Tavoiteena purkaa hyvää oppimisprosessia… oli aika laajoja pyramideja

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Advertisements

Turun perusopetuksessa
Turun perusopetuksessa
Turun esi- ja perusopetuksessa
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Ops -ryhmätyöskentelyä
OPPIVA OPS –prosessi 2014 – 2015 Palvelun tuottajat:
OPS MH/IK
Luento 1: mediakasvatuksesta kohti monilukutaitoa
VIRITTÄYTYMINEN UUTEEN OPETUSSUUNNITELMAAN
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
Perusopetuksen uudistus
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
OPPIVA OPS –prosessi Turun perusopetuksessa 2014 – 2015 OPPIVA OPS /VÄNNI Palvelun tuottajat: PRO koulutus ja konsultointi sekä Rondo Training.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Ylöjärven kaupungin OPS2016-prosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Toimintaohjeet opelle
Orimattilan ja Myrskylän paikallinen OPS2016-työ
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
1. Helmikuu – 15. Maaliskuu/ kunnan oma työskentely Kunnan/ Kaupungin aineryhmävetäjät kokoavat aineryhmittäin ainekohtaiset minimitavoitteet ja sisällöt.
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
OPETUSSUUNNITELMA 2016 Luku 1. Paikallisen opetussuunnitelman
Oppiaine-kokonaisuus
HYVINVOINTI- JA SIVISTYSTOIMINTA: OPETUSSUUNNITELMA 2016
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
ARVIOINTI ON ARVON ANTAMISTA
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
NET nivelvaiheessa Nivelvaiheen yhteistyöverkosto Rovaniemi Haukipudas Raahe Johanna Pulkkinen Tervaväylän koulu.
LUKIOESITTELY VANHEMMILLE VIHERLAAKSON LUKIO
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Joensuun seudun perusasteen OPS2016, suunnitelma Ilomantsi, Joensuu, Juuka, Kontiolahti, Liperi, Outokumpu, Polvijärvi.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
MATEMATIIKKA.
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Ainetyöryhmien työn aloitus
Tervetuloa! OPS 2016.
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Pedagoginen kehittäminen
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Vanhempainilta
Nopolan koulu Opettajien veso
AINETYÖRYHMÄT syys 2016 ORIMATTILA.
Oppiainekohtaisten tavoitteiden pilkkominen vuosiluokittain.
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
Laaja-alainen arviointi
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
OPS 2016 X OPETUSSUUNNITELMAPROSESSI 2015 KUNTARYHMÄT OPS tiimi;
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Esityksen transkriptio:

Tavoiteena purkaa hyvää oppimisprosessia… oli aika laajoja pyramideja VESO- pajat Käsitteiden avausta OPS- pajassa Tavoiteena purkaa hyvää oppimisprosessia… oli aika laajoja pyramideja

toimintakulttuuri oppimisympäristö opiskelu oppiminen   hyvä opettaminen oppimiskäsitys laaja-alainen osaaminen yhteistyö monipuolinen työskentely perustaidot ajattelu ja oppiminen osaaminen osallisuus osallistaminen toimijuus aktiivisuus motivaatio asenne ohjaus ja tuki eriyttäminen työtavat vuorovaikutus ja ilmaisu tieto- ja viestintäteknologian osaaminen monilukutaito vaikuttaminen vastuullisuus kulttuurinen osaaminen kielitietoisuus hyvinvointi kestävä tulevaisuus itsestä huolehtiminen, arjenhallinta turvallisuus sivistys elinikäinen oppiminen työelämässä tarvittava osaaminen maailman osaavin kansa sisällöt oppiaineet eheyttäminen tuntijako

OPS - PROSESSIA Seudullinen OPS vastaavat Nastola Kuntataso OPH Syksy 2013 Kevät 2014 Syksy 2014 Kevät 2015 Syksy 2015 Kevät 2016 Syksy 2016 Seudullinen VISIO Arvot, strategiat, visiot Yl. osa Opp.käsitys Arviointi Ainekokonaisuudet Tuntijaot OPS vastaavat KICKoff, OPS2016 tuki – koulutus OPS- vastaaville, vievät prosessia Nastolassa Nastola OPH Kuntataso OPSbudjetointi Uuden kouluverkon Oppimisympäristöjen kartoitus Kuntaops valmis Perusteluonnosten kommentointi 15.4.- 15.5.2014 Perusteet, virallinen kommentointi Koulun oma Ops valmis Rehtorien aktivointi   OH – OPS 2014 Aineryhmät vahvistetaan, kokoontuvat mm. YT- ajalla Opettajat, Rehtorit 8.2.Veso-pajat, tulevaisuus Kunnan vesot Kunnan vesot Kunnan vesot Kunnan vesot TVT-keh.ryhmä OPSkoulutusta vastuuopeille? Esiopetus Esiopettajat mukaan vesoihin Esiops kommentointi valmis Huoltajat OPS - PROSESSIA Oppilaat Tulevaisuuden koulu, oppilaskunnat Vaikuttaminen: Oppilaskuntien lausunnot OPS- ilta vanhempainyhdis- tyksille

