Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Ylöjärven kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelmaprosessi 2016 Luku 4 Yhtenäisen perusopetuksen toimintakulttuuri Opetuspäällikkö Leena Pöntynen Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Opetuksen eheyttäminen ja oppimiskokonaisuudet Perusopetus on opetussuunnitelmallisesti ja pedagogisesti yhtenäinen kokonaisuus! Olennaista on oppilaan oppimiskokemus Oppiaineiden ja muun koulutyön yhteistyönä rakennetaan oppimiskokonaisuuksia, joiden tavoitteet sekä suunnittelun ja toteuttamisen periaatteet määritellään perusteissa ja joista päätetään paikallisesti. Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Toimintakulttuurin kehittämistä ohjaavat periaatteet Tavoitteena on luoda toimintakulttuuria, joka edistää oppimista, osallisuutta, hyvinvointia ja kestävää elämäntapaa. Oppiva yhteisö toimintakulttuurin ytimenä Hyvinvointi ja turvallinen arki Vuorovaikutus ja monipuolinen työskentely Kulttuurinen moninaisuus ja kielitietoisuus Osallisuus ja demokraattinen toiminta Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo Vastuu ympäristöstä ja kestävään tulevaisuuteen suuntautuminen Veso 2015 vesoparikoulun kanssa Koulutuslautakunnan ja rehtorien iltakoulu huhtikuu 2015 Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Toimintakulttuurin kehittäminen OPS-prosessissa Toimintakulttuuria käsitellään ½ Vesossa 15.4.2015 yhdessä Vesoparikoulun kanssa. Työskentely tapahtuu joko ikäryhmittäin (alakoulu:1-2/3-4/5-6) tai aineryhmittäin (yläkoulu). Yläkoulut voivat valita myös ikäluokkatyöskentelyn haluamallaan tavalla. Toiminta perustuu sytykepuheenvuorojen ja ryhmien keskustelun vaihteluun. Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Toimintakulttuurin kehittäminen OPS-prosessissa Toimintakulttuuria käsitellään koulutuslautakunnan ja rehtorien iltakoulussa huhtikuussa 2015. Tarkoituksena on kuulla luottamusmiesten valintoja osana kunnallisten painotusten valmistelun prosessia. Rehtorit käsittelevät näistä syntyvää kunnallista esitystä kesäkuun seminaarissaan ja tekevät pohjaesityksen lautakunnalle. Lautakunnalle esitetään pohjaesitys kesäkuussa 2015, mutta varsinaiselle päätökselle kuntakohtainen ops tulee vasta keväällä 2016. Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Monialaiset oppimiskokonaisuudet (OK) opetussuunnitelman perusteissa Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Monialaisten oppimiskokonaisuuksien järjestäminen Ylöjärvellä Tutkitaan jaksotuksen muuttamisen mahdollisuuksia monialaisten oppimiskokonaisuuksien helpottamiseksi. Mahdollisesti kuntakohtaisia ja koulukohtaisia aihioita. Agenttivetoinen ryhmä työstää pohjia syksyllä 2014. Kun pohjat työskentelylle on saatu, otetaan oppilaskunnat mukaan toimintaan. TUPA2016 tavoite laaditaan oppilaiden osallistamisen ympärille, työstön kohteena monialaisten oppimiskokonaisuudet lukuvuosina 2016-2017 ja 2017-2018. Tavoitteena oppilaskuntaseminaari joka toinen vuosi, joka työstäisi kahden vuoden tavoitteet kerralla. Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen