?

Perusopetuksen tuntijako/ET ja uskonto Aine Luokka Yht Elämänkatsomustieto (Uskonto) Suositusmalli Elämänkatsomustieto (Uskonto) VNK:n mallli Elämänkatsomustieto (Uskonto)

Perus- opetuk- sen tunti- jako 2012

Palkkiongelma poistuu Periaatteessa vuosiluokkien 3 – 6 viidennen vuosiviikkotunnin sijoittaminen voi edelleen vaihdella eri opetuksen järjestäjillä ja olla jonkinlainen ongelma yhdysryhmäopetuksessa. Koska hyvän osaamisen nivelkohta kuitenkin osuu ala- ja yläkoulun taitteeseen, 2001 tuntijaon kaltaiselta palkkiongelmalta vältytään.