Organisaatio, vastuuhenkilöt OH- Ops, Susanna Kulonen TAO- Ops yhteistyössä Orimattilan kanssa/ Esa Kantoluoto, Antti Ketonen EsiOps, PerusOps yhteistyö Leena Miettinen, Piia Larinen, Esa Kantoluoto Perus. Ops, kuntaproses-sit, Esa Kantoluoto Rehtorit päättävät työryhmät ja kokoonpanot lopullisesti Seudullinen OPS, työryhmä, seutuproses-sit Oppilaskun-tien ja Huoltajien lausunnot Yhteysopet Esa luo suunnitelmat yhteysopetajille Aineryhmien vetäjät, prosessikoultusta, Jaana Suvisilta Budjentointi Hannele Rouvari, Jaana Suvisilta Tekstikoordi-naattori (pitää etsiä) Rehtorit

Opettajien ops- kartta Rehtorit 12/2013 Tuntijaot lausunnolle POKRY Lokakuu 2013- Tammikuu 2014 Veso- suunnittelu Opetushenkilöstö 8.2.2014 OSP2016/ Veso Kouuvierailut Maalis - Toukokuu 2014 Luonnosten kommentointi, arvot, strategiat, visiot, työryhmien muodostami-nen alkaa Oppilaskunnat, vastuuopettajat Oppilaskunti-en visiot 15.5.2014 mennessä Tulevaisuuden koulu Rehtorit, koulut Syksy2014 OPS- Veso, lopulliset työryhmät, ja ryhmien toiminnan aloitus, Huoltajien ilta syyskuussa Työryhmät Kevät 2015 Osallistavaa työryhmien työskentelyä Työryhmät, koulut Syksy 2015, OPS- Veso, paikallisen OPS:n viimeistelyä Koulut, Lautakunta Kevät 2016, Koulukohtaisen OPS:n viimeistelyäUuden OPS:n mukaisen opetuksen valmistelut

REHTORIN OHJEKARTTA 2014 Rehtori johtaa koulukohtaisesti keskusteluprosessia koulukohtaisesta muutoksesta. Tehtäväsi on koulukohtaisen uuden OPS: n ”mielityön” johtaminen. Miten saamme koulukohtaiset arvot, strategiat, visiot ja oppimiskäsityksen näkyväksi arjessa? Miten opetus koulussamme muuttuu, miten vastaamme haasteeseen? Keskittykää kevään 2014 CAF- arvioinnissa tähän! 1. Aineryhmien suunnitelma 25. huhtikuuta mennessä. Tarkistakaa että opettajat ovat listalla! 2. Oppilaskuntien lausunnot 15. toukokuuta mennessä 2014 Esalle ( Ihanne koulu/arvot) 3. Syksy 2014 Oppimiskäsityskeskustelua OPS: n perusteiden valossa. Mitä tulisi muuttua? 4. Vanhempainyhdistysten lausunnot syyskuun 2014 lopussa rehtoreille. Esalta suunnitelma! 5. Työryhmien vetovastuuhenkilöt ja tekstikoordinaattori kouluilta vahvistettava/ rehtorit päättävät 6. Syksy 2014, miten ruotsin opetus organisoidaan? Opettajat ja koulutus mietittävä! 7. Kehityskeskustelut syksyllä 2014 suuntana OPS2016, mahd. täydennyskoulutuskartoitus

Kevään 2014 kysymykset rehtorin työn avuksi Miten perusopetus ja nykyinen opetussuunnitelmamme nyt toimivat? Millaiset ovat mahdollisuudet lisäopetukseen? Entä mahdollisuudet perusopetukseen valmistavaan opetukseen? Mitkä ovat vahvuutemme ja kehittämistarpeemme? Mikä opiskelussa on olennaista hyvän oppimisen ja ihmisenä kasvun kannalta? Miten sen pitäisi näkyä opetussuunnitelmissa? Tarvitsemmeko uutta osaamista tai koulutusta paikalliseen opetussuunnitelmatyöhön? Miten prosessi olisi hyvä toteuttaa? (OPH:n tiekartasta)

Hyvän oppimisprosessin osatekijät Luovuus Arviointi Analysointi Soveltaminen Ymmärtäminen Muistaminen Bloomin taksonomia

Vesot 2014 - 2016 Kevät 2014: 1,5 veso Syksy 2014: 1,5 veso - Koko kunnan yhteinen 1 veso (PAJAT) - Koulun oma ½ veso, oman vision tuottaminen OPS2016 valossa (rehtorit) Syksy 2014: 1,5 veso - Koko kunnan yhteinen 1 veso, OPS-työryhmät aloittavat, perusteluonnokset, 0,5 vesoa, Vision synnyttämistä Kevät 2015: 1,5, vesoa - 1 veso: Työryhmät kirjoittavat uutta Ops:ia (aineryhmät vai ainekokonaisuusryhmät, OPS- ammattilaiset) -0,5 vesoa vuosiluokkatasot? Syksy 2015: 1,5 vesoa Kevät 2016 - 1,5 vesoa, työryhmät kirjoittavat uutta Ops:aa, sisältöjen ja eheyttämisen sisäistäminen/aihekokonai-suuksien haltuunotto - 1 veso, OPS: n hienosäätöä - 0,5 veso, koulukohtaisen OPS: n tekoa